0

قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان

 
masady
masady
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 396
محل سکونت : قم

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان

 

   این آیه  بیان می کند که انسان در هر حالتی باید شکر گزار باشه و کفر نعمت هم نعمت را از انسان می گیرد و هم عذاب خداوند را به دنبال دارد پس ایه صریحی هست درباره شکر بجا آوردن نعمت های خداوند

 

شکر نعمت ، نعمتت افزون کند                    کفر نعمت، از کفت بیرون کند

arman6014

شنبه 21 تیر 1393  10:24 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
masady
masady
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 396
محل سکونت : قم

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان

 

   این آیه  بیان می کند که انسان در هر حالتی باید شکر گزار باشه و کفر نعمت هم نعمت را از انسان می گیرد و هم عذاب خداوند را به دنبال دارد پس ایه صریحی هست درباره شکر بجا آوردن نعمت های خداوند

 

شکر نعمت ، نعمتت افزون کند                    کفر نعمت، از کفت بیرون کند

arman6014

شنبه 21 تیر 1393  10:26 AM
تشکرات از این پست
nargesi nazaninfatemeh
amin5530
amin5530
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 1258
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان

مهم این است که ببینیم حقیقت شکر چیست ؟ تا روشن شود که رابطه آن با افزونى نعمت از کجاست و چگونه مى تواند خود یک عامل تربیت بوده باشد.
حقیقت شکر تنها تشکر زبانى یا گفتن الحمد لله و مانند آن نیست ، بلکه شکر داراى سه مرحله است نخستین مرحله آن است که به دقت بیندیشیم که بخشنده نعمت کیست ؟ این توجه و ایمان و آگاهى پایه اول شکر است ، و از آن که بگذریم مرحله زبان فرا مى رسد، ولى از آن بالاتر مرحله عمل است ، شکر عملى آن است که درست بیندیشیم که هر نعمتى براى چه هدفى به ما داده شده است آنرا در مورد خودش صرف کنیم که اگر نکنیم کفران نعمت کرده ایم ، همانگونه که بزرگان فرموده اند: الشکر صرف العبد جمیع ما انعمه الله تعالى فیما خلق لاجله .
راستى چرا خدا به ما چشم داد؟ و چرا نعمت شنوائى و گویائى بخشید؟ آیا جز این بوده که عظمت او را در این جهان ببینیم ، راه زندگى را بشناسیم و با این وسائل در مسیر تکامل گام برداریم ؟ حق را درک کنیم و از آن دفاع نمائیم و با
باطل بجنگیم ، اگر این نعمتهاى بزرگ خدا را در این مسیرها مصرف کردیم ، شکر عملى او است ، و اگر وسیله اى شد براى طغیان و خودپرستى و غرور و غفلت و بیگانگى و دورى از خدا این عین کفران است !
امام صادق (علیهالسلام ) مى فرماید: ادنى الشکر رؤ یة النعمة من الله من غیر علة یتعلق القلب بها دون الله ، و الرضا بما اعطاه ، و ان لا تعصیه بنعمة و تخالفه بشى ء من امره و نهیه بسبب من نعمته : ((کمترین شکر این است که نعمت را از خدا بدانى ، بى آنکه قلب تو مشغول به آن نعمت شود، و خدا را فراموش کنى ، و همچنین راضى بودن به نعمت او و اینکه نعمت خدا را وسیله عصیان او قرار ندهى ، و اوامر و نواهى او را با استفاده از نعمتهایش زیر پا نگذارى )).
و از اینجا روشن مى شود که شکر قدرت و علم و دانش و نیروى فکر و اندیشه و نفوذ اجتماعى و مال و ثروت و سلامت و تندرستى هر کدام از چه راهى است ؟ و کفران آنها چگونه است ؟
حدیثى که از امام صادق (علیهالسلام ) در تفسیر نور الثقلین نقل شده نیز دلیل روشنى بر این تفسیر است ، آنجا که مى فرماید: ((شکر النعمة اجتناب المحارم شکر نعمت آنست که از گناهان پرهیز شود)).
و نیز از اینجا رابطه میان شکر و فزونى نعمت روشن مى شود، چرا که هر گاه انسانها نعمتهاى خدا را درست در همان هدفهاى واقعى نعمت صرف کردند، عملا ثابت کرده اند که شایسته و لایقند و این لیاقت و شایستگى سبب فیض بیشتر و موهبت افزونتر مى گردد.

YEMEN

تالار قرآن کریم

۩۩ ¤ هر روز آشنایی با یکی از سوره های قرآن کریم ¤ ۩۩

amin.bidar@gmail.com

من در پی تو هستم و مردم پی بهشت .... ایمان شهر ، کفر مرا در می آورد

شنبه 21 تیر 1393  11:02 AM
تشکرات از این پست
nargesi nazaninfatemeh
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان

(و اذ تاذن ربکم لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید):(و آن زمانی که پروردگارتان اعلام کرد که اگر سپاسگزارید، هر آینه افزونتر به شمامی دهم و اگر کفران نمایید، عذاب من بسیار شدید است )، آیه شریفه مطلق است و خطاب با پیامبر اسلام (ص ) می باشد که می فرماید: به یاد آر زمانی را که پروردگارت اعلان نمود این مطلب را که هر آینه شکر نعمت باعث افزونی نعمت می گردد و کفران آن باعث عذاب شدید است ، و باید دانست که حقیقت شکر بکار بردن نعمت در جهتی است که منعم اراده کرده و این امر موجب ظهوراحسان منعم می گردد و شکر نعمت بازگشتش به ایمان و تقواست ، یعنی فردمؤمن و متقی سپاسگزار نعمت حق خواهد بود و چنین شکری باعث مزیدنعمت می گردد، و کفران نعمت از لوازم کفر باطنی است و شخص کافر بایدمنتظر عذاب الهی باشد و خدای سبحان به روش کریمان در مورد انعام و مزیدآن بطور صریح و با تأکید وعده داده ، اما در خصوص تهدید کفران کنندگان به صراحت نفرموده که شما را عذاب می کنم ، بلکه بطور کنایه و تعریض اشاره نموده که عذاب من سخت است و این مطلب مختص آخرت نیست بلکه وعده و وعید آن شامل دنیا نیز می گردد.

منبع : سایت تدبر

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 21 تیر 1393  11:03 AM
تشکرات از این پست
nargesi nazaninfatemeh
emamedavazdah
emamedavazdah
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 6316
محل سکونت : بوشهر

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان

به راستی نعمتی بالاتر از نعمت وجود مبارک مولانا حضرت صاحب الشرف ، وجود دارد ؟

و آیا ما چگونه این بزرگ نعمت را پاس داشتیم؟

و چگونه قدر دان این نعمت بودیم که امروز بدین مصیبت غیبت گرفتار شده ایم؟

و چه مجازات از این شدیدتر که از فیض نعمت دیدن واسطه بین زمین و آسمان محروم باشیم ...!

 او خواهد آمد چه ما آماده باشیم چه نباشیم ، پس طوری باشیم که وقتی آمد شرمنده نشویم  
اللهم عجل لولیک الفرج
شنبه 21 تیر 1393  11:30 AM
تشکرات از این پست
nargesi nazaninfatemeh hoseinh1990
nargesi
nargesi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 3783
محل سکونت : ...

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان

ب نظر من درسته ک در برابر نعمتایی ک واسمون شیرینه باید شکرگزار باشیم ولی شکرگزاری اونجایی قشنگتر و لذت بخش هست ک وقتی مصائبی تو زندگیمون وارد میشه بعدش از ته دل خالصانه بگیم خدایا شکرت! فرض کنید یکی بچه دار میشه ولی بچش یا معلوله یا عقب مونده یا... این شخص اگه با هربار دیدن بچش بگه خدایا شکرت و هیچ وقت ب خدا شکایت نکنه بابت این مشکلش، این میشه شکرگزاری خالصانه...

و همینطور مصائبی چون از دست دادن عزیزان یا شکست تو مراحل مختلف زندگیمون و...

کاش ک ایمانمون ب حدی قوی باشه ک تحت سخت ترین مصائبم رحمت و لطف خدا رو از یاد نبریم و همواره شکرگزار نعمتای الهی باشیم و هروقت ی گرفتاری واسمون پیش اومد بگیم خدایا شکرت! میتونست ازین بدترم بشه...

شنبه 21 تیر 1393  11:52 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh hoseinh1990
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان


نقل قول nargesi

ب نظر من درسته ک در برابر نعمتایی ک واسمون شیرینه باید شکرگزار باشیم ولی شکرگزاری اونجایی قشنگتر و لذت بخش هست ک وقتی مصائبی تو زندگیمون وارد میشه بعدش از ته دل خالصانه بگیم خدایا شکرت! فرض کنید یکی بچه دار میشه ولی بچش یا معلوله یا عقب مونده یا... این شخص اگه با هربار دیدن بچش بگه خدایا شکرت و هیچ وقت ب خدا شکایت نکنه بابت این مشکلش، این میشه شکرگزاری خالصانه...

و همینطور مصائبی چون از دست دادن عزیزان یا شکست تو مراحل مختلف زندگیمون و...

کاش ک ایمانمون ب حدی قوی باشه ک تحت سخت ترین مصائبم رحمت و لطف خدا رو از یاد نبریم و همواره شکرگزار نعمتای الهی باشیم و هروقت ی گرفتاری واسمون پیش اومد بگیم خدایا شکرت! میتونست ازین بدترم بشه...


سلام.قبول دارین تو سختی ها خدارو شکر کردن کار هرکسی نیست؟خیلی سخته ادم یه عزیزی رو از دست بده بعد بگه خدایا شکرت شاید میخواست بدتر بشه.شاید ادم چند وقت بعدش بگه ها که من خودم هم اینجوریم بعدش میگم شاید یه حکمتی در کار بوده ولی اون لحظه گفتن به نظرم کار معصومین و اماماست.کاش ورد زبونمون بشه این جمله خدایا شکرت راضی ام به رضای تو

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

شنبه 21 تیر 1393  12:40 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 nargesi
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان

شكر نعمت نعمتت افزون كند                      كفر نعمت از كفت بيرون كند

ولي كو آدم شكر گزار

همين سلامتي كه اصلن به چشم نمياد ميدونيد چقدر شكر گزاري مي خاد!

بيايد باهم بگيم

الحمدلله

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
شنبه 21 تیر 1393  1:37 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh hoseinh1990 nargesi
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

تفسیر المیزان


لَئِنْ شَکَرْتُمْ لأزِیدَنَّکُمْ (ابراهیم/۷ )
اگر شکرگزار نعمتها بودید (نعمتهایم را) افزون خواهم نمود
- شکر مایه فزونى نعمت و کفر موجب فنا است
بدون شک خداوند در برابر نعمتهائى که به ما مى بخشد نیازى به شکر ما ندارد، و اگر دستور به شکرگزارى داده آن هم موجب نعمت دیگرى بر ما و یک مکتب عالى تربیتى است .
مهم این است که ببینیم حقیقت شکر چیست ؟ تا روشن شود که رابطه آن با افزونى نعمت از کجاست و چگونه مى تواند خود یک عامل تربیت بوده باشد.
حقیقت شکر تنها تشکر زبانى یا گفتن الحمد لله و مانند آن نیست ، بلکه شکر داراى سه مرحله است نخستین مرحله آن است که به دقت بیندیشیم که بخشنده نعمت کیست ؟ این توجه و ایمان و آگاهى پایه اول شکر است ، و از آن که بگذریم مرحله زبان فرا مى رسد، ولى از آن بالاتر مرحله عمل است ، شکر عملى آن است که درست بیندیشیم که هر نعمتى براى چه هدفى به ما داده شده است آنرا در مورد خودش صرف کنیم که اگر نکنیم کفران نعمت کرده ایم ، همانگونه که بزرگان فرموده اند: الشکر صرف العبد جمیع ما انعمه الله تعالى فیما خلق لاجله .
راستى چرا خدا به ما چشم داد؟ و چرا نعمت شنوائى و گویائى بخشید؟ آیا جز این بوده که عظمت او را در این جهان ببینیم ، راه زندگى را بشناسیم و با این وسائل در مسیر تکامل گام برداریم ؟ حق را درک کنیم و از آن دفاع نمائیم و با
باطل بجنگیم ، اگر این نعمتهاى بزرگ خدا را در این مسیرها مصرف کردیم ، شکر عملى او است ، و اگر وسیله اى شد براى طغیان و خودپرستى و غرور و غفلت و بیگانگى و دورى از خدا این عین کفران است !
امام صادق (علیهالسلام ) مى فرماید: ادنى الشکر رؤ یة النعمة من الله من غیر علة یتعلق القلب بها دون الله ، و الرضا بما اعطاه ، و ان لا تعصیه بنعمة و تخالفه بشى ء من امره و نهیه بسبب من نعمته : ((کمترین شکر این است که نعمت را از خدا بدانى ، بى آنکه قلب تو مشغول به آن نعمت شود، و خدا را فراموش کنى ، و همچنین راضى بودن به نعمت او و اینکه نعمت خدا را وسیله عصیان او قرار ندهى ، و اوامر و نواهى او را با استفاده از نعمتهایش زیر پا نگذارى )).
و از اینجا روشن مى شود که شکر قدرت و علم و دانش و نیروى فکر و اندیشه و نفوذ اجتماعى و مال و ثروت و سلامت و تندرستى هر کدام از چه راهى است ؟ و کفران آنها چگونه است ؟
حدیثى که از امام صادق (علیهالسلام ) در تفسیر نور الثقلین نقل شده نیز دلیل روشنى بر این تفسیر است ، آنجا که مى فرماید: ((شکر النعمة اجتناب المحارم شکر نعمت آنست که از گناهان پرهیز شود)).
و نیز از اینجا رابطه میان شکر و فزونى نعمت روشن مى شود، چرا که هر گاه انسانها نعمتهاى خدا را درست در همان هدفهاى واقعى نعمت صرف کردند، عملا ثابت کرده اند که شایسته و لایقند و این لیاقت و شایستگى سبب فیض بیشتر و موهبت افزونتر مى گردد.
اصولا ما دو گونه شکر داریم ، ((شکر تکوینى )) و ((شکر تشریعى )).
((شکر تکوینى )) آن است که یک موجود از مواهبى که در اختیار دارد، براى نمو و رشدش استفاده کند، فى المثل باغبان مى بیند در فلان قسمت باغ درختان به خوبى رشد و نمو مى کنند و هر قدر از آنها پذیرائى بیشتر مى کند شکوفاتر مى شوند، همین امر سبب مى شود که باغبان همت بیشترى به تربیت آن بخش از باغ درختان بگمارد و مراقبت از آنها را به کارکنان خویش توصیه کند چرا که آن درختان به زبانحال فریاد میزنند اى باغبان ! ما لا یقیم ، ما شایسته ایم ، نعمتت را بر ما افزون کن ، و او هم به این ندا پاسخ مثبت مى دهد.
مقدمات نعمتهاى خداوند به شما مى رسد سعى کنید با شکرگزارى ، بقیه را به سوى خود جلب کنید، نه آنکه با کمى شکرگزارى آن را از خود برانید))!
این موضوع نیز قابل توجه است که تنها تشکر و سپاسگزارى از خداوند در برابر نعمتهاى کافى نیست ، بلکه باید از کسانى که وسیله آن موهبت بوده اند نیز تشکر و سپاسگزارى نمود و حق زحمات آنها را از این طریق ادا کرد، و آنها را از این راه به خدمات بیشتر تشویق نمود، در حدیثى از امام على بن الحسین (علیهماالسلام ) مى خوانیم که فرمود: روز قیامت که مى شود خداوند به بعضى از بندگانش مى فرماید: آیا فلان شخص را شکرگزارى کردى ؟ عرض مى کند: پروردگارا من شکر تو را بجا آوردم ، مى فرماید: چون شکر او را بجا نیاوردى شکر مرا هم ادا نکردى ! سپس امام فرمود: اشکرکم لله اشکرکم للناس : ((شکرگزارترین شما براى خدا آنها هستند که از همه بیشتر شکر مردم را بجا مى آورند)).
افزایش نعمتهاى خداوند که به شکرگزاران وعده داده شده ، تنها به این نیست که نعمتهاى مادى تازهاى به آنها ببخشد، بلکه نفس شکرگزارى که تواءم با توجه مخصوص به خدا و عشق تازهاى نسبت به ساحت مقدس او است خود یک نعمت بزرگ روحانى است که در تربیت نفوس انسانها، و دعوت آنان به اطاعت فرمانهاى الهى ، فوق العاده مؤ ثر است ، بلکه شکر ذاتا راهى است براى شناخت هر چه بیشتر خداوند، و به همین دلیل علماى عقائد در علم کلام براى اثبات ((وجوب معرفه الله )) (شناخت خدا) از طریق وجوب شکر منعم (نعمت بخش ) وارد شده اند.
احیاى روح شکرگزارى در جامعه و ارج نهادن و تقدیر و سپاسگذاز آنها
که با علم و دانش خود و یا با فداکارى و شهادت ، یا با سایر مجاهدات در طریق پیشبرد اهداف اجتماعى خدمت کرده اند یک عامل مهم حرکت و شکوفائى و پویائى جامعه است .
در اجتماعى که روح تشکر و قدردانى مرده کمتر کسى علاقه و دلگرمى به خدمت پیدا مى کند، و به عکس ‍ آنها که بیشتر قدردانى از زحمات و خدمات اشخاص مى کنند، ملتهائى بانشاطتر و پیشروترند.
توجه به همین حقیقت سبب شده است که در عصر ما به عنوان قدردانى از زحمات بزرگان گذشته در صدمین سال ، هزارمین سال ، زاد روز، و در هر فرصت مناسب دیگر، مراسمى براى بزرگداشت آنها بگیرند و ضمن سپاسگزارى از خدماتشان مردم را به حرکت و تلاش بیشتر دعوت کنند.
فى المثل در انقلاب اسلامى کشور ما که پایان یک دوران تاریک دو هزار و پانصد ساله و آغاز دوران جدیدى بود، وقتى میبینیم همه سال و هر ماه بلکه هر روز، خاطره شهیدان انقلاب زنده مى شود و بر آنها درود میفرستند و به تمام کسانى که به آنها منسوبند احترام میگذارند و به خدماتشان ارج مینهند، این خود سبب مى شود که عشق و علاقه به فداکارى در دیگران پرورش یابد و سطح فداکارى مردم بالاتر رود، و به تعبیر قرآن شکر این نعمت باعث فزونى آن خواهد شد، و از خون یک شهید هزاران مجاهد میروید و مصداق زنده لازیدنکم مى شود!

منبع سایت تدبر

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 21 تیر 1393  3:00 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

تفسیر المیزان


لَئِنْ شَکَرْتُمْ لأزِیدَنَّکُمْ (ابراهیم/۷ )
اگر شکرگزار نعمتها بودید (نعمتهایم را) افزون خواهم نمود
- شکر مایه فزونى نعمت و کفر موجب فنا است
بدون شک خداوند در برابر نعمتهائى که به ما مى بخشد نیازى به شکر ما ندارد، و اگر دستور به شکرگزارى داده آن هم موجب نعمت دیگرى بر ما و یک مکتب عالى تربیتى است .
مهم این است که ببینیم حقیقت شکر چیست ؟ تا روشن شود که رابطه آن با افزونى نعمت از کجاست و چگونه مى تواند خود یک عامل تربیت بوده باشد.
حقیقت شکر تنها تشکر زبانى یا گفتن الحمد لله و مانند آن نیست ، بلکه شکر داراى سه مرحله است نخستین مرحله آن است که به دقت بیندیشیم که بخشنده نعمت کیست ؟ این توجه و ایمان و آگاهى پایه اول شکر است ، و از آن که بگذریم مرحله زبان فرا مى رسد، ولى از آن بالاتر مرحله عمل است ، شکر عملى آن است که درست بیندیشیم که هر نعمتى براى چه هدفى به ما داده شده است آنرا در مورد خودش صرف کنیم که اگر نکنیم کفران نعمت کرده ایم ، همانگونه که بزرگان فرموده اند: الشکر صرف العبد جمیع ما انعمه الله تعالى فیما خلق لاجله .
راستى چرا خدا به ما چشم داد؟ و چرا نعمت شنوائى و گویائى بخشید؟ آیا جز این بوده که عظمت او را در این جهان ببینیم ، راه زندگى را بشناسیم و با این وسائل در مسیر تکامل گام برداریم ؟ حق را درک کنیم و از آن دفاع نمائیم و با
باطل بجنگیم ، اگر این نعمتهاى بزرگ خدا را در این مسیرها مصرف کردیم ، شکر عملى او است ، و اگر وسیله اى شد براى طغیان و خودپرستى و غرور و غفلت و بیگانگى و دورى از خدا این عین کفران است !
امام صادق (علیهالسلام ) مى فرماید: ادنى الشکر رؤ یة النعمة من الله من غیر علة یتعلق القلب بها دون الله ، و الرضا بما اعطاه ، و ان لا تعصیه بنعمة و تخالفه بشى ء من امره و نهیه بسبب من نعمته : ((کمترین شکر این است که نعمت را از خدا بدانى ، بى آنکه قلب تو مشغول به آن نعمت شود، و خدا را فراموش کنى ، و همچنین راضى بودن به نعمت او و اینکه نعمت خدا را وسیله عصیان او قرار ندهى ، و اوامر و نواهى او را با استفاده از نعمتهایش زیر پا نگذارى )).
و از اینجا روشن مى شود که شکر قدرت و علم و دانش و نیروى فکر و اندیشه و نفوذ اجتماعى و مال و ثروت و سلامت و تندرستى هر کدام از چه راهى است ؟ و کفران آنها چگونه است ؟
حدیثى که از امام صادق (علیهالسلام ) در تفسیر نور الثقلین نقل شده نیز دلیل روشنى بر این تفسیر است ، آنجا که مى فرماید: ((شکر النعمة اجتناب المحارم شکر نعمت آنست که از گناهان پرهیز شود)).
و نیز از اینجا رابطه میان شکر و فزونى نعمت روشن مى شود، چرا که هر گاه انسانها نعمتهاى خدا را درست در همان هدفهاى واقعى نعمت صرف کردند، عملا ثابت کرده اند که شایسته و لایقند و این لیاقت و شایستگى سبب فیض بیشتر و موهبت افزونتر مى گردد.
اصولا ما دو گونه شکر داریم ، ((شکر تکوینى )) و ((شکر تشریعى )).
((شکر تکوینى )) آن است که یک موجود از مواهبى که در اختیار دارد، براى نمو و رشدش استفاده کند، فى المثل باغبان مى بیند در فلان قسمت باغ درختان به خوبى رشد و نمو مى کنند و هر قدر از آنها پذیرائى بیشتر مى کند شکوفاتر مى شوند، همین امر سبب مى شود که باغبان همت بیشترى به تربیت آن بخش از باغ درختان بگمارد و مراقبت از آنها را به کارکنان خویش توصیه کند چرا که آن درختان به زبانحال فریاد میزنند اى باغبان ! ما لا یقیم ، ما شایسته ایم ، نعمتت را بر ما افزون کن ، و او هم به این ندا پاسخ مثبت مى دهد.
مقدمات نعمتهاى خداوند به شما مى رسد سعى کنید با شکرگزارى ، بقیه را به سوى خود جلب کنید، نه آنکه با کمى شکرگزارى آن را از خود برانید))!
این موضوع نیز قابل توجه است که تنها تشکر و سپاسگزارى از خداوند در برابر نعمتهاى کافى نیست ، بلکه باید از کسانى که وسیله آن موهبت بوده اند نیز تشکر و سپاسگزارى نمود و حق زحمات آنها را از این طریق ادا کرد، و آنها را از این راه به خدمات بیشتر تشویق نمود، در حدیثى از امام على بن الحسین (علیهماالسلام ) مى خوانیم که فرمود: روز قیامت که مى شود خداوند به بعضى از بندگانش مى فرماید: آیا فلان شخص را شکرگزارى کردى ؟ عرض مى کند: پروردگارا من شکر تو را بجا آوردم ، مى فرماید: چون شکر او را بجا نیاوردى شکر مرا هم ادا نکردى ! سپس امام فرمود: اشکرکم لله اشکرکم للناس : ((شکرگزارترین شما براى خدا آنها هستند که از همه بیشتر شکر مردم را بجا مى آورند)).
افزایش نعمتهاى خداوند که به شکرگزاران وعده داده شده ، تنها به این نیست که نعمتهاى مادى تازهاى به آنها ببخشد، بلکه نفس شکرگزارى که تواءم با توجه مخصوص به خدا و عشق تازهاى نسبت به ساحت مقدس او است خود یک نعمت بزرگ روحانى است که در تربیت نفوس انسانها، و دعوت آنان به اطاعت فرمانهاى الهى ، فوق العاده مؤ ثر است ، بلکه شکر ذاتا راهى است براى شناخت هر چه بیشتر خداوند، و به همین دلیل علماى عقائد در علم کلام براى اثبات ((وجوب معرفه الله )) (شناخت خدا) از طریق وجوب شکر منعم (نعمت بخش ) وارد شده اند.
احیاى روح شکرگزارى در جامعه و ارج نهادن و تقدیر و سپاسگذاز آنها
که با علم و دانش خود و یا با فداکارى و شهادت ، یا با سایر مجاهدات در طریق پیشبرد اهداف اجتماعى خدمت کرده اند یک عامل مهم حرکت و شکوفائى و پویائى جامعه است .
در اجتماعى که روح تشکر و قدردانى مرده کمتر کسى علاقه و دلگرمى به خدمت پیدا مى کند، و به عکس ‍ آنها که بیشتر قدردانى از زحمات و خدمات اشخاص مى کنند، ملتهائى بانشاطتر و پیشروترند.
توجه به همین حقیقت سبب شده است که در عصر ما به عنوان قدردانى از زحمات بزرگان گذشته در صدمین سال ، هزارمین سال ، زاد روز، و در هر فرصت مناسب دیگر، مراسمى براى بزرگداشت آنها بگیرند و ضمن سپاسگزارى از خدماتشان مردم را به حرکت و تلاش بیشتر دعوت کنند.
فى المثل در انقلاب اسلامى کشور ما که پایان یک دوران تاریک دو هزار و پانصد ساله و آغاز دوران جدیدى بود، وقتى میبینیم همه سال و هر ماه بلکه هر روز، خاطره شهیدان انقلاب زنده مى شود و بر آنها درود میفرستند و به تمام کسانى که به آنها منسوبند احترام میگذارند و به خدماتشان ارج مینهند، این خود سبب مى شود که عشق و علاقه به فداکارى در دیگران پرورش یابد و سطح فداکارى مردم بالاتر رود، و به تعبیر قرآن شکر این نعمت باعث فزونى آن خواهد شد، و از خون یک شهید هزاران مجاهد میروید و مصداق زنده لازیدنکم مى شود!

منبع سایت تدبر

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 21 تیر 1393  3:00 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

تفسیر مجمع البیان

میان سپاس واقعى نعمت‏ها و ارزانى‏ دارنده آنها در میدان اندیشه و عمل از سوى انسان‏ها و فزونى نعمت‏ها و فراوانى آنها از سوى خدا، رابطه گسست‏ اپذیر و ظریفى وجود دارد؛ درست همان گونه که میان کفران و ناسپاسى و زوال نعمت‏ها از جامعه‏ ها و تمدّن‏ها رابطه دقیقى است؛ و این نکته بسیار ظریف و درس‏آموز، یکى از سنّت‏هاى خدا و یکى از رازهاى پیشرفت و صعود و یا فروپاشى و سقوط نظام‏ها و حکومت‏هاست.
قرآن در ترسیم این اصل جهانشمول مى‏فرماید: وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ.
و آن گاه را به یاد آورید که پروردگارتان اعلام فرمود که اگر به راستى سپاس نعمت‏ها را بگزارید، من نعمت‏ها را بر شما افزون خواهم ساخت و اگر ناسپاسى پیشه سازید، بدانید که عذاب و کیفرم سخت خواهد بود.

منبع سایت تدبر

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 21 تیر 1393  3:02 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

تفسیر نور

1- سنّت خداوند بر آن است که شکر را وسیله‏ ى ازدیاد نعمت قرار داده و این سنّت را قاطعانه اعلام کرده است. «تأذن ربّکم»
شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند.
2- خدا براى تربیت ما، شکر را لازم کرد نه آنکه خود محتاج شکر باشد. «ربّکم»
3- با شکر نه تنها نعمت‏هاى خداوند بر ما زیاد مى‏شود، بلکه خود ما نیز رشد پیدا مى‏کنیم، زیاد مى‏شویم و بالا مى‏رویم.«لازیدنّکم»
4- کیفر کفران نعمت، تنها گرفتن نعمت نیست، بلکه حتى گاهى نعمت سلب نمى‏شود ولى به صورت نقمت و استدراج در مى‏آید تا شخص، کم‏کم سقوط کند. «لان کفرتم انّ عذابى لشدید»

منبع سایت تدبر

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 21 تیر 1393  3:04 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
yarabyarabyarab
yarabyarabyarab
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1390 
تعداد پست ها : 3539
محل سکونت : قزوین

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان

باز هم در این ایه خداوند میخواهد که ما با او حرف بزنیم چراکه هر چه به طرف او برویم از خود وشیطان دوریم . شکر گذاری را خداوند به ما یاد داده که در دنیا به خاطر خوبیهای دیگران هم تشکر کنیم .شکر +یاد خدا=افزایش نعمت  . ناشکری - دوری از خدا = بلا وگرفتاری

شنبه 21 تیر 1393  3:04 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان


نقل قول salma57
شکر نعمت ، نعمتت افزون کند ........ کفر، نعمت از کفت بیرون کند

 

غلط است که شعر « شکر نعمت نعمتت افزون کند» را در ترجمه آیه شریفه «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی‏ لَشَدیدٌ» (مبارکه إبراهیم علیه السلام : ۷) می آورند. دقت کنید ببینید می توانید غلط را بیابید؟


پاسخ:

فرموده: شُکر (چه نعمت و چه غیر نعمت. هر شکری) خودت را افزو
ن کند (لازیدنکم) یعنی وجود تو با شکر کردن بزرگ می شود. چرا که شکرگزار بودن، صفتی الهی است که وجود انسان را بزرگ می کند

منبع سایت تدبر

 

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 21 تیر 1393  3:06 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesi
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب چهاردهم ماه مبارک رمضان


نقل قول nazaninfatemeh

نقل قول nargesi

سلام قبول دارین تو سختی ها خدارو شکر کردن کار هرکسی نیست؟خیلی سخته ادم یه عزیزی رو از دست بده بعد بگه خدایا شکرت شاید میخواست بدتر بشه.شاید ادم چند وقت بعدش بگه ها که من خودم هم اینجوریم بعدش میگم شاید یه حکمتی در کار بوده ولی اون لحظه گفتن به نظرم کار معصومین و اماماست.کاش ورد زبونمون بشه این جمله خدایا شکرت راضی ام به رضای تو


من با شما یکم مخالفم

اتفاقا بعضی وقتا تو مصائب هست که شکر می کنیم

مثلا تا وقتی یه نعمتی رو داریم چون عادی شده واسمون قدرشو نمیدونیم و فکر میکنیم از اول بوده و همیشه هم هست پس خدا رو متاسفانه بعضی وقتا فراموش میکنیم

ولی وقتی اون نعمت رو از دست بدیم تازه ارزششو میدونیم و میگیم خدایا الان میفهمم ارزش نعمتت رو و شکر میکنم بخاطر اون مدتی که نعمت رو داشتم و به نظر من این شکر واقعا قبلی هستش و بازم تلاش میکنه برای بدست اوردن اون نعمت و اگه ادم یکم زرنگ باشه حتی بخاطر اون مدتی که اون نعمت رو نداشته هم شکر میکنه چون باعث شده بفهمه قدر و ارزش نعمت رو

و وقتی بدستش اورد بازم شکر میکنه دیگه چون میدونه ارزشش رو

مثلا نعمت دوست خوب

تا وقتی هست خیلی کم میفهمیم ارزشش رو ولی اگه یه مدت نباشه اونموقع میفهمیم خداوند چه نعمتی رو بهمون داده بود و بازم برای دوستی با اون دوست خوب تلاش می کنیم و همیشه برای اینکه اون دوست خوب کنارمون هست شکر میکنیم شکر قلبی و زبانی

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 21 تیر 1393  3:16 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesi
دسترسی سریع به انجمن ها