0

قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان به نیت : آرامش و اطمینان قلب

حکمت 44 نهج البلاغه

حکمت 44 نهج البلاغه

حکمت 44 نهج البلاغه

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

یک شنبه 29 تیر 1393  11:55 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 fatemexry farshon ravabet_rasekhoon rosesorkh nargesza
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

انـسـان غـالبـا در دوران زنـدگـى دنـیـا، از هـدف اصـلى غـافـل مى شود و به گونه اى رفتار مى کند که گویى، همیشه در دنیا خواهد ماند. یاد مرگ و قـیـامـت، مـایـه تـذکـر و تـنـبـه اسـت کـه هـدف را فـرامـوش نـکـنـد و اعـمـال و تصمیمهاى خویش را با توجه به هدف تنظیم کند.از این رو، در روایات بسیارى، یاد مـرگ و قـیـامـت مـورد تـشـویـق قـرار گـرفـتـه اسـت؛ بـطـور قـطـع فـرد عـاقل، زندگى حقیقى خود را با زندگى خیالى دنیایى عوض نمى نماید. بعلاوه، یاد مرگ و قـیـامـت، زنـدگـى دنـیا را از انسان سلب نمى کند بلکه به آن معناى دیگر و جهت درست مى دهد. آیـات و روایـات، بـا تعبیرات مختلف، انسان را به یاد آورى مرگ و قیامت توصیه و از عواقب غفلت و بى توجهى به آن، برحذر مى دارد.

على (علیه السلام) فرمود:  (اذکروا هادم اللذات و منغض الشهوات و داعى الشتات)  به یاد آورید منهدم کننده لذتها، تیره کننده خواهشها و خواننده به سوى پراکندگى را. و در جـاى دیگر با هشدار به اینکه موت فراگیر است، مى فرماید خودتان را براى مرگ آماده کنید: (عبادالله! ان الموت لیس منه فوت فاحذروا قبل وقوعه و اعدوا له عدته فانکم طرد الموت ... فاکثروا ذکر الموت عند ما تنازعکم الیه انفسکم من الشهوات) بـنـدگـان خـدا! هـرگـز از مـرگ، گـریـزى نـیـسـت و نـمـى تـوان از آن گـذشت. پس بترسید قبل از وقوع آن و هر چه را براى مرگ لازم است آماده کنید، زیرا مرگ، همه شما را فرا مى گیرد ... پس هنگامى که نفستان به طرف شهوتها اشتیاق پیدا مى کند مرگ را بسیار یاد کنید. البـتـه یـاد مـرگ هـنـگـامـى سـودمـنـد اسـت کـه بـه دنـبـال آن عمل باشد. على علیه السلام فرمود:  (طوبى لمن ذکر المعاد و عمل للحساب و قنع بالکفاف و رضى عن الله)  خوشا به حال کسى که معاد را به یاد آورد، براى روز حساب کار کند و به حد کفاف قانع و از خداوند خشنود باشد.

دوشنبه 30 تیر 1393  12:41 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 nazaninfatemeh
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

اميرمؤمنان عليه السلام به هنگام مراجعت از صفين، برخلاف انتظار در بيرون شهر کوفه هفت يا هشت قبر را ديد. پرسيد: اين قبرها از کيست؟ گفتند: قبر خبّاب و ديگر مسلمانان است. حضرت چون از وفات خبّاب آگاه شد او را ستود و خبّاب را با اين دعا مورد تکريم قرار داد:

رحم الله خباباً قد أسلم راغباً و هاجر طائعاً و عاش مجاهداً، و ابتلي في جسمه (جسده) أحوالا، و لن يُضيعَ اللَّه أجر مَن أحسنُ عملاً؛

خداوند خبّاب را رحمت کند، زيرا او با ميل خود اسلام آورد و با رغبت و اشتياق به مدينه هجرت کرد و زندگانی خود را با جهاد و نبرد با دشمنان گذراند و شکنجه های جسمی زيادی را تحمل کرد و خداوند هرگز پاداش و اجر کسی را ضايع نمی کند.

سپس امام عليه السلام نزديک قبرها تشريف آورد و با اين جملات اجساد مؤمنين از جمله خبّاب را زيارت کرد:

السلام عليکم يا أهل الديار (الموحشة) من المؤمنين و المسلمين، أنتم لنا سلفٌ طوبی لمن ذکر المعاد، و عمل للحساب، و قنع بالکفاف و رضی عن اللَّه عزّوجل فارطٌ، و نحن لکم تبعٌ عما قليلٌ لاحق، اللّهم اغفر لنا و لهم، و تجاوز عنّا و عنهم؛

سلام بر شما ای اهل ديار (وحشت زا) از مردان و زنان مؤمن و مسلمان، شما پيش رو ماييد و ما پيرو شما و به زودی به شما ملحق خواهيم شد، خدايا ما و اينان را بيامرز و از خطاهای ما و ايشان درگذر، خوشا به حال کسی که ياد معاد باشد و برای حساب (قيامت) عمل می نمايد، و به مقدار کافی قانع باشد و از خدای عزوجل راضی باشد.

امام عليه السلام در ادامه چنين فرمود:

الحمد لله الذي جَعل الأرض کفاتا، أحياءً و أمواتاً، الحمدالله الذی جعل منها خلقنا و فيها يعيدنا و عليها يحشرنا، طوبی لِمَن ذَکر المَعاد و عَمِلَ للحساب و قَنعَ بِالکفاف و رضی عن الله بذلک؛

حمد و سپاس خدای را که زمين را محل اجتماع زندگان و مُردگان قرار داد، حمد و ثنا مخصوص آن خدايی است که ما را از زمين آفريد و دوباره ما را به آن برمی گرداند و از زمين محشور و برانگيخته می کند، خوشا به حال کسی که به ياد معاد است و برای حساب عمل می کند و به مقدار کفايت قناعت می نمايد، و به همان مقدار از خدا خشنود و راضی است.

دوشنبه 30 تیر 1393  1:13 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 nazaninfatemeh
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

مَنِ اقتَصَرَ عَلى بُلغَةِ الكَفافِ فَقَدِ انتَظَمَ الراحَةَ وَ تَبَوَّأَ خَفضَ الدَّعَةِ؛
 

هر كس به مقدار كفايت، قناعت كند، آسايش مى‏ يابد و براى خويش زمينه گشايش فراهم مى ‏كند.

کافی(ط-الاسلامیه) ج 8 ، ص 19 - نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 540 ، حكمت 371

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

دوشنبه 30 تیر 1393  4:46 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 nazaninfatemeh
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

آدم دين‏دار چون مى ‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏ كند متواضع است. چون قناعت مى‏ كند، بى ‏نياز است. به آنچه داده شده خشنود است. چون تنهايى را برگزيده از دوستان بى ‏نياز است. چون هوا و هوس را رها كرده آزاد است. چون دنيا را فرو گذارده از بدى ‏ها و گزندهاى آن در امان است. چون حسادت را دور افكنده محبتش آشكار است.مردم را نمى‏ ترساند پس از آنان نمى‏ هراسد و به آنان تجاوز نمى ‏كند پس از گزندشان در امان است. به هيچ چيز دل نمى ‏بندد پس به رستگارى و كمال فضيلت دست مى‏ يابد و عافيت را به ديده بصيرت مى ‏نگرد پس كارش به پشيمانى نمى ‏كِشد.

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

دوشنبه 30 تیر 1393  4:46 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 nazaninfatemeh
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم پيش از مبعوث شدن، بيست خصلت از خصلت‏هاى پيامبران را دارا بودند، كه اگر كسى يكى از آنها را داشته باشد، دليل عظمت اوست؛ چه رسد به كسى كه همه آنها را دارا باشد، آن حضرت پيامبرى امين، راستگو، ماهر، اصيل، شريف، استوار، سخنور، عاقل، با فضيلت، عابد، زاهد، سخاوتمند، دلير و با شهامت، قانع، متواضع، بردبار، مهربان، غيرتمند، صبور، سازگار، و نرم‏خو بودند و با هيچ منجّم (قائل به تأثير ستارگان)، غيب‏گو و پيش‏گويى هم‏نشين نبودند.

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

دوشنبه 30 تیر 1393  4:47 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 nazaninfatemeh
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

دهان باز کنی ، قلاب‌ها به صُلابه‌ات می‌کشند

هی ماهی با توام ، دریا را فراموش کن

روزی ؛ حسرت همین رودخانه هم به دلت می‌ماند

 

( همیشه نباید به نداشته هایمان فکر کنیم ، گاهی هم باید خدا را بخاطر داشته هایمان شکر کنیم )

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

دوشنبه 30 تیر 1393  4:48 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 nazaninfatemeh
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

هيچ يار و ياوري موفق‌تر از توبه وجود ندارد و هيچ گنجي بي‌نياز كننده‌تر از قناعت، و هيچ مالي بالاتر از خشنودي، از بين برنده‌ي فقر نيست

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

دوشنبه 30 تیر 1393  4:48 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 nazaninfatemeh
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

خوش بخت کسی است که به یاد رستاخیز باشد و زندگی را در مرز کفایت نگه دارد و به آن قانع بوده و از ریخت و پاش اجتناب نماید. یعنی کسانی که به یاد آخرت هستند، صفت نیک قناعت و قانع بودن به اندک را پیشه‌ی خود ساخته و از حرص به مال دنیا و زیاده خواهی چشم پوشی و اجتناب می‌نمایند. زیرا آنان هیچ‌گونه دل بستگی به دنیا و مطاع فریبنده آن ندارد، چون که دنیا را خانه ابدی و همیشه گی (دار مقر) نمی‌دانند، بلکه دنیا را خانه گذر و محل عبور (دار ممر) می‌دانند. هیچ عاقلی روی دریای متلاطم خانه بنا نمی‌کند زیرا هرلحظه احتمال فرو رفتنش در قعر آب وجود دارد

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

دوشنبه 30 تیر 1393  4:50 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 nazaninfatemeh
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

یکی درد و یکی درمان پسندد               یکی وصل و یکی هجران پسندد

                       من از درمان و درد و وصل هجران           پسندم آنچه را جانان پسندد.

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

دوشنبه 30 تیر 1393  4:51 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 nazaninfatemeh
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

لقمانُ عليه السلام ـ لِابنِهِ وهُوَ يَعِظُهُ ـ : يا بُنَيَّ ، إن تَكُ في شَكٍّ مِنَ المَوتِ فَارفَعْ عَن نَفسِكَ النَّومَ ولَن تَستَطيعَ ذلكَ ، وإن كُنتَ في شَكٍّ مِنَ البَعثِ فَارفَعْ عَن نَفسِكَ الانتِباهَ ولَن تَستَطيعَ ذلكَ . 

لقمان عليه السلام ـ در اندرز به فرزند خود ـ فرمود : فرزندم! اگر در مردن شك دارى، خوابيدن را از خودت بردار اما بدان كه هرگز توان اين كار را ندارى و اگر در برانگيخته شدن ترديد دارى بيدار شدن از خواب را از خودت دور گردان، اما بدان كه هرگز نتوانى چنين كنى.

منبع : http://www.hadithlib.com/

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

دوشنبه 30 تیر 1393  5:04 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : المَعادُ مِضمارُ العَمَلِ ، فمُغتَبِطٌ بِما احتَقَبَ غانِمٌ ، و مُبتَئسٌ بِما فاتَهُ نادِمٌ .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : معاد، ميدان [رسيدگى به ]عمل است.كسى كه [در دنيا ]كار كرده نكو حال و بهره مند باشد و آن كه از دست داده اندوهگين و پشيمان باشد.

منبع : http://www.hadithlib.com/

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

دوشنبه 30 تیر 1393  5:05 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

طبیعتا اگه ما همیشه یاد معاد باشیم خیلی از گناه ها و یا حتی دیگه اصلا گناه نمیکنیم

چون میدونیم و باور قلبی و فکری داریم که یه روزی باید حساب پس بدیم

و بخاطر معاد خیلی از کارهای و اعمال ما عوض میشه

پس چقدر خوب میشه که روز این باور کار کنیم تا بتونیم در مقابل وسوسه های شیطان مقاومت کنیم

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

دوشنبه 30 تیر 1393  5:07 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

حكمت 44

ملاك ارزش انسان


ارزش هر كس همسنگ همّت اوست و راستي او به اندازه جوانمردي او و شجاعت او همتاي شرم و حياي او و عفّت او همپاي غيرت او.

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

دوشنبه 30 تیر 1393  5:13 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

شرح

خبّاب با خاى نقطه‏دار و باى مشدّد، نام یکى از مهاجران و یاران امام (علیه السلام) است، او پس از بازگشت از جنگ صفین، در کوفه از دنیا رفت، و نخستین کسى است که امام (علیه السلام) با دست خود او را دفن کرد، و با سه صفت از اوصاف صالحان‏ او را ستوده است:

۱- اسلام آوردن از روى میل و رغبت که اسلام سودمندى است.

۲- مهاجرت علاقه ‏مندانه وى با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، که هجرت کامل از روى میل و رغبت در راه خدا و پیامبر خداست.

۳- زندگى خود را با پیامبر خدا در جهاد با کفّار و در زمان امام (علیه السلام) در جهاد با سرکشان، خوارج و بیعت شکنان، گذراند.

عبارت امام (علیه السلام): طوبى، در زمینه تعریف خبّاب و مشعر بر این است که وى آن چنان بوده است. طوبى وزن فعلى از صفت طیّب است. در تفسیر آمده است که آن، درختى در بهشت است. و با این عبارت امام (علیه السلام) وادار به یاد کردن روز قیامت و حساب آن روز فرموده است که خود باعث عمل براى آنهاست. و همچنین انگیزه براى فضیلت قناعت و خوشنودى از خدا و رضایت به قضا و قدر اوست.

 قناعت فضیلتى از شاخه‏ هاى عفّت، و رضا فضیلتى از شاخه‏ هاى عدالت است.

 ترجمه ‏شرح‏ نهج‏ البلاغه ( ابن‏ میثم)، ج ۵ ، صفحه‏ ى ۴۴۹

 حکمت ۴۳ و۴۴/ ترجمه محمد دشتی

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

دوشنبه 30 تیر 1393  5:20 AM
تشکرات از این پست
fatemexry nazaninfatemeh
دسترسی سریع به انجمن ها