بیانات حضرت آيةالله حاج سیّد «محّمدعلی شیرازی» بمناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها):
بسم الله الرحمن الرحیم .. (وهي الصدیقة الکبری وعلی معرفتها دارت القرون الاولی)
تجلیل از بزرگان دین، تجلیل از ارزش ها و قداست ها است، تجلیل پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) از دخترشان فاطمه زهراء (سلام الله علیها) تجلیل عاطفی ومهرورزی پدری از دخترش نیست، بلکه تجلیل از تقوی و پاکی است.
به جرأت می توان گفت اشتهار اهل بیت (علیهم السلام) به پاکی و تقوی در بین عرشیان و کرّوبیان و آسمانیان صدها و هزاران مرتبه وسیع تر و بزرگتر از شهرت ایشان در بین زمینیان است.
در کلامی پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله وسلّم) فرمودند: (اولّ ماخلق الله نوری)، اولّین چیزی که پروردگار در بین مخلوقات آفرید نور من بود و سپس نور اهل بیت را خلق فرمود، قبل از خلقت لوح وقلم وبهشت ودوزخ وکرات وفرشتگان، خلقت را با ایجاد ولایت اهل بیت(علیهم السلام) رقم زد، وهمه چیز را به یُمن وجود اهل بیت آفرید، (لولاک لما خلقت الافلاک)، ای رسول اگر تو نبودی کیهان و کهکشان ها خلق نمی شدند.
آن روز که أنوار مقدّسه چهارده معصوم را آفرید، نه بهشتی بود و نه دوزخی و نه آسمانی و نه زمینی...، بهشت را برای دوستان و شیعیان ایشان آفرید چون اهل بیت کلید رمز خلقت اند و اطاعت و محبتشان در طول محبت خدامی باشد وجهنّم را برای دشمنان و مخالفینشان آفرید، چون مخالفت با انوار مقدسه معصومین تجسّم قهر خداست و لذا همین مضمون را امام صادق (علیه السلام) فرمودند: (فقال الله: ...ولمن تولاّهم خلقتُ جنّتی ولمن خالفهم وعاداهم خلقت ناري)، وقتی خداوند آدم و حوّا را آفرید به آن دو فرمود: (ارفعا رأسیکما إلی ساق العرش) سرتان را بلند کنید و به ساق عرش بنگرید، وقتی نظر کردند و انوار چهارده معصوم را مشاهده کردند سؤال کردند: خدایا جایگاه و منزلت آن ها نزد تو چقدر است؟ خداوند متعال فرمود: (لولاهم لماخلقتکما)، اگر این انوار نبودند شما را خلق نمی کردم.
در بین این مروارید های نورانی بر چلچراغ عرش الهی یک مروارید درخشان تر وجود دارد که قدر و منزلتش نزد خدا نسبت به بقیه متمیّز است وآن فاطمه (سلام الله علیها) است.
فاطمه (سلام الله علیها) در عرصه وجود از آنچنان ارزشی برخوردار است که خداوند به پیامبر گرامی اسلام که حبیب اوست و امیر المؤمنین که ولیّ اوست می فرماید: (یا احمد! لولاک لماخلقت الافلاک و لولا علیّ لماخلقتک ولولا فاطمة لما خلقتکما)، ای احمد! اگر تو نبودی آسمان ها را خلق نمی کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی کردم و اگر فاطمه نبود شما دو بزرگوار را خلق نمی کردم.
پس فاطمه (سلام الله علیها) عصاره خلقت است. شاید تعبیر (أمّ أبیها) به همین دلیل باشد که خلقت نبوت و امامت هم به یُمن وجود مبارک زهراء است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) در کلامی نورانی به عمویشان عباس می فرمایند: زمانی خداوند من و علی را آفرید که نه آسمانی بوده و نه زمینی، نه بهشتی و نه دوزخی و نه لوحی و نه قلمی، وقتی خدا اراده کرد ما را بیافریند، کلامی گفت که نور بود، بعد کلامی دیگر فرمود که روح بود، سپس نور و روح را بهم آمیخت من و علی را از آن آفرید. وقتی خداوند آغاز آفرینش را اراده کرد، نور مرا شکافت و از نور من عرش را آفرید، نور عرش از من است، سپس نور علی را شکافت و از نور علی فرشتگان را آفرید، پس نور ملائکه از نور علی است، نور فاطمه را شکافت و آسمانها و زمین را از نور فاطمه آفرید، نور آسمان ها و زمین از نور دخترم فاطمه است، نور حسن را شکافت و از آن خورشید و ماه را آفرید، پس نور خورشید و ماه از نور حسن است، بعد نور حسین را شکافت و از آن بهشت و حور العین را آفرید، پس نور بهشت و حور العین از نور حسین است و حسین از بهشت و حور العین بهتر است.
(فلمّا أراد الله أن یُنشئ خلقه فتق نوري فخلق منه العرش، فالعرش من نوري ونوري من نور الله ونوري افضل من العرش، ثم فتق نور اخي عليّ فخلق منه الملائکة فالملائکة من نور عليّ، ونور عليّ من نور الله وعليّ افضل من الملائکة، ثم فتق نور ابنتي فخلق منه السموات والارض فالسموات والارض من نور ابنتي فاطمة ونور ابنتي فاطمة من نور الله وابنتي فاطمة افضل من السموات والارض، ثم فتق نور ولدي الحسن وخلق منه الشمس و القمر فالشمس والقمر من نور ولدي الحسن ونور ولدي الحسن من نور الله والحسن افضل من الشمس والقمر، ثم فتق نور ولدي الحسین فخلق منه الجنة والحور العین فالجنة والحور العین من نور ولدي الحسین...).
به تصریح پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) فاطمه(سلام الله عليها) منشأ خلقت آسمانها وزمین است، نور آسمانها و زمین از فاطمه است، آنها که بر روی زمین راه می روند و آنها که از برکات آسمانها بهره می برند اگر در مسیر محبت و اطاعت از فاطمه و اولاد معصومینش (سلام الله علیهم أجمعین) نیستند گویا بر ملک غصبی زندگی می کنند .
عظمت فاطمه(سلام الله عليها) در آفرینش خلقت جریان دارد، أنوار مقدسه کلید واژه تمام برکات آسمانها و زمین و دنیا و آخرت و بهشت می باشند.
در عظمت فاطمه(سلام الله عليها) همین بس که امام صادق (علیه السلام) در تفسیر (انا انزلناه فی لیلة القدر) فرمود: (لیله) فاطمه است و(القدر) خداست، پس کسی که فاطمه(سلام الله عليها) را بحق بشناسد حتماً شب قدر را درک کرده است.
نکته دیگری که در عظمت ملکوتی فاطمه (سلام الله عليها) باید اشاره کرد اینکه نامگذاری حضرت از سوی خداوند متعال صورت گرفت.
شباهتی در تولد امیرالمؤمنین(علیه السلام) و فاطمهء زهرا(سلام الله عليها) وجود دارد (مرج البحرین یلتقیان) این دو دریای نور که بهم رسیده اند وسحاب برکت ایجاد کرده اند، نامگذاریشان را در أزل پروردگار متعال به عهده گرفته است. در تولد امیر المؤمنین، مادرش فاطمه بنت اسد دوست داشت اسم نوزادش را حیدر بگذارد، روزهای آخر بارداری در مسجد الحرام به دعا مشغول بود، از یزید بن قعنب است که گفت: با عباس عموی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم) در گوشه مسجد الحرام نشسته بودیم مشاهده کردیم که فاطمه بنت اسد(سلام الله عليها) وارد مسجد شد کنار کعبه رفت و گفت: خدایا به تو ایمان آورده ام و به پیامبران ایمان دارم، آنچه از جانب تو آورده اند و کتب آسمانی را تصدیق دارم... خدایا بحق آن کسی که این خانه را ساخته و بحق این فرزندی که در شکم دارم وضع حمل را برمن آسان گردان...، یزید بن قعنب گوید: همه دیدیم دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه (سلام الله عليها) داخل کعبه گردید و شکاف بهم آمد همگی رفتیم که قفل خانه کعبه را باز کنیم، بازنشد، دانستیم که این امر سرّی است از طرف خدا و پس از چهار روز بیرون آمد در حالی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در آغوش داشت و می گفت... وقتی خواستم بیرون آیم هاتفی صدا زد: ای فاطمه فرزند خود را علی نام بگذار که خدای علّی أعلی می فرماید: اسم او را از اسم خود مشتق نمودم او را و به ادب خود مؤدب گردانیدم.
در تولد فاطمه زهرا مشابه همین مسئله رخ داد، شیخ صدوق در علل الشرایع از امام باقر(علیه السلام) روایت می کند: وقتی که فاطمه زهرا دختر پیامبر متولد شد خداوند به یکی از فرشتگان وحی نمود تاکلمهء فاطمه را بر زبان پیامبر جاری کند.
این دو گوهر شب چراغ عالم ملکوت آنقدر در عظمت روحی و علوّ مقام، فوق تصوّر جنّ وانس و ملک بسر می برند که اسم بامسمای آنها را فقط خداوند متعال معیّن می کند. چرا فاطمه؟ فاطمه نوید نجات بخش امت است از عذاب آخرتی، فاطمه شفیعه پر افتخار عرصه قیامت است، فاطمه ملاک نجات و رهائی و رستگاری امت پدرش رسول خداست. چرا خداوند او را فاطمه نامید؟
به سه اعتبار فاطمه، فاطمه است: 1- فاطمه رمز پاکی و قداست وطهارت روحی و مبّری بودنش از هر آلودگی است.
در ذیل آیه شریفه (یا مریم ان الله اصطفاک وطهّرک واصطفیک علی نساء العالمین) ای مریم خدا ترا برگزیده و پاک گردانیده و بر تمام زنان جهان برتری داده است) امام صادق(علیه السلام) فرمود: شبی فاطمه به فرشتگان فرمود: مگر مریم بنت عمران بر تمام زنان برتری ندارد؟ فرشتگان عرضه داشتند: مریم سرور زنان عصر خودش بود و خداوند تو را سرور زنان عصرخودت و عصرمریم و دیگر عصرها قرار داده لذا تو سرور تمام زنان عالم هستی از اولین تا اخرین.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: (أتدری أیُ شیئ تفسیر فاطمة؟ قال: لأنها فطمت من الشرّ). می دانی تفسیر کلمه فاطمه چیست؟ امام فرمود: مبّرا از هر شرّ و بدی.
2- فاطمه رمز نجات شیعه از عذاب دوزخ است، دوزخ جلوه قهر خداست بر مذنبین و فاطمه واسطه فیض و تعلق رحمت و لبخند خداست برگناهکاران امت، آنروز که فاطمه پا به عرصه قیامت گذارد منادی از طرف پروردگار ندا می دهد: این الفاطمیون؟ فاطمی ها کجایند؟ آنها که نسبتی با فاطمه(سلام الله عليها) دارند، در فکر و اندیشه و اعتقاد همسو با سلوک فاطمه بوده اند، در عبادت و معرفت به فاطمه اقتدا کرده اند، آنها بر می خیزند و به همراه فاطمه زهرا(سلام الله عليها) به بهشت می روند. آنروز بسیاری از امتهای گذشته آرزو می کنند کاش فاطمی می بودند.
رمز تسمیه فاطمه را پیامبر اکرم اینگونه به امیر المؤمنین بیان فرمود: (قال: سُمّیت فاطمة لانّها فطمت هي وشیعتها من النار) برای اینکه فاطمه و شیعیانش از آتش جهنم نگاه داشته شده اند.
3- رمز امامت و قطع طمع دیگران از خلافت است: بعضی بودند که به طمع اینکه بعد از وفات رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) دستشان را به خلافت و زمامداری برسانند از ابتدا به جمع مسلمین پیوستند و... ولی فاطمه زهرا (سلام الله عليها) وسیله ای شد که این دستهای نا پاک را افشا کند و غاصب بودن آنها را به تاریخ اعلام نماید و با ایستادگی با صلابت در برابر غاصبان خلافت و شهید شدن در راه دفاع از امیر المؤمنین علی بن أبی طالب (علیه السلام) باطل بودن خلافت غاصبان را برای همه ادوار تاریخ ثابت نمود .
امام کاظم (علیه السلام) از عبدالله بن حسن سؤال می کند می دانی چرا دختر پیامبر فاطمه نامیده شد؟ گفت: برای اینکه با سایر نامها فرق داشته باشد فرمود: به این علت نام دختر رسول خدا را فاطمه نهاده شده چون که خداوند نسبت به همه چیزها قبل از آنکه به وجود بیاید آگاه است ومی دانست که وقتی پیامبر با برخی از قبایل وصلت نماید آنان به دلیل وراثت، در امر خلافت وجانشینی و طمع می کنند، لذا وقتی که فاطمه (س) متولد شد او را فاطمه نامید و امر خلافت و وصایت را برای فرزندانش قرار داد و بدین وسیله دست سایرین از خلافت کوتاه گردید. زیرا فاطمه بمعنی کوتاه کردن قطع دست دیگران است.
فاطمه (س) آسمانی است، فاطمه إسم و رسمش الهی است، فقط بیت فاطمه است که (في بیوت أذن الله أن ترفع ویذکر فیها اسمه) شامل آن می باشد، فاطمه عبادتش در منظر إلهی آنچنان از خلوص وتوحید ناب موج می زند که پروردگار به داشتن فاطمه در نزد فرشتگانش مباهات می نماید (یاملائکتي انظروا الی امتي فاطمة سیدة إمائي بین یديّ کیف ترتعدُ فرائصها من خیفتي)، ای فرشتگان من نگاه کنید به کنیزم فاطمه، بزرگ کنیزانم که در برابرم ایستاده چگونه از ترس من اندامش می لرزد...).
فاطمه در عمر کوتاهش لحظه ای دنیائی فکر نکرد و لحظه ای دنیائی زندگی نکرد. فاطمه(س) جلوه آخرت بود در نشئه دنیا، فاطمه خروشش در برابر غاصبین حق خلافت شوهرش و امام زمانش علی (علیه السلام) آخرتی بود، تربیت فرزندانش آخرتی بود، انفاق واطعامش آخرتی بود، عبور مظلومانه اش از معبر دنیا هم آخرتی بود.
فسلام علیها یوم وُلدت ویوم أُستشهدت ویوم تُبعث حیّاً.
اینجانب سالروز میلاد باسعاد حضرت سیّدة نساء العالمین فاطمة الزهراء (صلوات الله وسلامه علیها) را نخست به پیشگاه مقدس پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) و مولی الموالی أمیر مؤمنان وعموم أئمه اطهار بویژه به ساحت مقدس حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) و به وجود مقدس حضرت أباالحسن علی بن موسی الرضا (صلوات الله وسلامه علیهم أجمعین) و به عموم شیعیان جهان تبریک و تهنیت عرض نموده و عاجزانه از خداوند متعال مسألت می نمائیم که مارا بر ولایت و عشق به آنحضرت و تبریّ عمیق از قاتلان آن حضرت و دشمنانش و غاصبین خلافت ثابت قدم بدارد.
مشهد مقدس - 19/جمادی الآخره/1435 - 30/فروردین/1393 سید محمدعلی شیرازی