رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: شما در اين ماه، كرامت بخواهيد؛ زيرا خداوند آبروي انسان كريم را نميريزد و هميشه آن را حفظ ميكند. كرامت وصف خاصّ فرشتگان است. فرشتگان، بندگان مكرّمند[۱]، شما هم در كنار سفرهٴ كرامت دعوت شدهايد؛ سعي كنيد، كريم بشويد.
كرامت، يعني نزاهت از پستي و فرومايگي؛ همهٴ دستورات اسلام به انسان روح كرامت ميبخشد چون از ناحيه خداي كريم آمده است. علي (عليهالسلام) ميفرمايد: «من وجد ماءً وتراباً ثم افتقر فأبعده الله»[۲] ملت يا فردي كه آب و خاك به اندازه كافي داشته باشد و محتاج ديگران شود خدا او را دور كند! اين سخن دعوت به توليد و پرهيز از بيكاري است، حضرت، فرد يا گروه بيكار را نفرين ميكند و به افراد، روحيه كرامت ميبخشد.
باز در نهج البلاغه به طور منطقي استدلال ميكند كه: ۱ ـ آيا خدا پيامبرش را گرامي داشته يا نه؟ عزيزترين بندگان نزد خدا پيامبر است و هيچ كرامت و عزت و حرمتي نبود جز آن كه خداي سبحان به پيامبرش عنايت كرد.
۲ ـ زندگي پيامبر بسيار ساده بود و بارها ايشان گرسنه ميخوابيدند، چه در شعب ابي طالب و چه در جاي ديگر؛ و اگر مالي از خديجه (سلاماللهعليها) رسيد در راه تقويت اسلام هزينه شد و خود حضرت مصرف شخصي نكردند.
۳ ـ يا بايد مال و ثروت داشتن كمال و شرافت باشد پس بايد گفت خدا پيامبرش را تحقير كرده كه به او ثروتي نبخشيده است و اين صحيح نيست. پس بدانيد خدا كسي را كه با مال او را سرگرم كند اهانت كرده است[۳]، او را با مال سرگرم ميكند كه ديگر سراغ معارف نيايد.
اين تحليل با آنچه در سوره «فجر» آمده منافات ندارد چون در اين سوره ميفرمايد: كسي كه مال دارد خيال نكند كريم است و آن كس هم كه ندارد تصور نكند حقير است، نفرمود كسي كه مال دارد حقير نيست؛ و حاصل آنچه در نهج البلاغه آمده اين است كه: هر كس را خدا به مال سرگرم كند تمام عمرش به صرّافي ميگذرد، او بداند كه از عنايت خدا دور شده است.
كرامت، در محدوده اعتباريات دنيايي نيست، هر چه طعم دنيا ميدهد نه تنها مايه كرامت نيست بلكه موجب دنائت است.
ظاهراً اين بيان از امام سجاد (عليهالسلام) است كه فرمود: در قرآن وقتي سخن از علم و معرفت و توحيد باشد صاحبان اين نعمتها را با فرشتگان ذكر ميكند و آنگاه كه سخن از خوردن و پوشيدن و... است صاحبان آنها را با حيوانات ميآورد مثلا ً دربارهٴ گروه اول ميفرمايد: ﴿شهد الله أنّه لا إله إلاّ هو والملائكة وأُولوا العلم﴾[۴] خدا به وحدانيت شهادت ميدهد فرشتگان و علماي اهل توحيد نيز به وحدانيت شهادت ميدهند. در اين جا علما و دانشمندان را در كنار فرشتگان ذكر كرده است.
اما وقتي سخن از ماديات است ميفرمايد: ما دستور داديم آفتاب بتابد، باران ببارد تا باغ شما سرسبز و خرم گردد ﴿متاعاً لكم ولأنعامكم﴾[۵] براي شما و دامهاي شما! يا ميفرمايد: ﴿كُلوا وارْعوا أنعامكم﴾[۶] خودتان بخوريد، دامهايتان را نيز بچرانيد!
اگر انسان بيش از مقداري كه براي حفظ آبرو نياز است عمر خود را صرف دنيا كند ضرر كرده و براي او وبال است. اسلام از طرفي ميگويد: دل به دنيا مبند و از طرفي ديگر ميفرمايد: كريمانه زندگي كن، براي كرامت جامعه اسلامي توليد داشته باش و براي سربلندي خود و جامعه اسلامي تلاش و كوشش كن، ديگران را نيز از دسترنج خود برخوردار ساز.
علي (عليهالسلام) پس از آن كه به زحمت كندوكاو كرد تا توانست قنات يا چاهي را به جريان بيندازد صيغهٴ وقف را جاري ساخت و فرمود: «هذه صدقة»[۷].
-----------------------------
[۱] ـ ﴿...بلْ عبادٌ مكرمون ٭ لا يسْبقونه بالقوْل وهم بأمره يعملون﴾ سورهٴ انبياء، آيات ۲۶ـ ۲۷.
[۲] ـ بحار، ج ۱۰۰، ص ۶۵.
[۳] ـ نهج البلاغه، خطبهٴ ۱۶۰.
[۴] سورهٴ نازعات، آيهٴ ۳۳.
[۵] ـ سورهٴ آل عمران، آيهٴ ۱۸.
[۶] ـ ـ سورهٴ طه، آيهٴ ۵۴.
[۷] ـ كافي، ج ۷، ص ۴۹.
ر.ک: حكمت عبادات، آیت الله جوادی آملی، ص ۱۴۹