با مراجعه به روایات، می توان دریافت كه اعتدال در انفاق، دارای دو فائده است كه می توان آن را
به عنوان فلسفه این حكم تلقی كرد.
یکی باقی ماندن تمكن مالی برای انفاق های دیگر است.
در روایتی حضرت رضا (ع) فرمودند: پدرم می فرمود
: از موارد اسراف وقت چیدن محصول این است كه شخص با دو دست انفاق كند
و هر دو كفش را پر نماید؛ و پدرم اگر می دید یكی از خدمتگزاران با دو كف پر، صدقه می دهد
بر او بانگ می زد كه با یك دست عطا كن و قبضه ای بعد قبضه بده.(وسائل الشیعة، ج6، باب16 از ابواب زكات غلات)
در این روایت ظاهرا مقصود حضرت از "قبضه ای بعد قبضه" آن است كه تمام آنچه می خواهی انفاق كنی،
به یك نفر مده، بلكه به اندازه رفع ضرورت بدو عطا كن تا بتوانی به دیگران نیز كمك كرده،
از آنان هم رفع نیاز نمایی. از این حدیث شریف استفاده می شود كه از مهم ترین فواید و ثمرات رعایت اعتدال در انفاق،
باقی ماندن توانایی مالی جهت كمك به دیگر نیازمندان و امكان دستگیری از آنهاست.
دوم وجود تمكن مالی برای تامین نیازمندی های شخصی و خانوادگی است كه در اسلام امری واجب شمرده شده است.
حضرت امام باقر(ع) فرمودند: شخصی از انصار دارای مزرعه ای بود. هر گاه محصول آن را جمع می نمود،
تمام آن را صدقه می داد و خود و عیالش تهیدست می ماندند. سپس خداوند این عمل را اسراف قرار داد