بررسی نقش رسانه های گروهی در انعکاس واقعیات مختلف در سراسر جهان نشان می دهد، ارتباط انکار ناپذیری میان منافع قدرتهای بزرگ و مهندسی افکار عمومی وجود دارد.
جیمز کوربت و میشل چوسودوفسکی در تحلیلی که در پایگاه خبری گلوبال ریسرچ منتشر شد، به بررسی نقش رسانه های گروهی در انعکاس واقعیات برمبنای منافع قدرتهای بزرگ و مهندسی افکار عمومی پرداخته اند.
در این مقاله انعکاس وقایع آغازین روزهای جنگ عراق توسط ای بی سی، سی بی اس و ان بی سی مورد اشاره قرار گرفته که منبع ۹۲درصد اخبار و گزارشات آنها یکی از سه آژانس خبری-دولتی ایالات متحده (پنتاگون، وزارت خارجه و کاخ سفید) بوده است.
در ادامه به پیروی از الگوی مشابه در نحوه پوشش وقایع سوریه و از جمله حمله شیمیایی اخیر توسط این گونه رسانه ها اشاره شده است که علیرغم استناد به نقطه نظرات متفاوت همگی به نحوی مشابه این واقعه را پوشش داده اند. نتایج بررسیها نشان داد الجزیره ، سی ان ان و بی بی سی همگی گزارشهای خود را در چهارچوبی کاملا مشابه قالب بندی کرده و همگی به منابع ذاتا مشابهی (عمدتا کاخ سفید، کنگره و ارتش) استناد کرده اند…
همچنین بررسی دیگری در ماه اکتبر نشان داد که بسیاری از باصطلاح کارشناسان مسائل سوریه که رسانه های غربی در برنامه های خود از آنها استفاده کرده اند به لحاظ مالی مستقیماً با صنعت دفاعی غرب در ارتباط هستند، درست مانند آنچه در پوشش جنگ عراق به وقوع پیوست.
در همین راستا به استعفای بخش قابل توجهی از کارکنان دفتر بیروت شبکه الجزیره به دلیل پوشش مغرضانه وقایع سوریه اشاره شده و شدت این یکجانبهنگری را به حدی میدانند که “این دستکاری {اطلاعات} انقدر فاحش و گسترده است که حتی گزارش اخیر سایمور هرش- که تحلیلگر نسبتاً معتدلتر و منصفتری است- در مورد دست بردن ایالات متحده در اطلاعات مربوط به حمله شیمیایی قوته، بسیاری از اطلاعات اساسی را که میتواند به درک عموم از آنچه که واقعا در سوریه می گذرد کمک کند از قلم انداخته است.”
نویسندگان در پایان به نکته حائز اهمیتی در بحران سوریه اشاره میکنند و آن اینکه علیرغم پوشش مغرضانه این وقایع در چند ماه گذشته، رسانه های جمعی وابسته به صاحبان قدرت این بار در همراه کردن افکار عمومی برای مداخله نظامی در سوریه ناکام مانده اند.