حجتالاسلام علي رفيعي چالوسي، استاد سطوح عالي حوزه علميه قم در گفتگو با خبرگزاري شبستان رابطه با تدوين شخصيت و اهميت زيارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها گفت: در رابطه با اهميت شخصيت حضرت معصومه سلام الله عليها با توجه به اينکه ايشان ذو ابعاد هستند و معرفت و شناخت ايشان براي افرادي همچون ما که افرادي عادي هستيم محال است (چرا که معرف بايد اعرف از معرف باشد) بنابراين براي شناختن حضرت ميبايست از معصومين کمک بگيريم و بدانيم در اين زمينه چه فرمودهاند.
وي افزود: مرحوم طبرسي در کتاب مستدرک الوسايل از امام صادق عليه السلام روايتي را نقل ميکند که حضرت فرمودند: خداوند را حرمي است و آن مکه ميباشد. حرم يعني هر چيزي که احترام آن واجب است و لذا امام حسين عليه السلام به دليل احترام و حرمت مکه در آن مکان قتال نکرد و از خصايص مکه آن است که در هر زمان هر کسي که وارد مکه شود بايد احرام ببندد. حضرت در ادامه فرمودند: پيامبر صل الله عليه وآله را نيز حرمي است در مدينه.
صادق آل محمد«صل الله عليه وآله» و دختري که هنوز متولد نشده
حجتالاسلام رفيعي با بيان اينکه رسول خدا صل الله عليه وآله علاقه خاصي به اين شهر داشتند، تصريح کرد: در بخشي از دعاهاي رسول خدا صل الله عليه وآله آمده است که فرمود خداوندا مدينه را محبوب ما ساز همچنان که مکه را محبوب ما ساختي! حضرت صادق عليه السلام در ادامه فرمودند براي اميرالمؤمنين عليه السلام نيز حرمي است و آن شهر کوفه و ما اهل بيت را نيز حرمي است در شهر قم.
اين استاد سطح عالي حوزه علميه قم تصريح کرد: شخصيت حضرت معصومه سلام الله عليها در اينجا بروز و ظهور پيدا ميکند. آنجا که امام در ادامه حديث ميفرمايند: بزودي بانويي از اولاد من در آنجا (قم) دفن ميشود که نام او فاطمه است يعني شخصيت وجودي اين بانو به گونهاي است که شهر قم ، به سبب حضور ايشان داراي حرمت و احترام شده است.
اين بانو داراي مقام عصمت بوده است
وي در ادامه با اشاره به جايگاه خاص قم خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه حرم اهل بيت عليهم السلام در قم است به احترام حضرت معصومه سلام الله عليها اين مکان بايد به دور از هرگونه گناه ، عصيان، ظلم و طغيان باشد، در اين شهر بايد حرمتها و حريمها حفظ شود چرا که اين مکان، مکان امن الهي است. در همين رابطه درباره شخصيت حضرت معصومه سلام الله عليها چنين نقل است که در ميان دختران حضرت موسي بن جعفر عليه السلام تنها ايشان ملقب به معصومه بوده اند، يعني ايشان داراي مقام عصمت بوده است.
حجتالاسلام رفيعي افزود: در لسان عرب هرگاه القاب به کار برده ميشود همراه با مسماي خاصي است يعني معناي خاص خود را دارد. ممکن است نام فردي فاضل انتخاب شده باشد اما وي اهل فضيلت نباشد يا نام فردي جواد باشد در حالي که وي اهل بخشش نيست اما درباره ائمه معصومين عليهم السلام اينگونه نيست و افرادي که در مسير اهل بيت گام برميدارند نيز اينگونه نبودهاند. لذا حضرت معصومه سلام الله عليها را طاهره ميناميدند چرا که به معناي واقعي پاک بود و گناهي از ايشان سر نزد، بنابراين بيدليل نيست که حضرت، معصومه ناميده شد.
رشيده ناميده مي شد چراکه در بلوغ فکري و علمي بي مانند بود
وي در ادامه با اشاره به برخي از القاب حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها گفت: از ديگر القاب ايشان حميده است چون حضرت قابل ستايش بود. همچنين ايشان را رشيده ميناميدند چرا که از نظر بلوغ علمي، فکري و در علم حديث، رجالشناسي و تفسير به معناي واقعي قابل اعتماد بودند. حضرت معصومه را مرضيه، تقيه و سيده نيز ميناميدند.
استاد سطوح عالي حوزه علميه قم تاکيد کرد: حتي در کتاب زبدةالتکاليف آمده است که ايشان صديقه و سيدالنساءالعالمين نيز ناميده ميشدند و اين بيانگر شخصيت والاي اين بانوي بزرگوار است.
حجتالاسلام رفيعي در تبيين فرازهايي از زيارتنامه حضرت معصومهسلام الله عليها گفت: اين زيارتنامه مأثور از امام رضا عليه السلام است يعني زيارتنامهاي که در حرم حضرت معصومه خوانده ميشود به امر امام رضا عليه السلام انشاء شده است. در فرازي از اين زيارتنامه آمده است که « فان لک عندالله شأنا من الشأن» ؛ براي تو نزد خدا مقامي از مقامها ميباشد؛ همه تلاش ميکند تا از طريق تقوا و پرهيزگاري نزد خداوند مقام و منزلتي بدست آورد. طبق زيارتنامه حضرت معصومه سلام الله عليها، ايشان اين شأنيت و مقام را نزد حضرت حق بدست آورده است. لذا به دليل چنين مقام و جايگاهي حضرت ميتوانند ما را شفاعت کنند، به عبارت ديگر ما خطاب به حضرت معصومه سلام الله عليها ميگوييم شما در نزد خداوند به جايگاهي رسيدهايد که مقام شفاعت از آن شماست و به قدري در نزد پروردگار از قداست و منزلت برخوردار هستيد که اگر از خدا درخواستي داشته باشيد خداوند آن را ميپذيرد. دقت کنيم که اين سخن، سخن امام رضا عليه السلام درباره اين بانوي بزرگوار است.
سفارش ويژه براي زيارت حضرت
حجتالاسلام رفيعي در ادامه و در بيان آثار و ثمرات زيارت اين بانوي فاضله تصريح کرد: سفارشات ويژهاي نسبت به زيارت اين بانوي بزرگوار شده است و گفته ميشود که زيارت اين بانو داراي شرايطي است، از جمله علامه مجلسي (ره) از امام رضا عليه السلام روايتي نقل ميکند که فرمودند اگر کسي او را در حالي که عارف به حق اوست زيارت کند بهشت بر او واجب ميشود اما منظور از عارفبودن نسبت به حق حضرت معصومه چيست؟
وي با بيان اينکه معرفت نسبت به شخصيت حضرت معصومه سلام الله عليها نوع خاصي از شناخت و آگاهي ميباشد، گفت: آيا منظور از شناخت حضرت اين است که بدانيم ايشان دختر موسي بن جعفر عليه السلام و خواهر حضرت رضا و عمه جوادالائمه عليهم السلام هستند، آيا همين کافي است يا معرفت از اين جهت منظور است که بدانيم اين بانو حبيبه خداست و در نزد خداوند مقام و منزلتي ويژه دارد، آنچنان که اگر بخواهد و خداوند به ايشان اذن دهد هرچه ايشان اراده کند، واقع ميشود يعني مظهري از مظاهر خداست که عدالت، صدق و راستي خدا را در اين مظهر ميتوان ديد.
اين استاد حوزه علميه قم با اشاره به آيهاي از قرآن کريم خاطرنشان کرد: قرآن ميفرمايد ذکر و ياد خدا به انسان آرامش ميبخشد، به همين شکل هنگامي که شما در حرم حضرت معصومه سلام الله عليها زيارتنامه يا دعا قرائت ميکنيد احساس آرامش به شما دست ميدهد و اين مصداق آيه الا بذکرالله تطمئن القلوب ميباشد. ما اگر حقيقتا اين بانوي بزرگوار را بشناسيم بهشت بر ما واجب ميشود. اگر بدانيم حضرت با گناه، ترک نماز، بيعفتي و بيحجابي مخالف و با دينمحوري، دينداري، ولايت و راستي و درستي موافق است و در همين مسير گام برداريم مسلما به دستورات ائمه اطهار عليهم السلام عمل کردهايم لذا بهشت نيز بر ما واجب ميشود.
منبع:http://www.velayattv.com