0

قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

پیام‏ها:
 1- مؤمن، باید تلاش كند تا خود را به مرتبه‏ى بالاترى از ایمان برساند. «یا ایها الذین آمَنوا آمِنوا»
 2- ادیان آسمانى، هدف و حقیقت واحدى دارند، همچون كلاس‏هاى یك مدرسه كه تحت نظارت یك مدیر است. «الكتاب الذى نزل على رسوله والكتاب الذى انزل من قبل»
 3- ایمان به همه‏ى پیامبران و كتاب‏هاى آسمانى، لازم است. «امنوا... و من یكفر... فقد ضلّ»

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

سه شنبه 17 تیر 1393  12:38 PM
تشکرات از این پست
only110 Beshkan
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

شأن نزول:

ابن عباس گويد: كه عبدالله بن سلام با برادرزاده خود سلمة و خواهرزاده خود سلام و اسد و اسيد پسران كعب و ثعلبة بن قيس و يامين بن يامين كه مؤمنين اهل كتاب بودند نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آمدند و گفتند: يا رسول الله ما فقط به تو و كتاب تو ایمان داريم و خارج از اين به هيچ چيز ديگرى حتى به موسى و تورات و حضرت عزیر ايمان نداريم سپس اين آية نازل گرديد.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

سه شنبه 17 تیر 1393  12:41 PM
تشکرات از این پست
only110 Beshkan
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

نخستین فعلی که از انسان در ارتباط با خدای متعال و در حیطة ارتباط خود با خدای متعال انجام میدهد، ایمان است که ریشة ارزش تمام افعال و صفت های اخلاقی است

در این آیه به امر ایمان در تربیت دینی اشاره دارد و ارکان دینداری را بیان می دارد. بستگی به تفسیری که برای این آیه برگزیده شود، می توان کارکردهای مختلفی را برای این آیه بیان داشت

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

سه شنبه 17 تیر 1393  12:59 PM
تشکرات از این پست
only110 Beshkan
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

با توجه به تفسیری که علامه طباطبایی; در ذیل این آیه بیان می دارند این است که انسان مومن باید تمامی ارکان دین را در کنار هم داشته باشد و جدا کردن برخی از برخی دیگر به دینداری او آسیب خواهد زد .

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

سه شنبه 17 تیر 1393  1:04 PM
تشکرات از این پست
salma57 only110 Beshkan
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

چطور با وجود اینکه اعتقاد داریم کتابهای آسمانی قبل از قرآن تحریف شده اند باز باید به اونها ایمان داشته باشیم؟

البته در اینکه این کتابها از سوی خدا نازل شده شکی نیست. ولی چیزی که اینجا بیان شده فکر می کنم مفهوم و مضمون کتب آسمانی هست. نه صرفا آسمانی بودن آنها. 

کسی جوای این سوال رو می دونه؟

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

سه شنبه 17 تیر 1393  1:22 PM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

علامة طباطبایی ; به قول برخی از مفسّران در تفسیر این آیه پرداخته است . در اصل سه تفسیر از مفسّران در مورد این آیه بیان شده است :

تفسیر نخست) منظور از «آمنوا»ی اول، کسانی هستند که ایمان ظاهری دارند و در «آمنوا»ی دوم از ایشان خواسته می شود که این ایمان را به یک ایمان باطنی تبدیل کنند .

تفسیر دوم) این دسته از مفسران بیان می کنند که خدای متعال در «آمنوا»ی دوم می خواهد که ایمان خود را به یک ایمانی استوار و پابرجا نهند و دست از ایمان خود برندارند .

تفسیر سوم) دستة دیگر قائل هستند که این آیه متوجه مسلمانان نیست، بلکه طبق شان نزولی که برای این آیه بیان می کنند، مقصود مومنان از یهود و نصار هستند.

با توجه به دیدگاه سوم می توان آیه را اینگونه معنا کرد : «ای کسانی که به تورات و انجیل ایمان دارید، به خدا و رسول او یعنی پیامبر اسلام۹ و نیز به کتابی که بر او نازل شده است، یعنی قرآن کریم ایمان بیاورید.»

ایشان پس از بیان این سه نگاه تفسیری به آیه، قائل می شود که گرچه هر کدام یک از این معانی می تواند صحیح  باشد ولی قرائن دلالت دارد بر خلاف این اقوال به خصوص دسته سوم

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

سه شنبه 17 تیر 1393  1:28 PM
تشکرات از این پست
salma57 only110 Beshkan
farnaz_s
farnaz_s
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1392 
تعداد پست ها : 7586
محل سکونت : اردبیل

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

معنای ایمان واقعی از نظر قرآن کریم

 

در قرآن کریم در سوره حجرات آیات 14 و 15 می خوانیم:


«عرب های بادیه نشین گفتند: ایمان آورده ایم. بگو شما ایمان نیاورده اید. ولی بگویید اسلام آورده اید، اما هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است و اگر از خدا و پیامبر اکرم (ص) اطاعت کنید چیزی از پاداش کارهای شما را فروگذار نمی کند، خداوند آمرزنده و مهربان است. مؤمنان واقعی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده اند، سپس هرگز شک و تردیدی به خود راه نداده اند و با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. آنها راستگویانند.»


پیام این آیات این است که:


اولا: حقیقت ایمان جایگاه اصلی اش دل و جان انسان است و اگر این نعمت معنوی در قلب انسان قرار نگیرد هر چند با زبان سخنانی اظهار شود که به وی ایمان بدهد انسان بهره ای از حقیقت ایمان ندارد. در نتیجه از پیامد و فواید آن محروم است.


ثانیا: بدون پیروی و اطاعت از خداوند و پیامبر، راهی برای دستیابی به حقیقت ایمان نیست؛ یعنی این گوهر گرانقدر آسمانی با پای بندی به وظیفه و فرمانبرداری از خدا و رسول در دل انسان استقرار می یابد و به انسان آرامش و قرار می بخشد.


ثالثا: این که هر چه صحنه های پیروی و فرمانبرداری از خدا و رسول الله سخت تر و دشوارتر باشد حضور انسان با ایمان در آن صحنه ها بیشتر و بهتر نشانگر تثبیت ایمان در قلب او است؛ همانگونه که حضور در میدان جهاد نشانه این است که انسان در پای بندی به انتخابی که کرده است صادق بوده است و همین جهاد نیز هر چه دشوارتر و شرایطش سخت تر باشد نشانه ای قوی تر بر بهره مندی انسان از ایمان به شمار می رود؛ مانند جهاد با جان و با اموال در راه خدا.


طبیعی است که آن کس که تنها اموالش را تقدیم به پیشگاه الهی می کند و جهاد با اموال دارد مرتبه ای از ایمان را داراست و آن کس که با جان خویش نیز در میدان جهاد حاضر می شود و جانفشانی می کند مرتبه ای بالاتر از گوهر قدسی ایمان را در گنجینه دلش داراست.
رابعا: صداقت انسان و نشان دادن میزان پای بندی اش در عمل به آنچه پذیرفته و بدان معتقد است تنها در صحنه هایی قابل اثبات است که در آن صحنه ها حرف و سخن، کاری از پیش نمی برند و تنها به عمل خالص و ناب نیاز است.
عرصه میدان جهاد در راه خدا، از صحنه هایی است که ایمان به خدا خودش را نشان می دهد و در واقع مؤمن واقعی کسی است که خودش را نشان می دهد. این حضور شجاعانه و آگاهانه از سوی خداوند که خالق هستی و تأیید کننده ایمان مؤمنان است، مهر صداقت دریافت کرده است و روشن است که هر کس در روابط خویش با خدایش صادقانه عمل نماید و افتخار دریافت مدال صداقت را از سوی او داشته باشد، با دیگران نیز بر محور صداقت عمل می کند و می اندیشد و اقدام می کند. چنین انسانی هم خود در زندگی سبکبار و سبکبال است و هم در روابط اجتماعی با عمل خود، دیگران را به صداقت و آرامش و سبکباری فرا می خواند.


☆☆ خداوندا، اراده ام را به زمان کودکی بازگردان ☆☆

 

☆☆ همان زمان که برای یکبار ایستادن هزار بار می افتادم اما نا امید نمی شدم ☆☆

 

ツ وبلاگ لبخند زیبای زندگیツ

 

 ☆☆  مدیر تالار ادبیات ☆☆

 

سه شنبه 17 تیر 1393  2:38 PM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh Beshkan
farnaz_s
farnaz_s
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1392 
تعداد پست ها : 7586
محل سکونت : اردبیل

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان


ایمان بر اساس تفکر و تعقل
 


بعضی از ایمان‌ها مثبت و بعضی منفی است ،

ایمان مثبت ایمانی است که بر اساس فکرو تعقّل بر پا شده باشد .

قرآن می فرماید: « یَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا ؛ فکر می ‌کنند در آفرینش آسمانها و زمین، بعد از فکر می ‌گویند: خدایا اینها را باطل نیافریدی ، هدف داشته ای . »1



اما ایمان منفی و آبکی ، ایمانی است که با یک چلو کباب ، با یک هدیه ، با یک سوت ، با یک کف این طرف و آن طرف می رود .

کسانی که درکربلا جمع شدند و امام حسین را کشتند ، ایمانشان ایمانِ سستی بود، وگرنه کسی بخاطر اینکه فرماندار شهر رِی شود ،کشتن سرور عالم را قبول نخواهد کرد .

اگر کسی ایمان و دین حقیقی داشته باشد، با یک متلک حجابش را برنمی دارد؟ می گوییم : خانم شما چرا ؟ شما که حجابتان خوب بود ؟!     می گوید : بله حجابم خوب بود اما به یک عروسی دعوت شدم و رفتم، در آنجا به من خندیدند ، متلک گفتند ، من هم خجالت کسیدم و شُل شدم و حجاب را کنار گذاشتم .

می گوییم : عروس خانم ، آقای داماد چرا نماز نمی ‌خوانید ؟ می گویند : امشب عروسی مان است . کلی هزینه کرده ام ، اگر بخواهیم نماز بخوانیم آرایش سر و صورتمان ، لباسمان بهم می خورد ،. امشب را بی خیال شو !

ایمان وقتی شُل شد با یک متلک ، با یک پول ، با یک زور، با یک تهدید از بین می رود .


سلام و صلوات خدا بر بلال، روی سنگ‌های داغ مکه او را خواباندند و سنگ ها را روی بدنش گذاشتند

و گفتند : بگو صنم، صنم، صنم، بت، بت، بت، فرمود : احد، احد، احد، « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ؛ خدا یکتاست.»2

عده ای خدمت پیامبر (ص) رسیدند و گفتند ما مؤمن هستیم، حضرت فرمود : نه ، شما هنوز ایمان در دلتان نرفته است .


قرآن می فرماید: « یَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا ؛

فکر می ‌کنند در آفرینش آسمانها و زمین، بعد از فکر می ‌گویند: خدایا اینها را باطل نیافریدی ، هدف داشته ای»

 

انواع ورودی ها در قرآن



در قرآن دونوع دخل مطرح شده است ؛

یکی اینکه ؛ مردم داخل در دین می ‌شوند ، این آسان است ، « یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ مردم گروه گروه می ‌آیند در دین داخل می شوند »3

در این حالت تنها مردم وارد دین شده اند اما دین در دلهای این ها نفوذی نکرده است .

مثل اینکه انسان وارد استخر می شود اما قطره ای از آب داخل بدن او نمی رود یا وقتی که وارد حسینیه می شویم، اما باید ببینیم فکر حسین هم وارد فکرِ ما شده است ؟ از اخلاص حسین، از ایثارش در ما نفوذی کرده است یا خیر ؟!

و دیگری : « وَلَمَّا یَدْخُلْ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِكُمْ »4

هرگاه ایمان بر اساس فکر باشد ، ایمان درستی رشد خواهد کرد .

همسر فرعون، الگوی ایمان پایدار

قرآن می‌فرماید : همه مردم از این خانم یاد بگیرند ، « ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ » 5 همسر فرعون کاخ دید، پول دید، زور دید، اما هیچ یک از این کاخ و طلا در روحش نفوذ نکرد.

 


ایمان موسمی و مقطعی ، نمونه ی ایمان منفی

قرآن می فرماید: ایمان بعضی از مردم مقطعی و موسمی است ، « فَإِذا رَكِبُوا فِی الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ یُشْرِكُونَ » 6 وقتی گیر می كنند ، " یا الله " می گویند امابعد از نجات ، همه چیز را فراموش می کنند. هر وقت گرفتار می شوند ، مؤمن هستند ، اما بعد از رها شدن از گرفتاری خدا را نیز فراموش می کنند .


ایمان همراه با عمل ، ایمانی حقیقی است

از نظرگاه قرآن، عمل جزء ایمان نیست ، چرا كه آیات متعددی وجود دارد كه عمل را لازمه ایمان معرفی کرده و آن را ثمره و نتیجه آن می داند ، به صورتی كه از دیدگاه قرآن عمل صالح تنها در كنار ایمان، پایداری و دوام دارد و ایمان نیز تنها با وجود عمل صالح است كه طراوت و نشاط می یابد .7 این طور نیست که بگوییم ایمان دارم اما ربا و رشوه هم می گیرم !

قرآن می‌فرماید : همه مردم از این خانم یاد بگیرند ، « ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ » همسر فرعون کاخ دید، پول دید، زور دید، اما هیچ یک از این کاخ و طلا در روحش نفوذ نکرد

 


ایمان تقلیدی ، نمونه ی ایمان منفی

بعضی افراد ایمانشان تقلیدی است ، مبنا ندارد . می گوید چون پدر و مادرم این گونه عمل کرده اند ، من هم این گونه عمل می کنم .

این ایمان‌ها سطحی است، ایمان سطحی باعث می ‌شود که موجی بیاید و همراه خود عمربن سعدی را به همراه بیاورد .



واقعه کربلا، نمونه ایمان‌های سطحی و ناپایدار

چطور شد کربلا پیش آمد ؟ دینشان آبکی بود. دین آبکی با یک باد می ‌آید ، با یک باد هم می ‌رود ؛ امام علی (ع) فرمود : " یمیلون کل مع ریح ؛ با هر وزشی دنبال همان وزش می روند."8

می ‌گویند : " خواهی نشوی رسوا ، همرنگ جماعت شو."

چطور امت خداپرست بنی اسرائیل ، گوساله پرست می‌شود؟ قرآن دلیل این را، عدم دارا بودن ایمان واقعی می داند.

تمام ساحران بنی اسرائیل جمع شدند ، آمدند و به فرعون گفتند: اگر ما آبروی موسی را بریزیم ، پول و امتیاز داریم؟ گفت : بله. شما آبرویش را بریزید ، هر چه بخواهید ، به شما می‌دهم . ساحران ، سحرهایشان را اجرا كردند ، حضرت موسی كه عصا را انداخت و به قدرت غیبی اژدها شد ، ساحران سری تكان دادند و فهمیدند در كار حضرت موسی، حساب كار خدایی است ، سحر و جادو نیست . پس به حضرت موسی ایمان آوردند . فرعون دید : عجب ! این‌ها را آورده است تا آبروی موسی را ببرند ، ولی این‌ها خودشان به حضرت موسی ایمان آورده‌اند . گفت : شما را تكه تكه می ‌كنم. آن وقت این‌ها ایمان واقعی پیدا كردند و گفتند: « فاقض ؛ قضاوت كن » هر كاری می ‌خواهی بكن ،تو هر كاری بكنی ، در همین دنیا است ، به درستی كه تو فقط در همین دنیا می توانی حكم كنی وبیش از این نیست كه جان ما را در این دنیا بگیری.

ساحر به فرعون می‌گوید: من آبروی موسی را می ‌ریزم ، اگر سكه‌ای به من بدهی ! یعنی منتظر یك سكه است. بعد كارش به جایی می‌رسد كه می‌گوید: سكه هایت ، كاخ و دربارت ، زور و شكنجه و حبست ، اصلاً تمام هستی، تمام قدرت و امكانات برای من پشیزی ارزش ندارد .

این نمونه ای از تبدیل ایمان منفی به ایمان مثبت است ؛ چرا که گاهی کارهای ما در ابتدا منفی است اما می توانیم با عملی آن را تبدیل به خوبی کنیم و بالعکس ، کاری را در ابتدا خوب انجام می دهیم اما باعملی آن را خراب می کنیم .

ایمان واقعی را تمام دنیا هم نمی‌تواند خللی در ایمان واقعی ایجاد کند اما ایمان سطحی با كوچك ترین حادثه از بین می‌رودو ناود می شود .


 


پی نوشت ها :

1- آل عمران / 191

2- اخلاص / 1

3- نصر / 2

4- حجرات / 14

5- تحریم / 11

6- عنکبوت / 65

7- عصر / 3- نساء / 124 و 162 و...

8- نهج البلاغه / حکمت 147

 


☆☆ خداوندا، اراده ام را به زمان کودکی بازگردان ☆☆

 

☆☆ همان زمان که برای یکبار ایستادن هزار بار می افتادم اما نا امید نمی شدم ☆☆

 

ツ وبلاگ لبخند زیبای زندگیツ

 

 ☆☆  مدیر تالار ادبیات ☆☆

 

سه شنبه 17 تیر 1393  2:51 PM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh Beshkan
amin5530
amin5530
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 1258
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان


نقل قول salma57

چطور با وجود اینکه اعتقاد داریم کتابهای آسمانی قبل از قرآن تحریف شده اند باز باید به اونها ایمان داشته باشیم؟

البته در اینکه این کتابها از سوی خدا نازل شده شکی نیست. ولی چیزی که اینجا بیان شده فکر می کنم مفهوم و مضمون کتب آسمانی هست. نه صرفا آسمانی بودن آنها. 

کسی جوای این سوال رو می دونه؟


خاستگاه اين جهت‌گيري آن است كه معارف الهي مجموعة به هم پيوسته‌اي است كه ايمان به آن بايد يكپارچه باشد; ازاين رو، چنانچه مؤمن مسيري را برگزيند كه به انكار بخشي از اين مجموعة به هم بسته منجر گردد، خود گونه‌اي نفاق خواهد بود.(الميزان‌، ج 5، ص 112، جامعه مدرسين‌.) مجموع كتب آسماني‌; البته كتب آسماني تحريف نشده و واقعي‌، مسير واحدي را تعقيب مي‌كنند كه در راستاي حركت تكاملي خود به اسلام منتهي شده است‌. آن‌ها كلام خدا مي‌باشند. بنابراين ايمان به آن‌ها نيز لازم است‌.

انسان مسلمان بايد در مقابل دستوراهاي تمامي پيامبران، مطيع و فرمانبردار باشد و ميان هيچ يك از آنان،و نيز كتاب‏هاي‏شان فرقي نگذارد، زيرا همه آن‏ها از جانب خدا است. اگر كسي تسليم خدا باشد، هر چه را نازل فرموده، بايد بپذيرد. اين مطلب در قرآن كريم به اين صورت بيان شده كه: خدا از پيامبران ميثاق گرفت كه پيامبران ديگر را تاييد كنند و هر پيامبري بايد به پيامبر قبلي ايمان داشته باشد. مؤمنان هم بايد نسبت به پيامبران گذشته و كتاب‏هاي آن‏ها ايمان داشته باشند.{ آل عمران (3) 82 – 18}
معناي ايمان به تورات و انجيل و كتاب‏هاي ديگر پيامبران گذشته، اين نيست كه در اين زمان هم به آن‏ها عمل كنيم، بلكه معنايش اين است كه آنچه را براي مردم آن عصر بوده و در كتب تحريف نشده آمده، صحيح و حق بدانيم اما در مورد عمل به دستورهاي الهي، بايد ببينيم در دوران كنوني، خدا از ما چه خواسته است؟
هم چنان كه در مقام توحيد بايد همه مراتب توحيدي را پذيرفت (مانند توحيد در خلقت، توحيد در ربوبيت و...) در نبوت هم بايد تمامي كتب آسماني را پذيرفت، زيرا انكار بعضي، به منزله انكار جميع است و كساني كه تمام احكام خدا را نپذيرفته‏اند، مورد سرزنش الهي واقع شده‏اند{ مائده (5) آيه 59}.
حتي قرآن كساني را به جدايي در دين و بين كتاب‏ها و پيامبران الهي معتقد هستند، در شمار مشركان به حساب مي‏آورد.{ روم (30) آيه 31}.

YEMEN

تالار قرآن کریم

۩۩ ¤ هر روز آشنایی با یکی از سوره های قرآن کریم ¤ ۩۩

amin.bidar@gmail.com

من در پی تو هستم و مردم پی بهشت .... ایمان شهر ، کفر مرا در می آورد

سه شنبه 17 تیر 1393  4:36 PM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh Beshkan
amin5530
amin5530
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 1258
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان


نقل قول salma57

چطور با وجود اینکه اعتقاد داریم کتابهای آسمانی قبل از قرآن تحریف شده اند باز باید به اونها ایمان داشته باشیم؟

البته در اینکه این کتابها از سوی خدا نازل شده شکی نیست. ولی چیزی که اینجا بیان شده فکر می کنم مفهوم و مضمون کتب آسمانی هست. نه صرفا آسمانی بودن آنها. 

کسی جوای این سوال رو می دونه؟


خاستگاه اين جهت‌گيري آن است كه معارف الهي مجموعة به هم پيوسته‌اي است كه ايمان به آن بايد يكپارچه باشد; ازاين رو، چنانچه مؤمن مسيري را برگزيند كه به انكار بخشي از اين مجموعة به هم بسته منجر گردد، خود گونه‌اي نفاق خواهد بود.(الميزان‌، ج 5، ص 112، جامعه مدرسين‌.) مجموع كتب آسماني‌; البته كتب آسماني تحريف نشده و واقعي‌، مسير واحدي را تعقيب مي‌كنند كه در راستاي حركت تكاملي خود به اسلام منتهي شده است‌. آن‌ها كلام خدا مي‌باشند. بنابراين ايمان به آن‌ها نيز لازم است‌.

انسان مسلمان بايد در مقابل دستوراهاي تمامي پيامبران، مطيع و فرمانبردار باشد و ميان هيچ يك از آنان،و نيز كتاب‏هاي‏شان فرقي نگذارد، زيرا همه آن‏ها از جانب خدا است. اگر كسي تسليم خدا باشد، هر چه را نازل فرموده، بايد بپذيرد. اين مطلب در قرآن كريم به اين صورت بيان شده كه: خدا از پيامبران ميثاق گرفت كه پيامبران ديگر را تاييد كنند و هر پيامبري بايد به پيامبر قبلي ايمان داشته باشد. مؤمنان هم بايد نسبت به پيامبران گذشته و كتاب‏هاي آن‏ها ايمان داشته باشند.{ آل عمران (3) 82 – 18}
معناي ايمان به تورات و انجيل و كتاب‏هاي ديگر پيامبران گذشته، اين نيست كه در اين زمان هم به آن‏ها عمل كنيم، بلكه معنايش اين است كه آنچه را براي مردم آن عصر بوده و در كتب تحريف نشده آمده، صحيح و حق بدانيم اما در مورد عمل به دستورهاي الهي، بايد ببينيم در دوران كنوني، خدا از ما چه خواسته است؟
هم چنان كه در مقام توحيد بايد همه مراتب توحيدي را پذيرفت (مانند توحيد در خلقت، توحيد در ربوبيت و...) در نبوت هم بايد تمامي كتب آسماني را پذيرفت، زيرا انكار بعضي، به منزله انكار جميع است و كساني كه تمام احكام خدا را نپذيرفته‏اند، مورد سرزنش الهي واقع شده‏اند{ مائده (5) آيه 59}.
حتي قرآن كساني را به جدايي در دين و بين كتاب‏ها و پيامبران الهي معتقد هستند، در شمار مشركان به حساب مي‏آورد.{ روم (30) آيه 31}.

YEMEN

تالار قرآن کریم

۩۩ ¤ هر روز آشنایی با یکی از سوره های قرآن کریم ¤ ۩۩

amin.bidar@gmail.com

من در پی تو هستم و مردم پی بهشت .... ایمان شهر ، کفر مرا در می آورد

سه شنبه 17 تیر 1393  4:37 PM
تشکرات از این پست
only110 nazaninfatemeh Beshkan
only110
only110
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1390 
تعداد پست ها : 651
محل سکونت : قم

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

در جواب دوست عزيز مون سلام ٥٧!!!! منظور از ايمان به ساير كتب آسماني اين كتب تحريف شده نيست بلكه منظور ايمان به توراتي است كه خدا آن را نازل كرده و تحريف نشده است

 لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین 

 

 

سه شنبه 17 تیر 1393  6:42 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
only110
only110
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1390 
تعداد پست ها : 651
محل سکونت : قم

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

در اين كه اين آيه براي چه گروهي نازل شده است ٢ قول موجود است: ١-گروهي كه ميگويند مصداق آن مومنان اند ! ٢-گروهي كه ميگويند مصداق آن افرادي از يهود هستند كه ايمان آوردند!

 لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین 

 

 

سه شنبه 17 تیر 1393  6:50 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر

آیه: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلى رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ يَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِيداً
ترجمه: اي کساني که ايمان آورده‏ايد! به خدا و پيامبرش، و کتابي که بر او نازل کرده، و کتب (آسماني) که پيش از اين فرستاده است، ايمان (واقعي) بياوريد. کسي که خدا و فرشتگان او و کتابها و پيامبرانش و روز واپسين را انکار کند، در گمراهي دور و درازي افتاده است.
تفسیر: اي کساني که ايمان آورده‏ايد، ايمان (واقعي) به خدا و پيامبرش و کتابي که بر او نازل کرده، و کتب (آسماني) که قبلا فرستاده است بياوريد. و کسي که خدا و فرشتگان او و کتابها و پيامبرانش، و روز بازپسين را انکار کند در گمراهي دور و درازي افتاده است.
شأن نزول:
از «ابن عباس» نقل شده که اين آيه درباره جمعي از بزرگان اهل کتاب نازل گرديد مانند عبدالله بن سلام و اسد بن کعب و برادرش اسيد بن کعب و جمعي ديگر، زيرا آنها در آغاز خدمت پيامبر صلي الله عليه و آله رسيدند و گفتند: ما به تو و کتاب آسماني تو و موسي و تورات و عزير ايمان مي‏آوريم ولي به ساير کتابهاي آسماني و همچنين ساير انبياء ايمان نداريم آيه نازل شد و به آنها تعليم داد که بايد به همه ايمان داشته باشند.
تفسير:
با توجه به شأن نزول، روي سخن در آيه به جمعي از مومنان اهل کتاب
است که آنها پس از قبول اسلام روي تعصبهاي خاصي تنها اظهار ايمان به مذهب سابق خود و آئين اسلام ميکردند و بقيه پيامبران و کتب آسماني را قبول نداشتند اما قرآن به آنها توصيه ميکند که تمام پيامبران و کتب آسماني را به رسميت بشناسند، زيرا همه يک حقيقت را تعقيب ميکنند، و بدنبال يک هدف هستند و از طرف يک مبدأ مبعوث شده‏اند (اگر چه همانند کلاسهاي مختلف تعليم و تربيت سلسله مراتب داشته‏اند و هر کدام آئيني کاملتر از آئين پيشين آورده‏اند). بنابراين معني ندارد که بعضي از آنها را بپذيرند و بعضي را نپذيرند، مگر يک حقيقت واحد تبعيض‏بردار است؟ و مگر تعصبها ميتواند جلو واقعيات را بگيرد؟، لذا آيه‏ي فوق ميگويد: «اي کساني که ايمان آورده‏ايد به خدا و پيامبرش (پيامبر اسلام) و کتابي که بر او نازل شده، و کتب آسماني پيشين، همگي ايمان بياوريد».
(يا ايها الذين آمنوا آمنوا بالله و رسوله و الکتاب الذي نزل علي رسوله و الکتاب الذي انزل من قبل).
قطع نظر از شأن نزول فوق، اين احتمال نيز در تفسير آيه هست که روي سخن به تمام مومنان باشد، مؤمناني که ظاهرا اسلام را پذيرفته‏اند اما هنوز در اعماق جان آنها نفوذ نکرده است، اينجا است که از آنها دعوت ميشود که از صميم دل و در درون جان مؤمن شوند، و نيز اين احتمال وجود دارد که روي سخن به همه‏ي مؤمناني باشد که اجمالا به خدا و پيامبر ايمان آورده‏اند اما به جزئيات و تفاصيل معتقدات اسلامي آشنا نشده‏اند، اينجا است که قرآن دستور مي‏دهد: مومنان واقعي بايد به تمام انبياء و کتب پيشين و فرشتگان الهي ايمان داشته باشند، زيرا عدم ايمان به اينها مفهومش انکار حکمت خداوند است آيا ممکن است خداوند حکيم انسانهاي پيشين را بدون رهبر و راهنما گذاشته باشد تا در ميدان زندگي سرگردان شوند؟!
آيا منظور از ايمان بفرشتگان تنها فرشتگان وحي است، که ايمان به آنها از ايمان به انبياء و کتب آسماني غيرقابل تفکيک است و يا همه‏ي فرشتگان؟
زيرا همانطور که بعضي از آنان در امر وحي و تشريع دست در کارند، جمعي هم مامور تدبير عالم تکوين هستند، و ايمان به آنها در حقيقت گوشه‏اي از ايمان به حکمت خدا است.
و در پايان آيه سرنوشت کساني را که از اين واقعيتها غافل بشوند بيان کرده، چنين ميفرمايد: «کسي که به خدا و فرشتگان، و کتب الهي، و فرستادگان او، و روز بازپسين، کافر شود، در گمراهي دور و درازي افتاده است».
(و من يکفر بالله و ملائکته و کتبه و رسله و اليوم الاخر فقد ضل ضلالا بعيدا).
در حقيقت ايمان به پنج اصل در اين آيه لازم شمرده شده، يعني علاوه بر ايمان به مبدء و معاد ايمان به کتب آسماني و انبياء و فرشتگان نيز لازم است.
تعبير به ضلال بعيد (گمراهي دور) تعبير لطيفي است يعني چنين اشخاص آنچنان از جاده اصلي پرت شده‏اند که بازگشتشان بشاهراه اصلي به آساني ممکن نيست.

خداوند می فرمایند مرا اطاعت کنید و تمام پیامبرانی که من فرستاده ام و تمام کتب آسمانی. این لطف خداوند بوده که پیامبران بسیاری برای راهنمایی بندگان فرستاده و همه یک مسیر را دنبال می کردند ولی به روش های مختلف این درست نیست که بعضی ها می گویند موسی به دین خود عیسی به دین خود هر دو پیامبر یک دین داشتند. اینکه ما بگوییم ما این پیامبر را و این کتاب آسمانی را قبول داریم و پیامبر دیگر و یا کتاب آسمانی دیگر را قبول نداریم نشانه ضعف ایمان ماست چون اگر ما خدا را قبول داشته باشیم تمام فرستادگانش را هم قبول داریم تمام فرامین و رهنمودهایش را قبول داریم و به عقل ناچیز خود نظر نمی دهیم که این درست است و آن نادرست. اگر خدا را قبول داشته باشیم از ته دل تمام دستوراتش را چشم بسته می پذیریم و به تمام ف.رامینش احترام می گذاریم

سه شنبه 17 تیر 1393  10:03 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh Beshkan
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب دهم ماه مبارک رمضان

کاش همه بتونیم واقعا ایمان بیارم به خدا و پیامبر و قران

و فقط اسمی نگیم ایمان اوردیم و در عمل هم بتونیم پایدار باشیم و با عمل خودمون ایمان خودمون رو ثابت کنیم به خودمون و...

تو این ایام بهترین موقعیت هست که بتونیم درک کنیم تا حد توانمون قدرت خدا و پیامبر و قران

التماس دعا

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

سه شنبه 17 تیر 1393  11:09 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh Beshkan
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

تفسیر المیزان - خلاصه

(یا ایها الذین امنوا امنوا بالله و رسوله و الکتاب الذی نزل علی رسوله و الکتاب الذی انزل من قبل ومن یکفر بالله و ملئکته و کتبه و رسله و الیوم الاخر فقد ضل ضلالا بعیدا):(ای کسانیکه اجمالا ایمان آورده اید ،به طور تفصیل و حقیقی به خدا و رسول او و کتابی که بر او نازل شده است و کتابی که قبل از آن نازل کرده ایمان بیاورید و کسی که به خدا و فرشتگان او و کتابها وپیامبرانش و به روز جزا کفر بورزد، در گمراهی دور از حق افتاده است )،مراد ازایمان اول ایمان اجمالی و سر بسته است ، اما مراد از ایمان دوم ایمان به تفاصیلی است که در آیه بیان شده است ، چون این جزئیات معارفی هستند که به یکدیگرمرتبط و وابسته اند و هریک مستلزم بقیه است و ایمان به یکی از آنها تمام نمی شود، مگر با ایمان به همه آن معارف پس اگر به بعضی از آنها ایمان بیاورند وبه بعضی دیگر کفر بورزند در حقیقت به همه کفر ورزیده اند، متنها اگر علنی باشد، کافر و اگر باطنی باشد، منافق خواهند بود و یکی از مصادیق ، نفاق این است که مؤمنی که اظهار ایمان می کند روش و مسیری را پیش بگیرد که در آخرمنتهی به رد بعضی از آن معارف و احکام بشود(مثلا از مجتمع مؤمنین کنار بکشدو به مجتمع کفار نزدیک گردد و با آنها اظهار مودت و دوستی نماید و خرده گیریهای آنها به اهل دین و ایمان را تصدیق نماید و استهزاهای آنها نسبت به حق و اهل حق را بپذیرد)لذا ایمان تفصیلی به خدا مستلزم ایمان به روش الهی مطابق لسان انبیاء الهی و کتابهای آسمانی است و آیه صراحتا دلالت می کند به حکم به کفر کسی که به هر یک از معارفی که در آیه ذکر شده کفر بورزد ،چون این مجموعه در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند و به هیچ وجه قابل انفکاک وتفرق نمی باشند.

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

سه شنبه 17 تیر 1393  11:12 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh Beshkan
دسترسی سریع به انجمن ها