0

قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

 
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

امام علی (علیه السلام) در حدیث کوتاه و پُر معنایى می‌فرماید: «شکر پروردگارت این است که دائماً ثنایش گویى، شکر کسى که بالاى دست تو است به این است که در پیروى از او صادق باشى، شکر هم‌ردیفت آن است که مراتب اخوّت و برادری را به خوبى انجام دهى و شکر کسانى که زیر دست تو هستند به این است که از بخشش به آنها مضایقه نکنى»

بنابراین، شاکر حقیقی باید نعمت‌های الهی را صرف رضا و مقصود مُنعِم نماید و همواره باید آگاه باشد که از نعمت‌های خدا در چه مسیری استفاده کند تا مرتکب کفران نعمت نگردد.

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

یک شنبه 22 تیر 1393  12:17 PM
تشکرات از این پست
saeedakh
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

«ما یفعل الله بعذابکم ان شکرتم و آمنتم و کان الله شاکراعلیما» (نساء، 147) . (هرگاه شما شاکر و مؤمن باشید، چرا خدا شما را عذاب کند، خدا شکرپذیر و دانا است) .

لفظ «شکور» در قرآن در دوازده مورد آمده و در پاره ای از موارد وصف خدا قرار گرفته و احیانا با اسم «غفور» و «حلیم » همراه می باشد چنان که می فرماید:

«... ان ربنا لغفور شکور» فاطر، 34) (پروردگار ما آمرزنده و شکرپذیر است) .

و نیز می فرماید: «ان تقرضوا الله قرضا حسنا یضاعفه لکم و یغفر لکم والله شکور حلیم » (تغابن، 17) (اگر به خدا وام نیکو دهید، خدا آن را برای شما افزایش می دهد و خدا شکرپذیر و بردبار است) .

حقیقت شکر این است که انسان به کار نیکی که در حق وی انجام می شود، ارج نهد یعنی ارزش نعمت را بشناسد و شناخت خود را اظهار کند، دراین صورت باید دید مفاد «شکور» و «شاکر» در خدا چیست خدا که منعم و احسان کننده است و کسی در حق او کار نیکی انجام نمی دهد .

و به تعبیر دیگر: (شکر) عکس العملی است نسبت به کار نیکی که در حق شخص انجام می شود در این صورت چگونه می توان خدا را «شاکر» و «شکور» خواند؟

برخی گفته اند: به کار بردن این دو وصف در مورد خدا مجاز و به معنی پاداش دادن به نیکوکاران است .

ولی ممکن است این دو لفظ را به همان معنای حقیقی در حق خدا بکار بریم و مجوز آن این است که خدا از باب تفضل خود را «شاکر» و» شکور» می خواند، همان طور که از بندگان خود وام می طلبد، درحالی که همه صفحه وجود از آن او است، در این جا علامه طباطبائی قدس سره سخنی دارد که این نظر را تایید می کند، می فرماید: «خداوند نیکوکار و قدیم الاحسان است و همه خیرات از وجود او سرچشمه می گیرد، کسی بر او حقی ندارد . تا از او انتظار شکر باشد، ولی در عین حال، خدای بزرگوار اعمال نیک بندگان خود را نوعی احسان در حق خویش تلقی می کند آنگاه پاداش اعمال آنها را شکر می نامد . و بر این اصل می فرماید: «هل جزاء الاحسان الا الاحسان » الرحمن، 60) با دادن پاداش تحقق می بخشد . و در آیه دیگر می فرماید: «ان هذا کان لکم جزاء و کان سعیکم مشکورا» (انسان، 22) (این پاداشی مقرر شما است و از سعی شما تقدیر می شود) .

یک شنبه 22 تیر 1393  3:59 PM
تشکرات از این پست
nargesi
nargesi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 3783
محل سکونت : ...

پاسخ به:قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

آیه اینو میخواد بگه:

درسته ک اگر شکرگزار نعمات خدا باشیم درای رحمت ب رومون بازه ولی این لطف خدا درصورتی شامل حال ما میشه ک در کنار شکرگزاری، ب وجود خدا و کاراش ایمان داشته باشیم ک با وجود داشتن ایمان و تقویت اون هم اعمالمون صالح میشه و چ بسا خالصم بشه و درنتیجه از عذاب خدا دور میمونیم!

دقیقا همون چیزی ک دوستان ذکر کردن...

یک شنبه 22 تیر 1393  4:48 PM
تشکرات از این پست
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

توبه بعد از هر گناه، واجب شرعي است و اگر گناه، هزاران بار هم تکرار شود باز نه تنها توبه امر مطلوبي است بلکه واجبي شرعي و عقلي است . ممکن است انسان گنهکار از توبه کردن مکرر خسته و ملول گردد اما خداوند هرگز ازقبول توبه بنده و آمرزش او خسته نمي گردد. پس بنا براين هيچ موقع از درگاه خداوند نا اميد نشويد.

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

یک شنبه 22 تیر 1393  5:51 PM
تشکرات از این پست
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

بازآ بازآ هر آن که هستي باز آ
گر بدکار و گبر و بت پرستي باز آ
اين درگه ما درگه نوميدي نيست
صد بار اگر توبه شکستي باز آ

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

یک شنبه 22 تیر 1393  5:52 PM
تشکرات از این پست
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

ای اهل ایمان درپیشرفت کارخودازصبرومقاومت کمک بگیرید خدا رایادکنید وشکر نعمت هایش رابجای آورید وکفران نعمت نکنید وبه نمازتوسل جویید که خدا باصابران است . کسانی که توبه کردند وبه اصلاح مفاسد اعمال خودپرداختند وبیان کردند آنچه راکتمان کرده بودند خداوند توبه آنان رامی پذیرد که اوتوبه پذیرومهربان است . ای مردم از آنچه درزمین حلال وپاکیزه است تناول کنید واز وسوسه شیطان پیروی نکنید اوبرای شما دشمنی آشکار است . نیکو کارکسی است که به خدای عالم وروز قیامت ایمان آورده ودارایی خود رادرراه دوستی خداوخویشان وفقیران ودرمانده گان وآزاد کردن بندگان خدا صرف کند ویا هرکه عهد بست به موقع وفاکند ودرحال تنگدستی وسختی وهنگام کارزارصبور وشکیبا باشد . ازخدا طلب آمرزش کنید وهرحاجت دنیا وآخرت رااز او بخواهید که او آمرزنده ومهربان است . مقام تقوا پیشه گان روز قیامت برتراز کافران است و خداوند به هرکه خواهد روزی بیحساب بخشد. شراب وقمارهردو گناه بزرگی است وسودهایی برای مردم ولی زیان آن بیشتراز نفع آن است

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

یک شنبه 22 تیر 1393  5:54 PM
تشکرات از این پست
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

خداوند چه غرضی دارد که شما راعذاب کند اگر شکر خدا را گزارید وبه او ایمان آورید

آنان که به خــدامتوسل شدنــد به زودی آنهــا رابه جایگاه فضل ورحمت خود درآورده وبه راه راست رهبری می نماید.

اگر آشکارا یا پنهان نیکی کنید یا ازبدی دیگران درگذرید خدانیز از بدیهای شما می گذرد با آنکه در انتقام تواناست .

ای اهل ایمان مبادا کافران رابه دوستی گرفته ومومنان رارها کنید .

خدا دوست ندارد که کسی برگفتار زشت به عیب خلق صدا بلند کند مگر آنگه ظلمی به اورسیده باشد که خدا شنوا وداناست .

ای اهل ایمان نگهدار عدالت باشید وبرای خدا گواهی دهید هرچند به ضررخود وخویشان باشد

آنچه رانمی دانستی به توآموخت وخدا را با تو لطف عظیم وعنایت بی اندازه است.

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

یک شنبه 22 تیر 1393  5:54 PM
تشکرات از این پست
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
آیه: يا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْکِتابَ آمِنُوا بِما نَزَّلْنا مُصَدِّقاً لِما مَعَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى أَدْبارِها أَوْ نَلْعَنَهُمْ کَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ کانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولاً
ترجمه: اي کساني که کتاب (خدا) به شما داده شده! به آنچه (بر پيامبر خود) نازل کرديم -و هماهنگ با نشانه‏هايي است که با شماست- ايمان بياوريد، پيش از آنکه صورتهايي را محو کنيم، سپس به پشت سر بازگردانيم، يا آنها را از رحمت خود دور سازيم، همان گونه که «اصحاب سبت‏» (= گروهي از تبهکاران بني اسرائيل) را دور ساختيم؛ و فرمان خدا، در هر حال انجام شدني است.
تفسیر: سرنوشت افراد لجوج
يا ايها الذين اوتوا الکتاب آمنوا بما نزلنا مصدقا لما معکم
در دنبال بحثي که در آيات سابق درباره اهل کتاب بود، در اينجا روي سخن را به خود آنها کرده مي‏فرمايد: «اي کساني که کتاب آسماني به شما داده شده است ايمان بياوريد به آيات قرآن مجيد که هماهنگ است با نشانه‏هائي که در کتب شما درباره آن وارد شده است» و مسلما شما با داشتن اين همه نشانه‏ها از ديگران سزاوارتريد که به اين آئين پاک بگرويد.
سپس آنها را تهديد مي‏کند که سعي کنيد پيش از آنکه گرفتار يکي از دو عقوبت شويد در برابر حق تسليم گرديد، نخست اينکه صورتهاي شما را به کلي محو کرده و تمام اعضائي که به وسيله آن حقايق را مي‏بينيد و مي‏شنويد و درک مي‏کنيد از ميان برده، سپس صورتهاي شما را به پشت سر بازگردانيم (من قبل ان نطمس وجوها فنردها علي ادبارها)
شايد نياز به يادآوري نداشته باشد که منظور از اين جمله از کار افتادن عقل و هوش و چشم و گوش آنها از نظر عدم درک واقعيات زندگي و انحراف از صراط مستقيم است، همانطور که در حديثي از امام باقر عليه‏السلام نقل شده که فرمود: «منظور از آن محو کردن وجوه آنها در مسير هدايت و بازگرداندن آنها به عقب در مسير گمراهي و ضلالت است»
توضيح اينکه: اهل کتاب، مخصوصا يهود، هنگامي که با آن همه نشانه‏هاي روشن در برابر حق تسليم نشدند و آگاهانه به لجاجت و عناد برخاستند، و در صحنه‏هاي مختلف اين خلافگوئي و خلافکاري آگاهانه را تکرار کردند تدريجا به صورت يک طبيعت ثانوي براي آنها شد، گوئي به کلي افکارشان مسخ و چشم و گوششان کور و کر شد و چنين کساني به جاي اينکه در زندگي به پيش بروند به قهقرا و عقب بازمي‏گردند و اين است جزاي آنهائي که حق را دانسته انکار مي‏کنند.
و اين در حقيقت شبيه همان چيزي است که در آغاز سوره بقره آيه 6 به آن اشاره شده است.
بنابراين منظور از «طمس و محو و بازگرداندن به عقب» در آيه فوق همان محو فکري و روحي و عقب‏گرد معنوي است.
و اما مجازات دوم که به آن تهديد شده‏اند اين است که: «آنها را از رحمت
خود دور مي‏سازيم همانطور که اصحاب سبت را دور ساختيم» (او نلعنهم کما لعنا اصحاب السبت).
در اينجا سؤالي پيش مي‏آيد که اين دو تهديد چه تفاوتي با هم دارد که با لفظ «او» به معني «يا» عطف به يکديگر شده‏اند؟
بعضي از مفسران معتقدند که تهديد نخست، جنبه معنوي دارد و تهديد دوم جنبه ظاهري و مسخ جسماني، به قرينه اينکه خداوند در اين آيه مي‏فرمايد: «همانطور که اصحاب سبت را از رحمت خود دور ساختيم اينها را نيز از رحمت خود دور خواهيم ساخت» و مي‏دانيم که اصحاب سبت (چنانکه به خواست خدا در سوره اعراف خواهد آمد) از نظر ظاهري مسخ شدند.
بعضي ديگر معتقدند که اين لعن و دوري از رحمت خدا نيز جنبه معنوي داشت با اين تفاوت که تهديد اول اشاره به انحراف و گمراهي و عقب‏گرد آنها است، و تهديد دوم به معني نابودي و هلاکت (يکي از معاني لعن همان هلاکت است).
خلاصه اينکه اهل کتاب با اصرار و پافشاري در مخالفت با حق عقب‏گرد و سقوط مي‏کنند و يا نابود مي‏شوند.
سؤال ديگري در اينجا پيش مي‏آيد و آن اينکه آيا اين تهديد درباره آنها عملي شد يا نشد؟
شک نيست که تهديد اول در مورد بسياري از آنها و تهديد دوم درباره بعضي از آنها عملي گرديد و حداقل جمع زيادي از آنها در جنگهاي اسلامي در هم کوبيده شدند و قدرتشان بر باد رفت، تاريخ دنيا نشان مي‏دهد که آنها بعد از آن نيز در
کشورهاي مختلفي تحت فشار شديد قرار گرفتند و نفرات زيادي را از دست دادند، و هم اکنون نيز در شرائط بسيار نامساعد و خطرناکي زندگي مي‏کنند.
در پايان آيه براي تاکيد اين تهديدها مي‏فرمايد: «فرمان خدا در هر حال انجام مي‏شود و هيچ قدرتي مانع از آن نخواهد بود» (و کان امر الله مفعولا).
خداوند پیامبرانی برای هدایت ما فرستادند که خاتم آنها حضرت محمد (ص) همراه با کتابی آسمانی (قرآن کریم)  برای هدایت و راهنمایی ما فرستاده شده است. در کتاب قرآن نشانه های بسیاری وجود دارد تا ما بوسیله ی آن ها ایمان بیاوریم. پس حال که راه مشخص و راهنما نیز مشخص و آماده است اگر ما ایمان نیاوریم توسط خداوند مجازات خواهیم شد.
یک شنبه 22 تیر 1393  6:02 PM
تشکرات از این پست
09303495228
دسترسی سریع به انجمن ها