بنده نذری داشتهام كه اگر حاجتم روا گردد چهل بار قرآن را ختم كنم حال نوبت به ادای نذر رسیده آیا میتوانم عوض چهل ختم قرآن در ماه رمضان چهل آیه بخوانم تا برابر با چهل ختم قرآن شود؟
جواب: اگر چه ثواب قرآئت در ماه مبارك رمضان به مراتب بیشتر از سایر ماهها است لكن اگر كسی نذر چند ختم قرآن كرده باشد باید همان طوری که نذر کرده را انجام دهد و نمیتواند یك ختم در رمضان كند و بگوید چون ثواب آن چند برابر است جبران میشود مثل اینكه اگر چند روز نماز قضا بگردن شخص باشد نمیتواند بگوید در جماعت شركت میكنم تا ثواب آنكه هزاران برابر است جبران بقیه نمازها را بنماید. (ر.ک: مجمع المسائل آیه الله گلپایگانی، ج 2، ص 326)
سوال: آیا نذر فرزند باید با اجازه پدر باشد؟
جواب: نذر فرزند بدون اجازه پدر صحیح است اما اگر زن بخواهد نذر كند بنظر برخی از فقها باید به اجازه شوهر باشد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 2646)
سوال: از رساله و منابع دینی استفاده میشود كه نذر برای خداست پس نذر برای امام حسین ـ علیه السّلام ـ درست نیست؟ آیا این مطلب صحیح است؟
جواب: بلی نذر صحیح فقط باید برای خدا باشد و صیغه نذر هم (لله علی....) میباشد. یعنی برای خدا بعهده من باشد... اما این گونه نذر منافات ندارد كه متعلق آن امور خیر باشد از جمله برای خدا بعهده من باشد كه... فلان مبلغ به فقیر بدهم، به ایتام كمك كنم، برای مجالس سوگواری حضرت ابا عبدا... الحسین ـ علیه السّلام ـ صرف كنم و چند ركعت نماز بخوانم، یك ختم قرآن نمایم و... پس نذوراتی كه بین مردم معمول است نذر برای امام حسین ـ علیه السّلام ـ نیست بلكه نذر برای خداست كه متعلق نذر حضرات ائمه ـ علیه السّلام ـ میباشد و نباید اینها با هم خلط شود. (ر.ک: مجمع المسائل آیه الله گلپایگانی، ج 2، ص317)
سوال: نذوراتی كه در ایام محرم به صندوقهای حضرت ابوالفضل ـ علیه السّلام ـ واریز میشود در چه راهی باید مصرف شود آیا میتوان صرف حسینیهها و تكایا نمود؟
جواب: آنچه را به عنوان نذورات حضرت ابوالفضل ـ علیه السّلام ـ در صندوق میریزد میتوان در مجالس روضه خوانی آن حضرت و اطعام مومنین مصرف نمود و ثواب آنرا برای آن جناب هدیه نمود. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 2662 و 2663)
سوال: وقتی انسان نذری میكند كه در شرایط خاص، فلان كار را انجام دهد و آن شرایط انجام پذیرد و انسان بعد از مدتی به یاد نذرش بیفتد، تكلیف چیست؟
جواب: در مورد سوال كه در وقت اداء نذر فراموش كرده است و بعداً یادش آمد قضای آن كار را انجام دهد مثلاً اگر نذر روزه نیمه ماه را نموده و روز 17 ماه بیادش آمده است قضای آن را باید بگیرد و كفاره ندارد. البته اگر عمدا تأخیر بیاندازد کفاره دارد. (ر.ک: جامع المسائل آیه الله فاضل، ج 1، ص 372، س 1331)
جام