0

در انتظار قائم

 
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

در انتظار قائم

در انتظار قائم
یونس به عبدالرحمان می‏گوید: بر موسی بن جعفر (ع) وارد شدم و به آن حضرت عرض کردم: ای فرزند رسول خدا (ص) آیا شما قیام کننده به حق هستید؟ فرمود: 
«انا القائم بالحق و لکن القائم الذی یطهر الارض من اعداء الله عزوجل یملأها عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً، هو الخامس من ولدی، له غیبة یطول امدها خوفاً علی نفسه، یرتد فیها اقوام و یثبت فیها آخرون. 
ثم قال: طوبی لشیعتنا، المتمسکین بحبلنا فی غیبة قائمنا، الثابتین علی موالاتنا و البراءة من اعدائنا، اولئک منا و نحن منهم قد رضوا بنا ائمة و رضینا بهم شیعة، فطوبی لهم، ثم طوبی لهم، و هم والله معنا فی درجاتنا یوم القیامة.» [1] . 


من قیام کننده به حق هستم، لکن آن «قائم» که زمین را از دشمنان خدا پاک می‏سازد و آن را از عدالت پر می‏کند همانسان که از جور و ستم پر شده است، پنجمین نفر از فرزندان من است. برای وی - به خاطر بیمی که بر جان خویش دارد - غیبتی طولانی خواهد بود، چندان که گروهی مرتد شده از دین بر می‏گردند و (تنها) عده‏ای ثابت قدم می‏مانند. 
سپس فرمود: خوشا به حال شیعیان ما؛ آنان که در غیبت «قائم» ما به ریسمان (ولایت) ما چنگ می‏زنند، از دشمنان ما بیزاری جسته بر ولایت ما استوار می‏مانند. آنان از ما و ما از ایشان هستیم. از ما به عنوان امامان خویش، خشنودند و ما از ایشان به عنوان شیعیانمان خشنودیم. پس خوشا به حال ایشان، خوشا به حال ایشان. سوگند به خدا آنان در مقامات و درجات ما در روز قیامت همراه با ما هستند. 
نکات مهمی که از این حدیث شریف استفاده می‏شود عبارت است از: 
1- مسأله انتظار ظهور «قائم» از فرزندان رسول خدا (ص) از مدت‏ها قبل از ولادت پیشوای دوازدهم در میان مسلمانان مطرح بوده است، لیکن به بعضی مصداق آن را به طور دقیق نمی‏دانستند که امامان (ع) مصداق آن را تعیین می‏کردند. 
2- مدت غیبت حضرت حجت «عج» آن قدر به طول خواهد انجامید که گروهی از معتقدان به آن گرامی از دین بر می‏گردند. 
3- فلسفه غیبت، ترس از آن حضرت بر جان خویش است؛ بنابراین، مردم نقش اصلی را در فراهم کردن زمینه ظهور یا تداوم غیبت آن بزرگوار بر عهده دارند. 
4- استوار قدمان در محبت و ولایت اهل بیت (ع) در دوران غیبت کبری از اجری جزیل و پاداشی بزرگ برخوردار هستند. 

پی نوشت ها:
[1] کمال‏الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 361. 

 

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
شنبه 3 خرداد 1393  10:24 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها