ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز
محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران میباشد ،بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت
عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است ، بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز
هشتاد و چهارم نوروز محاسبه می شود.
اما درباره این که چه روزهایی در ماه حزیران برای حجامت اولویت دارند
امام صادقعلیه السلامفرمودند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم .
لذا بر طبق سالنامه نجومی استاد مصباح زاده، روزهای ۷ و ۱۴ حزیران که بنابر روایت وارده از امام رضا علیه السّلام
از بهترین ایّام حجامت هستند، با روزهای جمعه، ۳۰ خرداد و ۶ تیر ۱۳۹۳ مصادفند ؛ امّا بر طبق سالنامه استاد نجومی،
روزهای ۷ و ۱۴ حزیران، با روزهای پنج شنبه، ۲۹ خرداد و ۵ تیر ۱۳۹۳ مصادف هستند که حجامت در آنها بلامانع است.
با توجه به سفارش اکید روایات شریف بر پرهیز از حجامت در روزهای جمعه( و به ویژه پیش از ظهر جمعه) توصیه ما به
کاربران این است که از حجامت در این دو روز پرهیز کنند؛ چراکه توصیه به حجامت در روزهای ۷ و ۱۴ حزیران، یک توصیه
استحبابی و نه واجب است امّا خطرات ذکر شده در روایات برای حجامت روز جمعه بسیار جدّی و مهلک هستند و شاید
بهترین راه حل این باشد که کسانی که تمایل به حجامت در این روزها دارند، «رجاءً» بر طبق سالنامه استاد نجومی عمل
نموده و روزهای پنج شنبه، ۲۹ خرداد و یا ۵ تیر ۱۳۹۳ حجامت نمایند تا ان شاء الله به توصیه امام معصوم علیه السلام نیز عمل
کرده باشند.
البته لازم به ذکر است با توجه به موقعیت زمین ، ماه و خورشید در تمام یک ماه حزیزان ، تاثیر حجامت برای انسان بیش
از دیگر ایام می باشد و به این جهت انجام حجامت در این ماه سفارش می گردد لذا وجود اختلاف در روز شروع ماه حزیران
و به تبع آن وجود اختلاف در مشخص نمودن روز هفتم و چهاردهم آن، خیلی مهم نبوده و در آن محدوده زمانی، حجامت
توصیه می شود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حجامت یادداشتهای “حجامت ؛ بزرگترین درمان اسلامی” و نیز “روش انجام
حجامت وتوصیه های مربوطه” و “بهترین زمانهای حجامت” را مطالعه نموده تا اهمیت حجامت و اثرات معجزه آسای آن را
دریابیم .