0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تاثير برنامه آموزشي رفتار قاطعانه بر سطح قاطعيت دانشجويان پرستاري

تاثير برنامه آموزشي رفتار قاطعانه بر سطح قاطعيت دانشجويان پرستاري
 
تقوي لاريجاني ترانه,رضايت فاطمه*,سيدفاطمي نعيمه,مهران عباس
 
* گروه روان پرستاري، دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
 
 

مقدمه: براي ارتباط موفقيت آميز با مددجويان، خانواده ها و همکاران، قاطعيت رفتار مهم براي پرستار حرفه اي امروز به حساب مي آيد. قاطعيت، سبب افزايش عزت نفس، اعتماد به نفس، بهبود ارتباطات بين فردي، کامل شدن شخصيت و کنترل دروني مي شود. در اين مطالعه تاثير برنامه آموزشي رفتار قاطعانه بر سطح قاطعيت دانشجويان کارشناسي پرستاري دانشگاه علوم پزشکي تهران مورد بررسي قرار گرفته است.
روش: مطالعه از نوع نيمه تجربي مي باشد. به صورتي که از تعداد 3 کلاس که ورودي مهر سال 1390 بودند، 2 کلاس (55 نفر) و از تعداد 2 کلاس ورودي بهمن 1390 نيز 1 کلاس (34 نفر) به صورت تصادفي انتخاب شدند. در مهر ماه دانشجويان گروه کنترل مورد بررسي قرار گرفتند؛ ابتدا پيش آزمون گرفته شده و پس از دو هفته از آنان پس آزمون به عمل آمد. در بهمن ماه نيز گروه مداخله بررسي شدند. به نحوي که پس از پيش آزمون، مداخله مربوطه به صورت آموزش قاطعيت در قالب کارگاه يک روزه ارايه و پس از گذشت دو هفته، پس آزمون گرفته شد. پرسشنامه قاطعيت گمبريل و ريچي به همراه تعدادي از سوالات دموگرافيک جهت گردآوري داده ها استفاده گرديد. براي تجزيه تحليل داده ها، نرم افزار SPSS v.16 و آزمون هاي آماري تي مستقل، تي زوجي، کاي دو، فيشر، همبستگي اسپيرمن و من ويتني مورد استفاده قرار گرفت.
يافته ها: ميانگين نمرات قاطعيت قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداري نشان نداد (p=0.6)؛ ولي اين ميزان در گروه مداخله پس از آموزش قاطعيت به طور معناداري افزايش يافت (p=0.005). در گروه کنترل نيز تغييرات قاطعيت از لحاظ آماري تفاوت معناداري را نشان نداد (p=0.09).
نتيجه گيري: نتايج نشان مي دهد که آموزش باعث افزايش قاطعيت مي گردد و مي توان از آن در جهت افزايش قاطعيت دانشجويان پرستاري در طول دوره تحصيل استفاده نمود. پيشنهاد مي شود برنامه هاي آموزشي ديگر از جمله افزايش عزت نفس، مهارت حل مساله و ارتباطات اجتماعي اجرا شده، تاثير آن بر دانشجويان پرستاري مورد بررسي قرار گيرد.

 
كليد واژه: آموزش، قاطعيت، دانشجوي پرستاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

دوشنبه 26 اسفند 1392  5:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تعيين امتياز کمي آسيب هاي شغلي موجود و عوامل زمينه ساز آنها در بين پرستاران شاغل در بيمارستان هاي آم

تعيين امتياز کمي آسيب هاي شغلي موجود و عوامل زمينه ساز آنها در بين پرستاران شاغل در بيمارستان هاي آموزشي شهر اراک
 
ورواني فراهاني پوران,حكمت پو داوود*,اميني هيمن
 
* مديريت تحقيقات و اطلاع رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اراک، اراک، ايران
 
 

مقدمه: پيامدهاي آسيب هاي شغلي در پرستاران شامل افزايش غيبت از کار، مراجعه به پزشک، کاهش ارايه خدمات و افزايش هزينه هاي اقتصادي مي باشد. در اين راستا هدف از اين مطالعه تعيين شيوع خطرات شغلي و عوامل زمينه ساز آن در بين پرستاران شاغل در بيمارستان هاي آموزشي شهر اراک مي باشد.
روش: اين مطالعه يک بررسي توصيفي مي باشد که با همکاري 102 نفر از پرستاران شاغل با روش نمونه گيري آسان در بخش هاي داخلي، جراحي، اورژانس، کودکان و اتاق عمل دو بيمارستان اميرکبير و وليعصر (عج) شهر اراک انجام شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافيک، عوامل زمينه ساز خطرات شغلي و تعيين امتياز عددي انواع آسيب هاي شغلي موجود در بين پرستاران بود. نتايج با آزمون آماري کاي دو مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: شاخص امتياز کمي آسيب هاي شغلي موجود در بين پرستاران تحت عنوان «خستگي مزمن با امتياز (238)، استرس با امتياز (209)، کمردرد با امتياز (208) و پادرد با امتياز (201)» داراي بيشترين امتياز مرتبط با آسيب هاي شغلي اظهار شده توسط پرستاران بودند. فراوان ترين عوامل زمينه ساز آسيب هاي شغلي در بعد محيطي «نامناسب بودن وسايل حفاظتي با امتياز (261) و نامناسب بودن ميزان آرامش و سکوت در محيط کار با امتياز (217)»، در بعد مديريتي - اجرايي «کار بيش از يک شيفت و ناکافي بودن تعداد پرستار در بخش با امتياز (261)»، در بعد آموزشي «عدم آگاهي در زمينه چگونگي کاهش استرس هاي ناشي از کار با امتياز (222)» بودند. آزمون آماري کاي دو بين آسيب شغلي «خستگي مزمن» با عوامل زمينه ساز محيطي «نامناسب بودن وسايل حفاظتي از قبيل دستکش و ...» (p£0.02)، مديريتي - اجرايي «کار بيش از يک شيفت» (p£0.001) و آموزشي «کمبود آگاهي در مورد چگونگي کاهش خستگي ناشي از کار» (p£0.001) ارتباط معناداري نشان داد.
نتيجه گيري: شاخص ترين آسيب شغلي در بين پرستاران مورد بررسي «خستگي مزمن» بود. از طرفي آنها با عوامل زمينه ساز آسيب هاي شغلي متعددي رو به رو بودند. اين در حالي است که اين سفيدجامگان براي ارايه موثر خدمات مراقبتي به جامعه نيازمند سلامت مطلوب جسم و روح مي باشند. بنابراين در راستاي ارتقاي سطح سلامت پرستاران، تشکيل کميته هاي کاهش ريسک بروز آسيب هاي شغلي در تمامي بيمارستان هاي کشور پيشنهاد مي شود.

 
كليد واژه: خطرات شغلي، پرستاران، عوامل زمينه ساز شغلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

دوشنبه 26 اسفند 1392  5:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مقايسه يادگيري تفسير الکتروکارديوگرام با دو روش «وب کوئست» و سخنراني در دانشجويان پرستاري

مقايسه يادگيري تفسير الکتروکارديوگرام با دو روش «وب کوئست» و سخنراني در دانشجويان پرستاري
 
نجفي سيدسعيد*,حقگو مهران,كاوه محمدحسين,منصوري پريسا
 
* گروه پرستاري، دانشکده پرستاري و مامايي حضرت فاطمه (س)، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني شيراز، شيراز، ايران
 
 

مقدمه: کاستي هاي روش هاي سنتي تدريس، پيشرفت هاي فني و اقتضائات دنياي امروز، لزوم رويکردهاي جديدي به آموزش را ايجاب کرده است. وب کوئست نوعي يادگيري اينترنتي مبتني بر کاوشگري است که طي آن، تمام يا بعضي از اطلاعاتي که فراگير با آنها تعامل برقرار مي سازد از منابع اينترنتي به دست مي آيند. اين پژوهش با هدف مقايسه اثرات دو روش آموزشي سخنراني و «وب کوئست» در يادگيري دانشجويان پرستاري انجام شده است.
روش: اين مطالعه مداخله اي و نيمه تجربي بر روي دانشجويان ترم ششم کارشناسي پيوسته پرستاري دانشکده پرستاري و مامايي حضرت فاطمه (س) شيراز در سال 1388 انجام شد. کليه دانشجويان ترم ششم پرستاري (42 نفر) به طور تصادفي طبقه اي در دو گروه 21 نفره تقسيم شدند. محتواي آموزشي شامل تشخيص و درمان اختلالات ريتم قلبي براي گروه کنترل در 4 جلسه به روش معمول سخنراني و در گروه تجربي به صورت 5 مرحله فعاليت به روش وب کوئستي ارايه گرديد. قبل از مداخله آموزشي و 2 هفته پس از آن با استفاده از دو آزمون شناختي پيشين و پسين وضعيت يادگيري دانشجويان با همديگر مقايسه شدند. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.11.5 انجام شد. روابط بين متغيرها با استفاده از آزمون هاي آماري تي مستقل و تي زوج صورت گرفت. سطح معناداري 0.05 در نظر گرفته شد.
يافته ها: نتايج حاصله نشان داد بين ميانگين نمرات دانشجويان هر دو گروه در پيش آزمون تفاوت معناداري وجود ندارد. پس از مداخله آموزشي تفاوت معناداري بين ميانگين نمرات در هر دو گروه نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد. علاوه بر اين آزمون آماري تي مستقل نشان داد بين ميانگين نمره يادگيري دانشجويان شرکت کننده در گروه آزمايشي (وب کوئست) و گرو شاهد (سخنراني) تفاوت معناداري وجود دارد. بنابراين دانشجويان شرکت کننده در روش وب کوئست نسبت به همتايان خود در گروه روش سنتي سخنراني کلاسي، يادگيري بيشتري داشتند.
نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه نشان داد که روش وب کوئست و سخنراني هر دو سبب افزايش دانش فراگيران در حيطه شناخت ريتم هاي قلبي و آشنايي با اختلالات آن شد. اما يادگيري از طريق وب کوئست از روش سخنراني بيشتر بوده است. نتايج اين پژوهش به در آموزش پرستاري و ضمن خدمت کارکنان حرف سلامت کاربرد دارد و زمينه اي براي جايگزيني روش هاي قديمي و کم تاثير تدريس با روش هاي فعال و نوين آموزشي فراهم مي نمايد.

 
كليد واژه: دانشجويان پرستاري، يادگيري، وب کوئست، الکتروکارديوگرام
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

دوشنبه 26 اسفند 1392  5:36 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها