0

هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

 
saharjoon
saharjoon
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 196
محل سکونت : تهران

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

سال خمسی چیست؟

از آنجا كه سال شمسی با سال قمری متفاوت است بهتر است كه مبنای محاسبه همان سال قمری باشد كه كمی از سال شمسی كمتر است اگر چه مراجع عظام تقلید  محاسبه با هر دو را جایز می دانند.

 

 


یكی از فروع دین مقدس اسلام مسأله خمس است و از احكامی می باشد كه قرآن كریم نیز علاوه بر احادیث به آن تصریح نموده است: «واعلموا أنما غنمتم من شیء فأن لله خمسه وللرسول ولذی القربی ....» (1)

بدانید كه هر چه را كه بدست می آورید یك پنجم آن از آن خدا و رسول و نزدیكان او ... می باشد.

بعضی از افراد سۆال می كنند كه آیا خمس در قرآن آمده ؟!!

و در بعضی مواقع سۆال آنها از روی انكار می باشد و به خیال خود می خواهند سۆال شونده را در مضیقه قرار دهند، پس بر یك مسلمان متدین لازم است كه با قرآن مأنوس باشد و حداقل، آیات كلیدی قرآن را حفظ باشد و به عنوان مثال: تا كسی شبهه ای مانند شبهه فوق را مطرح نمود، با حاضر جوابی كامل بگوید: « بله، در سوره انفال، آیه41»

این گذشته از این است كه برای واجب بودن یك عمل لازم نیست كه حتما قرآن به آن تصریح نموده باشد چرا كه بسیاری از جزئیات اعمال عبادی در قرآن بیان نشده اما ما آن را از سنت پیامبر صلی الله علیه و آله كه از طریق اهل بیت علیهم السلام و روایات آنان به دست ما رسیده، بدست می آوریم. به عنوان نمونه: تعداد نماز های یومیه، تعداد ركعات آن، كیفیت ركوع و سجود، مناسك حج و غیره، اما در عین حال هیچ كس شك ندارد كه این جزئیات و احكام، جزء دین اسلام می باشد!

و در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: « الله كه هیچ خدایی جز او نیست وقتی صدقه را بر ما حرام كرد، خمس را برای ما نازل نمود پس صدقه بر ما حرام است و خمس برای ما واجب و كرامت (هدیه) بر ما حلال می باشد.»(2)

 

طریقه محاسبه سال خمسی

زمانی را كه اولین درآمد به دست انسان می رسد - یعنی درآمدی كه مشمول خمس می شود نه مثل ارث و مهریه و دیه بلكه مانند حقوق یا سودِ تجارت و امثال آن – مبنای محاسبه سال خمسی قرار می دهیم و آن زمان می شود مبدأ سال خمسی و در بین سال هر چه از درآمد را خرج نیازهای متعارف زندگی نمودیم مشمول خمس نخواهد بود و هرچه را تا سر سال كه بازگشت به همان مبدأ است باقی بماند یك پنجم آن متعلق به امام زمان علیه السلام می باشد.

برای واجب بودن یك عمل لازم نیست كه حتما قرآن به آن تصریح نموده باشد چرا كه بسیاری از جزئیات اعمال عبادی در قرآن بیان نشده اما ما آن را از سنت پیامبر صلی الله علیه و آله كه از طریق اهل بیت علیهم السلام و روایات آنان به دست ما رسیده، بدست می آوریم. به عنوان نمونه: تعداد نماز های یومیه، تعداد ركعات آن، كیفیت ركوع وسجود، مناسك حج و غیره، اما در عین حال هیچ كس شك ندارد كه این جزئیات و احكام، جزء دین اسلام می باشد!

 

به طور مثال: اگر اولین درآمدی كه به دست ما رسید دهم رمضان بود سال خمسی ما با دهم رمضان آغاز می شود و تا دهم رمضان سال آینده هر چه از درآمدمان خرج نیازهای متعارف شود یعنی نیازهایی كه در شأن و جایگاه اجتماعی ماست، متعلق خمس نخواهد بود و وقتی دهم رمضان سال آینده فرا رسید هر چه از درآمد بین سال باقی مانده، متعلق خمس است چه به شكل پول نقد و چه به شكل اجناسی كه عین آن به طور تدریجی به مصرف می رسد مثل برنج و حبوبات و امثال آن البته اشیائی كه مثل فرش این گونه نیستند اگر خرید آن مورد نیاز از دید عرف بوده، خمس نخواهند داشت.

چند نكته در این رابطه گفتنی است:

اول: اگر در بین سال پول یا مالی را به گونه ای مصرف كنیم كه خارج از شأن ما باشد یا اسراف محسوب شود خمس آن برگردن مان خواهد بود.

دوم: اگر بخواهیم زمان سال خمسی را تغییر دهیم فقط در صورتی می توانیم كه آن را كم كنیم نه بیشتر! با این توضیح كه اگر رأس سال خمسی ما دهم رمضان است ما آن را به قبل از دهم بكشانیم و مثلا در شعبان محاسبه كنیم و خمس را زودتر از موعد پرداخت نماییم اشکالی ندارد اما به زمانی دیرتر از دهم رمضان مثلا شوال نمی توانیم منتقل كنیم .

سوم: از آنجا كه سال شمسی با سال قمری متفاوت است بهتر است كه مبنای محاسبه همان سال قمری باشد كه كمی از سال شمسی كمتر است اگر چه مراجع عظام تقلید  محاسبه با هر دو را جایز می دانند.

زمانی را كه اولین درآمد به دست انسان می رسد - یعنی درآمدی كه مشمول خمس می شود نه مثل ارث و مهریه و دیه بلكه مانند حقوق یا سودِ تجارت وامثال آن – مبنای محاسبه سال خمسی قرار می دهیم و آن زمان می شود مبدأ سال خمسی و در بین سال هر چه از درآمد را خرج نیاز های متعارف زندگی نمودیم مشمول خمس نخواهد بود و هرچه را تا سر سال كه بازگشت به همان مبدأ است باقی بماند یك پنجم آن متعلق به امام زمان علیه السلام می باشد

چهارم: می توان برای هر منفعتی، جداگانه سال معین نمود یعنی اگر شخصی اول رمضان مقداری پول به عنوان درآمد كسب كرد و در آخر رمضان نیز مال دیگری، می تواند پرداخت خمس آن مال دیگر را تا آخر رمضان سال آینده تأخیر بیاندازد اگر چه كه پرداخت خمس آن پول، اول رمضان سال آینده خواهد بود ولی بهترین شكل برای محاسبه، همان سالِ كلی برای همه اشیاء قرار دادن است.

پنجم: كسی كه می داند اضافه درآمدش بیش از یك سال باقی نخواهد ماند لازم نیز نیست برای خود سال خمسی معین داشته باشد.

ششم: سال خمسی هر شخصی فقط مربوط به اموال خود آن شخص می باشد و مثلا به اموال همسر و شریك وی، ربطی نخواهد داشت و آنها باید برای خود جداگانه سال تعیین نمایند.

هفتم: بدهی یك شخص باید جزء آن سالی محسوب شود كه موعد پرداخت آن در آن سال فرا می رسد و شخص نیز قصد پرداخت آن را دارد با این توضیح كه اگر تا قبل از فرا رسیدن سال خمسی، بدهی خود را پرداخت كنیم، آن پولی كه به عنوان بدهی پرداخت می شود مشمول خمس نخواهد بود اما اگر موعد بدهی فرا برسد و ما قصد پرداخت آن را نداشته باشیم و آن پول را به نوعی پس انداز نماییم و سر سال خمسی فرا برسد، در آن صورت مشمول خمس خواهد بود مگر این كه در همان ایام نزدیك به سال خمسی قرار باشد كه به عنوان بدهی پرداخت شود و در واقع ما آن پول را سر سال خمسی كنار می گذاریم تا بدهی خود را بپردازیم.

دوشنبه 21 بهمن 1392  10:54 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990
parisaexp
parisaexp
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 888
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْعَقْلِ احْتِمَالُ الْجُهَّال‏

برای هر چیزی زکاتیست و زکات عقل تحمّل نادانان است.

دوشنبه 21 بهمن 1392  1:48 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
mahderonaldo
mahderonaldo
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : تیر 1392 
تعداد پست ها : 1610
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

خمس به شش قسمت تقیسم مى شود، سهمى براى خدایتعالى است ، سهمى دیگر از آن رسول خدا است ، و سهمى از آن امام علیه السلام است که این سه سهم دراین اعصار متعلق بصاحب الامر ارواحناله الفداء وعجل الله تعالى فرجه مى باشد، و سه سهم دیگر از آن ایتام و راه ماندگان و مساکین از سادات است (سادات یعنى کسانیکه از طرف پدر پشت به پشت منتهى شوند بجناب عبدالمطلب ) بنابراین مساکین و ایتام و راه ماندگانى که مادرشان سید است و از طرف مادر منتهى به آن جناب مى شوند خمس ‍ برایشان حلال نیست و در مقابل صدقه که براى سادات حرام است براى آنان حلال است.

دوشنبه 21 بهمن 1392  7:37 PM
تشکرات از این پست
kz1350 hoseinh1990 omiddeymi1368
kz1350
kz1350
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1392 
تعداد پست ها : 6140
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

در حقیقت خمس به جاى همان زكاتى است كه به سایر مستمندان داده مى‏شود و شرایط پرداخت آن هم به سادات تقریبا مشابه شرایط پرداخت زكات به سایر فقراست، منتها براى حفظ حیثیت خاندان پیغمبر (ص) كه در واقع حفظ حیثیت پیغمبر (ص) و رعایت مقام شامخ اوست، به صورت دیگر و به عنوان دیگرى پراخت مى‏شود و این یك نوع ادب و احترام در برابر شخصیت والاى پیغمبر گرامى اسلام است و به هیچ وجه جنبه مزد و پاداش ندارد و بدیهى است كه احترام و ادب و حفظ حیثیت مردان بزرگ با مزد و پاداش فرق بسیار دارد

دوشنبه 21 بهمن 1392  7:41 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 omiddeymi1368
muhammad_mahdi
muhammad_mahdi
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 558
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

... البته ماهم به نوبه خدمون سعی میکنیم خمس رو ... بااینکه سخته ولی بپردازیم

دوشنبه 21 بهمن 1392  10:25 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 omiddeymi1368
mghjkhhjiu
mghjkhhjiu
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 64

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

آیا بر کارمندان هم خمس واجب است؟

خمس

 

 


خمس، نوعى تعدیل ثروت است كه انسان با اراده خود و با قصد قربت، براساس ایمانى كه دارد و اعتمادى كه به او مى‏شود، درآمدهاى خود را بررسى و هزینه متعارف زندگى خود را از آن كاسته و بیست درصد از سودى كه مازاد بر هزینه زندگى سالانه او است، به عالم‏ترین، متّقى‏ترین و بى‏هوس‏ترین افراد مى‏پردازد تا او همچون وكیلى مورد اعتماد، در آنچه به صلاح جامعه مى‏بیند، هزینه كند.

 

 


 

در متون معروف و اصلى تشیّع احادیث فراوانى در زمینه خمس و چیزهائى كه خمس به آنها تعلّق مى گیرد، و طرز تقسیم و مصرف و سایر احكام آن رسیده است، كه ذكر تمام آنها در این مختصر ممكن نیست.

تنها در كتاب معروف «وسائل الشّیعه» بیش از هشتاد حدیث در پانزده باب مختلف در زمینه احكام خمس از كتب معروف شیعه جمع آورى شده است.

بنابر این ما تبرکا چند نمونه روایت را در این باب ذکر می کنیم:

*ابوبصیر می گوید به امام صادق (علیه السلام) درنامه ای نوشتم: گاهی به انسان هدیه ای می رسدكه قیمت آن 2000درهم یا كمتر یا بیشتر است، آیا پرداخت خمس آن واجب است؟ حضرت در پاسخ نوشت: «الخمس فی ذلك»(باید یک پنجم  آن را بپردازد).

باز به حضرت نوشتم: مردی باغ میوه ای دارد، خانواده اش از میوه آن باغ می خورند وبخشی هم ازآن به فروش می رسد، آیا در آن خمس هست؟ فرمود: آن چه را كه می خورند، از هزینه زندگی است و خمس ندارد، اما آنچه می فروشند، خمس دارد.

*سماعه می گوید: از امام كاظم (علیه السلام) درباره خمس سۆال كردم، در پاسخ فرمود: «فی كلّ ما أفاد الناس من قلیل أو كثیر»، در كلیه درآمدها خواه كم و خواه زیاد خمس باید پرداخت شود.

یاران واقعى اهل‏بیت علیهم السلام آنگونه ایمان داشتند كه نپرداختن خمس را مساوى با حرام خوردن و قبول نشدن نماز و روزه مى‏دانستند و در سۆال كتبى خود از آن بزرگواران مى‏پرسیدند كه خمس را چگونه بپردازیم تا جزو حرام خواران و كسانى كه نماز و روزه‏شان قبول نیست نباشیم

*شیخ صدوق می گوید: در یكی از نامه های حضرت رضا علیه السلام آمده است: «إنّ الخمس بعد المۆونة»; «خمس، پس از كسر هزینه هاست.»

*امیرالمۆمنین علیه السلام فرمود: «هلك الناس فى بطونهم و فروجهم لانهم لم یۆدوا الینا حقّنا» «1»

مردم بخاطر اینكه حقّ ما را نمى‏دهند غذا و آمیزش آنان ناپاك شده و سبب هلاكت آنان مى‏شود.

در بعضى احادیث مى‏خوانیم: «من استحل منها شیئاً فامسكه فانما یاكل النیران» «2»، كسى كه بخشى از خمس را حلال پندارد و آن را نپردازد، گویا آتش مى‏خورد.

یاران واقعى اهل‏بیت علیهم السلام آنگونه ایمان داشتند كه نپرداختن خمس را مساوى با حرام خوردن و قبول نشدن نماز و روزه مى‏دانستند و در سۆال كتبى خود از آن بزرگواران مى‏پرسیدند كه خمس را چگونه بپردازیم تا جزو حرام خواران و كسانى كه نماز و روزه‏شان قبول نیست نباشیم. «3»

امام باقر علیه السلام فرمود: آسان‏ترین وسیله‏اى كه انسان را به دوزخ مى‏برد خوردن مال یتیم است، سپس حضرت فرمود: ما یتیم هستیم «4» (و نپرداختن خمس، به منزله خوردن مال یتیم است.)

چهارشنبه 23 بهمن 1392  6:28 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990
majnon313
majnon313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1388 
تعداد پست ها : 287
محل سکونت : قم

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

دستور امام رضا عليه السلام به پرداخت خمس

گروهي از مردم خراسان به حضور امام رضا عليه السلام رفتند و چنين درخواست نمودند:« ما را از پرداخت خمس معاف كن و خمس را به ما ببخش.» حضرت رضا عليه السلام [كه مي دانست آنها شايسته بخشش نيستند، وبا نيرنگ مي خواهند اين وظيفه الهي را ترك كنند] به آنها فرمود: «اين چه نيرنگي است؟ شما با زبان خود نسبت به ما اظهار اخلاص و دوستي مي كنيد، و از حقي را كه خداوند براي ما قرار داده و آن خمس است، كوتاهي مي نماييد» آنگاه سه بار فرمود:«لانجعلُ لانجعلُ لانجعلُ لاحد منكم في حل؛  نمي كنيم، نمي كنيم، نمي كنيم، شما را معاف نمي داريم.» و در سخن ديگر فرمود:«اِنَّ الخَمسَ عَونُنا علي دينِنا…؛خمس مايه كمك بر دين ما است.»

اصول كافي-باب الفيئي والانفال…حديث 25و26

 

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم وترحم علی عجزنا واغثنا بحقهم

چهارشنبه 23 بهمن 1392  8:52 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

اللهم عجل لولیک الفرجـــــــــــــــــــــــــ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه مشارکت کنندگان محترم در طرح ذوالکفل (پرداخت خمس )

امتیازات طرح ذوالکفل (پرداخت خمس) به شرح جدول ذیل  تقدیم می گردد:

با تشکر از

-کلیه مشارکت کنندگان محترم

-مدیران گرامی تالار  سرکار "tahmoresو جناب "hoseinh1990" به جهت ایجاد و مدیریت مباحث

امتیازات تقدیم گردید

200 امتیاز بپاس زحمات جناب hoseinh1990  از جانب روابط عمومی به نامبرده تقدیم گردید

 

ردیف

امتیازات

کاربران

1

40

ahmaddanak

2

30

arseyfi

3

30

asheq1hazrat

4

30

borkhar

5

40

farshon

6

30

goodby

7

40

javadtel

8

40

kz1350

9

40

lenditara1

10

30

lindhfvhidld

11

40

mahderonaldo

12

30

majnon313

13

30

maryamjoon

14

30

mghjkhhjiu

15

30

mohamadr200090

16

40

mohammadtorres

17

40

muhammad_mahdi

18

40

nargesi

19

40

omiddeymi1368

20

30

parisaexp

21

30

sabrezinab

22

30

sadegh1369

23

30

saharjoon

24

40

Yarabyarabyarab

 

با توجه به هدف که در این طرح ذکر شده دوستانی که فعال تر هستند و به تعهد خود عمل می کنند

ان شاء الله پاداش اصلی و هزاران برابر با ارزشتر را از خداوند خالق یکتا و مولا امام زمان (عج)

دریافت می نمایند

با تشکر از کلیه همراهان عزیز و گرامی

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 26 بهمن 1392  1:57 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon
pebdeniofpersia
pebdeniofpersia
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 2564
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

می خواهید امام باقر علیه السلام ضمانتتان کند؟!

 

 


پرداخت خمس راهى براى ایجاد الفت و محبت میان طبقات مختلف و جلوگیرى از ایجاد شكاف‏هاى عمیقِ اجتماعى است. همینطور این پرداخت، رابطه عاطفى میان فقها و مردم را برقرار مى‏كند و فقها را از وضعیّت اقتصادى جامعه آگاه مى‏كند.

 


آثار خمس‏ (2)

در مقاله قبل فهرست وار بعضی از آثار پرداخت خمس  که با تعابیر مختلف در روایات آمده است را بررسی کردیم که در ادامه آن مطالب، این نوشتار را که بررسی آیات و روایات در همین زمینه است تقدیم شما عزیزان می کنیم.

1ـ كفّاره گناهان و ذخیره قیامت‏

امام رضا علیه السلام فرمودند: خارج كردن خمس مال، وسیله آمرزش گناهان و ذخیره قیامت و روز نیاز شماست. «فان اخراجه ... تمحیص ذنوبكم و ما تمهدون لانفسكم لیوم فاقتكم» (وسائل، ج 9، ص 538)

2ـ ضمانت بهشت‏

شخصى نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام فرمودند: بر من و پدرم لازم است كه بهشت را براى شما ضمانت كنیم.

«ضمنت لك علىّ و على ابى الجنّة» (وسائل، ج 9، ص 528)

كسى كه حساب سال دارد و خمس مى‏دهد، در واقع شخصى حسابگر، منظم و دقیق است و میزان درآمد و مصرفش مشخّص است

3ـ  شمول دعاى امام‏

امام رضا علیه السلام فرمودند: خمس، كمك ما بر حفظ مكتب است، سپس فرمودند: تا مى‏توانید خودتان را از دعاى ما محروم نكنید. «ولا تحرموا انفسكم دعاءنا ما قدرتم علیه» (وسائل، ج 9، ص 538)

4ـ كلید رزق‏

امام رضا علیه السلام فرمودند: پرداخت خمس كلید رزق شماست. «فان اخراجه مفتاح رزقكم» (وسائل، ج 9، ص 538)

5ـ نظم و حساب در سرمایه‏

كسى كه حساب سال دارد و خمس مى‏دهد، در واقع شخصى حسابگر، منظم و دقیق است و میزان درآمد و مصرفش مشخّص است.

امام باقر علیه السلام فرمودند: «الكمال كلّ الكمال: التّفقه فى الدّین والصبر على النائبة و تقدیر المَعیشة» (تحف‏العقول، ص 301)

بالاترین كمال در سه چیز است: شناخت عمیق دین، پایدارى در برابر ناملایمات و نظم و برنامه در زندگى.

كسى كه با پرداخت خمس، حق خدا و رسول و امام را مى‏دهد، در حقیقت مشمول تمام آیاتى است كه گفته شد. زیرا او هم خدا را یاد كرده، هم احسان كرده، هم اولیاى خدا و محرومان را گرامى داشته و هم مكتب الهى را یارى نموده است و دریافت این همه عنایات در برابر 20% مازاد درآمد سال، سود بزرگى است

عنایات ویژه‏

كسانى كه اهل خمس هستند، یعنى در هر درآمد خود، سهم خدا صلی الله علیه و آله، رسول، اهل بیت (علیهم السلام) و سهم دیگران را در نظر دارند، قهراً خدا و اولیاى او نیز به او عنایات ویژه دارند.

مگر در قرآن نمى‏خوانیم: «فاذكرونى اذكركم» (سوره بقره، آیه 152)

 مرا یاد كنید، شما را یاد مى‏كنم.

مگر در قرآن نمى‏خوانیم: «ان احسنتم احسنتم لانفسكم» (سوره اسرا، آیه 7)

 اگر خوبى كنید به خودتان خوبى كرده‏اید.

مگر در قرآن نمى‏خوانیم: «اذا حیّیتم بتحیّة فحیّوا باحسن منها» (سوره نساء، آیه 86)

 اگر شخصى نسبت به شما كریمانه برخورد كرد، شما بهتر از او برخورد كنید.

مگر قرآن وعده نداده كه «ان تنصروا اللّه ینصركم» (سوره محمّد، آیه 8)

 اگر شما خدا را یارى كنید خداوند شما را یارى مى‏كند.

مگر قرآن خبر از دوست داشتن نیكوكاران نداده است: «انّ اللّه یحبّ المحسنین» (سوره بقره، آیه 195)

آرى، كسى كه با پرداخت خمس، حق خدا و رسول و امام را مى‏دهد، در حقیقت مشمول تمام آیاتى است كه گفته شد. زیرا او هم خدا را یاد كرده، هم احسان كرده، هم اولیاى خدا و محرومان را گرامى داشته و هم مكتب الهى را یارى نموده است و دریافت این همه عنایات در برابر 20% مازاد درآمد سال، سود بزرگى است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان

 


منابع:

کتاب خمس ـ محسن قرائتی

وسائل السیعه ج 9

 

پنج شنبه 1 اسفند 1392  4:04 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
دسترسی سریع به انجمن ها