0

اضطراب امتحان و مقابله با آن

 
abdo_61
abdo_61
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 37203
محل سکونت : ایران زمین

اضطراب امتحان و مقابله با آن

 
اضطراب امتحان چیست و چه عللی دارد و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟
والدین چه کمکی می‌توانند برای کاهش این اضطراب انجام دهند؟

در تعریف اضطراب امتحان در ابتدا باید اضطراب طبیعی را از اضطراب غیرطبیعی و بیمارگونه افتراق داد.
آنچه مسلم است درجاتی از اضطراب و استرس می‌تواند مثبت باشد و احساس تهییج و به دست آوردن یک فرصت را به فرد دست دهد. مثل استرسی که باعث می‌شود یک ورزشکار در موقعیت مسابقه بهتر از تمرین عمل کند، یا فردی در شغل جدید خود با انرژی و عملکرد بهتری کار کند یا یک دانش‌آموز در زمان امتحان دچار تهییج و اضطرابی می‌شود که تمرکز او را روی مطالعه افزایش داده و باعث می‌شود برنامه خود را منظم‌تر نماید و زمان خود را مدیریت بیشتری کند، در نهایت این اضطراب منجر به افزایش عملکرد فرد می‌شود. پس درجاتی از اضطراب لازم بوده و باعث بهبودی عملکرد ما می‌شود. این نوع اضطراب را تکلیف محور می‌گوییم. ولی زمانی که استرس و اضطراب منفی می‌شود، ما احساس می‌کنیم اوضاع از کنترل ما خارج است، تحت فشار هستیم و تمرکز خود را از دست داده‌ایم. اضطراب فوق منجر به ارزیابی شناختی منفی، عدم تمرکز حواس، واکنش‌های فیزیولوژیک نامطلوب و افت عملکرد شخص می‌شود.درجاتی از اضطراب امتحان در 30-20 درصد کودکان و نوجوانان دانش‌آموز دیده می‌شود. این موضوع در دختران شایع‌تر از پسران است.


اضطراب امتحان دو بعد دارد:

1. بعد جسمانی: که شامل واکنش فیزیولوژیک خودکار است مثل تپش قلب، سردرد، تعریق، لرزش دست و اندام‌ها، آشفتگی معده، رنگ‌پریدگی، حالت تهوع و استفراغ و غیره.

2. بعد شناختی و فکری: دلواپسی راجع به پیامد کار، دلواپسی راجع به شکست و ناکامی، افکار تحقیر و سرزنش خود، مقایسه خود با دیگران، انتظارات منفی از خود، مشکل تمرکز و توجه، فراموش کردن مطالب خوانده شده، گفتگوی منفی با خود و... که همه اینها مانع انجام تکلیف و حل مشکل می‌شود.

 

علل اضطراب امتحان چیست؟

چرا کودکی با امتحان خود نسبتاً خونسرد و آرام برخورد می‌کند و کودک دیگر شب امتحان دچار بی‌خوابی و بی‌قراری می‌شود، تمرکز خود را از دست می‌دهد، می‌خواند اما در حافظه‌اش نمی‌ماند.به نظر می‌رسد مثل تمام بیماری‌ها و حالت‌های روانپزشکی، عواملی دست به دست هم می‌دهند تا کودکی به حدی مضطرب شود که نتواند توانایی‌های واقعی خود را نشان دهد:


1. علل شخصیتی

افرادی که عزت نفس پایینی دارند، احساس خودکارآمدی پایین‌تری دارند، شکست‌ها و ناکامی‌های متعددی را تجربه کرده‌اند یا اضطراب منتشر دارند بیشتر مستعد اضطراب امتحان هستند.


2. علل خانوادگی

الگوی خشک و غیرقابل انعطاف و پرورش کودک، انتظارات بیش از حد والدین و تفکر کمال‌طلبانه آنها، تنبیه وسرزنش، عدم ارائه تشویق و تقویت مناسب، وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی پایین جزء عوامل خانوداگی محسوب می‌شوند. گاه والدین پیام‌هایی را به سوی فرزند خود می‌فرستند که او را دچار اضطراب می‌کند مثل:«همین امسال را فرصت داری. تو باید مرا سرافراز کنی، مایه سرشکستگی من در فامیل نشوی، ببینم چه می‌کنی؟ اگر قبول نشی همه تلاش‌ مرا بی‌نتیجه گذاشتی، ای خدا کاش زودتر این امتحان کنکور تمام می‌شد دلم مثل سیر و سرکه می‌جوشد، همه آینده تو در گرو همین امتحان است و...»


3. علل آموزشگاهی

از علل آموزشگاهی می‌شود به این موارد اشاره کرد: انتظارات بیش از حد و نابجای معلم، درس و امتحان دشوار، ماهیت امتحان (مانند بعد رقابتی و مسابقه‌ای بالا در امتحان کنکور)، ناآشنا بودن مراقبان امتحان، محدودیت‌های زمانی، محیط نامناسب امتحان، وجود عوامل مزاحم مثل سروصدا، نور نامناسب، گرمای محیط و ... .


4. علل مربوط به امتحان

گاه ماهیت یک امتحان به گونه‌ای است که نسبت به سایر امتحانات در شخص ایجاد اضطراب بیشتری می‌کند. مثلاً امتحان کنکور یک مسابقه است و به این شکل نیست که اگر کسی به حد مشخصی از توانایی رسیده باشد پذیرفته شود. یک رقابت است، رقابتی سخت و فشرده.

 

راه‌های مقابله با اضطراب امتحان

1. کاستن علائم بدنی اضطراب:

در زمان استرس و اضطراب ما علائم بدنی مثل سفتی و انقباض عضلات، رنگ‌پریدگی، احساس خفگی، تندی تنفس، لرزش اندام‌ها و... را تجربه می‌کنیم. حال اگر بیاموزیم به طریقی بدن خود را آرام کنیم نشانه‌های اضطراب نیز کاهش می‌یابد و ما احساس آرامش بیشتری می‌کنیم مثل:

  • تکنیک‌های آرام‌سازی

  • نفس عمیق

  • یکی از حس‌های خودمان را درگیر کنیم (دوش گرفتن، گوش کردن به یک موسیقی آرام، حرف زدن با یک دوست، قدم زدن، تماشای یک فیلم یا یک منظره، راه رفتن، دویدن و...).


2. کاستن علائم فکری و شناختی اضطراب:

  • متوقف کردن گفتگوی منفی با خود. بسیاری از اوقات ما در زمان استرس و اضطراب شروع به صحبت با خود می‌کنیم. صحبت‌هایی که همه بار منفی دارد و ذهن و جسم ما را خسته می‌کند. باید به فرزندان خود کمک کنیم که این گفتگوهای منفی ذهنی را شناخته و آنها را متوقف کنند و با گفتگوی مثبت جایگزین کنند. مثلاً این گفتگوی ذهنی را:«من قبول نمی‌شم، می‌دونم از این امتحان رد می‌شم، چرا هیچ چی یاد نمی‌گیرم، همه چیز از ذهنم رفته، مثل خنگ‌ها شدم، اگه رد بشم مامان و بابام چی می‌گن؟، معلمم راجع به من چی فکر می‌کنه و...» تبدیل به این گفتگو کنند: «قبلاً هم امتحان داشتم و نمره خوبی گرفتم... این هم می‌گذره، من تلاش خودم را کردم و حالا هم با حواس جمع میرم سر جلسه و...»

  •  

  • کمک کنیم کودک انتظارات غیرواقعی و بیش از حد از خودش را تعدیل کند (من حتماً باید در این مسابقه ورزشی نفر اول بشوم، من حتماً باید پزشکی قبول شوم، من حتماً باید تهران قبول شوم، رتبه‌ام باید زیر 50 باشد.)

  • والدین انتظارات غیرواقعی و کمال‌طلبانه خود را تعدیل کنند و بر اساس توانایی فرزندشان از او انتظار داشته باشند. از یک کودک بیش‌فعال با اختلال یادگیری یا کودک مبتلا به کم توانی ذهنی چقدر باید انتظار داشت. این انتظارات غیرواقع بینانه کودک را مضطرب می‌کند.

  • کودک را تشویق کنیم تا راجع به احساسات و نگرانی‌های خود با والدین و معلمش صحبت کند.

  • عجله کردن را کاهش بدهیم. مواقعی که بچه‌ها دچار اضطراب می‌شوند عجله می‌کنند و بی‌قرار می‌شوند. صفحه اول را می‌خوانند، می‌روند روی یک فصل دیگر، یک کتاب را کنار می‌گذارند، سراغ کتاب دیگر می‌روند، همزمان چیزی می‌خورند و درخواست تنقلات می‌کنند. این مسئله نگرانی را بیشتر می‌کند. در این مواقع والدین باید مداخله کرده و نظمی به دروس کودک خود بدهند. مثلاً پیشنهاد دهند اول دروس سبک‌تر و راحت‌تر را شروع کند، فصل‌های کوچک‌تری که آسان‌تر است و کودک تسلط بیشتری به آنها دارد. این مسئله یک بازخورد مثبت به کودک می‌دهد و اضطراب او را کاهش می‌دهد.

  • تقسیم‌بندی و فهرست برداشتن از فصولی که باید خوانده شوند: امروز چند فصل، فردا چند فصل. بعضی از بچه‌ها مثل بچه‌های بیش فعال مدیریت زمان ندارند و نمی‌توانند بر اساس وقتی که دارند برنامه خود راتنظیم کنند.


3. تغییر روش زندگی و برنامه‌ریزی و مدیریت زمان:

  • نوشتن برنامه‌ای از فعالیت روزانه و ساده کردن جدول برنامه‌‌ها (گاه آن‌قدر برنامه درسی کودک را پیچیده می‌کنیم که او کلاً از خیر انجام آن می‌گذرد).

  • نظم و سازمان‌دهی کردن: فضای کار، مطالعه و درس کودک باید منظم و مرتب باشد، بداند چه چیزی کجاست و کجا باید دنبال وسیله مورد نظر خود بگردد. محیط‌های شلوغ و نامنظم ما را آشفته و سر در گم می‌کنند.

  • استراحت کردن: کودک باید به طور دوره‌ای هر چند وقت یک‌بار زمانی را برای آرامش، قدم زدن، استراحت یا خوردن داشته باشد.

  • ورزش منظم: ورزش به تسکین تنش‌های هیجانی کمک می‌کند، مثلاً 30 دقیقه ورزش سبک در اکثر روزهای هفته.

  • خواب کافی: رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان‌های ثابت باعث خواب سالم‌تر و در نهایت توجه، تمرکز بهتر و کارایی مفیدتر در طول روز می‌شود.

  • تغذیه خوب، مناسب و کافی (مثل خوردن صبحانه، غذای فیبردار و ویتامین‌دار)

  • حفظ ارتباطات اجتماعی: بسیاری از دانش آموزان در زمان تحصیل و امتحان کلیه ارتباطات فامیلی و اجتماعی خود را قطع می‌کنند و خود را کاملاً ایزوله و منزوی می‌کنند، درحالی‌ که گذراندن زمانی با دوستان و فامیل، وقت گذاشتن و صحبت کردن با آنها می‌تواند انرژی، نشاط و انگیزه ما را برای انجام امور درسی و کاری بیشتر کند.

  • ممکن است بچه‌ها برای فرار از اضطراب مرتب خوراکی و تنقلات بخورند، تلویزیون‌ تماشا کنند، پای کامپیوتر بنشینند و شروع درس را مرتب به تعویق بیندازند. این حالت یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند که وضعیت را بدتر می‌کند.

 

والدین چه کمکی می‌توانند برای کاهش اضطراب امتحان کودکان انجام دهند؟

  • کمال طلب نباشید و به کوچک‌ترین تلاش و موقعیت کودک ارزش قائل شود و پس از هر موفقیت و تلاش به او پاداش دهید.
  • از ایجاد ترس و اضطراب در فرزند خود اجتناب کنید. نگویید:«اگر قبول نشی می‌دونی که پدرت چی کار می‌کنه؟، دیگه نه من نه تو، تمام زحمات منو هدر دادی، شیرمو حلالت نمی‌کنم، دیگه باهات حرف نمی‌زنم، توی فامیل آبرومون می‌ره.»
  • انتظارات غیرواقعی و بیش از حد از فرزند خود نداشته باشید. ضعف‌ها و ناتوانی‌های او را در نظر بگیرید.
  • انتظارات غیرواقع‌بینانه فرزند خود را تعدیل کنید و خطاهای شناختی او را اصلاح کنید. (من حتماً باید نفر اول بشوم، اگه نشم خودم را می‌کشم)
  • سعی کنید فرزندتان را در وضعیتی قرار ندهید که فقط یک راه حل داشته باشد (فقط قبولی) بعد اگر قبول نشد چه؟ یعنی به احتمالات دیگر هم فکر کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.
  • به کودک بیاموزید تا اشتباهات خودش را ببخشد.
  • نگرانی بچه‌ها ممکن است پنهان باشد و آنها را با شکایات جسمی، متمرکز کردن خودشان روی یک کار و برنامه دیگر،  وقت تلف کنند و همین مسئله آنها را ناراحت‌تر می‌کند و یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند. نگرانی ممکن است بخش مهمی از زندگی بچه‌ها باشد. با شناختن علائم اضطراب و تلاش در جهت کاهش و رفع آنها می‌توانیم به فرزندانمان کمک کنیم.
  • کمک کنید تا گفتگوی ذهنی منفی کودک با خودش کاهش یابد:«هیچ چی یادم نیست، رد می‌شم.» به کودک بیاموزیم تا به خودش بگوید:« یه نفس عمیق می‌کشم یادم میاد، قبلاً هم این احساس را داشتم ولی امتحانم خوب بود و...»
  • بچه‌ها را تشویق کنید راجع به نگرانی‌ها، ترس‌ها و ضعف‌های خود صحبت کنند. این موضوع باعث آگاهی کودک نسبت به خودش و تلاش جهت تغییر و تعدیل آنها می‌شود.
  • کمک کنید تا کودک برای خواندن دروسش برنامه‌ریزی کند (امروز چه فصولی را بخواند، چقدر زمان دارد و...) برنامه را بنویسید و آن را پیچیده نکنید.
  • از فصول و درس‌های راحت‌تر شروع کنید.
  • کمک کنید تا کودک روشی سالم برای زندگی روزمره خود انتخاب کند (تغذیه خوب، خواب کافی، ورزش منظم)
  • از تکنیک‌های تنفس عمیق شکمی و آرامسازی برای کنترل اضطراب کودک استفاده کنید.
  • زمان‌های کوتاهی را برای آرامش، استراحت و تجدید قوا در نظر بگیرید (استراحت کوتاه، خوردن یک میوه، گوش کردن به موسیقی، یک حرکت و جنب و جوش و...).
  • آماده کردن وسایل و تجهیزات امتحان از شب قبل.
  • در مورد امتحان کنکور و امتحانات نهایی که حوزه امتحانی ناآشنا است، روز قبل شرایطی را فراهم کنید تا فرزند شما با آن محل آشنا شود.

 

مدیر سابق تالار آموزش خانواده

abdollah_esrafili@yahoo.com

 

  شاد، پیروز و موفق باشید.

جمعه 29 فروردین 1393  8:44 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon alifanoodi
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:اضطراب امتحان و مقابله با آن

علل و راه های مقابله با اضطراب امتحانات

 

علل و راه های مقابله با اضطراب امتحاناتآیا شما هم از آنهایی هستید که وقتی نزدیک امتحان ها می شود دچار اضطراب می شوید؟ اگر این طور است شاید باید نگاه خود را به مساله امتحانات تغییر بدهید. برای این کار باید به این مساله درست نگاه کنید. ارزش آزمون یا امتحان را از نظر نمره درسی درنظر بگیرید. سعی کنید نمره فعلی خودتان را در درس موردنظر ارزیابی کنید و فکر کنید برای اینکه به هدف تعیین شده خودتان برسید باید چه نمره ای بگیرید. فرض کنید حداقل باز هم همان نمره ای را می گیرید که تا به حال از این درس می گرفته اید. حساب کنید چقدر باید کار کنید تا به نمره دلخواهتان برسید. تصور کنید اگر باز هم نمره کنونی تان تکرار شود پس از امتحان در چه جایگاهی خواهید بود. بعضی امتحان ها ارزش کمتری نسبت به کل دروس دارند و ممکن است نیازی به کار سخت برای آنها نباشد در حالی که بعضی امتحان ها ارزش بیشتری برای شخص شما دارند و لازم است به همین میزان برای آن وقت، دقت و خودآزمایی بیشتری به کار ببرید. بعضی دانش آموزان و دانشجویان بعد از اینکه نمره کنونی خود را محاسبه کردند درمی یابند عملکردشان بهتر از آنی است که فکر می کردند. بعضی ها هدف معینی از نظر نمره دارند که باعث می شود تمرکز بیشتری در درس خواندن داشته باشند. به هر حال به یاد داشته باشید آزمون و امتحان نشان می دهد شما تا چه اندازه درس را یاد گرفته اید و نمره ای که می گیرید به هیچ وجه نشان دهنده ارزش شما نیست. 
▪ برای غلبه بر اضطراب نکات زیر را در نظر داشته باشید؛
۱) بدانید که چه می دانید. بیشتر اضطراب امتحان از ترس ناشی از عملکرد ضعیف می آید. اگر پیش از آزمون به اندازه کافی از خودتان امتحان بگیرید و با علم به میزان آگاهی خودتان به جلسه امتحان بروید حتماً اضطراب تان کمتر می شود.
۲) بدانید که موقع امتحان مقداری اضطراب طبیعی است. بعضی کارشناسان عقیده دارند مقداری اضطراب باعث می شود فرآیند تمرکز تسهیل بشود و فرد هوشیارتر باشد اما هنگامی که اضطراب جلوی عملکردتان را بگیرد باید فکری به حالش بکنید. اگر اضطراب تان بسیار زیاد و همراه با سردرد، تهوع، احساس یأس، لرزش یا فراموشی بود باید به روانشناس مراجعه کنید.
۳) نشانه های اضطراب و تشویش ممکن است با تغییر جدی در عادات خواب و خوراک بدتر شوند در عوض این نشانه ها با فعالیت های بدنی نظیر پیاده روی یا شنا کاهش می یابند.
۴) کوتاه کردن زمان های درس خواندن به دوره های یک یا نیم ساعته و زنگ تفریح دادن به خود بین دوره ها بهره وری را بالا می برد و استراحت لازم را تامین می کند. چند دقیقه استراحت فرصتی برای استراحت بدن و تمرکز روی مقدار مناسبی از اطلاعات است و باعث می شود پیشرفت منظمی داشته باشید.
۵) اگر وقت تان کم است ممکن است عمده زمان درس خواندن را صرف قسمت هایی کنید که بلد نیستید. به این ترتیب مطالب درسی بیشتری را به ذهن می سپارید. اما بعضی ها با این روش بیشتر دچار اضطراب می شوند.
۶) از هم کلاسی های مضطرب دوری کنید. شاید این کار کمی سخت یا غیراخلاقی به نظر برسد اما معمولاً آدم در تماس با افراد مضطرب بیشتر دچار اضطراب می شود. معمولاً این افراد مضطرب نزدیک در سالن امتحان می ایستند و درست پیش از شروع امتحان سعی دارند اطلاعات بیشتری به ذهن بسپارند. شاید هم خود شما یکی از همین افراد باشید پس بدانید که این کار در بدترین زمان ممکن اضطراب شما را افزایش می دهد. سعی کنید اضطراب سرگردان را به خود جذب نکنید. اگر مرور درس ها درست پیش از امتحان برایتان مفید است این کار را دور از سالن امتحانات انجام بدهید.
۷) جمله های منفی نظیر این را به خود نگویید؛ « حتماً مردود می شوم چون خیلی کودن هستم.» حتی اگر چنین جمله ای حقیقت نداشته باشد فکر کردن به آن یا به زبان آوردنش روی رفتار و ذهنیت شما تاثیر می گذارد. تفکر منفی توانایی عملکرد استاندارد در امتحان را کاهش می دهد. به جای جملات منفی به خود بگویید؛ «من در طول سال خوب درس خوانده ام و نمرات رضایت بخشی داشتم و در این امتحان هم موفق خواهم شد.» با این کار حس اعتماد به نفس تان تقویت می شود و اضطراب تان کاهش می یابد.
۸) توجه تان را به کاری که می کنید معطوف کنید یعنی بر درس خواندن یا پاسخ به سوالات امتحانی متمرکز شوید و به شرایط بدی که ممکن است پیش بیاید فکر نکنید مثلاً به این فکر نکنید که بعداً شغلی پیدا نمی کنید یا بدبخت می شوید. این فکرها اضطراب را افزایش می دهند.
● موقع امتحان
بعضی دانش آموزان یا دانشجویان فقط هنگام پاسخ به سوالات امتحان اضطراب دارند. 
▪ برای غلبه بر این نوع اضطراب نکات زیر را به یاد داشته باشید؛
۱) نگاهی به کل سوالات بیندازید تا بفهمید می توانید کدام سوال ها را به راحتی پاسخ بدهید و اول همان ها را انجام بدهید. به این ترتیب اعتمادبه نفس بیشتری پیدا می کنید و مطمئن هستید که از پاسخ به هیچ سوال آسانی بازنمانده اید.
۲) وقت خود را درست تنظیم کنید و براساس نمره هر سوال برای آن وقت بگذارید. البته زیادی هم سختگیری نکنید و اگر لازم بود برای بعضی سوال ها بیشتر وقت بگذارید. با این روش حس پیشروی را تجربه می کنید. باید به گذشت زمان توجه کنید تا فرصت داشته باشید به همه پرسش ها پاسخ بدهید. به یاد داشته باشید بهتر است به همه سوال ها ۷۵ درصد پاسخ بدهید تا اینکه به نصف سوال ها پاسخ کامل بدهید.
۳) استراحت های بسیار کوتاه در فواصل معین در طول آزمون برای بعضی ها مفید است. در این استراحت ها چشمان خود را ببندید، دست های خود را شل کنید و نفس عمیق بکشید. ۳۰ ثانیه استراحت به این روش باعث کاهش چشمگیر اضطراب شما می شود.
۴) در تمام مدت امتحان به پاسخ گویی به پرسش ها توجه داشته باشید نه به نتیجه امتحان.
 
منبع : روزنامه شرق
 
همچنین مشاهده کنید
راهکارها و شیوه‌های آموزش فراگیران نخبه
چگونه توانایی مطالعه دانش آموزان را تقویت کنیم
یادگیری از طریق همیاری
یادگیری، محصول مدیریت کلاس
۶۴ تکنیک برای یادگیری سریع‌تر، بهتر و عمیق‌تر
روشهای نوین در یادگیری
خلاقیت، حلقه مفقوده نظام آموزشی ایران
نقش دانش آموزان در کاهش اضطراب امتحان
آموزش خلاقیت با سؤالات واگرا
روشهای صحیح مطالعه
راهنمای پدر و مادرها در روزهای امتحان
لذت درس خواندن‌
یادگیری بهتر با چند راهکار ساده
نگاهی به تفاوت های فردی در پیشرفت یادگیری
روش نهایی علمی
درست بخوان تا یاد بگیری
انواع یادگیری
چگونه و کجا مطالعه کنیم؟
تمرکز حواس در کلاس
مدرسه‌ای در خانه
نقش وسایل کمک آموزشی در اجرای روش های فعال تدریس
بازی با الفبا
شوق یادگیری، توفان مغزی
«یادگیری موثر» اصول دارد
تاثیر اموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی مطالعه بر عملکرد تحصیلی
روش مطالعه و برنامه ریزی در امتحانات ترم دوم
نوآوری و خلاقیت در آموزش
چرا کودکان در « یادگیری » دچار مشکل می شوند؟
به بچه‌ها کمک کنیم تا خودشان فکر کنند و تصمیم بگیرند
چگونه خود را برای کنکور آماده سازیم؟
بررسی عوامل موثر در اجرای روشهای فعال تدریس
روش‌های مطالعه قبل از امتحان
یک روش دیگر باز در قالب الگوی حل مسائل
الگوها و روش‌های تدریس
نمی توانم بخوانم
یادگیری از طریق همیاری (Cooperative Learning)
روشهای تدریس
کلاس لذت‌بخش
اینگونه درس بخوانید!
یادگیری با رویکرد ساختار گرایی
چند نکته آموزشی درباره‌ فرایند یاددهی یادگیری‌
آموزش در مدارس فردا
آموزش خلاقیت (آفرینندگی)
توصیه‌هایی مهم برای امتحان
چگونه درس بخوانیم؟ روش‌های مطالعه مؤثر
آموزش فراگیر در مدارس
تکنیک‌های افزایش ”دقت“ و کاهش بی‌دقتی
جایگاه خلاقیت در روش های تدریس و ارائه راهکارهای توسعه خلاقیت در آموزش و پرورش پیش از دبستان
چند نکته‌ی کلی برای کارآمدی بهتر مطالعه‌ی مطالب درسی
مطالعه به سبکی دیگر!
تکنیکهایی برای تقویت تمرکز
نقش آموزش مهارت های « یادگیری و مطالعه » در پیشرفت تحصیلی یاد گیرندگان
تئوری بازی،شادی، آموزش
آموزش ضمن خدمت و آثار آن بر افزایش کارایی نیروی انسانی در سازمانه
چه کار کنم که در دوران تحصیل، دانش آموز ممتاز و موفقی باشم؟؟؟
نقش خانواده در یادگیری دانش آموزان
چگونه خود را برای کنکور آماده سازیم؟
علل و راه های مقابله با اضطراب امتحانات
روش های صحیح مطالعه جهت ایجاد آمادگی در امتحانات
تاثیرات هفتگانه تکنیکهای آینده پژوهی بر کیفیت یادگیری
شیوه صحیح مطالعه
استفاده از اخبار جهت یادگیری بهتر
آموزش و انگیزش
جای‌ خالی ‌داستان‌گویی در‌ روایتهای ‌تاریخی
چگونه بهتر تمرکز کنیم؟
چگونه مطالعه کنیم؟ ‌
روش‌های سنتی تدریس
تدریس نوین
چند جور سکوت داریم؟
زندگی ما را، باورهای ما می سازد
نگاهی اجمالی بر روش های نوین تدریس
مطالعه به سبکی دیگر!
خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش
رویکردی به روش های مطالعه و یادگیری
روشهای ارتقاء لذت یادگیری
پنج شنبه 1 خرداد 1393  5:26 PM
تشکرات از این پست
abdo_61
mansoor67
mansoor67
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 3583
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اضطراب امتحان و مقابله با آن

 بسیار عالی و آموز نده بود .توکل بر خدا  ذکر خدا آمادگی قبل از امتحان  اضطراب را بر طرف می کند.  همچنین تقویت امید  به آینده .هم می تواند به انسان  آرامش  دهد.

جمعه 2 خرداد 1393  3:53 PM
تشکرات از این پست
abdo_61
دسترسی سریع به انجمن ها