آنچه در پرسش مطرح شده، در برخی از منابع اهل سنت آمده است:
1. ابن حبان میگوید: «وَ لَسْتُ أَحْفَظُ لِمَالِکٍ وَ لا لِلزُّهْرِیِّ فِیمَا رَوَیَا مِنَ الْحَدِیثِ شَیْئًا مِنْ مَنَاقِبِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلامُ أَصْلا»؛[1] آنچه از مالک و زهری روایت شده، در ذهن ندارم که آنها از مناقب حضرت علی(ع) چیزی نقل کرده باشند.
2. ابن عساکر: «...جعفر بن إبراهیم الجعفری قال: کنت عند الزهری أسمع منه، فإذا عجوز قد وقفت علیه، فقالت: یا جعفری لا تکتب عنه فإنّه مال إلى بنی أمیة، و أخذ جوائزهم، فقلت: من هذه؟ قال: أختی رقیّة، خرفت؟ قالت: خرفت أنت، کتمت فضائل آل محمّد»؛[2] جعفر جعفرى میگوید: از زهری حدیث میشنیدم، ناگهان زن کهن سالى آمده و گفت: اى جعفرى! از زهرى حدیث نقل نکن. چون به بنى امیّه تمایل یافته و جوائزشان را دریافت کرده است! گفتم: این زن کیست؟ زهرى گفت: خواهر من است که دیوانه شده است. آن زن در پاسخ گفت: تو دیوانه شدهاى؛ زیرا که فضائل آل محمد را کتمان و پنهان میکنى!
3. کعبى نیز در کتاب خود میگوید: «لم یرو لعلی فضیلة قط و کان مروانیاً»؛[3] زهرى هوادار بنى مروان بوده و هرگز از فضائل على چیزى نقل نکرده است.
[1]. ابن حبان دارمی، محمد بن حبان، المجروحین من المحدثین و الضعفاء و المتروکین، ج 1، ص 258، دار الوعی، حلب، چاپ اول، 1396ق.
[2]. ابن عساکر، ابو القاسم على بن حسن، تاریخ مدینة دمشق، ج 42، ص 228، دار الفکر، بیروت، 1415ق.
[3]. کعبی بلخی، ابوالقاسم عبدالله بن احمد، قبول الاخبار و معرفة الرجال، ج 1، ص 269، دار الکتب العلمیة، بیروت، 2000م.