مهمترین نشانه ارگانیک بودن محصولات کشاورزی برخورداری از برچسب گواهی رسمی ارگانیک است.
محمد شریفیمقدم - مجری برنامه ملی ترویج و توسعه تولید محصول سالم و ارگانیک - محصولات ارگانیک کشور را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: یک گروه محصولات سالم با استانداردها و گواهیهای معتبر داخلی است که معروفترین آنها تحت پوشش استاندارد گپ (GAP) قرار میگیرند.
وی ادامه داد: گروه دوم محصولات تحت پوشش برندهای ارگانیک هستند و 70 تا 80 هزار هکتار از اراضی کشور را در بر میگیرند که زعفران، پسته، خرما، برنج، انار و ... در این گروه قرار دارند.
شریفیمقدم با بیان اینکه پتانسلهای ارگانیک کشور در سطح «الف»، «ب» و «ج» قرار دارد، افزود: سطح «الف» که سطح بسیار آمادهای برای تبدیل به ارگانیک است حدود 250 هزار هکتار از اراضی کشور را در بر میگیرد.
به گفته وی سطح «ب» که نیاز به یک یا دو مولفه برای تبدیل به ارگانیک دارد حدود یک میلیون هکتار است و سطح «ج» که اراضی تحت پوشش برنامههای وزارت جهاد کشاورزی و دیگر برنامههای مشابه را دربر میگیرد حدود 25 درصد از کل اراضی کشاورزی است که باید بر اساس قانون طی یک برنامه پنج ساله به آن دست یافت.
مجری برنامه ملی ترویج و توسعه تولید محصول سالم و ارگانیک تصریح کرد: تولید ارگانیک با توجه به نوع محصول بین یک تا پنج سال طول میکشد که مراحل آن به ترتیب سالمسازی آب و خاک منطقه، مدیریت آفات و بیماریها با روشهای غیر شیمیایی، استانداردسازی، برندسازی، پایش، شناسهگذاری، مباحث اجتماعی همچون بهداشت حرفهای و شغلی کشاورزی و ... است که کمک میکند تا یک پروسه تبدیل به فاز ارگانیک شود.
شریفیمقدم اظهار کرد: اینکه بعضا گفته میشود محصولات ارگانیک باید گرانتر از دیگر محصولات باشد مفهوم درستی نیست.
به گفته وی ارگانیک یک برنامه اقتصادی است که قرار گرفتن مزارع در نظام تولید ارگانیک هزینههای تولید را کاهش میدهد لذا این محصولات نباید اختلاف قیمتی با دیگر محصولات داشته باشند.
این کارشناس افزود: البته در شرایط فعلی که هنوز نظام ارگانیک در تمام سیستم کشاورزی اعم از تولید، حمل و نقل و بازار ایجاد نشده، تولید محصولات ارگانیک برای کشاورزان حدود 20 درصد هزینه بیشتری از تولید دیگر محصولات دارد که به تبع آن هزینه 20 درصدی باید در فروش جبران شود.
شریفی مقدم این ادعا را که باید محصولات ارگانیک گرانتر از محصولات دیگر باشد با روح نظام ارگانیک منافات دانست و این ادعا را مربوط به تبلیغات بخش تجاری و بازار عنوان کرد.
وی با بیان این که ارگانیک، روحی دارد که یکی از آنها عدالت اجتماعی است، تصریح کرد: کالای ارگانیک نباید کالای گرانی باشد در این صورت به کالایی تبدیل میشود که مخصوص اقشار خاص است و با روح ارگانیک منافات پیدا میکند.