مهندسي هوا - فضا
هدف
هدف اصلی صنعت هوافضا طراحی و ساخت وسایل پرنده است، در نتیجه فارغالتحصیلان مهندسی هوافضا میتوانند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی ، موشكی و ماهواره فعالیت بكنند و همچنین در كلیه موسسات و سازمانهایی كه به نحوی از وسایل پرنده استفاده میكنند، به عنوان كارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری خدمت كنند. اما علاوه بر اشتغال در مراكز فوق یك مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آئرودینامیك، طراحی سازه و روشهای طراحی توربو ماشینها توانایی كار در شاخههای متعددی از مهندسی و پروژههای خارج از حیطه صنایع هوافضایی را نیز دارد.
آينده شغلي ، بازار كار ، درآمد:
كاربرد زمینههای مطالعاتی یك مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمیشود. برای مثال آئرودینامیك خودروهااز برخی جهات شباهت زیادی به آئرودینامیك هواپیما دارد و امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیك ، خودروهای كم مصرفتری میسازند. فرایند سیستمهای كنترل صنعتی نیز با فرایندهای طراحی كنترل در وسایل پرنده بر یك مبنا است و همچنین سازه اتومبیل و كشتی مشتركات زیادی با سازه یك هواپیما دارد و بالاخره توربینهای گاز یك نیروگاه یا ایستگاه پمپ گاز همانند یك موتور جت تحلیل و طراحی میگردند. در نتیجه یك مهندس هوافضا علاوه بر شركتهای هوایی در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصتهای شغلی خوبی دارد.
تواناييهای مورد نياز و قابل توصيه :
دكتر رئیسی همچنین معتقد است كه دانشجوی این رشته باید در كارهایش نظم و برنامهریزی داشته باشد چون حجم مطالبی كه در طول یك ترم ارائه میشود، زیاد بوده و مطالعه آنها مستلزم یك برنامهریزی دقیق میباشد. وی در مورد دروس مهم در این رشته نیز میگوید: زیربنای این رشته ریاضیات است و همچنین فیزیك و شیمی تا حدودی لازم میباشد و البته همینجا لازم است توصیه كنم كه دانشآموزان اگر در درس زبان خارجی ضعیف هستند، وارد این رشته نشوند چون بیشتر دروس این رشته به زبان انگلیسی وابسته میباشد.
وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالا تر:
امكان ادامه تحصیل در مقاطع كارشناسی ارشد در گرایشهای «جلوبرندگی ، مكانیك پرواز، سازههای هوایی ، آیرودینامیك ، هوافضا» میسر میباشد.
رشتههای مشابه و نزديك به ان رشته :
این رشته قبلا از زیرشاخههای مهندسی مكانیك بوده است لذا دارای تعداد واحدهای مشترك زیادی با رشته مهندسی مكانیك میباشد.