دعا دستور و امر خداست و ما نباید دعا کردن را ترک کنیم زیرا برای ترک دعا وعده ی جهنم داده شده است . در قرآن داریم : افرادی که ترک دعا می کنند تکبر می ورزند و بزودی با خفت و خواری وارد جهنم می شوند . در ذیل این دعا ما روایاتی داریم که دعا افضل عبادات است یعنی خواستن و صدا زدن بالاترین عبادتهاست . امیر المومنین فرمودند : محبوبترین اعمال نزد خدا دعا و نیایش است. امام باقر(ع) و امام صادق (ع) فرموده اند که دعا از قرائت قرآن بالاتر است . با اینکه ما روایاتی داریم که قرائت قرآن کار مهمی است . و در روایات داریم که خواندن قرآن را ترک نکنید . دعا دستور قرآن است و عمل کردن به قرآن بالاتر از خواندن قرآن است . شکستی که در دعا است باعث قرب انسان می شود و خدا این حالت را دوست دارد . ما نباید هیچ گاه از دعا کردن خسته و ناامید بشویم . زیرا ما فقط همین خدا را داریم و خانه ی ائمه هم همان خانه ی خداست . در روایات داریم :هر کس که فضل خدا را نخواهد ، گرفتار می شود. شیخ محمد بهادری یکی از عرفای بزرگ تعبیری دارد که گدایی را از دست نده که محتاج می شوی یعنی گدایی در خانه ی خدا را از دست ندهید و الا محتاج به خلق خدا می شوید . اگر ما جلوی خلق خدا دست دراز کنیم ممکن است که حاجت ما را ندهند و اگر هم بدهند منت بگذارند . خدا غنی است و می تواند نیازهای ما را برطرف بکند . در روایات داریم : خداوند درخواست کننده ی مُصِر را دوست دارد . یعنی خدا افراد سمج را دوست دارد . خوب است انسان به درخانه ی خدا اصرار بکند ولی نباید به در خانه ی خلق خدا اصرار بکند . ما روایت داریم که خدا دعا کننده ی سمج را دوست دارد . یکی از بزرگان می گفتند که یک شب داشتم به مسجد می رفتم ، دیدم فردی چوب بلندی بدست دارد و به در مسجد می کوبد و این کار را تکرار می کند . از او سوال شد که چرا را این کار را می کند ؟ آن فرد گفت که من باید تکلیف خودم را با خدا یکسره کنم و حاجتم را از او بگیرم . مدتی است که دختر من عقد بسته است و هر کاری می کنم جهیزیه او جور نمی شود . هر چه من با ملایمت با خدا راز و نیاز می کنم خدا جوابم را نمی دهد . خانمم مرا تهدید کرده است که اگر تا هفته ی دیگر جهیزیه را جور نکنم ، مرا به خانه راه نمی دهد . اگر انسان برای نیازهای واقعی خودش به خدا اصرار کند یا خدا حاجت را می دهد یا بهتر از حاجت را به او می دهد . این بزرگ با کمک چند تن از خیرین جهیزیه این دختر را جور کرد . پس انسان با فطرت پاک و از روی صدق می تواند به در خانه ی خدا اصرا کند و محکم در بزند تا حاجتش را بگیرد . در مسائل دنیویی شما از خدا به شرط صلاح حاجت بخواهید .