سئوال: اگر انسان در هنگام وضو شك كند كه مسح را صحیح انجام داده یا نه، دوباره مسح كند وضوی او چه حكمی دارد؟
جواب: جای مسحی كه كشیده خشك كند و مجدداً مسح بكشد اشكالی ندارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س39, س52)
سئوال: در رساله آمده كه شستن یك بار دستها و صورت در وضو واجب است، بار دوم مستحب و بار سوم حرام است، منظور از این شستنها چیست؟
جواب: یعنی به قصد وضو یك بار كامل صورت یا دستها را وضو بدهد نه اینكه آب تنها بریزد و یا اینكه بدون قصد وضو دست به صورت و دستها بكشد. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س330)
سئوال: در وضو چه قسمتهایی از محل وضو باید خشك باشد و تری آن موجب اشكال وضو میگردد؟
جواب: جای مسح سر و پاها باید خشك باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م256)
سئوال: گفته شده هنگام شستن دستها هنگام وضو لابلای انگشتان نیز باید شسته شود، حال اگر كسی به علت ندانستن مسأله دستها را از آرنج تا نوك انگشتان شست ولی لابلای انگشتان را نشست آیا وضوی او اشكال دارد؟ نماز خوانده شده با آن چه حكمی دارد؟
جواب: اگر میداند كه آب وضو به لابلای انگشتان هم میرسیده است اگرچه دست به آنها نمیمالیده، وضو صحیح است، والا وضو باطل و قضای نمازهایی كه با وضوی باطل خوانده شده واجب است. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س25)
سئوال: آیا نیت برای وضو واجب است و اگر نماز با وضوی بدون نیت خوانده شود آیا اشكال دارد؟
جواب: بلی ـ نیت برای وضو لازم و واجب است، ولی مگر میتوان عملی را بدون نیت انجام داد. همین مقدار كه شما تصمیم میگیرید كه وضو بگیرید كه با طهارت باشید، نیت است و ذكر نیت به زبان لازم نیست. .(ر.ک تحریر الوسیله امام خمینی(ره), ج 1, ص28 و29, م180)
سئوال: اگر جوهر خودكار بر روی دست كشیده شود به وضو اشكال وارد میشود؟ و اگر قیر و مثل آن باشد كه به راحتی پاك نشود، چه حكمی دارد؟
جواب: اگر جوهر خودكار جرم داشته باشد كه مانع رسیدن آب وضو به پوست شود، برای وضو اشكال ایجاد میكند و نیز قیر و امثال آن برای وضو باید برطرف شود ـ بلی، اگر در آخر وقت باشد كه فرصت برای پاك كردن ندارد به همان حال وضو بگیرد و احتیاطاً تیمم هم بنماید. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س41)
بخش احکام اسلامی تبیان
منبع: سایت اندیشه قم