در بعضى از گفتار ائمّه عليهمالسلام عقل، عنوان «پيامبر» را گرفته تا ارزش وجودى آن براى ما روشن شود و بدانيم كه عقل، انسان را به عرفان و شناخت مىرساند يعنى همانگونه كه پيامبران براى هدايت عامّهى مردم آمدند، خداوند يك رسول و پيامبر باطنى نيز در طبيعت انسان قرار داده كه او را هدايت نمايد و پيامبران و خوبىها را بشناسد. امام على عليهالسلام مىفرمايد: العقلُ رَسولُ الحَقِّ(1): عقل پيامبر حقّ است. در حديث ديگرى از آن حضرت، عقل، لقبِ «امام» را گرفته يعنى نقش مهمّى در روشنگرىِ بشر دارد و پيشواىِ فكرِ انسان است: العُقولُ اَئِمَّةُ الاَفكار...(2)
لذا بزرگان كه گفتهاند انسان در فطرت خود حقياب و خداشناس است، از اين جهت به اين نكته اشاره كردهاند.
نكتهى ديگرى كه ارزش والاى عقل را به ما تفهيم مىكند، از لحاظ رتبهى آفرينش اين گوهر بىمانند است؛ بطور مسلّم همينكه مىبينيم عقل اوّلين مخلوق خداوند متعال است نشان مىدهد، با ارزشترين موجود عالم هستى است و مدال نخست برازندهى آن است.
پيامبر اسلام صلىاللهعليهوآله مىفرمايد: اوّل ما خَلَقَ اللّهُ العَقل(3).
اين روايت در كتب مختلف و از زبان ائمه عليهمالسلام آمدهاست.
خداوند متعال به جلال و عزتش سوگند ياد كرده كه: ما خَلَقتُ خَلقا