دختراني که بيشتر از بقيه بدنشان را به صورت شيء جنسي درميآورند، عزت نفس پايينتري دارند. به همين دليل کاهش عزتنفس در اوايل دوران بلوغ، ميتواند دختران را به طور خاص نسبت به پيامهاي فرهنگياي که معروفيت، کارآيي و مقبوليت اجتماعي را منوط به دارا بودن ظاهر جنسی خاص ميکند در معرض آسيب قرار دهد.
به گزارش سرویس زنان جهان؛ اخیرا بنا به پيشنهاد کميته زنان در روانشناسي و سازمان روانشناختي آمریکا کارگروهی موظف شد تا گزارشي در مورد نگاه جنسي صرف به دختران در رسانههاي آمريکا تهيه کند و به بررسي پيامدهاي شناختي، احساسي و همچنين پيامدهاي مربوط به سلامت رواني و جسمي بپردازد.
اين کارگروه، ايجاد کردن ديدگاه جنسي در مورد دختران را اينگونه تعريف ميکند: ايجاد ديدگاه جنسي زماني اتفاق ميافتد که ارزش يک انسان را تنها ناشي از رفتار يا جذابيت جنسي او بدانيم و خصوصيات ديگر او در نظر گرفته نشود و فرد به يک شي جنسي بدل شود. به بيان ديگر اين فرد به کالايي براي استفاده جنسي ديگران تبديل ميگردد.
آنها حوزههاي مورد بررسي خود را در سطح جامعه و سطح ميانفردي در نظر گرفتند: منظور از نقش جامعه، هنجارها، توقعات و ارزشهاي فرهنگياي است که از راههايي مثل رسانه افراد را تحت تأثير خود قرار ميدهند. اگر خود دختران با خود به عنوان يک شيء جنسي رفتار کنند و بدانند که رفتار و ظاهر جنسي آنها مورد تأييد و تشويق جامعه است احتمالاً اين استانداردها را براي خود دروني ميکنند.
در گزارش کارگروه هم آمده، رسانهها بازتاب فرهنگ رايج هستند و دسترسي به آنها براي همه افراد ممکن است. هر فردي حداقل در طول روز با چند رسانه مرتبط است و پيامهايي را از آنها ميگيرد. در اين بين دختران بيشترين استفادهکنندگان از رسانهها هستند و اين پيامها را دريافت ميکنند.
شکلگيري هويت، علامت مشخص رشد دوران بزرگسالي است. تحقيقات نشان دادهاند که هويت نگراني عمده دختران جوان است. استاسبرگر ويلسن اين بحث را مطرح کردهاند که افرادي که هنوز بالغ نشدهاند، مانند بازيگراني هستند که با چهرههاي متفاوتي از هويت تازه شکليافتهشان کسب تجربه ميکنند و ماسکهاي اجتماعي متفاوتي را بر چهره ميزنند. اين انعطافپذيري ممکن است آنها را به شيوهاي خاص در برابر پيامهايي که در جامعه القا ميکند حساس نمايند به اين ترتيب، پيامها و محصولات با کارکرد جنسي در طي اين مرحله رشد ممکن است خيلي راحتتر پذيرفته شوند.
محققان به طور خاص نشان دادند که در کلاس هشتم، دختراني که بيشتر از بقيه بدنشان را به صورت شيء جنسي درميآورند، عزت نفس پايينتري دارند. به همين دليل کاهش عزتنفس در اوايل دوران بلوغ، ميتواند دختران را به طور خاص نسبت به پيامهاي فرهنگياي که معروفيت، کارآيي و مقبوليت اجتماعي را منوط به دارا بودن ظاهر جنسی خاص ميکند در معرض آسيب قرار دهد. اين دختران همچنين بيشتر دچار افسردگي ميشوند.
یک زن نویسنده که در نیویورک می نویسد در نوشته های خود به این موضوع ابراز نگرانی می کند که جامعه آمريکا به طرز وحشتناکي به سمت گسترش صنعت سرگرمي و هرزهنگاري پيش رفته است. حقيقت اين است که زنان، در تلاش براي به دست آوردن بهترين و بيشترين فرصتهاي جنسي هستند.
او به تناقصهايي که در نظام آموزشي آمريکا در مورد مسائل جنسي وجود دارد، اشاره کرد و با انجام مصاحبههاي متعددي با دانشآموزان مدارس آمريکايي، وضعيت نوجوانان در اين مدارس را از نظر جنسي تشريح ميکند. يکي از مشکلات اساسي اين مدارس اين است که دختران در محيط مدارس با لباسهاي تنگ، يقههاي باز و دامنهاي کوتاه ظاهر ميشوند. در آنجا نگاههاي زيادي به سمت پسران است و دختران نيز تلاش زيادي ميکنند تا خودشان را بيشتر در معرض نگاه ديگران قرار دهند. قانون پوشش در مدارس تنها مدت کوتاهي پيگيري ميشد. اين جالب است که معلمان نسبت به منحرف شدن پسران نگران بودند. ولي حقيقت آن است که کساني که در رقابت براي جنسی به نظر آمدن، منحرف ميشوند، دختران هستند.
نويسنده به تحليل فيلمي با رویکر جنسی ميپردازد که چگونه اين فيلمهاي تبليغاتي براي زنان، جوان و دختران الگوسازي ميکنند و عنصر جذابیت جنسی را عنصري از زندگي مصرفي جلوه ميدهند.
نویسنده معتقد است کار زنان از اين طريق خوب جلوه داده ميشود که هيچ ايده، احساس، عقيده سياسي و وابستگي به گذشته يا آينده خود ندارند و اين تنها کليشهاي مصنوعي و سادهانگارانه از تمايل جنسي زنان است که دائماً در فرهنگ آمريکا تکرار ميشود.
در ادامه یکی دیگر از محققان آمریکایی به تاثیر عمیق فرهنگ مادی گرایی در غرب می پردازد و به عنوان یک عاکل موثر در معضلات فرهنگی معتقد است:شايد فريبندهترين جنبه ارزشيابي مدرن اين است که در آن «داشتن به اندازه کافي» مطرح نيست، بلکه بيش از ديگران داشتن مهم است. به اين ترتيب هيچگاه انسان به اندازه کافي نخواهد داشت چون هميشه کساني هستند که بيشتر از او دارند. بر اساس آن چه مجريان تبليغاتي طي سالها تجربه کردهاند، يک مصرف کننده خوب کسي است که فقط به نيازها و آرزوهايش ميانديشد و تصور زيستن بر پايه ضروريات زندگي برايش محال است.
منبع : حجاب نیوز - 15/09/1389