ظرف طلا و نقره (1)
1- خوئي، سيستاني، وحید خراسانی : بلكه بنا بر احيتاط واجب مطلق استعمال آنها حرام است.
شبیری زنجانی : خوردن و آشاميدن از كاسه و ساير ظزوف شرب كه از طلا يا نقره ساخته شده، حرام است.
2- خوئی، تبريزي، سيستاني: مانعي ندارد .(خوئي، سيستاني: اگر چه احوط ترك است).
اراكي، فاضل لنکرانی ، نوري: حرام است.
گلپايگاني، صافي: استعمال آنها مطلقا حرام است و بنا بر احتياط واجب.
بهجت: استعمال آنها در زينت اطلاق حرام نمي باشد و در غير زينت، محل احيتاط است.
وحید خراسانی : بنا بر احتياط واجب مطلق استعمال آنها هرچند زينت نمودن اطاق باشد، جايز نيست.
شبیری زنجانی : احتياط در اجتناب از هر گونه استعمال اين ظروف مي باشد، بنا براين زينت نمودن اتاق و مانند آن با كاسه طلا و نقره بنا براحتياط جايز نيست مکارم شیرازی : جايز نيست (بنا براحتياط واجب).
3- اراكي: نگاه داشتن آنها هر چند استعمال نشود بنا بر احيتاط واحب حرام مي باشد.
گلپايگاني، صافي: حرمت نگاهداشتن آنها به قصد ذخيره مالي نه به عنوان ظرف معلو م نيست اگر چه احوط است .
خوئي، تبريزي، سيستاني، وحید خراسانی : مانعي ندارد .(خوئي، سيستاني: اگر چه احوط ترك است ).
شبیری زنجانی : احتياط در اجتناب ازهر گونه استعمال اين ظروف مي باشد.
مکارم شیرازی : استفاده از آنها براي هر منظور جايز نيست (بنا براحتياط واجب).
نوري: نگاه داشتن آنها حرام است و بر صاحب ظرف واجب است كه آن را بشكند و از وضع ظرف بودن خارج كند.
سبحاني: نگهداشتن نيز - خصوصا به عنوان ذخيره مالي - حرام نمي باشد.
4- اراكي، نوري: حرام است.
گلپايگاني، صافي: ساختن آن به قصد خوردن و آشاميدن از آن و ساير استعمالات محرمه و اجرت ساختن آن حرام است .
خوئي، تبريزي، سيستاني: ساختن خريد و فروش آنها براي زينت نمودن يا نگاه داشتن مانعي ندارد (خوئي، سيستاني: اگر چه احوط ترك است).
وحید خراسانی : ساختن و اجرت گرفتن برآن و خريد و فروش آنها جايز نيست، مگر براي زينت نمودن كه محل اشكال است.
مکارم شیرازی ، سبحاني: از ساختن ظروف طلا و نقره و مزدي كه در مقابل آن مي گيرند بنا بر احتياط واجب (سبحاني: بنا بر احتياط) بايد اجتناب كرد.
شبیری زنجانی : ساختن كاسه طلا و نقره و مانند آن و مزدي كه براي آن مي گيرند و نگاهداري آنها حرام نيست، هر چند احتياط مستحب در ترك اين كارها مي باشد.
5- بهجت: براي غير استعمالات حرام
6- فاضل لنکرانی : پولي را كه
بهجت: پول و عوضي هم كه
7- خوئي، تبريزي، سيستياني: خريد و فروش طلا و نقره مانعي ندارد (خوئي، سيستاني: اگر چه احوط ترك است )
اراكي، نوري: حرام است .
مظاهري: خريد و فروش ظرف طلا و نقره حرام نيست .
گلپايگاني، صافي: خريد و فروش طلا و نقره به قصد خوردن و آشاميدن و ساير استعمالات محرمه و پول عوضي هم كه فروشنده مي گيرد، حرام است.
شبیری زنجانی : خريد و فروش كاسه طلا و نقره و پول عوضي كه فروشنده مي گيرد حرام نيست، همچنين استعمال غير ظرف شرب هر چند از طلا و نقره ساخته شده باشد مانعي ندارد، اگر چه احتياط استحبابي در اجتناب ازتمام آنها است .
مکارم شیرازی : خريد و فروش ظرف طلا و نقره؛ و پولي كه در مقابل آن گرفته مي شود اشكال دارد .
سبحاني: از خريد و فروش ظرف طلا و نقره و سودي هم كه فروشنده مي گيرد بنا براحتياط بايد اجتناب كرد .
8- خوئي، وحید خراسانی : اگر بعد از برداشتن استكان، ظرف به آن گفته شود، حكم استكان طلا و نقره را دارد .
سيستاني: اگر ظرف به آن گفته شود، حكم استكان طلا و نقره را دارد .
9- شبیری زنجانی : استعمال گيره استكان كه از طلا و نقره ساخته مي شود مانعي ندارد .
مکارم شیرازی : آنچه را ظرف نمي گويند مانند گيره استكان و امثال اينها اگر از طلا يا نقره باشد اشكال ندارد .
10- بهجت: اشكال دارد، اگر چه به حدي نباشد كه دو ظرف متصل به حساب بيايد .
وحید خراسانی : ولي ظرفي كه نقره كاري شده از جاي نقره كار ي شده آن چيز نخورند و نياشامد .
11- شبیری زنجانی : كاسه و مانند آن بسازند
12- خوئي، سيستاني، تبريزي: بقدري باشد كه
بهجت: به قدري زياد باشد كه عرفا
13- اراكي: بلكه به نام فلز بنامند مثلا ظرف مسي
14- مکارم شیرازی : چنانچه به آن ظرف طلا و نقره نگويند استعمال آن مانعي ندارد، ولي اگر فقط طلا و نقره را با هم مخلوط كنند حرام است .
15- مکارم شیرازی : به منظور پرهيز از حرام
نوري: به اين منظور كه غدا خوردن در ظرف طلا و نقره حرام است .
خوئي، گلپايگاني، تبريزي، وحید خراسانی ، صافي، مظاهري: به قصد اين كه چون غذا خوردن در ظرف طلا و نقره حرام مي باشد(تبريزي: چنانچه استعمال ظرف طلا و نقره صدق نكند)
16- خوئي: خوردن غذا از ظرف دوم در صورتي كه عرفا نگويند از ظرف طلا و نقره غذا مي خورد مانعي ندارد.
17- امام خمینی ، بهجت، نوري: ولي اگر بخواهد از ظرف دوم غذا بخورد و خالي كردن ظرف (بهجت: ظرف اول) براي آن نباشد كه غذا خوردن از ظرف طلا يا نقره جايز نيست اين استعمال حرام مي باشد (نوري: ولي خوردن غذا از ظرف دوم مانعي ندارد).
گلپايگاني، تبريزي، وحید خراسانی ، صافي، مظاهري: اگر به قصد اين كه چون غذا خوردن در ظرف طلا و نقره حرام مي باشد، درظرف ديگر بريزد اشكال ندارد، و اگر به اين قصد نباشد، ريختن غذا در ظرف طلا و نقره حرام مي باشد ، در هرو دو صورت خوردن غذا از ظر ف دوم (تبريزي: در صورتي كه عرفا نگويند از ظرف طلا و نقره غذا مي خورد - وحید خراسانی : در صورتي كه عرف آن را انتفاع از ظرف طلا و نقره نداند) مانعي ندارد.
اراكي: و اگر بخواهد از ظرف دوم غذا بخورد و خالي كردن ظرف براي آن نباشد كه غذا خوردن از ظرف طلا يا نقره جايز نيست اين استعمال حرام نمي باشد.
فاضل لنکرانی : اگر به قصد خوردن و آشاميدن، در ظرف ديگر خالي كند اين استعمال حرام مي باشد اما اگر بخواهد غذا را بخورد چون در ظرف طلا ونقره حرام است غذا را در ظرف ديگر بريزد، اشكال ندارد و در هر صورتي غذا خوردن از ظرف دوم كه طلا و نقره نيست اشكال ندارد.
شبیری زنجانی : اگر انسان غذايي را كه در كاسه طلا يا نقره است به قصد اين كه غذا خوردن در كاسه طلا و نقره حرام مي باشد، دركاسه ديگر بريزد، خوردن غذا از ظر ف دوم در صورتي كه عرفا نگويند ظرف طلا و نقره را استعمال مي كند مانعي ندارد.
سيستاني: چنانچه ظرف دوم - به حسب متعارف - به واسطه خوردن از ظرف او ل نباشد اشكال ندارد.
مکارم شیرازی : اگر به منظور پرهيز از حرام نباشد، حرام است، اما به هر حال خوردن آن غذا از ظرف دوم كه طلا و نقره نيست، اشكال ندارد .