0

تمرینات و آزمون های و ... کلاس اول

 
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

کتاب فارسی قدیم

 

سلام

انیمیشن کتاب فارسی های قدیم

   یادش به خیر

یادش به خیر

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

شنبه 17 اسفند 1392  10:44 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

موانع خلاقیت دانش آموزان

 
موانع خلاقیت دانش آموزان



برای اینکه بتوانیم خلاقیت را پرورش دهیم، باید بتوانیم موانع خلاقیت را بشناسیم و آنها را از سر راه دانش‌آموزان برداریم. به همین دلیل معلمان باید بدانند چه موانعی بر سر راه خلاقیت دانش‌آموزان وجود دارد زیرا گام اول در برطرف کردن موانع خلاقیت شناسایی نقاط ضعف خود و موانع درونی و بیرونی خلاقیت‌ها است. ما در اینجا موانع خلاقیت در محیط مدرسه و در محیط خانه را به اختصار شرح می دهیم.

موانع خلاقیت در محیط مدرسه
1. ارایه‌ی تکالیف درسی زیاد به دانش‌آموزان 
2. فقدان حداقل امکانات لازم برای انجام فعالیت‌های خلاق دانش‌آموزان
3. عدم پذیرش ایده‌های جدید
4. عدم توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان
5. روش‌های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری
6. تأکید زیاد بر نمره‌ی دانش‌آموز به عنوان ملاک خوب بودن
7. عدم شناخت معلم نسبت به خلاقیت
8. استهزا و تمسخر به خاطر ایده یا نظر اشتباه 

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 17 اسفند 1392  10:44 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

چرا بعضی کودکان تمارض می‌کنند؟

 

گفتگو با دکتر نسرین امیری، فوق‌تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان
 

یادم ‌می‌آید وقتی دبستان بودم، دوست داشتم بعضی روزها به مدرسه نروم. این موضوع البته در دوره راهنمایی و دبیرستان هم ادامه داشت. به همین علت خودم را به مریضی می‌زدم. انگار حس مدرسه رفتن را در آن روز نداشتم! نمی‌دانم. با توجه به درس‌هایی که بعدا در بخش روان‌پزشکی خواندم به این نتیجه رسیدم که شاید بچه سختی بودم یعنی ناسازگار بودم. از بسیاری از همسالانم که سوال کردم، دیدم بعضی از آنها نیز چنین بوده‌اند. یعنی آنها هم ناسازگار بودند یا بچه‌های سختی برای پدر و مادر خود بودند؟ نمی‌دانم اما از شما پدر و مادر گرامی‌می‌خواهم که مصاحبه ما را با دکتر نسرین امیری، فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان و عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره همین موضوع بخوانید.


خانم دکتر، شما خودتان در زمان نوجوانی و کودکی برای اینکه به مدرسه نروید، تمارض نمی‌کردید؟
 

راستش را بخواهید نه. حتی مادرم می‌گفت من متوجه نشدم تو کی بزرگ شدی و کی به دانشگاه رفتی. من بچه سختی نبودم و نیازی به تمارض نداشتم چون درس خواندن را دوست داشتم.


یعنی هر کودک و نوجوانی که تمارض کند برای اینکه روزی به خصوص را به مدرسه نرود، بچه سختی است؟
 

به نوعی می‌توان گفت بله. چون اغلب سازگاری ندارد و به علت نداشتن سازگاری نمی‌تواند با درس آن روز مدرسه و کلاس یا اگر مشکلی با یکی از دانش‌آموزان هم‌کلاسی دارد، کنار بیاید یا شرایط خود را وفق دهد.

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 17 اسفند 1392  10:45 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

خواندن دركلاس اول

 

  خواندن:«خواندن سوّمین رکن زبان آموزی است»

-     در اهمیت خواندن این بس که خداوند متعال به پیامبر عظیم الشان اسلام « ص » توسط حضرت جبرئیل امین سلام ا... می فرماید : اِقراء با سم رَبکَ الذی خَلَق « بخوان به نامِ پروردگارت که ترا خلق کرده است . »

-     خواندن مهمترین وسیله آموزش  است باید از طریق آموزشِ  مستقیم صورت گیرد و خواندن مقدم بر نوشتن است و صد درصد اکتسابی است.

مثال: قرآن خواندن افراد بی سواد.

-     دشواریهای عمل خواندن: برای این که کودکان« فراگیران »کلمه ای را بخوانند باید:

1.          اولاً شکل کلمه را بشناسد . مثال : آب ، book،

2.          ثانیاً خوب تلفّظ کنند.

3.          ثالثاً نحوه ی نوشتن کلمه را ببینند.(حرکت فلش)

4.          رابعاً معنی و مفهوم آنرا بدانند. (کاربُرد شان را بدانند تا راهبردی کنند)

سئوال : اکثر بچّه ها می خوانند ولی نمی فهمند!

-     علل نا آشنا بودن کلمات ، یا مشکل است یا نا آشنا!

                                        یا تلفّظ نا آشناست !

                                        یا معنی و مفهوم نا آشناست!

                                        یا طرز نوشتن را یاد نگرفته و نا آشناست!

                                        یا ترکیبی و تلفیقی از موارد نا آشناست !

 

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

شنبه 17 اسفند 1392  10:46 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

کودکان خود را از روی نقاشی بشناسیم!!

 

سال هاست که روان پزشکان بر اهمیت نقاشی آزادانه کودکان در آشکارسازی درونیات و ذهن شان تأکید کرده اند. این که اشکال و رنگ ها و ترکیب خطوط و دوایر در این نقاشی های به ظاهر ساده و سرسری نشانگان پیچیده ای هستند که می تواند میزان و منشأ آسیب های روانی اطفال را هم آشکار کند.
کودک نیازمند گفت وگو است اما چون تسلط کافی گفتاری و الفبایی ندارد، آگاهانه و به طور غیر مستقیم از طریق نقاشی، ویژگی های شخصیتی، ناکامی ها، فشارها و تمایلات درونی خود را آشکار می کند. در واقع نقاشی مانند خواب و رویا به او فرصت می دهد تا اطلاعات و اعمالی را که از دنیای بیرون کسب کرده از هم جدا و سپس آنها را دوباره تنظیم کند.
اشکال و رنگ ها و ترکیب خطوط و دوایر در این نقاشی های به ظاهر ساده و سرسری نشانگان پیچیده ای هستند که می تواند میزان و منشأ آسیب های روانی اطفال را هم آشکار کند.
نقاشی و بازی برای کودک وسیله اصلی سیاحت، خودآگاهی و به گذشته نگریستن است. نقاشی کودکان از سه چهار سالگی معنا پیدا می کند و می تواند هوش و عواطف و موقعیت و ارتباطات او را در زندگی نشان دهد. او در سنین ۳ تا ۶ سالگی بیشتر تحت تأثیر فشارهای درونی است، بنابراین علاقه وافری به استفاده از رنگ دارد و آن را بر شکل ظاهری ترجیح می دهد. به تدریج که سنش بالاتر می رود، از وابستگی اش به رنگ کم شده و به شکل ها علاقه افزون تری نشان می دهد. کودک برای استفاده از رنگ ها فقط تحت تأثیر احساسات و عواطف خود قرار دارد و مثلاً ممکن است چمن را بنفش بکشد، چون هم می خواهد چمن را نشان دهد و هم از رنگ بنفش خوشش می آید.

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

شنبه 17 اسفند 1392  10:46 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

افزایش اثر بخشی معلمان در فرایند تدریس

دستور العمل هایی برای اثر بخشی معلمان :

*ایجاد فرصت برای یادگیری

در مورد ایجاد فرصت برای یادگیری باید ارزیابی های دوره ای صورت گیرد ، به ویژه در مورد آن دسته از موضوعاتی که تماماً و یا اساساً در مدرسه یاد گرفته می شود .

*تکلیف درسی

الف ) تکالیف درسی واگذار شده به دانش آموزان نه تنها باید بر مبنای ارتباط تکلیف با اهداف و مقاصد انتخاب گردد ، بلکه باید متناسب با خود دانش آموزان نیز باشد .

ب ) تکلیف شامل تکلیف خانه باید بر یک مبنای منظم و مداوم به دانش آموزان داده شود . چون تکلیف خانه باعث می شود آنچه که دانش آموزان از پیش یاد گرفته اند عمیقاً فرا گرفته و یا تمرین کنند .

ج ) دانش آموزان باید در مقابل تکلیف ، شیوه و کیفیت آن پاسخ گو باشند . در حقیقت معلّمان باید اطمینان یابند که دانش آموزان خودشان کار می کنند و از مهارت های مورد نیاز جهت انجام کیفی تکالیف مورد انتظار برخوردارند .

د ) معلّمان باید هنگام فعالیت های کلاسی بر کار دانش آموزان چه انفرادی و چه گروهی نظارت داشته باشند تا برای همدیگر مزاحمت ایجاد نکنند .

هـ ) معلّمان باید از اطلاعات بدست آمده از تکالیف دانش آموزان نه تنها برای ارزش یابی آنان بلکه بر اساس آن ، چگونگی ادامه ی کار  و آموزش های اضافی را نیز به منظور رفع اشتباهات یادگیری و بدفهمی های دانش آموزان تدارک ببینند .

*محیط و فضای کلاسی

الف ) معلّمان باید کلاسهای درسی جذاب و عملی را بیافرینند . بخشی از این منظور با در اختیار گذاشتن تجهیزات و وسایل لازم و ضروری مربوط به دانش آموزان است . روشن است کلاسهایی که جذاب نبوده و از ویژگی های کارکردی بی بهره باشند اثر بخشی معلّم را آسیب پذیر میکنند . معلّمان اثر بخش با بهره گیری از نمایش رنگ ، نور ، درجه حرارت ، کلاسهای جذاب و کارکردی را می آفرینند

ب ) معلّمان باید کلاسهای درسی وظیفه مدار را بیافرینند . در این کلاسها معلّمان و دانش آموزان دارای کار و فعالیتی برای انجام دادن هستند تا به اهداف مربوطه دست یابند .

ج ) معلّمان باید کلاسهایی را ایجاد کنند که در آنها توجه و احترام متقابل میان آنها و دانش آموزان و نیز همبستگی لازم در بین        دانش آموزان وجود داشته باشد .

*مشارکت دانش آموزان درروند یادگیری

الف ) دانش آموزان را باید برای تلاششان در یادگیری تشویق کرد .

ب ) معلّمان باید معیارهایی را برای موفّقیّت دانش آموزان مشخص کنند .

ج ) زمانی که دانش آموزان درجای خود به انجام تکالیف می پردازند ، معلمان باید در کلاس قدم بزنند و نحوه ی انجام تکالیف را نظارت کنند .

هـ ) استفاده معلّمان از فنونی که توجه ، دقت و مشارکت دانش آموزان را دربر داشته و به اثر بخشی  آنان کمک کند .

منبع : افزایش اثر بخشی معلمان در فرایند تدریس  _  ترجمه : دکتر محمد امینی

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 17 اسفند 1392  10:46 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

آموزش روزهای هفته با شعر

 

هفت تا مداد رنگی                          من توی جعبه دارم

مثل رنگین کمان                            رنگاشو می شمارم

هفتا پرنده با هم                             تو لانه ای نشستن

        مثل روزای هفته                             هر یک به  رنگی هستن

 

شنبه به رنگ پاییز                          همیشه زرد رنگه

یکشنبه رنگ سبزه                          مثل چمن قشنگه

      دوشنبه نارنجیه                              رنگ قشنگ خورشید

سه شنبه ها بنفشه                           گل بنفشه خندید

چهار شنبه آبی رنگه                        به رنگ آب دریا

  پنجشنبه رنگ نیلی                          چون آسمان شبها

جمعه به رنگ قرمز                         مثل گلای زیبا

شادی کنید بخندید                         بازی کنید بچه ها

 

منبع:کودک سیتی

 

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 17 اسفند 1392  10:47 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

آموزش کشیدن یه پرنده ی بامزه

 

آموزش کشیدن یه پرنده ی بامزه

منبع:تبيان

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

شنبه 17 اسفند 1392  10:48 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

راهنمای حل جدول سودوکو

 

جدول سودوکو يه جدول ژاپنيه که بهش جدول اعداد متقاطع هم گفته ميشه. اين جدول يه جدول مربعي شکله که از 9 سطر و 9 ستون تشکيل شده. از طرفي به 9 تا مربع مساوي هم تقسيم شده بطوريکه اون مربع هاي 3 در 3 داخلي تو دل مربع اصلي قرار دارن که بهشون بلوک گفته ميشه (شکل زير)

Sudoku Puzzle Help

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

شنبه 17 اسفند 1392  10:48 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

هدف های آموزش خواندن

  هدف های آموزش خواندن

   شناخت حروف و کلمه ها و درک معانی آن ها   

   گسترش خزانه ی لغات           

   پرورش قوای ذهنی چون تفکر و تخیل و...

  ایجاد توانایی های مطلوب در خواندن مانند :

 بلندی یا کوتاهی صدا ، کندی و تندی خواندن، نشان دادن حالات عاطفی نویسنده ، رعایت نشانه های دستوری، تلفظ صحیح و لذت بردن از خواندن در جمع بدون اضطراب، ایجاد علاقه به خواندن انواع کتابها و مطالب نوشتاری برای لذت بردن.

  هدف خواندن در پایه های اول و دوم ابتدایی:(( یادگیری خواندن ))  و

 از پایه سوم به بعد : (( خواندن برای یادگیری ))  مي باشد.

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

شنبه 17 اسفند 1392  10:49 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

راهکارهای تقویت املا

 

1- دانش آموز در خانه با کمک خانواده مطالبی را که در نوشتن مشکل دارد را مطالعه کند و برای کلمات مهم هم خانواده  پیدا کند مثلا" برای کلمه ی حمیدکلمات محمد ، احمد ، حامد را می تواند بنویسید زیرا این کلمات سه حرف مشترک ح ، م ، د دارند و به همین ترتیب می تواند برای دیگر کلمات هم خانواده بسازد .

2- در اوقات فراغت داستان های کوتاه وکتاب های مختلف مطالعه کند تا با انواع کلمات آشنا شود مثل خواندن مجلات رشد دانش آموز یا روزنامه

3- از نظر شنوایی تست شود و با راهنمایی والدین به پزشک مراجعه کند به همین منظور معلم آگاه باید در روزهای اولیه این تست را در کلاس انجام دهدو اگر دانش آموز مشکل شنوایی دارد معلم او را به نزدیک خود بیاورد تا دانش آموز صدا را به خوبی بشنود .

4- املا بازی در کلاس باعث می شود که اضطراب دانش آموز از بین برود معلم می تواند با انجام املای گروهی کلمات دشوار را به راحتی آموزش دهد .

5- معلم می تواند از دانش آموزان مستعد برای نوشتن املای پا تخته استفاده کند تا جنبه ی آموزشی بیشتری داشته باشد .

6- برای تکالیف خانه سعی شود از حروفی که دانش آموز در نوشتن آن مشکل دارد استفاده شود بدین شکل که دانش آموز کلماتی را از درس پیدا کند که حروف هم صدا مانند ذ ، ز ، ض ، ظ و یا کلماتی که به صورتی که خوانده می شوند نوشته نمی شوند استفاده کند مثل خواب

7- گاهی اوقات ممکن است دانش آموز همه ی کلمات را بشناسد ولی از نظر جسمی نتواند کار کند مثلا" ضعیف بودن انگشتان دست یا هماهنگ نبودن سیستم اعصاب با سیستم حرکتی ( انگشت ) معلم می تواند با تمرین هایی به او مشکل را حل کند مثلا" قیچی کردن کاغذ ، مچاله کردن کاغذ و...

8- تکالیفی که به دانش آموز می دهیم با ید هدفدار باشد تا باعث یادگیر ی شود نه باعث خستگی . مثلا" برای تقویت خواندن دانش آموز به مادر یا پدرش املا بگوید و املا را تصحیح کند این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس او می شود .

9- اگر در جلسات اولیه دیدیم املای دانش آموزان ضعیف است می توانیم متن املا را روی تخته بنویسیم و یک دور با دانش آموزان آن را تمرین کنیم و همان متن را املا بگوییم این روش باعث از بین رفتن استرس می شود .

10- روش دیگری که می تواند باعث تشویق و پیشرفت دانش اموز بشود تصحیح املا ی اوست  برای تصحیح در چند جلسه متن ها ی املایش را با ملایمت تصحیح کنیم و بعضی غلطها را فقط گوشزد کنیم چون هرچه دانش آموز تعداد کلمات غلط را بیشتر ببیند احساس ترس و اضطراب بیشتری می کند .

11- سعی شود املای دانش آموزضعیف با دیگر دانش آموز ان مقایسه نشود و فقط با خودش مقایسه شود و هر دفعه تشویق شود تا پیشرفت کار بیشتر شود. ( خود سنجی )

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

شنبه 17 اسفند 1392  10:49 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

الگوی تدريس يک درس کامل از قران اول ابتدايي

 

الگوی    تدريس    يک   درس    کامل     

از    کتاب    آموزش قرآن    پايه ی   اول دبستان

 

درس اول

 

موضوع درس :

به نام خدا ، بسم الله

اهداف

1-   ايجاد فضاي جذّاب و خاطره ‌انگيز به منظور تقويت انگيزه و علاقه براي يادگيري قرآن

2-   آشنايي با قرآن و برخي از آداب قرآن ( نگهداري، تلاوت و ...)

3-   آگاهي و ايجاد عادت به شروع كارها با نام خدا (گفتن بسم الله الرحمن الرحيم)

4-   آشنايي با معناي بسم الله الرحمن الرحيم و كلمات ساده‌ي مربوط به آن

5-   تقويت علاقه به شنيدن آيات سوره‌ي توحيد از نوار آموزشي

6-   توانايي خواندن سوره‌ي توحيد به صورت دسته‌جمعي

7-   آشنايي با آداب و اخلاق اسلامي در معاشرت با ديگران (سلام كردن)

8-   تفكر درباره‌ي خلقت پديده‌هاي خدا و زيبايي‌هاي طبيعت

9-   آگاهي از محبت خدا به انسان (نعمت پدر و مادر، دريا، كوه و ...)

 

مواد و رسانه‌ها :

كتاب قرآن و رحل، لوحه‌ي آموزشي، كتاب درسي، نوار آموزشي، وسايل تزئيني.

 

اهداف ضمني

شعرخواني، همكاري در برگزاري جشن قرآن، تعامل بين خانه و مدرسه، مشاركت در جمع‌خواني سوره‌ي توحيد

 

راهبردها و روش‌هاي ياددهي – يادگيري

پرسش و پاسخ، مشاهده، همياري و مشاركت، بحث و گفت‌وگو

 

فعاليت‌هاي ياددهي- يادگيري

 

جلسه‌ي اول :

1-    برگزاري جشن قرآن

2-    تصويرخواني كتاب

3-    هديه‌ي كتاب درسي قرآن و ساير رسانه‌هاي آموزشي مرتبط (در صورت امكان) به دانش‌آموزان

4-    همخواني شعر به نام خدا بسم الله

 

جلسه‌ي دوم :

1-    خواندن دسته‌جمعي پيام قرآني

2-    بيان معناي پيام و معناي برخي از كلمات آن

3-    گفت‌وگوي دانش‌آموزان درباره‌ي تصوير و سؤال پيام با يكديگر

 

جلسه‌ي سوم :

1-    خواندن سوره‌ي توحيد به طور دسته‌جمعي به كمك نوار آموزشي

2-    همخواني شعر سوره‌ي توحيد

3-    طرح پرسش‌هاي ساده از مفاهيم بيان شده در شعر به طور خلاصه

 

جلسه‌ي چهارم :

1-    يادآوري و تمرين سوره‌ي توحيد به صورت دسته‌جمعي و انفرادي داوطلبان

2-    آموزش پيام (مطابق با روش جلسه‌ي دوم)

3-    اجراي نمايش خلاق با محوريت موضوع پيام قرآني توسط دانش‌آموزان

 منبع:http://www.data.palizshop.ir

 

شنبه 17 اسفند 1392  10:50 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

راهنمای حل جدول شگفت انگیز (سودوكو)دركلاس اول

 

راهنمای حل جدول شگفت انگیز

با توجه به ضرورت  کسب توانایی مهارت حل مسئله توسط دانش­ آموزان راههای مختلفی برای دستیابی به این هدف به کار رفته است.جدول(مربع)شگفت انگیز3 ×3 تا 9×9 برای اولین بار در مدارس ژاپن اجرا گردید ، با موفقیت در این کشور، به آموزش و پرورش کشور ما نیز راه یافته است. ­                                                                                                           

1-جدول 3×3 با استفاده از رنگ­ها:

در ابتدای آغاز آموزش سودوکو از رنگها به جای اعداد استفاده شده است.

برای شروع باید مطمئن شد که دانش­آموز رنگها را می شناسد و هر یک را به خوبی تشخیص می­دهد. معلم لازم است دانش­آموز را با مفهوم سطر و ستون آشنا سازد،هر چند لزومی به استفاده از این اصطلاح نیست و می توان به جای آن از چپ به راست ،بالا و پایین و یا هر اصطلاح دیگری  به تشخیص معلم ، استفاده کرد.

در این نوع، در هر سطر و ستون هر کدام از رنگها یک بار باید استفاده شود

 

2- جدول 3×3 با استفاده از رنگ­ها و اشکال هندسی:

دانش­آموز باید علاوه بر توجه به رنگ ،نوع شکل را هم مورد توجه قرار داده و توانایی رسم آن را داشته باشد. در این جا استفاده ار ابزار، مانند شابلون یا خط­­ کش ایرادی نخواهد داشت.

در این جا دیگر تنها اشاره به سطر وستون کافی نخواهد بود و باید توجه دانش­آموز را به این نکته جلب کرد که هر مربع از مربع های کوچکتری تشکیل شده است.

- جدول 4×4 با استفاده ازاعداد 1تا 4:

در این مرحله نیز باید از فراگرفتن نماد اعداد توسط دانش­آموز اطمینان حاصل کرد و باز توجه دانش­آموز را به سطر وستون به همراه مربع کوچکتر 2×2 جلب کرد.

گفتنی است از این به بعد دانش­آموز باید یاد بگیرد که کار را از سطر،ستون ویا مربع­های کوچکتری که یک یا کمترین جای خالی را داشته باشد شروع کند

 

6- جدول 6×6 با استفاده ازاعداد 1 تا 6:

در این نوع نیز  هر مربع از مستطیل­های کوچکتر 2×3 که مانند نمونه­های قبلی ،هر کدام به وسیله خطوطی پرنگ گردیده، تشکیل شده است .

7- جدول 9×9 با استفاده ازاعداد 1تا 9:

در نهایت باید دانش­آموز بتواند جدول شگفت­انگیز را با استفاده ار اعداد یک رقمی کامل کند.

در این جا علاوه بر بررسی ردیف و ستون­ها ، بررسی 9 مربع 9 تایی توسط دانش­آموز لازم است.

نکات مورد توجه در آموزش جدول شگفت­انگیز در پایه اول:

1-دانش­آموزان تصویری بهتر از دانش­آموزان کلامی و دست­ورز این جدول­ها را حل خواهند کرد.

۲- حدس و گمان نقشی مهمی را در حل کردن مربع های شگفت­انگیز دارد. بنابراین اگر دانش­آموزی با چند بار پاک کردن (مخصوصا در مراحل پایانی که اعداد جای رنگها و اشکال هندسی را می­گیرند) جدول را کامل کردند،کاملا منطقی بوده و حتی تمرین مناسبی برای حدس و گمان به عنوان یکی از راهبردهای حل مسئله است. باید اجازه داد دانش­آموز با تکرار وتمرین در این فعالیت و به صورت تدریجی به سطح مورد انتظار در این مهارت دست یابد.

۳-برای ایجاد انگیزه ی بیش تر و جالب تر شدن می توان از تصاویر حیوانات ، میوه ها ،گل ها و همچنین کلمه ها در طراحی جدول استفاده نمود .

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 17 اسفند 1392  10:50 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

خطاهای دانش آموزان در املا نویسی

 
 

خطاهای دانش آموزان در املا

1- جایگزینی یک حرف به جای حرف دیگر                 سار به جای سال 

2- جایگزینی هم صداها                                    سابون به جای صابون 

3- حذف حرف لازم                                                مدسه به جای مدرسه

4- جابجایی حروف                                                 کبت به جای کبریت 

5- اضافه کردن حرف به جای صدا                           گوفت به جای گفت 

6- اضافه کردن حرف غیر لازم                      ایهمان به جای ایمان 

7- معکوس کردن                                      رد به جای در 

8- بازتابهای لهجه                                         سبت به جای سبد 

9- بازتابهای از تلفظ نادرست                       پشقاب به جای بشقاب

 

روش های آموزش و درمان 

لطفا بقیه مطلب را در ادامه مطلب بخوانید:

 

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 17 اسفند 1392  10:51 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

روش های آموزش و درمان

روش های آموزش و درمان 

 

 

برای آموزش مبتلایان به اختلالات یادگیری در املاء می توان از روشهای مختلفی سود جست. در بعضی از کشورهای دنیا به جداسازی این دانش آموزان اقدام کرده اند و برای آنان کلاسهای خاص را با استفاده از آموزش و پرورش ویژه در نظر گرفته اند. ولیکن آموزش آنان با روشهای خاص و در و در دانش آموزان عادی و در مدرسه عادی بنظر می رسد که مطلوبتر باشد. یکی از روشهای آموزش خاص به این کودکان که مورد پذیرش زیادی واقع شده است و طرفداران زیادی دارد، استفاده از روش چند حسی است. اگر چه هر روشی را که پیشنهاد می کنیم می بایستی متناسب با مشکل و نوع خطای هر کودک باشد. روش چند حسی بر این اساس بنا شده است که یادگیری برای کودکان هنگامی بهتر صورت می گیرد که اطلاعات از راه چندین حس و به طور همزمان به کودک داده شود. این روش توسط خانم فرنالد ( 1943) و فیتز جرالد ( 1955) ارائه شده است و هر کدام مراحلی را برای آموزش ذکر می کنند، در این مختصر روش فرنالد به جهت آشنایی و استفاده آموزگاران و والدین ارائه می گردد. این روش طی مراحل زیر و به ترتیب اجرا می شود.

 

الف- به کودک بگوئید که می خواهیم املاء را با روش جدیدی به تو آموزش دهیم تا یاد بگیری. و تو حتما در این کار موفق می شوی و او را تشویق کنید. او را ترغیب کنید تا کلمه ای را که می خواهد یاد بگیرد انتخاب کند.

 

ب- کلمه را روی مقوای 15X 10 نوشته، و وقتی کودک به کلمه نگاه می کند آنرا تلفظ کنید.

 

ج- همزمان با تلفظ کلمه، کودک باید با انگشت خود حروف را ردگیری کند و این کار را چندین بار انجام دهد و سپس در حالیکه کلمه را بر زبان می آورد، آنرا روی کاغذ دیگری بنویسد.

 

د- در این مرحله بدون نگاه کردن به مقواهای قبلی و دیدن کلمه، با استفاده از حافظه کلمه را روی کاغذ بنویسد. چنانچه غلط نوشت به مراحل قبل برگردید و آنها را تکرار کنید و چنانکه کلمه را درست نوشت آن را دریافت قرار دهید تا بعداً در داستان سازی از آن استفاده نمایید.

 

ه- در مراحل بعدی که پشرفتهای خوبی حاصل شد و دانش آموز موفقیت حاصل کرد، ترسیم کلمه برای کودک لزومی ندارد. چون با نوشتن کلمه توسط معلم، کودک آن را یاد گرفته، و می گوید و می نویسد. پس از این مرحله او فقط با نگاه کردن به کلمه نوشته شده آنرا فرا گرفته و می نویسد.

 

به این دلیل روش فرنالدرا چند حسی نام نهاده اند که از حواس مختلفی مانند بینایی، شنوایی، لامسه و حرکتی استفاده می شود. یکی از ویژگیهای این روش، ارزش آن در آموزش قواعد انطباق واج – نویسی بدون تکیه بر فهرست های مربوط به قواعد رسمی است و توانمندی دانش آموز برای تشخیص بین حروف و اصوات حروف الفباء معمولا در طی یک دوره کوتاه رخ می دهد.

 

آموزش مهارت زبانی صحیح نویسی کلمه ها به درس یا زبان مشخصی بستگی ندارد؛ بلکه در تمام درس ها با دقت نظر آموزگار، باید مهارت زبانی صحیح نویسی کلمه ها را به شاگردان آموزش داد. چنانچه آموزگار در کلیه درس ها با هماهنگی خاصی طرز صحیح نویسی کلمات را به شاگردان گوشزد کند و ویژگی املایی کلمه ها را آموزش دهد،

 

 می توان انتظار داشت کا شاگردان آمادگی های لازم را در صحیح نویسی تمام کلمات خوانده شده در درس های گوناگون پیدا کنند.

 

از نظر فیزیکی کار یاددهی و یادگیری املای صحیح نویسی کلمات، باید از تمام درس های کتاب فارسی، اعم از نثر و نظم، به دانش آموزان در حد متناسب املا گفت. طول زمان گفتن املا به دانش آموزان هر پایه، باید متناسب با توان شاگردان آن پایه باشد. آموزگار باید با توجه به هدف هایی که برای گفتن هر متن املا دارد، متن و مقدار آن را از قبل معلوم کند. به منظور یادآوری شکل نوشتاری کلمات خوانده شده، قبل از نوشتن متن دیکته، یک بار آن متن از اول تا پایان به آرامی بخوانید تا دانش آموزان به این امر عادت کنند که قبل از نوشتن، شکل نوشتاری کلمات را به یاد آورند. گاهی هنگام خواندن متن املا، از دانش آموزان بخواهید بگویند شکل نوشتاری چه کلماتی را نمی دانند تا درباره آن کلمات توضیح آموزشی لازم داده شود و از این راه، شاگردان شکل نوشتاری آن کلمات را به یاد آورند. اجرای چنین کاری باعث تثبیت بیشتر شکل نوشتاری کلمات در ذهن شاگردان می شود.

 

متن املا باید به صورت عبارت یا جمله های کوتاه، به طور طبیعی و عادی گفته شود؛ نه به گونه کشیدن صداهای متفاوت یک کلمه و نه به صورت گفتن سریع و غیر عادی یک کلمه.

 

هر کلمه یا عبارت تنها یک دو بار گفته شود تا شاگردان عادت کنند با گوش دادن به صدای معلم، شکل نوشتاری کلمه را به یاد بیاورند، آن را زیر لب آهسته تکرار کنند و بنویسند.

 

سرعت خواندن متن املای کلمات باید با توان نوشتاری شاگردان متناسب باشد؛ یعنی کلمات و عبارت های متن املا تندتر یا کندتر از حد معمول خوانده نشود. زیرا بدخطی شاگردان و جا انداختن کلمه ها در املا نتیجه تند گفتن و کندنویسی شاگردان به دلیل کند گفتن املاست.

 

هنگام خواندن متن املا، حرکات آموزکار نباید به گونه ای باشد که باعث حواس پرتی شاگردان شود.

 

کلمه ها و عبارت های متن باید در هنگام گفتن املا به طور صحیح و عادی تلفظ شود. زیرا اشتباه نویسی پاره ای از کلمات، به دلیل تلفظ ناصحیح آن ها به وسیله گوینده متن است.

 

به منظور تشویق شاگردان به درست و زیبا نوشتن کلمات در متن املا، علاوه بر نمره دیکته، می توانید یک نمره خوش نویسی نیز به آن ها بدهید.

 

برای نوشتن املای کلمات نظر شاگردان را به سه نکته زیر جلب کنید.

 

-        صحیح نوشتن کلمه ها از نظر نوشتاری

 

-        سرعت متناسب برای نوشتن کلمه ها

 

-        خوانا و زیبانویسی کلمه از نظر شکل نوشتاری همراه با تمیز نویسی.

 

-   از کلماتی که از حروف ( ث- ح- ذ- ص- ض- ط- ظ- ع) نوشته می شوند و شاگردان آن ها را خوانده اند، املا گفته شود. بنابراین، از گفتن کلماتی که با استفاده از این حروف نوشته می شوند وشاگرد آن ها را نخوانده و ندیده است، خودداری کنید.

 

-   اگر املای کلمات هم خانواده را که با این حرف نوشته می شوند، آموزش داده اید،       می توانید در حد توان و کشش شاگردان در هر پایه از آن ه در املای کلاس استفاده کنید.

 

 

گاهی عوامل حواس پرتی در محیط سبب می شود شاگرد نتواند برای به یاد آوردن شکل صحیح کلمه ها تمرکز حواس پیدا کند.

 

ممکن است دانش آموز به دلایل گوناگون، کند نویس باشد و نتواند به طور عادی متن و کلمات املا را بنویسد.

 

ممکن است دانش آموز به سبب نقص شنوایی، متوجه گفته های معلم نشود وکلمات را بنا بر تشخیص نادرست خود، غلط بنویسد.

 

امکان دارد دانش آموز به سبب داشتن نقص بینایی، نتواند کلمات صحیح را بنویسد.

 

گاهی غیر طبیعی بودن جلسه و نبود امنیت روحی برای کودک سبب می شود که او نتواند شکل صحیح کلمات را به یاد بیاورد.

 

گاهی نبود تمرین و آموزش کافی برای یاددهی و یادگیری کلمات متن درس، باعث غلط نویسی کلمات می شود.

 

گاهی بیماری های جسمی و روحی دانش آموز سبب فراموشی و ناتوانی او در به یاد آوردن شکل صحیح کلمات می شود.

 

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 17 اسفند 1392  10:51 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها