اظهار نظر خصمانه جک استراو و ژاک شیراک در برابر حجاب موضوعی است که به شفاف شدن علل صف بندی غرب علیه این وظیفه الهی زنان مسلمان کمک بسیاری کرده است.
در سالهای اخیر پوشش زنان مسلمان موضوعی برای جدالهای سخت و پر سر و صدای سیاسی در غرب شده است.
این در حالی است که توجه به فرم لباس خصوصا اگر از گروههای اجتماعی خاص باشند با توجه به نگاه سکولار غرب هرگز تا این اندازه اهمیت نداشته که حجاب زنان مسلمان را هم شامل بشود.
پوشیدن لباس بلند، روسری که مو را می پوشاند و حتی نقاب امری متعارف بوده است و ایجاد حساسیت نمی کرده است.
اما شنیدن اظهار نظرهای افراد شاخص سیاسی غربی خبر از اتفاقات برنامه ریزی شده ای می دهد.
جک استرا در پاسخ به زنانی که از او درباره منع استفاده از پوشیه پرسیده بودند گفت: این یک درخواست آشکار برای جدایی و تفاوت است.و نزدیک کردن جوامع را به هم دشوار می سازد .
این سخن در حالی بیان می شود که تا پیش از این ادعاها هرگز چنین نگاهی در بین افراد فرهیخته و معتدل مطرح نبوده است و تنها نئو نازیها و راست گراهای افراطی که مظهر خشونت و نژآدپرستی غرب هستند چنین تفکراتی را مطرح می کرده اند .
ژاک شیراک پا را از این ادعا هم فراتر گذاشته و در اظهار نظری که نگاه حاکمان غرب را کاملا روشن می کند گفت: حجاب یک تعرض است.!
البته ژآک شیراک مطرح نکرده تعرض به چه چیزی و در کشوری مثل فرانسه که درصد بالای تجاوز و خشونت علیه زنان وجود دارد چرا شیراک نگران روسریهای زنان مسلمان است.
محققان غربی معتقدند غرب در حال ایجاد نوعی سانسور و کانال سازی خبری علیه حجاب است تا با ایجاد اشباهات و سوءتفاهم های فکری در بین مردم برنامه های خود را در زمینه محدود ساختن مسلمانان در حوزه نمایش شعائر دینی و فرهنگی پیش ببرد.
درسالهای اخیر دههامقاله توسط روزنامههای پرتیراژ غرب علیه حجاب اسلامی منتشر شده است.
حزب طرفدار آزادی هلند خواستار ممنوعیت استفاده از روسریتوسط زنان مسلمان در این کشور شد (روزنامه اکونومیست، مقالهیدشمنی در داخل، ۲۳ نوامبر ۲۰)
ذهن انسان با حجاب چگونه کار میکندـ حجاب نماد ظلم به زنمحسوب میشودـ زنان مسلمان آلمان از حجاب چشمپوشی کنند.(تاگس سایتونگ، مقاله حقایق و پیشداوریها، ۳۰ اکتبر ۱۳۸۵)
قرآن زنان مسلمان را به حجاب ملزم نمیکند (واشنگتن تایمز،مقاله خیزش مذهب در غرب، ۲۳ نوامبر ۲۰۰۶)
حجابی که زنان برای تمایز و تأکید بر پستی آنان تحمیل شده استتاریخچهای کهن داردـ اسلامگرایان که از حجاب یک فریضهی دینی ویک دستور خدا میسازند بسیار جدید استـ لیلا بابس در کتاب خودثابت میکند که حجاب یک فریضهی دینی نیست چه برسد به یکآداب مذهبیـ هیچ متن مذهبی حتی قرآن، هیچ رأی فقهی یا هیچمفسر قرآن پذیرفته شده هرگز این هنجار را معنوی توصیف نکردهاستـ این گفتهی اصولگرایان که حجاب را از حیطهی اخلاق جنسیبه یک اصل دینی تبدیل کردهاند، لباس دروغین پوشاندن به دیناست. (لوتان، مقالهی حجاب پنج هزار سال فرمانبرداری، ۲۱ نوامبر۲۰۰۶)
این چند مقاله تند و ابهام انگیز تنها در طول یک ماه منتشر شده است.
این در حالی است که به زعم دانشگاهیان غربی آنچه ظاهرا مشخص است این است که حجاب ، چادر یا جلباب معانی دینی و فرهنگی زیادی دارد که غرب اساس با طره آن مخالف است و قطعا استراتژی و تمایل غرب برای عریان کردن و پوشاندن زنان آنگونه که خود می خواهد بیان کننده الگویی استعماری است که فرانتس فانون در بررسی کشف حجاب اجباری زنان در الجزایر توسط اشغالگران فرانسوی آن را تبلور تهاجم اروپایی و تحمیل خشونت تعریف کرد.
اخراج پی در پی دختران مسلمان محجبه از مدارس و دانشگاهها و محیط های شغلی ، حمله و آزاد و اذیت زنان با حجاب در محیط های عمومی ، و حتی به شهادت رساندن بانوان مسلمان با حجاب در برابر چشم مجریان قانون در کنار همه این ابهام آفرینی ها و تهدیدهایی که علیه حجاب صورت می پذیرد نتوانسته هدف غرب را به کرسی بنشاند و به نظر می رسد تفکر حجاب با همه این دو دوزه بازی ها در حال رسوخ بیشتر در جامعه غربی است . موضوعی که به دلیل نگرانی غرب از تفکر اسلام و شعائر دین اسلام زمینه بروز عکس العمل های نژآدپرستانه تری را از سوی مدعیان حقوق بشر فراهم می کندو البته در جوامع اسلامی باید به این نکته اندیشیده شود که مقابله با تهدید های قابل پیش بینی بعدی در برابر حجاب چه باید باشد.