هدايت قرآني تنزل پيدا كرده و به قلب پيغمبر وارد ميشود آيا وجود نازنين ايشان در مرحلهي پائينتر از كتاب الهي قرار داشته؟
و دنبالهي سئوال در مورد كلمهي ثقل اكبر و ثقل كبير توضيح داده شود؟
جواب:
اما در مورد سئوال اول كه آيا پيغمبر پائينتر بوده؟ به اين صورت است كه معارف الهي در يك سطح ربوبي است و در يك سطح بالاتر از انسان است. بعد اين را خداي متعال آماده ميكند براي فهم پيغمبر و نازل ميكند برقلب پيغمبر(ص) و لذا آن معارف بالاتر از پيغمبر است و شكي نيست. آيا پيغمبر در راه چه چيزي مجاهدت ميكرد؟ امام حسين(ع) در راه چه چيزي كشته شد؟ جز در راه همين معارف بود كه اين معارف در ذهن بشر جا بيفتد؟ انبياء عظام، يعني عزيزترين حقايق عالم خلقت خدام اين معارفند. ولذا مثل اين است كه شما فرضاً چيزي را نميدانيد و از او اطلاع نداريد بعد كه به شما ميگويند اين نازل ميشود به ذهن شما، و فرود ميآيد تا به ذهن شما ميرسد. در مورد سئوال دوم، ثقل اكبر و ثقل كبير: اينجا اصطلاح ثقل اكبر و ثقل اصغر است ثقل اكبر كتابالله است و ثقل اصغر اهلبيتند و در حديث پيغمبر هست كه هم شيعه و هم غير شيعه آن را نقل كردهاند.
« اني تارك فيكم الثقلين كتابالله و عترتي» من دو چيز گرانبها را ميان شما ميگذارم «كتابالله و عترتي» البته بعضي از اهل سنت هم كتابالله و سنتي روايت كردهاند. اما همهي شيعه و بسياري از اهل سنت «وعترتي» گفتهاند كه همين درست است «كتابالله و عترتي» عترت ثقل اصغر است و كتاب ثقل اكبر.