بسمالله الرحمن الرحيم
وان كنتم في ريب مما نزلنا علي عبدنا فأنوا بسورهٍ من مثله و ادعوا شهداءَ كم من دونالله ان كنتم صادقين (23 - بقره)
فان لم تفعلوا ولن تفعلوا فاتقوا النار التي و قودها الناس و الحجاره اعدت للكافرين. (24 - بقره)
ترجمه آيات به اين ترتيب است: واگر از آنچه بر بندهي خود فرو فرستادهايم به شك انداريد، يعني در شك و ترديد هستيد، سورهاي همانند آن بياوريد و گواهاني بجز خدا كه داريد بخوانيد اگر راسگوئيد، پس اگر همانند اين سوره را نياوريد كه هرگز نخواهيد آورد پس بر حذر باشيد از آتشي كه آتشگيرهي آن، آدمي و سنگ است، و براي كافران آماده شده است.
خطاب قرآن به همهي كساني كه در شك هستند
در اين دو آيه يك اتمام حجت است براي كساني كه در مقابل دعوت اسلام لجاجت و سركشي از خود نشان ميدادند، يا كساني كه بدون لجاجت و سركشي حقيقتاً در شك و ترديد بسر ميبرند. آيه يك اتمام حجت و يك سخن راهگشاي براي افرادي است كه در واقع راه را جستجو ميكنند. مخاطب در آيه كه ميفرمايد: وان كنتم في ريبٍ، اگر شما نسبت به اين پيامي كه بوسيلهي پيغمبر ما و بندهي ما آورده شده است (يعني قرآن) در شك هستيد، همان است كه در دو آيه قبل ذكر شده بود يعني مخاطب در دو آيه قبل يا ايها الناس، بود.
خطاب به همهي انسانيت و به همهي بشريت در طول تاريخ است و مخصوص يك نسل يا يك عده مردم خاصي نيست. امروز هم عيناً همين خطاب هست و اگر كسي به مضمون اين دو آيه توجه داشته باشد و عمل بكند، همان خاصيت شكزدايي را خواهد داشت، لذا مخاطب فقط كفار صدر اسلام نيستند. بله اگر واقعاً كسي ميتوانست آن روز به اين اتمام حجت يك جواب منطقي بدهد، مخاطبين آن روز كه كفار صدر اسلام باشند، اين جواب منطقي را بيش از ديگران ميتوانستند بدهند، با بياني كه بعداً عرض خواهم كرد.
پس بنابراين مخاطب همهي بشريتند و حالا من يك توضيح اجمالي در مورد اينكه اين دو آيه چه ميگويد؟ عرض ميكنم تا معناي آن انشاءالله روشن بشود.
|