اندیشه صحیح یعنی فهم صحیح دین، یعنی شناخت راه از بیراهه، یعنی دیدن برای رفتن. اگر کسی اندیشه صحیح از دین نداشته باشد، اعمال و رفتارش وی را به مقصد نزدیک نمیسازد، زیرا که بیراهه رفتن از مقصد دور شدن است.
نحلههای فراوان که در کنار دین آسمانی پدیدار شدهاند، ناشی از پندارها میباشند. اگر اندیشه شفاف و بالنده باشد، اگر با اندیشهی زلال، دین درک شود، رهبانیت، صوفیگری، اخباری گری، خشونتگرایی، ولنگاری به نام دین و زهد گرایی خمود و بیمعنا و... دامنگیر جامعه نمیشود.
خاستگاه انواع کژراهگیها از دین، تحمیل پیش داوریها و برداشتهای غیر اصولی از منابع دین، خمودی اندیشههاست. و نیز شناخت مبدأ و معاد، آگاهی از آغاز و انجام زندگی، آگاهی صحیح به معارف عرشی و وحیانی و خلاصه راه درست یافتن و دیدن به برکت اندیشه میباشد، که اندیشندگی بالندگی است. بدین خاطر عترت به شفاف ساختن راه و بالندگی اندیشه اهتمام میورزد و اصلاح کژراهگی را از مسؤولیتهای ردهی نخست خویش قرار میدهد. عترت بر بالنده ساختن اندیشهها و زلال و شفاف دیدن، آنگاه رفتن؛ اهتمام میورزد. عترت اندیشه عرشی خویش را در اختیار جامعه قرار داده و بسترهای اندیشهی بالنده و پوینده را فراهم میسازد. اندیشه و رفتار شفاف عترت رسواگر کژراهگیها میباشد. بر همین اساس سیدالساجدین علیهالسلام از خدای سبحان درخواست اندیشهی شفاف و فهم دین و معارف الهی را مینماید. زیرا که اندیشه زلال دینی نقش محوری در ساختار عقیده و باور انسان داشته و بنیان سازندگی انسان را شکل میدهد، اللهم اعطنی بصیرة فی دینک و فهما فی حکمک و فقها فی علمک. [1] «خدایا، به من درک زلال در دین، و آموختن معارف و اندیشه در دانشهای خود عطا فرما». در این فرصت به برخی اندیشههای عرشی سیدالساجدین علیهالسلام در تبیین صراط مستقیم و تحلیل صحیح باورهای دینی نگر میافکنیم.
پی نوشت ها:
[1] احتجاج، ج 2، ص 591 و 594.