این هم آیات و روایاتی دیگر برای اثباتِ حق
رسول الله صلوات الله علیه و آله :
وَ بِهِ يُفَرِّجُ اللَّهُ عَنِ الْأُمَّة
ً يَمْلَأُ قُلُوبَ عِبَادِهِ عِبَادَةً وَ يَسَعُهُمْ عَدْلُه
فَعِنْدَ ذَلِكَ خُرُوجُ الْمَهْدِيِّ وَ هُوَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ هَذَا وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع بِهِ يَمْحَقُ اللَّهُ الْكَذِبَ وَ يُذْهِبُ الزَّمَانَ الْكَلِبَ وَ بِهِ يُخْرِجُ ذُلَّ الرِّقِّ مِنْ أَعْنَاقِكُم
خداوند با مهدی فرج امت را میرساند و گرفتاری را بر میدارد و قلوب همه بندگان را پُر از عبادت میکند و عدالت را بر همه میگسترد و به وسیله او دروغگویی و درنده خوئی را از بین میبرد (اینها هم یعنی تزکیه نفوس) و ذلت را گردن مردم باز میکند
الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، النص، ص: 180 و 188 و 186
رسول الله صلوات الله علیه و آله :
... لَيَدْخُلَنَ هَذَا الدِّينُ عَلَى مَا دَخَلَ عَلَيْهِ اللَّيْل
هر جا که شب داخل شود این دین هم داخل میشود
اینجا دگر حضرت رسول حجت را برای همه منافقان و کم اطلاعان تمام کرده اند
منتخب الاثر ص 160 و 294
رسول الله صلوات الله علیه و آله :
و يعتكفون الناس على العبادة و الطاعة و الخشوع و الديانة
تمام مردم بر عبادت و اطاعت و خشوع دیانت می کوشند
الزام الناصب ص 202 و منتخب الاثر ص 474
إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج2، ص: 173
، إكمال الدين حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ يَحْيَى الْجَلُودِيُّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُعَاذٍ عَنْ قَيْسِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ أَرْقَمَ عَنْ أَبِي سِنَانٍ الشَّيْبَانِيِ عَنِ الضَّحَاكِ بْنِ مُزَاحِمٍ عَنِ النَّزَّالِ بْنِ سَبْرَةَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع
خَطَبَنَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ سَلُونِي أَيُّهَا النَّاسُ قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي
امیرالمومنین علی سلام الله علیه :
وَ هُوَ الشَّمْسُ الطَّالِعَةُ مِنْ مَغْرِبِهَا يَظْهَرُ عِنْدَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ فَيُطَهِّرُ الْأَرْضَ وَ يَضَعُ الْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ فَلَا يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَدا
او ( قائم ما ) خورشیدی است که از مغرب طلوع میکند و بین رکن و مقام ظاهر می گردد و عدالت را در همه جا بر قرار می سازد که دیگر احدی به احدی ظلم نمی کند .
كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص : 79 و 78
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج52، ص: 196
در قرآن کریم آمده است :
وَ قاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَما يُقاتِلُونَكُمْ كَافَّة حَتَّى لَا يَكُونَ مُشْرِكٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ (توبه آیه 36)امام باقر علیه السلام در تاویل و تفسیر ای آیه می فرمایند :
ثُمَّ قَالَ إِنَّهُ لَمْ يَجِئْ تَأْوِيلُ هَذِهِ الْآيَةِ وَ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا سَيَرَى مَنْ يُدْرِكُهُ مَا يَكُونُ مِنْ تَأْوِيلِ هَذِهِ الْآيَةِ وَ لَيَبْلُغَنَ دِينُ مُحَمَّدٍ ص مَا بَلَغَ اللَّيْلُ (و النهار) حَتَّى لَا يَكُونَ شِرْكٌ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْض
تاویل این آیه در زمان قائم ماست به هر جا که شب و روز داخل میشود این دین هم داخل میشود و به آنجا می رسد تا اینکه در هیچ جائی بر روی زمین اثری از شرک باقی نمی ماند همان طور که خداوند فرموده : فَأَصْبَحُوا لا يُرى إِلَّا مَساكِنُهُمْ (احقاف آیه 25 )امام باقر علیه السلام :
و لا یکون ملک الا للاسلام و تکون الارض کفاتور الفضه
در آن زمان (قائم ما) حکومت و ملکی جز اسلام باقی نمی ماند و زمین همچون نقره خالص میشود )
الملاحم و الفتن ص 66
امام صادق علیه السلام در تاویل و تفسیر آیه: لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ :
إِذَا قَامَ الْقَائِمُ حَكَمَ بِالْعَدْلِ وَ ارْتَفَعَ فِي أَيَّامِهِ الْجَوْرُ وَ أَمِنَتْ بِهِ السُّبُلُ وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ بَرَكَاتِهَا وَ رَدَّ كُلَّ حَقٍّ إِلَى أَهْلِهِ وَ لَمْ يَبْقَ أَهْلُ دِيْنٍ حَتَّى يُظْهِرُوا الْإِسْلَامَ وَ يَعْتَرِفُوا بِالْإِيمَانِ أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ
هنگامی که قائم قیام میکند بر اساس عدالت حکم میکند و در زمان او ظلم و ستم برچیده میشود و راه ها امن میگردد و زمین برکاتش را خارج میکند و هر حقی را به صاحبش باز میگرداند و هیچ کس نمی ماند مگر اینکه به اسلام روی می اورد و مومن می گردد همان طور که خداوند در قرآن فرموده : (و برای او، هر آن که در آسمان و زمین است، تسلیم هستند؛ از روی میل یا به اجبار و به سوی او، بازگردانده می شوند)
آل عمران: 83،
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج52، ص: 339
از امام کاظم (ع) نقل شده است که در تفسیر این آیه، فرمودند :
این آیه، در شان حضرت قائم نازل شده است وقتی آن حضرت ظاهر شود، دین اسلام را بر یهود و نصارا و صابئان و کفار شرق و غرب، عرضه می دارد؛ پس هر کس با میل و اختیار، اسلام بیاورد، به نماز و زکات و سایر واجبات، امرش می کند و هر کسی (از دشمنان و کافران و منافقان لجوج) از قبول اسلام امتناع ورزد، گردنش را می زند، تا این که در شرق و غرب زمین جز موحد و خداپرست، کسی باقی نمی ماند ...
بحار الانوار ج 52، ص340.
نیز امام حسن علیه السلام ، از امیر المؤمنین (علیه السلام ) :
او مهدی (ع)، زمین را از دادگری و روشنی و عقل و منطق و دلایل واضح و روشن پر می کند و سر تا سر زمین، تسلیم او می شوند و به طوری که هر کافری ایمان می آورد و هر بدکاری، نیکوکار می شود.
اثبات الهداه ج3، باب 32، فصل 20 ح 414.
امام صادق (ع) در ذیل آیه شریف «هُوَ اَلذی ارسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدَی وَ دِینِ الحَقَ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدَینِ کُلُهِ ... ». توبه33.
به مفضل فرمود: «ای مفضل! اگر پیامبر بر همه دین ها غالب شده بود، از آتش پرستان و یهودیان و نصارا و ستاره پرستان و از تفرقه و نفاق و شرک و ... اثری نبود. اینکه خداوند فرموده است: «لیظهره علی الدین کله؛ تا آن را بر همه آیین ها غالب گرداند» مربوط به روز ظهور حضرت مهدی (ع) است.
بحار الانوار، ج53،ص33.
امام صادق علیه السلام :و يرفع المذاهب عن الأرض فلا يبقى إلّا الدين الخالص
تمام مذاهب برداشته میشود و فقط دین خالص باقی میماند
الوافي، ج2، ص: 472
امام صادق علیه السلام :
قَالَ الْمُفَضَّلُ يَا مَوْلَايَ فَمَا تَأْوِيلُ قَوْلِهِ تَعَالَى لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ قَالَ ع هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَى وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَوَ اللَّهِ يَا مُفَضَّلُ لَيُرْفَعُ عَنِ الْمِلَلِ وَ الْأَدْيَانِ الِاخْتِلَافُ وَ يَكُونُ الدِّينُ كُلُّهُ وَاحِداً كَمَا قَالَ جَلَّ ذِكْرُهُ إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام... پس به خدا سوگند که اختلاف بین ملت ها و ادیان از بین می رود و فقط یک دین در جهان می ماند که خداوند متعال فرموده : همانا دین در نزد خدا فقط اسلام است .
در ادامه این حدیث زیبا حضرت با آیات قرآن اثبات میکنند که ادیان قبلی و پیامبران گذشته و یارانشان نیز مسلمان بوده اند (مسلمان یعنی تسلیم خدا و حجت زمان خدا و مطیع و مومن به اینها بودن یعنی کس که ایمان بیاورد به خدا و حجت زمانش)
الأنفال: 39.
آل عمران: 19.
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج53، ص: 5
امام صادق علیه السلام :
و یذهب الزنی و شذب الخمر و یذهب الربا و یقبل الناس علی العبادات و تودی الامانات و تهلک الاشرار و تبقی الاخیاردر زمان قائم ما زنا ، شرابخواری و ربا از بین میرود و مردم همگی به عبادات روی می آورند اشرار هلاک می شوند و نیکوکاران باقی می مانند
منتخب الاثر ص 474
برای اهل بصیرت کاملا مشخص است که تمامی اشرار و ظالمین از جن و انس از بین خواهند رفت
اشعیاء نبی علیه السلام :
در تمام زمین مقدس من ، فساد و بدی نخواهید دید زیرا زمین از معرفت پروردگار پُر میشود همانگونه که دریا پُر از آب است
کتاب اشعیاء نبی باب 11 بند 9
آیات و روایات بسیار است که ما برخی از آنها را ذکر کردیم که برای اهل هدایت کافیست
اگر آیه و یا دو ، سه تا روایت دیگری هم هست که ظاهرا بر خلاف این موضوع باشد طبق آیات قرآن و امر اهل بیت اولا باید تاویل و تفسیرش را به خود اهل بیت برگردانیم ثانیا متشابه را به محکم و ناسخ را به منسوخ برگردانیم که ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ الرَّاسِخُونَ نَحْنُ آلُ مُحَمَّد (كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص: 772 )
اما گروهی از علما نظرشان برای حل این اختلاف این است که : ( ... ولی می توان به این شکل اختلاف را حل کرد که بگوییم این دو دسته از آیات و روایات، مربوط به دو دوران از حکومت حضرت مهدی (ع) است: دسته اول، اشاره به سیره و روش حضرت در ابتدای ظهور دارد و دسته دوم، اشاره به دوره تحکیم و تثبیت حاکمیت حضرت مهدی (ع) .
توضیح اینکه آن حضرت، در ابتدای ظهور، تنها کافرانی را که به ظلم و فساد در زمین مشغولند، سرکوب می کند و از بین می برد؛ ولی با کافرانی که از ظلم و جور و فساد دورند و پذیرای حکومت دادگستر آن حضرت هستند، همانند سیره پیامبر اکرم(ص) از سر مسالمت رفتار می کند و از آنان، جزیه می گیرد.
به تدریج، با برقراری عدل و فراگیری آن در سراسر زمین و از بین بردن باطل ها و بدعت ها و آشکار شدن نشانه ها و آیات حق، حجت های روشن الهی بر مردم تمام می شود و دیگر جای هیچ عذری برای کفر و شرک باقی نخواهد ماند. در آن دوره، همه مردم، مسلمان خواهند شد و آن زمان، کفر و شرک، مصداق روشن ظلم و تجاوز از حق خواهد بود که در حکومت عدل گستر مهدی (ع) هیچ جایی نخواهد داشت)
به نظر ما گروه اصحاب 313 مهدی عج نیز این نظر صحیح به نظر می رسد اما ما اضافه بر این نظر طبق آیات و روایاتی دیگر و همچنین وعده های انجیل و تورات و زبور و دیگر کتب آسمانی روز قیامت را در آیه ی ( وَ قالَتِ اَلْیهُودُ ... إِلی یوْمِ اَلْقِیامَةِ . وَ مِنَ اَلَّذِینَ قالُوا إِنَّا نَصاری ... إِلی یوْمِ اَلْقِیامَةِ : ) روز قیام حضرت مهدی عج میدانیم در روایات و احادیث نیز اهل بیت طهارت و عصمت بسیاری از خطاب های قرآنی در مورد قیامة و الساعة را به قیام و ساعت ظهور قائم علیه السلام تفسیر و تاویل کرده اند در ضمن در ظاهر آیات هم دقت بیشتری بفرمائید طبق کلام خداوند تدبر و اندیشه و تعقل نمائید خداوند نمیفرماید حتی یوم القیامة (یعنی تا روز قیامت) بلکه میفرماید الی یوم القیامة (یعنی به سوی روز قیامت ) این از حل آیات و اما روایات
اولا روایات موافق ما آنقدر زیاد است که روایات به ظاهر مخالف که تعدادشان بسیار کم است را در خود حل کرده است
ثانیا اگر آن روایات صحیح السند باشد یا بر حسب تقیه یا مسئله ای دیگر صادر شده و اگر صحیح السند نباشد که هیچ
ثالثا همان نظر علمای فوق است که ذکر شد ( که در اوایل ظهور مسیحیان و یهودیان هستند تا اینکه با نزول حضرت عیسی تدریجا همه ی جهانیان ایمان می آورند یعنی شیعه ی اثنی عشری میشوند ( یا علی ) )
و رابعا اینکه چه بسا دلایل دیگری هم دارد که کسی از آن آگاه نیست الا الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ الرَّاسِخُونَ نَحْنُ آلُ مُحَمَّد
والسلام علی من اتبع الهدی
منبع : اصحاب مهدی عج پایگاه معارف حقه ی اهل بیت