0

قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

 
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

تفسیر نمونه

با توجه به شان نزول ، روى سخن در آیه به جمعى از مومنان اهل کتاب
است که آنها پس از قبول اسلام روى تعصبهاى خاصى تنها اظهار ایمان به مذهب سابق خود و آئین اسلام مى کردند و بقیه پیامبران و کتب آسمانى را قبول نداشتند اما قرآن به آنها توصیه مى کند که تمام پیامبران و کتب آسمانى را به رسمیت بشناسند، زیرا همه یک حقیقت را تعقیب مى کنند، و بدنبال یک هدف هستند و از طرف یک مبدا مبعوث شده اند (اگر چه همانند کلاسهاى مختلف تعلیم و تربیت سلسله مراتب داشته اند و هر کدام آئینى کاملتر از آئین پیشین آورده اند). بنابراین معنى ندارد که بعضى از آنها را بپذیرند و بعضى را نپذیرند، مگر یک حقیقت واحد تبعیض بردار است ! و مگر تعصبها مى تواند جلو واقعیات را بگیرد!، لذا آیه فوق مى گوید: اى کسانى که ایمان آورده اید به خدا و پیامبرش (پیامبر اسلام ) و کتابى که بر او نازل شده ، و کتب آسمانى پیشین ، همگى ایمان بیاورید.
(یا ایها الذین آمنوا آمنوا بالله و رسوله و الکتاب الذى نزل على رسوله و الکتاب الذى انزل من قبل ).
قطع نظر از شان نزول فوق ، این احتمال نیز در تفسیر آیه هست که روى سخن به تمام مومنان باشد، مؤ منانى که ظاهرا اسلام را پذیرفته اند اما هنوز در اعماق جان آنها نفوذ نکرده است ، اینجا است که از آنها دعوت مى شود که از صمیم دل و در درون جان مؤ من شوند، و نیز این احتمال وجود دارد که روى سخن به همه مؤ منانى باشد که اجمالا به خدا و پیامبر ایمان آورده اند اما به جزئیات و تفاصیل معتقدات اسلامى آشنا نشده اند، اینجا است که قرآن دستور مى دهد: مومنان واقعى باید به تمام انبیاء و کتب پیشین و فرشتگان الهى ایمان داشته باشند، زیرا عدم ایمان به اینها مفهومش انکار حکمت خداوند است آیا ممکن است خداوند حکیم انسانهاى پیشین را بدون رهبر و راهنما گذاشته باشد تا در میدان زندگى سرگردان شوند!!
آیا منظور از ایمان بفرشتگان تنها فرشتگان وحى است ، که ایمان به آنها از ایمان به انبیاء و کتب آسمانى غیر قابل تفکیک است و یا همه فرشتگان ؟
زیرا همانطور که بعضى از آنان در امر وحى و تشریع دست در کارند، جمعى هم مامور تدبیر عالم تکوین هستند، و ایمان به آنها در حقیقت گوشه اى از ایمان به حکمت خدا است .
و در پایان آیه سرنوشت کسانى را که از این واقعیتها غافل بشوند بیان کرده ، چنین مى فرماید: کسى که به خدا و فرشتگان ، و کتب الهى ، و فرستادگان او، و روز بازپسین ، کافر شود، در گمراهى دور و درازى افتاده است .
(و من یکفر بالله و ملائکته و کتبه و رسله و الیوم الاخر فقد ضل ضلالا بعیدا).
در حقیقت ایمان به پنج اصل در این آیه لازم شمرده شده ، یعنى علاوه بر ایمان به مبدء و معاد ایمان به کتب آسمانى و انبیاء و فرشتگان نیز لازم است .
تعبیر به ضلال بعید (گمراهى دور) تعبیر لطیفى است یعنى چنین اشخاص آنچنان از جاده اصلى پرت شده اند که بازگشتشان بشاهراه اصلى به آسانى ممکن نیست .
منبع: سایت تدبر

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

سه شنبه 17 تیر 1393  11:13 PM
تشکرات از این پست
saeedakh only110 nazaninfatemeh
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

تفسیر نور

مراد آیه یا آن است که: اى مؤمنان! گامى فراتر نهید وبه درجات بالاتر دست یابید، یا آنکه بر ایمانتان براى همیشه استوار بمانید و اندکى از آن عدول نکنید. ایمان داراى درجاتى است، چنانکه در آیات دیگر نیز مى‏فرماید: «والذین اهتدوا زادهم هدى» <398> کسانى که هدایت شدند خداوند ب هدایت آنان بیافزاید، «لیزدادوا ایماناً مع ایمانهم» <399> تا ایمانى بر ایمان خویش بیافزایند. 1- مؤمن، باید تلاش کند تا خود را به مرتبه‏ى بالاترى از ایمان برساند. <400> «یا ایها الذین آمَنوا آمِنوا» 2- ادیان آسمانى، هدف و حقیقت واحدى دارند، همچون کلاس‏هاى یک مدرسه که تحت نظارت یک مدیر است. «الکتاب الذى نزل على رسوله والکتاب الذى انزل من قبل» 3- ایمان به همه‏ى پیامبران و کتاب‏هاى آسمانى، لازم است. «امنوا... و من یکفر... فقد ضلّ»
 
منبع: سایت تدبر

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

سه شنبه 17 تیر 1393  11:14 PM
تشکرات از این پست
saeedakh only110 nazaninfatemeh
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

تفسیر نور

مراد آیه یا آن است که: اى مؤمنان! گامى فراتر نهید وبه درجات بالاتر دست یابید، یا آنکه بر ایمانتان براى همیشه استوار بمانید و اندکى از آن عدول نکنید. ایمان داراى درجاتى است، چنانکه در آیات دیگر نیز مى‏فرماید: «والذین اهتدوا زادهم هدى» <398> کسانى که هدایت شدند خداوند ب هدایت آنان بیافزاید، «لیزدادوا ایماناً مع ایمانهم» <399> تا ایمانى بر ایمان خویش بیافزایند. 1- مؤمن، باید تلاش کند تا خود را به مرتبه‏ى بالاترى از ایمان برساند. <400> «یا ایها الذین آمَنوا آمِنوا» 2- ادیان آسمانى، هدف و حقیقت واحدى دارند، همچون کلاس‏هاى یک مدرسه که تحت نظارت یک مدیر است. «الکتاب الذى نزل على رسوله والکتاب الذى انزل من قبل» 3- ایمان به همه‏ى پیامبران و کتاب‏هاى آسمانى، لازم است. «امنوا... و من یکفر... فقد ضلّ»
 
منبع: سایت تدبر

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

سه شنبه 17 تیر 1393  11:15 PM
تشکرات از این پست
saeedakh only110 nazaninfatemeh
ayeneh
ayeneh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2761
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

سلام . این آیه اول اشاره میکند که کسانی که ایمان آورده اید ایمان بیاورید  ایمان حقیقی را میخواهد نه ایمان زبانی ایمانی با دل وجان .و اینکه به رسولان الهی و  قران و کتب آسمانی پیش از او که همه با هم از طرف پروردگار آمده اند و همدیگر را تایید میکنند.

اینکه هیچ فرقی بین رسولان نباید بگذاریم وکتابهای آنان را از جانب پروردگار بدانیم

این نشان ایمان واقعی است

ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان ان آمنوابربکم ربنا فاغفر لنا ذنوبنا و کفرعنا سیئاتناو توفنا مع الابرار

آمن الرسول بما انزل علیه من ربه.والمومنون کل آمن بلله وملائکته و کتبه ورسله لانفرق بین احدهم من رسله

اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

سه شنبه 17 تیر 1393  11:39 PM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh
ghkharazi
ghkharazi
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1391 
تعداد پست ها : 884
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

به حضرت عباس قسم ما خدا داریم باور قلبی داشته باشیم به خدا و فرستاده های او

فقط لبخند های خاکی زیباست

 

چهارشنبه 18 تیر 1393  12:10 AM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

از این آیه استفاده می شود که دیندار باید تلاش کند تا خود را به مرتبه بالاتری از ایمان برساند.در حدیثی از رسول خدا(ص)آمده است:«جددوا ایمانک! قالوا یا رسول اللّه و کیف نجدّد ایماننا؟قال اکثروا من قول لا اله الا الله؛ ایمان خود را تازه کنید!عرض کردند: چگونه؟حضرت فرمود:با فراوان گفتن ذکر«لا اله الا الله»؛این حدیث با تعبیر«جددوا اسلامکم» نیز در منابع آمده است.

چهارشنبه 18 تیر 1393  12:27 AM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

(یا ایها الذین آمنوا آمِنوا)

به اهل ایمان امر کرده است که دوبار ایمان بیاورند. این بدان معنی است که ایمان اجمالی خود را به ایمان تفصیلی تبدیل کنند. آن چه در دنباله آیه آمده است (به گفته علامه طباطبایی) معارفی است که هریک به دیگری گره خورده و مرتبط با آن است. به بیانی دیگر, اهل ایمان, به باورهای خود بیش تر بیندیشند و مدام آنها را مورد بررسی قرار دهند و معارف خود را بازشناسی کنند. مؤمن کسی است که مدام ایمانش را نو می کند و نو کردن ایمان به صرف عمل نیست, بلکه به تحولی است که در حوزه اندیشه می آفریند و در پی اندیشه های جدید می رود.

چهارشنبه 18 تیر 1393  12:32 AM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

کسی دین را با روشنفکری ناسازگار می داند که اسلام را دینی غیر علمی و خرد گریز بداند. و حال آن که اسلام, دینی, به طور کامل, مبتنی بر میزانهاو معیارهای خرد انسانی است. در این دین, عقل یکی از منابع چهارگانه استنباط حکم شرعی مکلفان است بلکه صدر نشین آنان است و در معارف الهی, عقل به کار می آید و دیگر منابع به جهت عدم قطعیّت کاربرد ندارند

چهارشنبه 18 تیر 1393  12:33 AM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

شأن نزول
 
ابن عباس گويد: كه عبدالله بن سلام با برادرزاده خود سلمة و خواهرزاده خود سلام و اسد و اسيد پسران كعب و ثعلبة بن قيس و يامين بن يامين كه مؤمنين اهل كتاب بودند نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آمدند و گفتند: يا رسول الله ما فقط به تو و كتاب تو ایمان داريم و خارج از اين به هيچ چيز ديگرى حتى به موسى و تورات و حضرت عزیر ايمان نداريم سپس اين آية نازل گرديد.
چهارشنبه 18 تیر 1393  12:40 AM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

«آمِنُوا» چند معنا شده يكي اين كه يا ايها الذين آمَنوا يعني آمنوا بالقول، آمِنُوا يعني آمِنُوا بالعمل پس ما بايد با عمل ثابت كنيم كه پيرو دستورات الهي و خاندان عصمت و طهارت هستيم. ما بايد باورمان بيايد كه اعمال ما را خدا مي‌بيند. امام زمان[ آن را نگاه مي‌كنند كه اگر چنين شد خيلي از كارهاي ما اصلاح مي‌شود.

چهارشنبه 18 تیر 1393  12:46 AM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

محل نزول:

این آیه همچون دیگر آیات سوره نساء در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است.

شأن نزول:

ابن عباس گويد: كه عبدالله بن سلام با برادرزاده خود سلمة و خواهرزاده خود سلام و اسد و اسيد پسران كعب و ثعلبة بن قيس و يامين بن يامين كه مؤمنين اهل كتاب بودند نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آمدند و گفتند: يا رسول الله ما فقط به تو و كتاب تو ایمان داريم و خارج از اين به هيچ چيز ديگرى حتى به موسى و تورات و حضرت عزیر ايمان نداريم سپس اين آية نازل گرديد.



 

چهارشنبه 18 تیر 1393  1:22 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
دسترسی سریع به انجمن ها