چرا برخی ، درباره شرکت و آنتی ویروسهای شرکت Symantec شایعه ، اخبار و مطالب نادرست منتشر میکنند ؟
- آنتی ویروس های نورتون سایمنتک روی ایران آپدیت ندارد .
- شرکت نورتون سایمنتک به کاربران ایرانی پشتیبانی نمیدهد و تحریم است .
- آنتی ویروس های نورتون سایمنتک روی ایران ثبت و رجیستر نمی شوند .
- آنتی ویروس های نورتون سایمنتک سنگین بوده و فضای زیادی از منابع سیستم را استفاده میکنند .
- لایسنسهای آنتی ویروس های نورتون سایمنتک در ایران مشکل دارد .
- آنتی ویروسهای سایمنتک کیفیت نداشته و قدرت کافی در شناسایی ویروسها ندارند .
برخی نیز شیوه های جدیدتری در پیش گرفته اند :
از آنجا که اطلاعات کاربران در 2-3 سال اخیر بیشتر شده و کیفیت آنتی ویروسهای سایمنتک غیر قابل انکار است ، گروهی اذعان میکنند که آنتی ویروس های نورتون سایمنتک کیفیت بسیار خوبی دارند ، ولی در ایران قابل استفاده نیستند و آپدیت ندارند .
برخی نیز کلآ به دلیل آمریکایی بودن محصولات سایمنتک سعی دارند تا محصولات این کمپانی بزرگ آنتی ویروس را زیر سوال ببرند .
ولی چه دلایل باعث شده تا برخی با انتشار مطالب نادرست و شایعه پراکنی تلاش کنند تا کاربران را از خرید و استفاده از آنتی ویروسهای " نورتون " سایمنتک منصرف کنند ؟
1- نداشتن قدرت رقابت با آنتی ویروسهای Symantec :
اولین دلیل کیفیت بالای محصولات سایمنتک و غیر قابل انکار بودن آن است .
آنتی ویروسهایی که توسط بسیاری از اشخاص و شرکتهای فروشنده و نماینده آنتی ویروس به فروش می رسد قادر به رقابت با آنتی ویروسهای سایمنتک نبوده و به همین جهت از طریق شایعه پراکنی و خرید خبرنگاران و انتشار مطالب نادرست درباره این کمپانی بزرگ آنتی ویروس سعی دارند تا کاربران را نسبت به آنتی ویروسهای این شرکت بدبین کنند .
2- جلوی از رشد بیشتر آنتی ویروسهای دیگر شرکتهای معتبر امنیتی .
انتشار مطالب نادرست درباره سایمنتک دلایل دیگری نیز دارد .
تقریبآ همه کاربران ایرانی با آنتی ویروسهای سایمنتک آشنایی دارند .
از طرفی 2 کمپانی بزرگ دیگر ضد ویروس یعنی ترند میکرو و مکافی نیز رقابت بسیار نزدیکی با سایمنتک داشته و حتی در برخی حوزه ها پیشرو تر از سایمنتک هستند .
ولی از زمان عرضه نسخه های های اصلی و معتبر آنتی ویروسهای شرکت ژاپنی ترند میکرو ( پی سی سیلین سابق ) در ایران زمان زیادی نمیگذرد و کاربران کمتری با این شرکت و محصولاتش آشنایی داشتند .
برای این اشخاص و وب سایتها بهترین راهکار صحبت نکردن از ترند میکرو و آنتی ویروسهایش است .
اگر 4 سال پیش از فروشنده ای درباره ترند میکرو سوال میکردید وانمود میکرند همچین ضد ویروسی وجود ندارد و یا اینکه نمی شناسد .
ولی در 1-2 سال اخیر که آنتی ویروسهای ترند میکرو ( پی سی سیلین سابق ) نیز مانند سایمنتک نام آشنای کاربران ایرانی شده دقیقآ جملاتی که برای حمله به آنتی ویروسهای سایمنتک استفاده میشود ، برای حمله به ترند میکرو نیز استفاده می شود .
جالب اینکه برخی فروشندگان دقیقآ همین مطالب را درباره شرکت دورانتاش مطرح میکنند .
آنتی ویروسهای مکافی نیز به دلایل مختلف مانند مسدود بودن خدمات ثبت و آپدیت چندان مورد هدف حمله این گروه ها نیستند .
مسدود بودن خدمات مکافی بر روی ایران باعث شده تا نسخه های اصلی و معتبر آن در بازار ایران قابل خرید و استفاده نباشند .
( البته برخی خبرها حکایت از باز شدن سرویسهای رجیستر و آپدیت آنتی ویروسهای مکافی در ایران دارد ، ولی هنوز شرکت معتبری اقدام به اطلاع رسانی و عرضه نسخه های اصلی و معتبر آنتی ویروسهای مکافی در ایران ننموده . )
پس در حقیقت انتشار مطالب نادرست درباره سیمنتک که درباره ترند میکرو فعلآ بیشتر در حد شایعه پراکنی است ، نه فقط حمله به آنتی ویروسهای Symantec ، بلکه اولین مرحله برای جلوگیری از رشد بیشتر آنتی ویروسهایی مانند ترند میکرو و شاید در آینده مکافی در بازار ایران باشد .
ولی این گروه از اشخاص و شرکتها فقط به موارد فوق اکتفا نکرده و شیوه دیگری را نیز برای منصرف کردن کاربران از خرید و استفاده از آنتی ویروسهای شرکتهای معتبر بین المللی در پیش گرفته اند .
- توزیع لایسنسهای جعلی و تقلبی
- ارائه نرم افزارهای مشکل دار و دستکاری شده به جای نرم افزارهای اصلی
- ارائه لایسنس 1 کاربره به جای لایسنسهای 3 یا 5 کاربره
- مسدود کردن دوره ای لایسنسها
- عدم ارائه خدمات فنی و پشتیبانی مناسب به کاربران
این گروه از فروشندگان با روشهای فوق سعی دارند تا کاربران را نسبت به نام و برند شرکتهای معتبر و بین المللی آنتی ویروس بدبین کنند .
متاسفانه باید گفت تعداد زیادی وب سایت و نشریات خبری و حتی خبرگزاری ها در امر خطیر فریب کاربران و انتشار مطالب نادرست دست دارند .
برخی از این وب سایتها و نشریات جزء شرکای شرکتهای آنتی ویروسهای خاصی هستند " برای مثال کسپرسکی " و برخی نیز فریب همکاران خبرنگار خود را میخورند که در این حوزه فعالیت دارند و برخی نیز با یک ناهار یا شام و مبلغی پول قلم خود را فروخته و براساس سیاستهای شرکتهای خاصی اقدام به انتشار مطالب نادرست میکنند .