0

زندگاني علمي و روحاني امام جعفر صادق

 
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

زندگاني علمي و روحاني امام جعفر صادق

زندگاني علمي و روحاني امام جعفر صادق
جاي هيچ ترديد نيست که زندگاني بدون دانش و بينش خور و خواب و خشم و شهوت حيواني است و در اين زندگي - سعادت و روحانيت نيست خلود در قشر مادي و جمود در لوث کدورات طبيعي و خمود در حضيض دنائت و پستي حاصل زندگي حيواني است. 
علم و دانش علت مبقيه زندگي و بقاء نفساني و روحانيت آدمي مي‏باشد با علم سعادت فردي و اجتماعي تأمين مي‏گردد. با علم رشد عقل و رقاء اجتماعي حاصل مي‏شود - عالم دستي به تمام عوالم نشئه طبيعت و محيط ماوراء دارد و حيوان خبر ندارد از اين مقام آدميت - ديده دوربين عالم و دانشمند است که از اعماق زمين و اوج آسمان ديدن مي‏کند. 
آنچه بيند عالم اندر خشت خام‏ 
مي نه بيند جاهل اندر آينه‏ 
هيچ چيزي در عالم زندگي براي فرد و جمع بيش از علم مورد احتياج نيست با دانش مي‏توان به تمام اسرار وجود راه يافت و با علم مي‏توان به کليه موجودات و عناصر وجود و مواليد عالم طبع دست احاطه و تسلط انداخت. 
بقاء و جاوداني براي انسان فقط به وسيله علم و دانش ميسر مي‏شود و فاقد علم از همه مزاياي زندگي محروم است در قرآن و حديث بيش از هر چيز توجه به علم و آموختن شده و مدت را از گهواره تا گور دانسته و ادب و آداب آموزش و پرورش را بهتر از ملت و قومي بيان کرده است. 
اين علم و دانش مخصوص علم دين است و از دين منفک نيست - علم و دين غيرقابل تفکيک است و چون ما در اين موضوع کتابي نوشته‏ايم اينجا هم ميدان تنگ است از شرح آن مي‏گذريم. 
علم دين را هم بايد از مکتب ربوبي بوسيله نبي و وصي فراگرفت و چنانچه گفتيم در دين استوارترين اديان آسماني از لحاظ علمي و فضيلت و قانون‏گذاريست پس از اميرالمؤمنين علي عليه‏السلام فرصتي براي نشر علم نشد تا زمان حضرت امام محمد باقر که زمينه حاضر فرمود تا افکار عمومي را به علم و دانش جلب کرد و حضرت صادق عليه‏السلام از مقتضيات زمان و مکان استفاده کرده مکتب جعفري را گشود و آن حقايق علمي را به مردم آموخت و آن درجات و مقام روحاني و رقايق لطيفه معنوي را که مولود و محصول علم و دانش است به مسلمين ارائه داد. 
علم ائمه عليهم صلوات الله اجمعين علم الهامي که در مکتب ربوبي و دانشگاه نبوي آموخته بودند و هر وقت محتاج مي‏شدند به ارتباط مستقيم و کاملي که با منبع فيوضات غيبي داشتند الهام مي‏گرفتند و به همه چيز واقف و محيط بودند. علوم انبياء و اولياء مانند دو دستگاه بي‏سيمي که ميزان شده و با هم وضع و محاذات يافته از منبع علم لا يتناهي الهي سرچشمه و الهام گرفته و به تمام علوم تکويني و تشريعي دست مي‏انداختند و تا عميق‏ترين مراحل آنها مي‏پيمودند. 
مدرسه علميه و دانشگاه جعفريه که در نيمه قرن تأسيس شده سيزده قرن است ادامه دارد و حوزه علميه آن منشعب به هزاران کشور و شهرهاي اسلامي شده و دست به دست منتقل و توسعه داده مي‏شود. 
در مدرسه علميه جعفري بيش از 12 هزار دانشجو تربيت شد که از کلاس اول تا آخرين حد اجتهاد و استنباط به رهبري امام عليه‏السلام پيمودند و آنها جهان اسلامي را از علم و دانش سيراب کردند. 
چهار هزار نفر آنها در يک عصر شروع به تدريس و آموختن کرده و يک قول گفتند حدثنا جعفر بن محمد الصادق عليه‏السلام 
اهميت مکتب جعفري در اين بود که شاگردان خود را اول تربيت مي‏کرد و آنگاه تعليم مي‏نمود و همه را چنين آموخت که علم را براي عمل بخوانند و دانش را براي خدمت به دين و حفظ شرافت نفس و ناموس اجتماع فراگيرند. 
امام صادق عليه‏السلام فرمود هر کس علم را به غير از اين هدف فراگيرد از علم دور مي‏شود و سعدي اين بيان را متين ترجمه کرده 

علم چندان که بيشتر خواني 
چون عمل در تو نيست ناداني 

سنائي گفته: 

علم کز آن تو را نه بستايد 
جهل از آن علم بيشتر شايد 

دانش براي ايجاد بينش است و اگر انسان به حد بينش رسيد دانش او اثري ندارد و اين خود بحثي است و اگر انسان به حد مفصل که امام عليه‏السلام به مردم آموخته - فرمود راستي را قبل از گفتن بايد ملکه کنيد تا هر چه مي‏شنويد و مي‏گوئيد راست و درست باشد تعلموا الصدق قبل الحديث [1] . 
فصل روش و تعليم و تربيت امام صادق عليه‏السلام يک کتاب مشبعي مي‏باشد که بايد در خلال احاديث مرويه جستجو کرد چنانچه برخي را شيخ مفيد در کتاب مجالس خود نقل مي‏نمايد [2] . 

پی نوشت ها: 
[1] 1- در کتب رجال عموما اين حديث را نقل کرده‏اند و در کافي باب الصادق و اداء الامانه آورده است. 
[2] مجالس شيخ مفيد - مجلسي 17 - 11. 

 

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
یک شنبه 7 اردیبهشت 1393  12:27 AM
تشکرات از این پست
shiravan
دسترسی سریع به انجمن ها