وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِ
فناوریهای نوین، ضرورت آموزش حوزه علمیه است
فناوریهای نوین، ضرورت آموزش است
همواره آغاز فصل پاییز و بویژه ماه مهر بیش از هر چیز خاطره روزهای اول مدرسه و بوی کلاس ، درس و مدرسه، کتاب و لوازمالتحریر را در ذهن تداعی میکند اگرچه هنوز هم کتاب، دفتر، مداد و خودکار از ضروری ترین لوازم مورد نیاز طلبه و اهل علم به شمار می آید، اما مثل این که حوزه هاي علميه و طلاب و حتی بعضي از اساتيد و مجتهدين معاصر و به طور کلی راه و رسم آموزش و آموختن نیز از پیامدهای زندگی دیجیتال در امان نمانده اند. طلاب امروزي دغدغه های جدیدی دارند و نیازهایشان فقط به دفتر و مداد و خودكار و كتاب جامي و جامع المقدمات محدود نمی شود. آنها ترجیح می دهند به جای ابزارهای آموزشی قدیمی که برای همه طلاب دیروز شناخته شده است از امکانات و فناوری های آموزشی جدیدی که صفت دیجیتال را به یدک می کشند، استفاده کنند. در حقیقت این روزها استفاده از گوشی های هوشمند، لپ تاپ، تبلت ها و کتابخوان های دیجیتال (نور و آي شيعه و ..) در آموزش ، جایگاهی درخور شأن را به خود اختصاص داده و به همین دلیل در بسیاری کشورها، کلاس های درس با استفاده از ابزارهای نوین آموزشی برگزار می شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد ابزارها و فناوری های دیجیتال در آموزش طلاب عزيز جایگاه مهم و تاثیر گذاری دارد و بر این اساس پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور، سبک مطالعه و یادگیری طلاب بزرگوار با تغییراتی اساسی مواجه شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده ای نزدیک شاهد حضور ابزارهای آموزشی دیجیتال در مدارس علميه خواهیم بود .
آيا مي دانيد مقصود از «لسان قوم» در آيه فوق چيست؟
فرمايشات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي ادام الله ظله
« امروز لسان قوم همين دوربين است و فيلم و هنر و فناوري هاي جديد ، اگر كسي امروز بخواهد با جوان و نسل جوان سخن بگويد بايد به زبان دوربين و فيلم حرف بزند منتها اين بايد عاقلانه مطلب را بفهمد و هنرمندان هم بايد كه از مرحله خيال و توهم بگذرند به فهم و عقل برسند اين همكاري حوزه و دانشگاه همكاري حوزه و هنر يعني همين ! آن وقت است كه شما ميتوانيد يك مجلسي تشكيل بدهيد كه يك ميليارد مستمع داشته باشد دفعتاً واحدةً اين آيه شريفه كه فرمود « و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه » معنايش همين است بايد بدانيم تنها اينچنين نيست كه انسان با كتاب حرف بزند الآن اگر كسي بخواهد فقط با كتاب حرف بزند حوزه نفوذ و بُردش بسيار كم است يا بخواهد با سخنراني يا با كتاب نوشتن يا با مقالهنوشتن بخواهد حرف بزند حوزه نفوذش بسيار ضعيف است ولي با زبان هنر بخواهد حرف بزند ميبينيد يك ميليارد مستمع مي تواند پيدا كند »
تدریس تفسیر قران کریم توسط حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا امینی
مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان عج -ا صفهان
طرح مسئله توسعه فناوری در گرو شناخت فناوری از یک سو و شناخت جامعه از سوی دیگر است. بی شک شناخت جامعه در گرو شناخت افکار، عقاید و رویکردهای نخبگان آن جامعه است. این رویکردها قانونمندی هایی را در جامعه به وجود می آورد که می تواند دلایل موفقیت یا ناکامی دستیابی به فناوری و انتقال آن را مشخص کند. در جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی رویکردهای متفاوتی نسبت به فناوری وجود داشته است. این تحقیق قصد دارد تا در چارچوب مطالعات جامعه شناختی توسعه و استفاده از روش کیفی نظریه بنیانی،[1] به نظریات علما و اندیشمندان حوزه علمیه قم در خصوص پیشرفت فناوری های نوین دست یابد. بدین منظور برای گردآوری داده ها از تکنیک هایی مانند مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک بهره گرفته شده است. براساس داده های به دست آمده چهار رویکرد نسبت به پیشرفت فناوری های نوین در بین علمای حوزه علمیه قم وجود دارد. این چهار رهیافت کلی عبارتند از: 1. رویکرد ضرورت ابزاری و محدودیت فناوری؛ 2. رویکرد ضرورت ابزاری و آگاهی رسانی؛ 3. رویکرد تعریف نرم افزاری و بدبینانه؛ 4. رویکرد ابزار توسعه مهارت و معرفت علمی. این چهار رویکرد پس از تحلیل نهایی به دو رویکرد کلی خوشبینانه و بدبینانه به فناوری تحویل گردید. در پایان نیز رهیافت فناوری مناسب به عنوان رهیافت مختار محقق بیان می شود.