0

مطهرات

 
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:مطهرات

انقلاب


1-  خوئي، مکارم شیرازی ، تبريزي، سيسيتاني و شبیری زنجانی  عنوان «انقلاب» را در رساله خود آورده اند.

فاضل لنکرانی : عنوان «سركه شدن انگور» را در رساله خود آورده اند.

2- بهجت: در صورتي كه شراب با چيز نجس ديگري مخلوط نشده باشد؛ و اين ازمطهريت انقلاب است.

3-  گلپايگاني، خوئي، تبريزي، وحید خراسانی ، سيستاني، شبیری زنجانی ، صافي، مظاهري: و مانند آن.

4- شبیری زنجانی ، مظاهري پاك مي شود (شبیری زنجانی : و احتياط مستحب در اجتناب است ).

صافي: بنا براحتياط پاك نمي شود.

خوئي، تبريزي: اگر در ظرف ديگري كه پاك باشد بريزند و سركه  شود، بنا براحيتاط پاك نمي شود.

وحید خراسانی : اگر در ظرف ديگري كه پاك باشد بريزند و سركه شود، بنا براحتياط پاك نمي شود.

بهجت: رجوع كنيد به مسأله 198.

5- مکارم شیرازی : واجب است .

6-  اراكي: با سركه شدن پاك نمي شود، مگر آن كه نجاست در آن قبل از سركه شدن، از بين رفته باشد، (مستهلك شده ).

گلپايگاني، سيستاني، صافي: به سركه شدن پاك نمي شود.(صافي: بنا بر احتياط ).

خوئي، تبريزي: اگر نجاست ديگري به شراب برسد و در آن مستهلك شود، در صورتي كه به ظرف نرسيده باشد بعد از سركه شدن پاك مي شود .    وحید خراسانی : اگر نجاست ديگري به شراب برسد و در آن مستهلك شود بنا براحتياط پاك نمي شود.

شبیری زنجانی ، مظاهري: به سركه شدن پاك مي شود (شبیری زنجانی : واحتياط مستحب در اجتناب است).

بهجت: رجوع كنيد به مسأله 198..

7- شبیری زنجانی : بنا براحتياط .

بهجت: و در طهارت آن بعد از انقلاب شراب به سركه تأمل است.

8-  گلپايگاني، صافي: و اين بنا برقول به نجاست آن است به جوش آمدن، و در [مسأله 113] گذشت كه اقوي طهارت است.

مکارم شیرازی : اگر انگور را با چوبهايش سركه بريزند، و معمولا قبل از سركه شدن شراب نمي شود، بعد از آن مبدل به سركه مي گردد پاك است.

9-  بهجت: بنا بر اظهر

خوئي، سيستاني، تبريزي، وحید خراسانی : مگر اينكه پيش از سركه شدن مسكر شده باشد.

شبیری زنجانی : احتياط است كه تا خرما، كشمش و انگور سركه نشده، خيار و بادمجان و مانند اينها در آن نزيزند.

مکارم شیرازی : قبل از سركه شدن انگور، خيار و بادمجان و مانند آنها، در آن بريزند احتياط واجب اجتناب است.

سبحاني: به احتياط واجب پيش از آنكه خرما و كشمش و انگور سركه شود، خيار و بادمجان و مانند اينها در آن نريزند.

یا صاحب الزمان علیه السلام

چهارشنبه 14 اسفند 1392  7:52 PM
تشکرات از این پست
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:مطهرات

ثلثان شدن چیست؟


1- گلپايگاني، بهجت، فاضل لنکرانی ، زنجاني، مكارم، صافي: این مسأله را در رساله خود آورده اند.

2-  امام خمینی : ولي اگر ثابت شود كه مست كننده است، حرام و نجس مي باشد و فقط به سركه شدن پاك مي شود.

اراكي، گلپايگاني، خوئي، تبريزي، وحید خراسانی ، مکارم شیرازی ، صافي، نوري، سبحاني: اگر با آتش ثلثان شود پاك و حلال مي شود.

بهجت: اگر جوش آيد پيش از ثلثان شدن بنا براقوي و احوط نجس است و بنا براظهر و احوط فرقي نيست كه با آتش جوش بيايد يا بوسيله ديگر ولي همين كه ثلثان شد يا مبدل به سركه گرديد پاك مي شود.

شبیری زنجانی : اگر به سبب آتش بجوشد تا ثلثان شود، پاك شده و خوردن آن حرام و بنا براحتياط نجس مي شود، چنانچه [در مسأله 113] گذشت و اگر به سبب آتش بجوشد تا ثلثان محل، پاك شده و خوردن آن حلال است.

3- امام خمینی ، فاضل لنکرانی : ولي اگر ثابت شود كه مست كننده است ،حرام و نجس مي باشد و فقط به سركه شدن پاك و حلال مي شود.

اراكي: اگر با غير آتش بجوشد پاك بودن و پاك شدنش با ثلثان محل اشكال است.

گلپايگاني، صافي: اگربه خودي خود جوش آيد (صافي: و به آتش يا غير آتش ثلثان شود، يا به جوش بيايد و به غير آتش ثلثان شود) فقط به سركه شدن پاك مي شود واين حكم بنا بر قول به نجاست عصير است به جوش آمدن و [در مسأله 113]گذشت كه اقوي طهارت است.

خوئي، تبريزي: اگر با آتش ثلثان شود ، حلال مي شود و[در مسأله 113] گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمي شود .(تبريزي: و بعيد نيست كه اگر به غير آتش ثلثان شود حلال باشد).

سيستاني: اگر با آتش ثلثان شود، حلال مي شود و اگر ثابت شود كه مست كننده است، چنانچه بغضي در صورتي كه خود بخود جوش بيايد گفته اند، تنها با سركه شدن حلال مي شود و [در مسأله 113] گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمي شود.

وحید خراسانی : اگر به غير آتش جوش بيايد و بنا براحتياط نجس مي شود، و به احتيا ط واجب به غير از سركه شدن پاك و حلال نمي شود.

بهجت: اگر جوش آيد پيش از ثلثان شدن بنا براقوي و احوط نجس است و بنا براظهر و احوط فرقي نيست كه با آتش جوش بيايد يا به وسيله ديگر ولي همين كه ثلثان شد يا مبدل به سركه گرديد پاك مي شود.

مکارم شیرازی : اگر خود به خود بجوش آيد و مست كننده شود حرام ونجس است و تنها با سركه شدن پاك و حلال مي شود.

شبیری زنجانی : اگر خود به خود جوش آمده، بنا براحتياط فقط به سركه شدن پاك و حلال مي شود.

نوري: اگر خود به خود جوش آيد نجس است و فقط به سركه شدن پاك و حلال مي شود.

سبحاني: اگر به خودي خود بجوشد حرام و با سركه شدن پاك مي شود.


 

یا صاحب الزمان علیه السلام

چهارشنبه 14 اسفند 1392  7:53 PM
تشکرات از این پست
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:مطهرات

راه ثابت شدن طهارت


1- سيستاني، وحید خراسانی : يقين يا اطمينان خود  انسان.

مظاهري: اطمينان خود انسان.

شبیری زنجانی : يقين يا اطمينان خود انسان، يا طوري باشد كه نوع مردم يقين يا اطمينان به پاك شدن پيدا كنند و در جايي كه نوع مردم اطمينان به طهارت نمي كنند اگر انسان برخلاف متعارف اطمينان كند، كفايت نمي كند و شخص وسواسي كه بر خلاف معمول افراد در آب كشيدن چيز نجس به زودي اطمينان پيدانمي كند لازم نيست خودش اطمينان كند؛ بلكه اگر معمول افراد اطمينان كنند كافي است.

2- خوئي، تبريزي: و بعيد نيست كه خبر دادن يك نفر عادل يا شخص موثق به پاكي آن نيز كفايت كند.

سيستاني: شهادت دادن دو عادل بر پاك شدن و مورد شهادت آنان سبب پاك شدن باشد مثلا شهادت دهند به اينكه لباس آلوده به بول، دو مرتبه شسته شده.

وحید خراسانی : خبر دادن دو عادل با يك عادل، همچنين خبر شخص مورد وثوق كه ظن بر خلاف گفته او نباشد .

شبیری زنجانی : خبر دادن دو مرد عادل، و بنا بر احتياط واجب يك نفر كفايت نمي كند.

مکارم شیرازی : خبر و شهادت دو نفرعادل، يا يك نفر .

مظاهري: خبر دادن یک نفر ثقه

3-  سيستاني: و مورد اتهام نباشد.

وحید خراسانی : در صورتي كه متهم به بي مبالاتي در طهارت و نجاست نباشد.

4- سيستاني: مسلماني چيز نجس را به منظور پاك شدن آب كشد

یا صاحب الزمان علیه السلام

چهارشنبه 14 اسفند 1392  7:54 PM
تشکرات از این پست
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:مطهرات

نکات راه ثابت شدن طهارت


1- امام خمینی ، فاضل لنکرانی ، بهجت، نوري، سبحاني: و لباس هم در تصرف او باشد.

2- گلپايگاني، خوئي، تبريزي، سيستاني، صافي، نوري: و انسان به گفته او اطمينان پيدا كند.

بهجت: در صورتي كه ظن به خلاف گفته او نباشد.

وحید خراسانی : و انسان به گفته او اطمينان پيدا كند يا ثقه باشد و ظن بر خلاف گفته او نباشد.

3- وحید خراسانی : ولي اگر لباس در اختيار او باشد و متهم به بي مبالاتي درطهارت و نجاست نباشد حصول اطمينان لازم نيست.

مکارم شیرازی : هر گاه انساني لباسش را به لباسشويي مسلمان دهدكه آن را بشويد و آب كشد قول او قبول است.

مظاهري: كسي كه وكيل شده است لباس يا چيز ديگري را آب بكشد اگر بگويد آب كشيدم قول او قبول است.

شبیری زنجانی : اين مسأله را در رساله خود نياورده اند.

4- بهجت: و در صورتي كه مي تواند يقين تقديري متعارف را تشخيص دهد، آن مقدم است (يعني با اينكه يقين پيدا نمي كند به مقداري كه بشويد كه ساير مسلمانها مي شويند و بيش از آن لازم نيست).

اراكي: اگر به نحو متعار ف، چيز را آب بكشد كفايت مي كند.

فاضل لنکرانی : همانند عرف مردم رفتار نمايد و يقين براي او لازم نيست.

 سبحاني: مي تواند به همانگونه كه ديگران يقين پيدا مي كنند اكتفا كند.

مکارم شیرازی : كساني كه گرفتار حالت وسوسه مي شوند و زود، يقين به نجس بودن چيزي پيدامي كنند و يا به هنگام آب كشيدن چيز نجس به آساني يقين به پاكي پيدا نمي كنند يقين آنها اعتبار ندارد و مي توانند همان طور كه ديگران يقين پيدا مي كنند قناعت كنند.

وحید خراسانی : اگر انسان حالي دارد كه در آب كشيدن چيز نجس يقين و اطمينان پيدا نمي كند، مي تواند به آنچه كه افراد متعارف درتطهير عمل مي كنند اكتفا نمايد.

سيستاني: انسان وسواسي كه در آب كشيدن چيز نجس يقين پيدا نمي كند، اگر به همان نحوي كه افراد متعارف آب مي كشند رفتار نمايد كفايت مي كند.

مظاهري: افراد وسواسي كه زود اطمينان به نجاست چيزي پيدا مي كنند، يا هنگام آب كشيدن چيزي به آساني اطمينان پيدا نمي كنند نبايد به اطمينان خو د اعتنا كنند بلكه بايد به طور متعارف عمل كنند و اعتناي اينگونه افراد به گمان بلكه به اطمينان خود حرام است و اعما ل غير متعارف آنها موجب خسران دنيا و آخرت است .

شبیری زنجانی : اين مسأله را در رساله خود نياورده اند.


 

یا صاحب الزمان علیه السلام

چهارشنبه 14 اسفند 1392  7:54 PM
تشکرات از این پست
fateme74
fateme74
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : تیر 1392 
تعداد پست ها : 3243
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:مطهرات

چیزهایى كه اشیاء را پاك مى كنند عبارتند از:1 - آب 2 - زمین 3 - آفتاب 4 - اسلام 5 - استحاله 6 - انتقال 7 - تبعیت 8 - برطرف شدن عین نجاسات 9 - استبراء حیوان نجاستخوار 10 - غایب شدن مسلمان
1 - آب :  در صورتى پاك كننده است كه مطلق بوده و مضاف نباشد آب مطلق همان آب خالص است و آب مضاف عبارت از آبى است كه از چیزى گرفته شده باشد مثل آب سیب و یا آب هنداونه یا با چیزى مخلوط شده باشد.
آبهاى پاك كننده كه به آن مطلق مى گویند عبارت است از:
1 - آب چاه 2 - آب جارى 3 - آب باران 4 - آب راكد، كه اگر مقدار آن زیاد باشد یعنى وزن 419/377 كیلوگرم باشد آب كر است و اگر كمتر از این مقدار باشد آب قلیل است .
اینك در مورد آب به نكات زیر توجه كنیم :
1 - آب قلیل با برخورد به نجاست نحس مى شود.
2 - تمام آبهاى مطلق بجز آب قلیل با برخورد به نجاست نجس نمى شود، مگر آنكه رنگ یا بو یا طعام آن با نجاست تغییر كند كه در این صورت نجس ‍ است .
3 - آب باران اگر بر زمین و یا فرش و لباس نجس ببارد آن ها راپاك مى كند مگر آن كه عین نجاست مثل خون باقى بماند و پاك نشده باشد.
4 - آبى كه طاهر بوده ولى نمى دانیم نجس شده یا نه ؟ طاهر است و آبى كه نجس بوده و نمى دانیم طاهر شده یا نه نجس است و نیز آبى كه نمى دانیم نجس است یا طاهر پاك مى باشد.
چگونگى تطهیر با آب :  1 - اگر شى ء نجس ظرف باشد با آب كر یك مرتبه و با آب قلیل سه مرتبه باید آن را آب كشیده و شست .
2 - اگر اشیاء غیر ظرف باشد هر گاه با ادرار نجس شود با آب كر یك مرتبه و با آب قلیل دو مرتبه و اگر به غیر ادرار باشد با آب كر یك مرتبه و با آب قلیل یك مرتبه .
3 - هر گاه زمین نجس شده باشد پس از برطرف كردن عین نجاست با آب كر و آبى كه متصل به كر است ، مثل آب لوله كشى منازل یك بار و با آب قلیل دو بار پاك مى شود. همینطور دیوار نجس
4 - براى تطهیر اشیاء اول باید نجاست را برطرف كرد سپس تطهیر نمود مثلا اگر لباس یا دست به خون آلوده باشد باید اول خون را پاك كرد سپس ‍ آن را آب كشید و طاهر كرد.
5 - اگر فرش یا لباس نجس شود و بخواهیم طاهر كنیم چنانچه با آب قلیل باشد یك بار آب بریزیم و آن را فشار دهیم تا آب داخل آن را خارج شو سپس با آب دوم طاهر كنیم .
6 - آب لوله كه به منبع كر متصل است در حكم آب كر مى باشد و نجس ‍ نمى شود مگر آنكه بو یا رنگ یا طعم نجاست بگیرد و هر چیز نجسى را كه عین نجاستش برطرف شده به یكبار طاهر مى شود.
2 - زمین :  زمین خود یكى از پاك كننده هاست و با سه شرط كف پا و ته كفش و نوك عصا را پاك مى كند. این شرطها عبارتند از:
1 - زمین باید خود پاك باشد.
2 - زمین باید خشك باشد.
3 - عین نجاست باید باتماس به زمین برطرف شود در این صورت كف پا و ته كف شو نوك عصاى نجس بر روى فرش ، موزائیك ، حصیر، چمن ، آسفالت ، پاركت كه با چوب فرش شده پاك نمى شوند.
3 - آفتاب :  خود یكى از مطهرات و پاك كننده هاست و مى تواند چیزهایى زیر را پاك كند.
زمین ، ساختمان ، چیزهایى كه در ساختمان به كار رفته و نمى توان آن را برداشت مثل در به و پنجره ، میخى كه در ساختمان به كار رفته ، درخت و گیاه .
آفتاب با شرایط زیر پاك كننده است :  1 - آفتاب از پشت ابر و یا پرده نتابد مگر آنكه ابر و یا پرده رقیق و نازك بوده بطورى كه مانع از تابش نور آفتاب نباشند.
2 - آفتاب به تنهایى محل نجاست را خشك كند نه توسط باد ولى اگر باد كم باشد مانعى ندارد.
3 - هنگام تابش آفتاب عین نجاست وجود نداشته باشد.
4 - آفتاب مقدارى از ساختمان كه در آن نجاست نفوذ كرده به یكباره خشك كند.
5 - بین دیوار و ساختمانى كه نجاست در آن نفوذ كرده چیز طاهرى فاصله نباشد.
6 - ساختمان و یا دیوارى كه نجس شده باید تر باشد و اگر خشك باشد باید بر آن آب ریخت تا آفتاب آن را خشك كند.
4 - اسلام :  اگر شخص كافر مسلمان شود و شهادتین را بگوید(شهادت به یگانگى خداوند و رسالت پیامبر -(ص ) ) تمام بدن او پاك مى شود، حتى لباسى كه به هنگام اسلام آوردن بر تن دارد ولى لباسهایى كه قبلا به تن داشته و با عرق بدنش نجس شده باید آنها را آب بكشد و طاهر كند.
5 - استحاله :  اگر شى ء نجسى از آن حالت اول خارج شود پاك مى گردد. مثل این كه سگ در نمكزار نمك شود یا چوب نجس پس از سوزاندن خاكستر گردد.
ولى اگر شى ء نجس تغییر ماهیت ندهد طاهر نمى شود. مثل اینكه گندم نجس را آرد كنند ونان بپزند كه در این صورت باز نجس است .
6 - انتقال :  مثل این كه خون بدن انسان و یا حیوان كه خون جهنده دارد به بدن پشه كه خون جهنده ندارد منتقل شود و جزء خون بدن او حساب شود پاك است ولى زالو كه خون انسان یا حیوان را مكیده و جزء بدن او حساب نمى شود و مى گویند خون انسان یا حیوان است در این صورت نجس است .
7 - تبعیت :  یعنى چیز نجسى بخاطر پاك شدن چیز نجس دیگرى بالتبع پاك شود مثل اینكه اگر شراب سركه شود ظرفى هم كه شراب در آن بوده پاك مى شود.
8 - بر طرف شدن عین نجاست :  بدن حیوان و باطن بدن انسان پس از برطرف شدن نجاست پاك مى شود و نیاز به آب كشیدن ندارد. مثلا منقار او پاك مى باشد و اگر داخل گوش یابینى یا چشم نجس شود در این صورت اگر خون در دهان باشد نباید فرو ببرد و باید بیرون ریخت در این صورت لبها كه نجس شده اند، باید پاك و طاهر كرد.
9 - استبراء:  یعنى حیوانى كه به خوردن نجاست انسان عادت كرده مثل مرغ و جوجه و غیره بول و غائط آنها نجس مى باشد و اگر بخواهیم كه پاك شوند باید مدتى بجاى نجاست غذاى پاك به آنهاداد و جلوى نجاستخوارى آنها را گرفت .به چنین كارى استبراء گویند.
10 - غائب شدن مسلمان :  اگر لباس ، بدن ، ظرف ، و فرش مسلمان نجس شود و او غایب گردد بعد كه او را ملاقات مى كنیم اگر احتمال دهیم كه آنها را آب كشیده است ، آن چیز پاك خواهد بود و اجتناب از آن ها لازم نیست .
به پرسشهاى زیر پاسخ دهید:  1 - آب مضاف نجس چگونه پاك مى شود؟
2 - خون پشه پاك است یانجس ؟
3 - با حركت كف پا و نوك عصاى نجس بر روى آسفالت پاك مى شود؟
4 - ساختمان و دیوار نجس كه خشك شده باشد چگونه پاك مى شود؟
5 - استحاله و انتقال را توضیح دهید؟

چهارشنبه 14 اسفند 1392  8:11 PM
تشکرات از این پست
sayyed13737373
sayyed13737373
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 6674
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:مطهرات

سلام

دست شما درد نکنه.

بعد از گذاشتن اینا ازشون مسابقه هم درست کنید تا مشارکت زیاد بشه

*هر وقت که سرت به درد آید    نالان شوی و سوی من آیی

چون درد سرت شفا بدادم    یاغی شوی و دگر نیایی*

*پاسبان حرم دل شده‌ام شب همه شب    تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*

چهارشنبه 14 اسفند 1392  8:16 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها