0

وضو

 
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:وضو

کارهای وضو را خودش انجام دهد


1- صافي: در حال اختيار

2-  و اگر ديگري او را وضو دهد، يا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او كمك نمايد، و ضو باطل است.

بهجت :و منظور، كمك در اصل شستن و مسح كردن است ولي اگر در مقدمات اينها كمك بگيرد مثل اينكه ديگري آب را به صورت او بريزد ولي شخص، خودش صورت را بشويد مانعي ندارد. 

مکارم شیرازی : ولي كمك در مقدمات وضو اشكال ندارد.

شبیری زنجانی :و كمك كردن در مقدمات وضو مكروه است بنا براين اگر كسي آب را در كف دست انسان بريزد و انسان با آن آب وضو بگيرد وضو باطل نيست.

فاضل لنکرانی :و اگر ديگري او را وضو دهد يا كمك كند وضو باطل است.

3- شبیری زنجانی : كسي كه به تنهايي نتواند وضو بگيرد بايد با كمك ديگري وضو بگيرد و اگر اين مقدار نيز نمي تواند بايد نايب بگيرد.

4- سيستاني: بايد از ديگري كمك بگيرد هر چند شستن و مسح كشيدن با مشاركت هر دو باشد.

5-  خوئي، تبريزي، سيستاني: و مضر به حالش نباشد .

وحید خراسانی : و دادن مزد حرجي نباشد.

6- امام خمینی ، اراكي، گلپايگاني، خوئي، تبريزي، بهجت، وحید خراسانی ، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ، صافي، نوري، سبحاني، مظاهري: ولي بايد خود او (وحید خراسانی : و بنا بر احتياط واجب نائب هم) نيت وضو كند و با دست خود مسح نمايد و اگر نمي تواند، بايد نائبش دست او را بگيرد و بجاي مسح او بكشد و اگر اين هم ممكن نيست بايد از دست او رطوبت بگيرند و با آن رطوبت، سر و پاي او را مسح كنند .(امام خمینی ، اراكي: و احتياط واجب در صورت امكان ضم تيمم است - بهجت: احوط اين است كه تيمم هم بنمايد اگر در تيمم كردن محذوري نبوده يا محذور كمتري باشد - مکارم شیرازی : ولي در اين صورت احتياط واجب اين است كه تيمم هم بكند).

سيستاني:ولي بايد خودش نيت وضو كند و با دست خود مسح كند، و اگر مشاركت خودش ممكن نباشد بايد از ديگري بخواهد كه و ضويش دهد و در اين صورت به احتياط واجب هر دو نيت وضو كنند و اگر ممكن نباشد بايد نايبش دست او را بگيرد و بجاي مسح او بكشد و اگر ممكن نباشد بايد نائب از دست او رطوبت بگيرد وبا آن رطوبت، سر و پاي او را مسح كند.

فاضل لنکرانی :ولي بايد بنا براحتياط واجب خود او و نائب، هر دو نيت وضو كنند و با دست خود مسح نمايد و اگر نمي تواند، بايد نايبش دست او را بگيرد و بجاي مسح او بكشد و اگر اين هم ممكن نيست بايد از دست او رطوبت بگيرند و با آن رطوبت، سر و پاي او را مسح كنند و احتياط مستحب در صورت امكان ضم تيمم است.

7- سبحاني:اين مورد را در رساله خود نياورده اند.

یا صاحب الزمان علیه السلام

چهارشنبه 21 اسفند 1392  8:26 PM
تشکرات از این پست
fatemeh74
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:وضو

وقت کافی برای وضو و نماز داشته باشد


1-  اراكي: هر چند يك ركعت آن.

بهجت:تمام نماز

شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی :تمام نماز يا مقداري از واجبات آن.

2- آيات عظام بجز آية الله مکارم شیرازی : ولي اگر براي وضو و تيمم يك اندازه وقت لازم است بايد وضو بگيرد.

بهجت:ولي اگر براي وضو و تيمم يك اندازه وقت لازم باشد بايد وضو بگيرد براي انجام هر يك ركعت با وضو؛ و اگر با وضو وقت يك ركعت نماز و با تيمم وقت چهار ركعت را دارد مي تواند هر كدام را خواست انتخاب كند بنا براظهر.

3-  مظاهري: گر چه معصيت كرده باشد.

اراكي:اگر به قصد قربت يا براي كار مستحبي مثل خواندن قرآن وضو بگيرد صحيح است، و اگر فقط براي خواندن نماز وضو بگيرد كه اگر نمي خواست نماز بخواند وضو نمي گرفت.

خوئي:اگر به قصد قربت يا براي كار مستحبي مثل خواندن قرآن وضو بگيرد صحيح است و اگر با علم و عمد فقط براي خواندن آن نماز وضو بگيرد باطل است.

گلپايگاني، صافي:اگر به قصد قربت يا براي كار مستحبي مثل خواندن قرآن وضو بگيرد صحيح است و اگر براي خواندن آن نماز وضو بگيرد؛ به طوري كه فعلا داعي او بر وضو گرفتن فقط آن نماز باشد، وضويش باطل است.

بهجت:اگر به قصد قربت يا براي كار مستحبي مثل خواند قرآن وضو بگيرد صحيح است ولي اگر براي خواندن آن نماز وضو بگيرد باطل است.

وحید خراسانی :اگر به قصد آن كه وضو مستحب است، يا براي امر مستحبي كه وضو براي آن تشريع شده مثل خواندن قرآن وضو بگيرد، صحيح است و اگر قصد كند براي خواندن آن نماز به نحوي كه اگر امر به نماز با وضو نباشد قصد وضو نداشته باشد، آن وضو باطل است.

سيستاني:اگر به قصد قربت يا براي كاري مستحبي مثل خواندن قرآن وضو بگيرد صحيح است و همچنين اگر براي خواندن آن نماز وضو بگيرد مگر آنكه قصد قربت براي او حاصل نشود.

تبریزی: اگر به قصد قربت يا براي كار مستحبي مثل خواندن قرآن وضو بگيرد صحيح است اگر با علم و عمد فقط براي خواندن آن نماز وضو بگيرد كه مقدار يك ركعت يا بيشتر از آن را در وقت درك مي كند باز صحيح است اگر چه در تاخير انداختن نماز معصيت كرده است.

مکارم شیرازی :اگر براي نماز وضو بگيرد باطل است، اما اگر به قصد كار ديگري مانند خواند قرآن باشد صحيح است.

شبیری زنجانی :اگر به قصد قربت يا براي كاري مستحبي مثل خواندن قرآن وضو بگيرد صحيح است اگر چه به جهت ترك تمام يا قسمتي از نماز در وقت، گناه كرده است.

یا صاحب الزمان علیه السلام

چهارشنبه 21 اسفند 1392  8:27 PM
تشکرات از این پست
fatemeh74
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:وضو

استعمال آب برایش ضرر نداشته باشد

 


1-  چنانچه درمسائل تيمم خواهدآمد.

2- سيستاني: وظيفه ندارد وضو بگيرد.

 فاضل لنکرانی : و چنانچه وضو بگيرد، وضويش بنا براحتياط واجب باطل است.

3- امام خمینی ، اراكي، فاضل لنکرانی ، سبحاني: ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضررداشته است، وضويش صحيح است، (امام خمینی ، اراكي، فاضل لنکرانی : اگر چه احتياط مستحب آن است كه با آن وضو نماز نخواند و تيمم كند و چنانچه با آن وضو نماز خوانده دوباره اعاده نمايد).

خوئي، تبريزي: ولي اگر نداند كه آب برايش ضرر دارد وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضرر داشته، ولي ضرر به حدي است كه شرعا حرام است نبوده باشد وضو ي او صحيح است.

گلپايگاني، صافي: و اگر نداند كه آب براي او ضرردارد وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضرر داشته احتياط واجب آن است كه علاوه بر وضو تيمم نيز بنمايد و اگر با آن وضو نماز را بجا آورده تيمم نيز بنمايد و نماز را اعاده كند و اگر بعد از وضويي كه با جهل به ضرر گرفته ضرر رفع شد، احتياطا دوباره وضو بگيرد.

بهجت: و اگر نداند كه آب برايش ضرر دارد و ترس استعمال آب هم نداشته باشد و وضو بگيرد، اگر چه بعد بفهمد ضرر داشته، وضوي او صحيح است و اگر ترس ضرر داشت ولي به اميد ضرر نداشتن وضو گرفت و بعد بفهمد ضرر نداشته وضويش صحيح است.

سيستاني: ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و وضو بگيرد اگر واقعا ضرر داشته وضوي او باطل است.

شبیری زنجانی : كسي كه مي ترسد كه اگر وضو بگيرد تشنه بماند نمي تواند وضو را ترك كند و احتياط مستحب آن است كه تيمم هم بنمايد بلي اگر مي ترسد وضو بگيرد مبتلا به مرض صعب العلاج شود، نبايد وضو گرفته و بايد تيمم كند و چنانچه به اين حد نرسد، ولي وضو براي او مشقتي داشته باشد كه متعارف مردم آن را تحمل نمي كنند مي تواند وضو را ترك كند و تيمم نمايد اما اگر مشقت را تحمل نمود و وضو گرفت وضوي او صحيح است و اگر نداند كه وضو براي او ضرر شديد دارد و و ضو بگيرد و بعد بفهمد ضررشديد داشته، صحت وضوي او محل اشكال است.

وحید خراسانی : كسي كه مي ترسد كه اگر وضو بگيرد مريض شود نبايد وضو بگيرد، و كسي كه مي ترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه مي ماند، چنانچه آن عطش موچب مرضي بشود نبايد وضو بگيرد و اگر موجب مرضي نشود مخير است كه وضو بگيرد يا تيمم كند، و اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و وضوبگيرد، اگر چه بعد بفهمد ضررداشته ولي ضرر، ضرر حرام نبوده وضوي او صحيح است.

مکارم شیرازی : و اگر وضو بگيرد بعد بفهمد آب براي او ضررداشته، وضوي او صحيح است.

نوري: بلكه اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضررداشته احتياط واجب آن است كه تيمم كند و با آن وضو نماز نخواند و اگر با آن وضو نمازي بجا آورده، دوباره بايد آن را انجام دهد.

مظاهري: ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و ضو بگيرد ولي اگر وضو بگيرد، وضوي او صحيح است، گر چه احتمال دهد يا يقين داشته باشد كه براي او ضرر دارد.

4-  مکارم شیرازی : يا مثلا اگر آب سرد ضرر دارد بايد آب را گرم كند.

 مظاهري اين مسأله را در رساله خود نياورده اند.

یا صاحب الزمان علیه السلام

چهارشنبه 21 اسفند 1392  8:27 PM
تشکرات از این پست
fatemeh74
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:وضو

شرایط فضای وضو

پاسخ به:وضو

یا صاحب الزمان علیه السلام

چهارشنبه 21 اسفند 1392  8:28 PM
تشکرات از این پست
fatemeh74
reza1346
reza1346
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : خرداد 1393 
تعداد پست ها : 306
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:وضو

وضو شرط اصلی نماز است

گفتم که خدا مرا یاری بفرست

طوفان زده ام راه نجاتی بفرست

فرمود که با زمزمه یا مهدی

نذر گل نرگس صلواتی بفرست

چهارشنبه 8 بهمن 1393  8:24 PM
تشکرات از این پست
komail1012531 fatemeh74
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:وضو


نقل قول reza1346

وضو شرط اصلی نماز است

سلام و تشکر 

این حرف شما سوال است یا اشکال به مطلب یا توصیح مطلب؟؟؟

یا صاحب الزمان علیه السلام

پنج شنبه 9 بهمن 1393  10:05 AM
تشکرات از این پست
fatemeh74
kamar4266126
kamar4266126
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1393 
تعداد پست ها : 103

پاسخ به:وضو

در ابتدا باید بدونیم  که اصل وضو نیت است

http://friend.rasekhoonblog.com/

 


خدا را در دور دستها، در انتهای افق و یا در اوج آسمانها جستجو مکن. نگاهی به اعماق وجودت بیانداز.

پنج شنبه 9 بهمن 1393  10:28 AM
تشکرات از این پست
komail1012531
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:وضو


نقل قول kamar4266126

در ابتدا باید بدونیم  که اصل وضو نیت است

باتشکر از شما دوست عزیز.

اصل وضو نیت نیست بلکه اولین واجب وضو نیت است.

و این که در موارد بیان احکام به صورت نموداری نکته قابل توجه این است که همه احکام آورده نمی شود.

یا صاحب الزمان علیه السلام

پنج شنبه 9 بهمن 1393  12:02 PM
تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh
دسترسی سریع به انجمن ها