0

معیارهای همسریابی

 
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

معیارهای همسریابی

معیارهای همسریابی
دینی که برای عفاف عمومی جامعه بسیار حساس می‏باشد به موضوع ازدواج و همسریابی نیز حساس خواهد بود. به همین علت در مورد ویژگی‏های همسر رهنمون هایی دارد که پیروان آن ناگزیر از رعایت آنها می‏باشد. بدون رعایت آنها ازدواج موفق فراهم نخواهد شد. این معیارها درکتاب «فاطمه علیه‏السلام الگوی زندگی» توضیح داده شده‏اند. [1] لیکن در این فرصت یک محور را باز می‏یابیم که اندیشه و رفتار امام کاظم علیه‏السلام در آن تجلی یافته است. آن معیار کفائه و هم تراز بودن دو همسر می‏باشد. 
در این محور سخن از هم کفو بودن است. منظور از هم کفو بودن چیست؟ آیا دو همسر باید در شؤون اجتماعی و اقتصادی و شغلی و منصب و موقعیت‏ها نیز هم تراز باشند؟ به نظر می‏رسد هم تراز بودن در باور و اعتقاد اساس است که همسران هر دو باید مسلمان باشند. هر دو پای‏بند به معیارهای ارزشی دینی باشند. اما این که در شؤون اجتماعی یا سرمایه و امکانات مالی یا منصب های اعتباری دیگر هم تراز باشند، اینها معیار ارزشی نیستند. به همین خاطر می‏بینیم امامان شیعه بسیاری با کنیزان ازدواج می‏کنند، که منصب و شأن امام را با آنها نمی‏توان مقایسه نمود. معلوم می‏شود اینها در ازدواج معیار نیستند و حتی عبدالملک مروان هنگامی که بر امام سجاد علیه‏السلام خورده گرفت که چرا با کنیز ازدواج می‏کنی، امام سجاد علیه‏السلام در پاسخ فرمودند: ما به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم اقتدا کردیم که با «زینب» دختر جحش همسر پسر خوانده و غلام خود «زید» بعد از طلاق دادن زید ازدواج نمود. [2] . 
اینک اندیشه و رفتار امام کاظم علیه‏السلام این گونه شفاف است که حضرت می‏فرماید با کنیزان ازدواج کنید که در میان آنان افراد زیرک و هوشمندی وجود دارد که در میان زنان آزاده این گونه یافت نمی‏شود، اتخذوا القیان، فان لهن فطنا و عقولا لیست لکثیر من النساء. [3] . 
در مورد ازدواج‏های حضرت در طول زندگی، تاریخ به خاطر ندارد که با زن آزاده ازدواج کرده باشد. همه ازدواج‏های حضرت با کنیزان بوده است. مادر حضرت «حمیده» نیز کنیز پاک و فرزانه بود که امام صادق علیه‏السلام وی را خریداری کرد. 
این اندیشه و رفتار اصلاح‏گر کج اندیشی‏ها و رفتارهای ناپسندی است که برخی گرفتار آن می‏باشند. از شؤون اعتباری آن گونه ارزش می‏سازند و آن گونه خود را در پشت سدهای پنداری پنهان می‏نمایند که دیگران را به حساب نمی‏آورند. اینان غفلت دارند که این شؤون اعتباری و موهوم، شؤون ارزشی نیستند. 

پی نوشت ها:
[1] فاطمه علیهاالسلام الگوی زندگی، ص 145. 
[2] مجمع البیان، ج 8، ص 359 و 360، ذیل آیه 37 سوره احزاب، بحار، ج 46، ص 139. 
[3] کشف الغمة، ج 3، ص 45؛ الاتحاف بحب الاشراف، ص 297. 

 

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
شنبه 3 خرداد 1393  10:19 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها