اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، بسم الله الرحمن الرحیم
أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
ایشان ( با تقوی ها ) در هدایتی هستند که از طرف خدا به آنها داده شده ، و رستگاران ایشان هستند .
منظور از اولئک ، متقین هستند که ویژه گی آنها در پنج مورد در سه آیه ی قبلی بیان شده :
1 - ايمان به غيب ، ((آنها كسانى هستند كه ايمان به غيب دارند)) (الذين يؤمنون بالغيب).
2 - بر پا داشتن نماز، (بین بر پا داشتن نماز و نماز خواندن فرق هایی هست) ((نماز را برپا مى دارند)) (ويقيمون الصلوة) .
3 - انفاق کردن ، ((و ازتمام مواهبى كه به آنها روزى داده ايم انفاق مى كنند)) (ومما رزقناهم ينفقون).
4 - ايمان به تمام پيامبران وبرنامه هاى الهى ، ((آنها كسانى هستند كه به آنچه برتو نـازل شـده وآنچه پيش ازتو نازل گرديده ايمان دارند)) (والذين يؤمنون بما انـزل اليك و ما انـزل من قبلك).
5 - ایمان به آخرت ،((آنها به آخرت قطعا ايـمـان دارنـد)) (و بـالا خرة هم يوقنون)
آیه ی امشب أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ايـن آيـه ، اشاره اى است به نتيجه و پايان كار مؤمنان با تقوایی كه صفات پنجگانه فوق را در خود جـمع كرده اند،
میفرماید: ((اينها بر مسير هدايت پروردگارشان هستند)) (اولئك على هدى من ربـهـم) ((و ايـنـهـا رسـتـگـارانـنـد)) (اولئك هم المفلحون)
در حقيقت هدايت آنها و همچنين رستگاريشان از سوى خدا تضمين شده است جالب اينكه مى گويد: ((عَلى هدى من ربهم)) ، از کلمه ی علی اینطور فهمیده میشود که
هدايت الهى همچون مركب راهوارى است كه آنها بر آن سوارند، و به كمك اين مركب به سوى رستگارى و سعادت پيش مى روند.
منبع : تفسیر نمونه