0

عقايد شيعه امامية

 
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

عقايد شيعه امامية

عقايد شيعه امامية
شيعه احکام دين را به آساني از امام ششم نقل مي‏کردند و اصول عقايد شيعه به دين جهت ممتاز است که بر مذهب جعفري و تعليمات فقه امام جعفر صادق عليه‏السلام عمل مي‏کنند و اين راه مستقيمي است که از خاندان پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم رسيده و به سعادت و رستگاري منتهي مي‏گردد. 
عقايد شيعه در غالب کتب مندرج است شيخ صدوق - شيخ مفيد - سيد رضي و مرتضي علامه حلي و شيخ بهائي رضوان الله عليهم اجمعين که از پيشوايان بزرگ اين فرقه مي‏باشند کاملا عقايد خود را تشريح کرده و در دسترس عموم مسلمانان گذاشته‏اند و هر کجا به احتجاج برخورد کرده فتح و ظفر با اين فرقه بوده است چنانچه مأمون الرشيد بر اين عقيده بوده و احتجاجات مفصلي با کليه‏ي علماء معاصر خود کرد و ثابت نمود دين صحيح و راه مستقيم تعليمات خانداني است که قرآن در آن خاندان وارد شده است. 
ما عقايد شيعه و علل تفوق آنها را در مدارج علوم و فنون اسلامي در کتاب سر تفوق شيعه نگاشته‏ايم در اينجا منظور از سخن ما فداکاري و پافشاري حضرت امام جعفر صادق عليه‏السلام در مقابل ابراز عقايد متنوع و بطلان افکار پريشان بود که در عصر آن حضرت هزارها حديث جعل کردند تا چهره زيباي حقيقت را بپوشانند و با برک و سازهاي احاديث جعلي شائبه‏هائي ببندند تا حقيقت را از مجاز تشخيص نتوان داد و آن قدر در اين راه بر آن حضرت سخت گرفتند و تهديد کردند که از تعليمات خود دست بردارد تا پس از چندين مرتبه که شمشيري به سوي آن حضرت کشيدند او را به زهر مسموم و شهيد ساختند صلي الله عليه و عليه‏السلام ابدا ما بقيت و بقي الليل و النهار. 
شيعه ايمان به خداوند متعال و ملائکه و رسل و کتب آسماني و روز قيامت و قضا و قدر و بدا دارد - شيعه تصديق و اعتراف دارد که پيغمبر خاتم حضرت محمد رسول خدا در تمام آنچه که از آسمان فرود آمده مي‏باشد. 
قلب شيعه اذعان دارد که عبادات و معاملات و اوامر و نواهي و خضوع و انقياد ظاهرا و باطنا متبع و به همين جهت در زبان شهادت به حقيقت وقوع آن مي‏دهد. 
شيعه اماميه معتقد است که تعاليم اسلام سه نحو مي‏باشد: عقايد - عبادات - قوانين مقرره که حفظ سلسله نظام بشر بر آن مبتني است. 
قوانين عبارت است از معاملات - حقوق متبادله - اصول اداره شئون مسلمين که محيط دين اسلام در تمام نقاط کره زمين در هر جمع و جامعه‏اي از لحاظ شئون دنيوي و سياست مدن و احکام و حقوق اجتماعي و آموزش و پرورش بر حسب زمان و مقياس سطح انديشه و فکر و رقاء ملي مي‏تواند از آن قوانين به حد کمال استفاده نمايد و با تطورات ملل جهان تطور و سير کمالي قانون را دريابد. فقه اسلام عبارت است از عبادات - احکام - عقود - ايقاعات که در فقه شيعه از طهارت تاديات مضبوط است. 
شيعه اماميه معتقد است که دين اسلام جز علم و عمل نيست دين اسلام جز وظايف عقل و جسد نيست شيعه به تمام اصول عقيده و ايمان دين اسلام معتقد و به فروع آن از دستور خاندان نبوت عاملست. 
در کتاب معاني الاخبار از حضرت صادق عليه‏السلام روايت مي‏کنند که يکي از اصحاب آن حضرت عرض کرد: «ان من مواليکم من يعملون بالمعاصي و يقولون نرجو». 
بعضي از دوستان شما اعمال ناشايستي مي‏کند و مي‏گويند اميدواريم به آمرزش يعني آمرزش را مرهون دوستي اهل بيت مي‏دانند و مرتکب زشت کاري مي‏شوند. 
آن حضرت فرمود: «کذبوا والله ليسوا من موالينا فان من رجي شيئا عمل له و من خاف من شيي‏ء هرب منه.» حضرت صادق عليه‏السلام فرمود به خدا قسم که دروغ مي‏گويند از دوستان ما نيستند. 
زيرا هر که چيزي را بخواهد بايد براي به دست آوردن آن مجاهده نمايد و از هر چيز بترسد از او بگريزد و پرهيز کند. 
يعني پيروان ما که شيعيان باشند بايد براي به دست آوردن رضاي خدا و بخشش پروردگار آنچه که موجب آمرزش مي‏شود و آنچه که سبب ترضيه خاطرها مي‏باشد مبارزه کند محبت ما تنها براي آمرزش کافي نيست بايد اصول عقايد و فروع احکام هم چنان با تقوي و پرهيزکاري عمل شود که «انما يتقبل الله من المتقين» آنگاه دوستي و محبت ما راهنماي سعادت است براي ايشان. 
در روايات ديگر هم از اين گونه مباحث بسيار است که مي‏فرمايد جاي خلافکار در جهنم است اگر سيد قريشي باشد و پرهيزکار در بهشت است اگر سياه حبشي باشد. 
و نيز شيعه را به کسي اطلاق مي‏کند که قدم به قدم بدون افراط و تفريط تابع و مطيع اوامر اهل بيت اطهار (ع) بوده باشد. 
پس با اين مقدمه فقط صرف اميد - صرف مسلماني - صرف تظاهر و رياکاري از نظر نتيجه اميدبخش نيست. 
در امامت ابي‏عبدالله جعفر بن محمد الصادق عليه‏السلام گويند: 
ابان بن تغلب از حضرت صادق عليه‏السلام روايت مي‏کند که فرمود در تفسير آيه «هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون» [1] . 
فرمود نحن الذين يعلمون و عدونا الذين لا يعلمون و شيعتنا اولوالالباب 

پی نوشت ها: 
[1] مناقب ابن‏شهرآشوب ج 6 ص 298. 

 

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
یک شنبه 7 اردیبهشت 1393  12:31 AM
تشکرات از این پست
fatemeh313
دسترسی سریع به انجمن ها