0

هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

 
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

بسمــــــــــــــــــــــــه تعالـــــــــــــــــــــــــی

عـــهــــدنــــــامــــه بــــاخــویـــــشـــــــــــــــــــــــــــــ

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

پرداخت خمس

 امام صادق عليه السلام :

 پرداخت خمس كليد رزق شماست.

مـا رهـروان ره حـق کـه بـا خـدا و امـام زمـان (عـج) خـویـشـــ عـهـد بـسـتـه ایـم هـر روز بـهـتـر از روز قـبـل بـاشـیـم بـا خـود عـهـد می‌بـنـدیـم که بـرای رضـای حـق و شـادی دل شـکـسـتـه مـولـایـمـان امـام زمـان (عج) بـا تـوکـل بـه خـدا و تـوسـل بـه چـهـارده مـعـصـوم  همیشه شاکر نعمت های خداوند باشیم و مال و دارایی خود را در مصارف شرعی و در راه خدا استفاده کنیم و  

خمس

مال خود را بپردازیم.

و بدینوسیله پیمانی مجدد با مولایمان حضرت ولی عصر(عج) می بندیم که راه ظهور را هموارتر سازیم.

ثواب و اجر این کار را هدیه می کنیم به ساحت مقدس امام زمان (عج) و برای سلامتی

مسئولین سایت راسخون و مدیر تالار گفتگوی آزاد

دعا می کنیم.

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

جمعه 18 بهمن 1392  12:10 PM
تشکرات از این پست
borkhar omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon farshon yarabyarabyarab nargesi
borkhar
borkhar
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 19319
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

تعریف خمس 

خمس همان حقى است كه خدايتعالى آنرا براى پيامبر گراميش ، محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله و ذريه آن حضرت كه خدا نسلشان را زياد كند قرار داده و آنان را گرامى داشته به اين كه محتاج زكات نشوند، و كسى كه يك درهم از خمس را نپردازد به آنان ظلم كرده و حقشان را غصب نموده است از مولايمان امام صادق علیه‌السلاموارد شده كه فرمود: (خداى كه جز او معبودى نيست از آنجا كه خوردن صدقه را بر ما حرام كرده حكم خمس را براى ما نازل فرمود، بنابراين صدقه بر ما حرام است و خمس تكليفى است كه خدايتعالى آنرا بنفع ما بر مسلمانان واجب كرده و چون جنبه احترام دارد خوردنش براى ما حلال است )و نيز از آن حضرت روايت شده كه فرمود: اين عذر از هيچ بنده خدائى پذيرفته نيست كه از خمس چيزى را خريدارى كند و هنگامى كه از او بازخواست مى شود بگويد، پروردگارا من آن كالا را با پول خودم خريدارى كرده ام مگر آنكه قبلا از اهل خمس اجازه گرفته باشد و از امام باقر عليه السلام روايت شده كه فرمود: (براى هيچكس حلال نيست با مالى كه خمس در آن هست چيزى خريدارى كند مگر بعد از آنكه حق ما را به ما رسانده باشد)و گفتار در خمس از چند جهت است . 
1 - بحث در اينكه در چه مالى خمس هست . 2 - بحث دراينكه چه كسانى مستحق خمسند؟ 3 - بحث در اين كه چگونه بايد خمس در بين صاحبانش ‍ تقسيم شود. 4 - بحث پيرامون انفال . 


موارد خمس 
 

  • غنائم
  • معدن
  • گنج
  • غواصی در دریا
  • مالی که از مخارج سالانه بیشتر باشد
  • زمینی که کافر از مسلمان بخرد
  • مال حلال مخلوط به حرام مصارف خمس

مصارف خمس 

خمس به شش قسمت تقیسم مى شود، سهمى براى خدایتعالى است ، سهمى دیگر از آن رسول خدا است ، و سهمى از آن امام علیه السلام است که این سه سهم دراین اعصار متعلق بصاحب الامر ارواحناله الفداء وعجل الله تعالى فرجه مى باشد، و سه سهم دیگر از آن ایتام و راه ماندگان و مساکین از سادات است (سادات یعنى کسانیکه از طرف پدر پشت به پشت منتهى شوند بجناب عبدالمطلب ) بنابراین مساکین و ایتام و راه ماندگانى که مادرشان سید است و از طرف مادر منتهى به آن جناب مى شوند خمس ‍ برایشان حلال نیست و در مقابل صدقه که براى سادات حرام است براى آنان حلال است. 
احکام خمس 

یکی از مهمترین مالیاتهای اسلامی، مالیات بر درآمد است. اگر کسی درآمدی داشته باشد که از سر سال اضافه بیاورد، یک پنجم از آن اضافه را باید بپردازد. آیه قرآن صریحاً دستور و جواب خمس را بیان نموده است: « و اعلموا انما عنمتم من شی فان لله خمسه و للرسول » البته اینکه به چه چیز مالیات خمس تعلّق میگیرد بین شیعه و سنی اختلاف است. 

برادران اهل سنت قانون خمس را فقط در غنائم جنگی جاری میدانند، ولی شیعیان به پیروی از روایات اهل بیت عصمت و طهارت ائمه هدی علیهم السلام که مفسّران واقعی قرآنند، خمس را در - غنائم جنگی - اضافه درآمد سالیانه - مال مخلوط به حرام - معادن - مالی که از غواصی بدست میآید واجب میدانند. 

خدایا دلم به سان قبله نماست...وقتی عقربه اش به سمت "تو"می ایستد آرام می شود

"ان الله مع الصابرین ...همانا خداوند با صابرین است"

جمعه 18 بهمن 1392  12:22 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 omiddeymi1368 bigharar farshon yarabyarabyarab
borkhar
borkhar
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 19319
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

سيره پيامبر(ص) و امامان(ع) در خمس

از بررسى جنگهاى پيامبر(ص) بر مى آيد كه آن حضرت, در هر جنگى, غنيمتهاى جنگ را كه از موارد خمس است,در اختيار مى گرفت و آن گاه به صلاح انديشى خود, به پنج قسم, يا كم تر و يا بيش تر, سهم بندى مى كرد.
اين سيره, پس از رسول خدا(ص) در بين امامان(ع), كم و بيش رواج داشت. گرچه امامان(ع) قدرت حكومتى و اجرايى نداشتند, ليكن از همان اندازه نفوذى كه در بين پيروان خود داشتند, در امور اقتصادى استفاده مى كردند و كسانى را كه به عنوان وكيل به شهرها و ديه هاى و قريه هاى دور و نزديك مى فرستادند و آنان از مردم خمس را مى گرفتند و به خدمت امام ارسال مى داشتند, يا با اجازه امام هزينه مى كردند. در جايى نقل نشده كه وكيل و نماينده امام, نيمى از خمس را گرفته باشد و نيمى را در اختيار صاحب مال گذاشته باشد, تا هزينه كند.
البته اگر موردى اين چنين هم پيدا شود كه امام, نيمى از خمس را اجازه داده كه صاحب مال هزينه كند, ناسازگارى با اين مطلب ندارد كه امام اختيار دار همه خمس است, زيرا امام هرگونه كه صلاح بداند درباره هزينه كردن خمس, مى تواند دستوربدهد.
ولى آنچه از سيره پيامبر(ص) و ائمه(ع) به دست مى آيد, گرفتن همه خمس از كسانى بوده كه خمس بدهكار بوده اند, حتى در دوران غيبت صغرا, نايبان ويژه حضرت, تمام خمس را از بدهكاران خمس, درخواست مى كرده اند و بر اين نكته, همگان اتفاق دارند.
على بن يقطين از اصحاب امام كاظم(ع) و وكيل و كارگزار امام كاظم(ع) در دستگاه بنى عباس, خمس را پنهانى براى امام(ع) مى فرستاد.21
و نيز زياد بن مروان, على بن حمزه بطائنى و عثمان بن عيسى رواسى نمايندگان امام كاظم(ع) بودند و پس از شهادت امام كاظم(ع), وجود دهها هزار درهم و دينار خمس در نزد آنان, سبب شد در امر امامت امام رضا(ع) ترديد كنند و بر امام كاظم(ع) وقوف داشته باشند22 و در تاريخ هيچ گاه نقل نشده كه تنها سهم امام را مى گرفته اند و سهم سادات را به خود صاحبان مال وا مى گذاشته اند.
همچنين نمايندگان و وكيلان امام رضا(ع), مانند: على بن راشد, على بن الحسين عبد ربّه23, عبدالعزيز بن المهتدى,24 همه خمس را مى گرفته اند و در جايى نداريم كه اينان, تنها سهم امام را مى گرفته اند. حتى در توقيع حضرت به على بن راشد, از كل خمس به عنوان حق امام, ياد شده است: (ليقضى حقى)25.
ييا نمايندگان امام جواد, مانند: صالح بن محمد سهل الهمدانى26 و…
ييا نمايندگان امام هادى(ع), مانند: على بن جعفر27, محمد بن داود قمى, محمد بن اسطلحى28, ابراهيم بن محمد همدانى,29 همه خمس را مى گرفته اند و براى امام مى فرستاده اند.
اين سيره هميشگى و پيوسته وكيلان امامان(ع) بوده است.
ييا وقتى خود امام به گونه عمومى دستور مى دهد كه همه خمس مال ناصبى را مى خواهد:
(خذ مال الناصب حيثما وجدته وادفع الينا الخمس.)30
نشانگر اين معناست كه همه خمس از آنِ امام و در اختيار اوست كه به هرگونه صلاح بداند, هزينه كند.
اين كه كسى بگويد: امام نيمى از خمس را كه از آنِ وى نبوده و سادات مالك آنها بوده اند, درخواست مى كرده, از باب ولايت بوده, سخنى است سست و بدون دليل. بايد دليلى بر مالك بودن سادات داشت و آن گاه اين سخن را گفت و روايات را بدين گونه جمع كرد. وقتى دليلى بر مالك بودن سادات در دست نيست, جايى براى اين حرف وجود ندارد.

خدایا دلم به سان قبله نماست...وقتی عقربه اش به سمت "تو"می ایستد آرام می شود

"ان الله مع الصابرین ...همانا خداوند با صابرین است"

جمعه 18 بهمن 1392  12:30 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990 bigharar yarabyarabyarab
arseyfi
arseyfi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 6672
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

درباره خمس، همین که ثابت شود این دستور از سوی خداوند متعال صادر شده است برای ما بندگان، کافی است که خود را ملزم به انجام آن بدانیم. کارشناسان برترِ حوزه احکامِ دین؛ یعنی مراجع عظام تقلید با استفاده از آیه 41 سوره انفال و روایات متعددی که در این باره به ما رسیده است وجود چنین حکم و وظیفه ای را با عنوان وجوب پرداخت خمس ثابت می کنند

یکی از واجبات مهم مالی در اسلام که در دسته فروعات دین قرار می گیرد خمس است. خمس نیز به مانند دیگر واجبات عبادی سه بحث مهم را به همراه دارد:

چرا خمس واجب است؟ (دلیل این حکم)

خمس در دنیا و آخرت چه آثاری دارد؟ (حکمت این حکم)

احکام عملی خمس چیست؟ (وظیفه مکلف در مورد این حکم)

چرا خمس واجب است؟

در پاسخ به این سوال با قاطعیت تمام می گوییم که ما دلیل قریب به اتفاق احکام شرعی را نمی دانیم. ما بنده خداییم و او خالق و پروردگار ما؛ آنچه مهم است درک این رابطه و اینکه ما وظیفه داریم دستوراتی را که او می فرماید بی کم و کاست انجام دهیم و آنچه مهم نیست این است که چرا او چنین دستوری داده است؛ شاید برای همین باشد که دلیل یا همان چرایی اکثر قریب به اتفاق فروعات دین بیان نشده است.[1]

درباره خمس، همین که ثابت شود این دستور از سوی خداوند متعال صادر شده است برای ما بندگان، کافی است که خود را ملزم به انجام آن بدانیم. کارشناسان برترِ حوزه احکامِ دین؛ یعنی مراجع عظام تقلید با استفاده از آیه 41 سوره انفال و روایات متعددی که در این باره به ما رسیده است[2] وجود چنین حکم و وظیفه ای را با عنوان وجوب پرداخت خمس ثابت می کنند.

حکمت وجوب خمس چیست؟

و اما درباره حکمت خمس یا همان آثار دنیوی و اخروی آن، روایتهای متعددی وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود:

1. تامین هزینه هایی که رهبر جامعه اسلامی برای پیشبرد و اداره نظام اسلامی به آن نیاز دارد؛ برای همین در روایت از خمس به عنوان «وجه الاماره» یاد شده است.[3]

2. گشایش روزی و از بین رفتن گناهان: در نامه امام رضا علیه السلام به یکی از یارانش آمده است: انّ اخراجَه(خمس) مفتاحُ رزقِکم و تمحیصُ ذنوبکم ؛ پرداخت خمس کلید روزی شما و پاک کننده گناهان شماست.[4]


احکام عملی خمس

آنچه به ما به عنوان مکلَّف و بنده پروردگار عالم، مربوط می شود این است که بدانیم وظیفه ما در قبال این حکم چیست؟ به عبارت دیگر در موضوع خمس، آنچه برای ما مهم است دانستن احکام خمس است؛ اینکه چه وقت خمس، واجب می شود؟ چه مقدار باید پرداخت کرد؟ آن را به چه کسی تحویل داد؟ و ...

دانستن یا ندانستن آن دو موضوع نخست نه چیزی به وظیفه ما اضافه می کند و نه چیزی از آن می کاهد و نه وظیفه ما را تغییر می دهد.

ما وظیفه داریم اولین روزی که اولین درآمد را کسب کردیم به عنوان سررسید سال خمسی خود قرار دهیم. سال بعد در همین تاریخ، یک پنجم از در آمد این یک سال را که باقی مانده است را به عنوان خمس جدا کرده و با نیت انجام وظیفه شرعی قربةً الی الله به حاکم شرع یا یکی از نمایندگان او تحویل دهیم.[5] اگر هم چیزی اضافه نیامده بود که هیچ.


البته تعبیر دقیق تر این است که بگوییم از همان ابتدا، یک پنجم درآمد، مالِ خدا و رسولش و... است و تنها چهار پنجم آن، مالِ کسی است که آن را به دست آورده است.[6] ولی اهل بیت علیهم السلام که سخنگوی خدا بر روی زمین هستند این اجازه را داده اند که تا این یک پنجم ها، صرف هزینه های جاری زندگی شود و اگر در پایان سال خمسی، چیزی از آن اضافه آمد، خمسش پرداخت شود.[7]

این بسیار مختصر، چکیده ای از بحث خمس بود و گرنه احکام و پرسش و پاسخ های مربوط به آن، با توجه به اختلاف مبنایی که مراجع عظام تقلید در برخی فروعات آن دارند بسیار بیش از این است و افراد وظیفه دارند، پاسخ مسائل و احکامی را که با آن سر و کار دارند از عالمان دین و یا کتاب هایی که در این باره نوشته شده است جویا شوند.[8]


وظیفه کسی که خمس می دهد و کسی که خمس را می گیرد

وقتی خمس را از باقیمانده در آمد سال، جدا کرده و به نیت انجام وظیفه شرعی (قربةً الی الله) به حاکم شرع (بی واسطه و یا به واسطه نمایندگان او) تقدیم کردیم؛ ما وظیفه مان را انجام داده ایم و تکلیفی دیگر در این باره نداریم.

از اینجا به بعد، تکلیفِ حاکم شرع آغاز می شود. او خمس گرفته شده را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند نیمی از آن، سهم سادات فقیر و نیازمند است که باید به آنها برساند؛ نیم دیگر، سهم امام معصوم علیهم السلام است که او وظیفه دارد به عنوان نایب عام آن حضرت، آن را در هر چه که مصلحت دین اقتضا می کند هزینه کند.

درباره به مصرف رساندن خمس سه نظر وجود دارد:

الف. افراد تمام خمس مال شان (سهم امام و سهم سادات) را به ولی امر مسلمین تحویل دهند و او مکلف است که سهم هر یک را در جای خودش مصرف کند.(سهم سادات به سادات فقیر بدهد و سهم امام در مصالح دین مصرف کند) [9]

بنابر این نظر اگر کسی خواست خودش سهم امام را در مصالح دین مصرف کند و یا سهم سادات نیازمند را به آنها بدهد باید ابتدا از ایشان یا نمایندگانشان اجازه بگیرد و بعد اقدام به مصرف خمس نماید.

ب. سهم امام (نصف خمس) را به مرجع تقلید خود دهد؛ ولی در سهم سادات (نصف دیگر) احتیاط واجب این است که آن را هم مرجع تقلید خود تحویل دهد.[10]

بنابر این نظر هم، کسی که می خواهد خود سهم امام را در مصالح دین مصرف کند باید از مرجع خود اجازه بگیرد و اگر می خواهد سهم سادات را خودش به آنها بدهد احتیاط واجب است که از مرجع خود کسب اجازه نماید.

د. سهم امام (نصف خمس) را به مرجع تقلید خود دهد؛ ولی در دادن سهم سادات (نصف دیگر) به سادات فقیر و نیازمند احتیاجی به اجازه مرجع تقلید نمی باشد.[11]

بنا بر این نظر هم، افراد برای مصرف سهم امام در مصالح دین باید از مرجع تقلید خود اجازه بگیرند ولی در دادن سهم سادات به سادات نیازمند و فقیر احتیاجی به کسب اجازه از مرجع تقلید نمی باشد.


پاسخ به یک شبهه پرتکرار

با توجه به آنچه بیان شد ارزش، جایگاه و نیز پاسخ سخنانی اینگونه نیز روشن می شود که گفته می شود:

«اگر فلسفه خمس، کمک به قشر ضعیف جامعه است، چرا ما باید دست رنجمان را بدهیم به آخوندها!!! خودمان می رویم برای مستمندان و فقیرانی که می شناسیم خرجش می کنیم. اصلا خیریه درست می کنیم. اینطوری اطمینانش بیشتر نیست؟»

ما در مقام پاسخ، فقط در چند بند، خلاصه ای از آنچه بیان شد را تکرار می کنیم:

1. فلسفه خمس کمک به قشر ضعیف جامعه نیست.

2. خمس درآمد، اصلا جزء دارایی های فرد نیست. بی اطلاعی از این مهم سبب شده تا برخی، جدا کردن خمس را جدا کردن یک پنجم از «مال خود» تصور کنند و پرداخت آن را لطفی به گیرنده خمس؛ در حالی که پرداخت خمس جداکردن مال دیگران از مال خود و برگرداندن بی منت آن به صاحبش است. اگر منتی هم هست از سوی صاحب خمس بر این فرد است که اجازه داده مالش پیش این شخص بماند و او مصرف کند و در پایان سال خمسی اگر چیزی زیاد آمد به او برگرداند.

3. به غیر از مجتهدین جامع الشرایط کسی گیرنده خمس نیست که ایشان هم آن را تنها در اموری مصرف می کنند که شرع مقدس جایز می داند و کسی حق استفاده شخصی از آن را ندارد.

4. دادن خمس به مستمندان و نیازمندان واقعی با کسب اجازه از مراجع معظم تقلید جایز است.

 

پی نوشت:

1. پیش از این در چند مقاله به بحث چرایی احکام پرداخته ایم که علاقه مندان می توانند به آن مقالات مراجعه کنند. مانند مقاله «دلیل عقلی برای احکام شرعی»

2. ر.ک به وسایل الشیعة، ابواب ما یجب فیه الخمس

3. وسایل الشیعة، ج6، کتاب الخمس، باب2، ح12

4. همان، ابواب الانفال، باب3، ح2

5. منظور از حاکم شرع ولی امر مسلمین است؛ اما اگر فردی خمس خود را به مرجع تقلیدش هم بدهد وظیفه اش را انجام داده است.

6. آیه 41/ انفال نیز بر این معنا دلالت دارد زیرا می فرماید : أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساكینِ وَ ابْنِ السَّبیل: هر فایده ای که به دست می آورید یک پنجم آن مال خدا و رسولش و ... است.

7. امام جواد ع فرمود: الخمس بعد المۆونة ؛ خمس بعد از مخارج و نیازمندی های زندگی واجب می شود. تهذیب 4/123

8. بررسی تاریخی و فقهی خمس؛ پرسش ها و پاسخ ها احکام خمس؛ روش محاسبه خمس نمونه هایی از این دست هستند.

9. مقام معظم رهبری اجوبةالاستفتائات س1004

10. آیات عظام فاضل ره، بهجت ره، نوری، مکارم و وحید؛ توضیح المسائل مراجع

11. آیات عظام تبریزی ره، سیستانی و صافی؛ توضیح المسائل مراجع

جمعه 18 بهمن 1392  4:23 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990 farshon borkhar yarabyarabyarab
arseyfi
arseyfi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 6672
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

آیه خمس

آیه ۴۱ سوره انفال

و اعلموا أنّما غنمتم من شیءٍ فأنّ لله خُمسه و للرسول ولِذی القربی والیتامی و المساکین و ابن السبیل

(ای مؤمنان) بدانید که آنچه به شما غنیمت و فایده رسد (کم یا زیاد) خمس (یک پنجم) آن مخصوص خدا و رسول و خویشان او و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان است اگر ایمان به خدا و آنچه بر بنده خود نازل کرده‌ایم دارید.

جمعه 18 بهمن 1392  4:26 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990 farshon borkhar yarabyarabyarab
arseyfi
arseyfi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 6672
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

خمس
خالص ترین و اساسی ترین مالیات اسلامی
خمس یكی از واجبات مالی اسلام بوده و از نظر قرآن و روایات دارای اهمیّت خاصی می باشد و یكی از مسائل حیاتی جامعه به شمار می رود كه بر هر مسلمانی آشنائی به ماهیّت و مقررات آن ضروری است، لذا در این نوشتار پیرامون آن توضیحات كوتاهی می دهیم.
خمس از نظر لغت و شرع یعنی چه؟
خمس از نظر لغت به معنای یك پنجم است و در شرع خمس عبارت است از اینكه هر مسلمانی كه بالغ و عاقل باشد با شرایط و تفصیلی كه بعداً بیان خواهیم كرد بر او لازم است كه خمس هفت چیز را به عنوان حق واجب الهی بدهد و به طور كلی خمس دو قسمت می شود یك قسمت از آن خدا و پیامبر و اولی الامر (امام) است كه با وجود امام معصوم سهم خدا و پیامبر نیز حق امام می باشد كه از آن به سهم امام تعبیر می شود و قسمت دیگر آن حق سادات مستمند و درمانده است كه به آن سهم سادات گفته می شود.
خمس از دیدگاه قرآن
خداوند در آیه زیر وجوب خمس و مصارف آن را به طور فشرده بیان نموده و اهمیّت آن را گوشزد كرده است.
«وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامی وَ الْمَساكِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا»1
(یعنی ای مؤمنان) بدانید كه آنچه به شما غنیمت و فایده رسد (كم یا زیاد) خمس (یك پنجم) آن مخصوص خدا و رسول و خویشان او و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان است اگر یتیمان به خدا و آنچه بر بنده خود نازل كرده ایم دارید.
اگر چه متعارف از غنیمت چیزی است كه در جنگ از دشمن به دست می آید ولی با توجه به گفتار اهل لغت كه غنیمت را مطلق سود گرفته اند و بر حسب روایات فراوانی كه از پیغمبر اكرم و ائمه ـ علیهم السّلام ـ رسیده آیه خمس شامل فوائد و سودهای دیگر نیز می گردد چنانكه پیغمبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: «وَ اخراجُ الخُمسِ مِنْ كلِّ مایَملِكُهُ اَحَدٌ مِنَ‌ النّاس»2 یعنی خمس از هر چه انسان مالك شود اخراج می گردد.
و شخصی از موسی ابن جعفر ـ علیهما السلام ـ پرسید از چه چیز خمس باید داده شود؟ فرمود«فی كُلِّ ما اَفادَ النّاسُ مِنْ قَلیلٍ اَوْ كَثیرٍ»3 یعنی در هر چیزی كه مردم فائده برند كم باشد یا زیاد (باید خمس آن داده شود).
با در نظر گرفتن روش رسول اكرم و امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ كه خمس را از امور دیگری غیر از غنیمت های جنگی نیز می گرفته اند و موارد فراوانی كه نقل شده رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به دادن خمس امر می كرد از جمله آن حضرت به طایفه بنی قیس نوشت «فَاَنتُم اِنْ اَقَمْتُمُ الصَّلوهَ و آتَیتُم الزَّكوهَ و اَعطَیتُم سهمَ اللهِ و الصفِی فَاَنتُمْ آمِنونَ»4 یعنی اگر شما نماز را به پا دارید و زكات و خمس بدهید در امانید.
و آن حضرت همچنان كه افرادی را برای جمع آوری زكات می فرستاد برای گرفتن خمس نیز مأمورینی را اعزام می فرمود چنانكه علی ـ علیه السلام ـ را به یمن اعزام داشت و دستور داد خمس را از آنها بگیرد.5 و مردی از بنی اسد را نیز مأمور گرفتن خمس كرد.6 لذا جای تردید باقی نمی ماند كه مقصود از آیه خمس لزوم خمس در موارد دیگری از سود علاوه بر غنائم جنگی نیزخواهد بود و با توجه به آنچه ذكر شد و بسیاری از مدارك و روایات دیگر علمای شیعه فتوا داده اند كه آیه مزبور شامل سودهای دیگری نیز می شود و علاوه بر لزوم دادن خمس غنیمتهای جنگی در شش مورد دیگر (كه بعداً بیان می شود) نیز دادن خمس را واجب دانسته اند.
و نكته قابل توجهی كه آیه مزبور به آن اشاره كرده است اهمیّت خمس می باشد كه می فرماید: «باید خمس سودی كه می برید بدهید اگر به خدا و آنچه بر بنده خود نازل كرده ایم ایمان دارید» و می رساند كه اگر بر كسی خمس واجب شده و از دادن آن خودداری می كند به خدا و آنچه بر پیامبر نازل شده ایمان و اعتقاد ندارد.
خمس از نظر روایات
روایات فراوانی در وجوب دادن خمس و حرمت تصرف در مالی كه خمس آن داده نشده و نكوهش از خوردن حق آل پیغمبر ـ صلوات الله علیهم ـ و خودداری از دادن خمس وارد شده كه قسمتی از آنها را نقل می كنیم.
1 . قالَ‌الباقِر: «لایحلُّ لاَحدٍ ان یَشْتَرِیَ منَ الخُمسِ شَیْئاً حَتّی یَصِلَ الَینا حَقَّنا»7
ابوبصیر می گوید امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود برای هیچ كس حلال نیست كه چیزی از خمس (مالی كه خمس آن داده نشده) بخرد تا اینكه حق ما را به ما برساند.
2 . ابوبصیر نیز از آن حضرت نقل می كند كه فرمود: «مَنْ اِشْتَری شَیْئاً مِنَ الخُمسِ لَمْ یَعذِرهُ اللهُ اِشْتَری ما لا یحّلُ لَهُ»8 یعنی كسی كه چیزی از خمس (مالی كه خمس آن داده نشده) بخرد كه عذر الهی نداشته باشد چیزی خریده كه برای او (تصرف در آن) حلال نیست.
3 . امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید: براستی خداوندی كه خدائی جز او نیست چون زكات را برای ما حرام كرده خمس را برای ما قرار داده است پس زكات را بر ما حرام كرده و خمس را برای ما (دادن خمس بما) واجب كرده است و كرامت برای ما حلال است»9
4 . ابوبصیر می گوید: به امام صادق ـ علیه السلام ـ عرض كردم كوچكترین چیزی كه بنده را داخل آتش می كند چیست؟ فرمود این است كه كسی یك درهم مال یتیم را بخورد و ما یتیم هستیم.»10
5 . امام زمان ـ علیه السلام ـ در نامه ای كه برای محمد ابن عثمان (دومین نایب خاص خود) فرستاد در آن نوشته بود به نام خداوند رحمن و رحیم لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر كسی كه یك درهم بدون مجوز مال ما را بخورد.11
6 . و در نامه دیگری كه آن حضرت در پاسخ محمد بن عثمان فرستاد نوشت (و اما آنچه پرسیده بودی از عمل كسی كه مالی از (خمس) مالهای ما در دست او است و آن را برای خود حلال دانسته و بدون دستور ما مانند مال خود در آن تصرف می كند هر كس چنین كاری كند ملعون بوده و ما دشمن او هستیم چنانكه پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود هر كس چیزی از حق اهل بیت مرا حلال شمرد به زبان من و به زبان هر پیغمبر مستجاب الدعوه ملعون خواهد بود. پس هر كس به ما (در ندادن حق) ستم كند از جمله ستمگران به ما خواهد بود ولعنت خداوند بر او است كه خداوند می فرماید لعنت خدا بر ستمگران.12
7 . محمد بن زید طبری می گوید جمعی از مردم خراسان خدمت امام رضا ـ علیه السلام ـ رسیدند و از آن حضرت خواستند كه خمس را برای آنها حلال كند آن حضرت فرمود حلال نمی كنم شما به زبان خود را دوست خالص ما معرفی می كنید ولی حقی كه خدا برای ما قرار داده و ما را برای آن قرار داده كه آن خمس است از ما باز می دارید و سه بار فرمود نه برای هیچ یك از شما حلال نمی كنم.13
خمس از چه چیزهائی واجب است؟
در هفت چیز خمس واجب است كه بهتر می دانیم درباره هر كدام عین فتوای امام خمینی مدظله را از توضیح المسائل معظم له، با ذكر شماره مسأله نقل كنیم كه برای خوانندگان قابل عمل و باعث اعتماد بیشتری باشد.
1 . منفعت كسب: هر گاه انسان از تجارت یا صنعت یا كسبهای دیگر مالی به دست آورد اگر چه مثلاً نماز و روزه میتی را به جا آورد و از اجرت آن مالی تهیه كند چنانچه از مخارج سال خود و عیالاتش زیاد بیاید (باید) خمس یعنی یك پنجم آن را به دستوری كه بعداً گفته می شود بدهد (مسأله 1752).
2 . معدن: اگر (كسی) از معدن «طلا، نقره، سرب، مس، آهن، نفت، ذغال سنگ، فیروزه، عقیق، زاج»، نمك و معدنهای دیگر چیزی به دست آورد در صورتی كه به مقدار نصاب (پس از كسر مخارج به اندازه 105 مثقال نقره سكه دار یا 15 مثقال طلای سكه دار قیمت آن) باشد باید خمس آن را بدهد. (مسأله 1798 و 1799).
3 . گنج: گنج مالی است كه در زمین یا درخت یا كوه یا دیوار پنهان باشد و كسی آن را پیدا كند (و صاحب آن معلوم نباشد و خلاصه) طوری باشد كه به آن گنج بگویند (باید خمس آن را بدهد) (مسأله 1806) و در صورتی خمس گنج را باید داد كه پس از كسر مخارجی كه برای آن شده قیمت آن به 105 مثقال نقره سكه دار یا 15 مثقال طلای سكه دار برسد (مسأله 1809).
4 . مال حلال مخلوط به حرام: اگر مال حلال با مال حرام به طوری مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از یكدیگر تشخیص دهد و صاحب مال و مقدار آن هیچكدام معلوم نباشد باید خمس تمام مال را بدهد (اگر معلوم نباشد كه حرام بیش از یك پنجم است وگرنه هر چه یقین به حرمت آن دارد باید بدهد و بعد از دادن خمس حلال می شود).(مسأله 1813)
5 . جواهری كه به واسطه فرو رفتن در دریا به دست می آید: اگر كسی به واسطه فرو رفتن در دریا لؤلؤ یا مرجان یا جواهر دیگر روئیدنی باشد یا معدنی، كه با فرو رفتن در دریا به دست می آید اگر بعد از كم كردن مخارجی كه برای بیرون آوردن آن كرده قیمت آن به هجده نخود طلا برسد باید خمس آن را بدهد چه در یك دفعه آن را بیرون آورده باشد یا چند دفعه و چه از یك جنس باشد و چه از چند جنس مختلف ولی اگر چند نفر با هم آن را بیرون آورده باشند در صورتی خمس آن واجب است كه سهم هر كدام به قیمت هجده نخود طلا برسد (مسأله 1819).
6 . غنیمت: اگر مسلمانان به امر امام معصوم ـ علیه السلام ـ با كفار جنگ كنند چیزهائی در جنگ به دست آورند به آنها غنیمت گفته می شود و مخارجی كه برای غنیمت كرده اند مانند مخارج نگهداری و حمل و نقل آن و نیز مقداری كه امام ـ علیه السلام ـ صلاح می داند به مصرفی برساند و چیزهائی كه مخصوص به امام است، باید از غنیمت كنار بگذارند و خمس بقیه آن را بدهند (مسأله 1828) و نیز غنیمتهای جنگی كه در حال غیبت امام (معصوم) گرفته می شود كه امكان اجازه از امام نیست باید خمس آن داده شود مخصوصاً اگر جنگ برای دعوت به اسلام باشد و همچنین آنچه در دفاع از دشمنی كه به مسلمانان و كشور اسلامی حمله كرده گرفته می شود غنیمت است و باید خمس آن داده شود هر چند در حال غیبت باشد.14


1 . سوره انفال، آیه 41.
2 . جامع الاحادیث، ج 8، ص 546.
3 .وسائل، ج 6، باب 8،‌ص 350، ح 6.
4 . اسدالغابه، ج 1، ص 328.
5 . بحارالانوار، ج 21، ص 360.
6 . تفسیر عیاشی، ج 2، ص 93.
7 . وسائل، ج 6، ص 337، ح 4.
8 . وسائل، ج 6، ص 338، ح 5.
9 . وسائل، ج 6، ص 337، ح 2.
10 . وسائل، ج 6، ص 337، ح 1.
11 . وسائل، ج 6، ص 337، ح 7.
12 . وسائل، ج 6، ص 376، ح 6.
13 . وسائل، ج 6، ص 376، ح 3.
14 . تحریرالوسیله، ج 1، ص 352.

جمعه 18 بهمن 1392  4:37 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990 farshon borkhar yarabyarabyarab
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

آثار مثبت پرداخت خمس:

1- طهارت مولد(اولاد انسان)

2- تطهیر اموال

3- وسعت روزی

4- تطهیر گناهان

5- ذخیره آخرت

6- سهیم شدن در ترویج دین

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

جمعه 18 بهمن 1392  4:42 PM
تشکرات از این پست
farshon borkhar yarabyarabyarab
arseyfi
arseyfi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 6672
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

 
7 . زمینی كه كافر ذمّی از مسلمانان می خرد: اگر كافر ذمّی (یهودی یا نصرانی كه در پناه اسلام است) زمینی را از مسلمانان بخرد باید خمس آن را از همان زمین بدهد و اگر پول آن را هم بدهد اشكالی ندارد ولی اگر غیر از پول چیز دیگری بدهد باید با اجازه حاكم شرع باشد و نیز اگر خانه و دكان و مانند اینها را از مسلمانان بخرد اگر زمین آن را جداگانه قیمت كنند بایدخمس زمین را بدهد. و قصد قربت از كافر لازم نیست... و اگر آن زمین را كافر ذمّی از مسلمان خریده به مسلمان دیگر هم بفروشد باید خمس آن را بدهد و اگر آن كافر بمیرد و مسلمانی آن را ارث برد باز هم باید خمس آن را بدهد. (مسأله 1829 و 1830).
تقسیمات خمس و مصارف آن
به طور كلی خمس به دو قسمت تقسیم می شود:
2 . یك قسم آن سهم امام است كه همان سهم خدا و رسول و امام است كه در آیه خمس بیان شده كه در زمان غیبت امام زمان ـ علیه السلام ـ از آنجا كه فقهای واجد شرائط رهبری از جانب آن حضرت به نیابت عامه آن حضرت منصوب شده اند و صریحاً حضرتش فرمود: «اِنَّهُم حُجَّتی عَلَیكُم و اَنَا حُجَّه اللهِ»1 یعنی علماء و راویان حجت من بر شما و من حجت خدا (بر آنها) هستم.
از این رو باید سهم امام به آنان داده شود و از طرفی چون زعامت و اداره امور مادی و معنوی جامعه به عهده علما است، سهم امام باید به آنان داده شود كه در راه ترویج و حفظ دین و مصالح مسلمانان و رفع نیازمندیهای آن ها صرف كنند و یا در امور و مواردی كه آنان اجازه می دهند مصرف شود و باید هر كس آن را به مجتهدی بدهد كه از او تقلید می كند و به نظر او اعلم و جامع الشّرائط است و انسان در صورتی می تواند سهم امام را به مجتهدی كه از او تقلید نمی كند بدهد كه بداند آن مجتهد و مجتهدی كه از او تقلید می كند سهم امام را به یك طور مصرف می كند.2
2 . قسمت دیگر خمس سهم سادات فقیر است از یتیمان، مستمندان، ‌درماندگان در سفر و هر چند بسیاری از فقها فرموده اند سهم سادات را شخص خمس دهنده خود می تواند به این گونه از سادات بدهد ولی بعضی از فقها مانند رهبر انقلاب امام خمینی مدظله فرموده اند سهم سادات نیز باید به اجازه مجتهد جامع الشرایط به سادات داده شود.3 و به افرادی می شود این خمس را از سادات داد كه از طرف پدر سیادت آنها ثابت باشد كه نسبت آنها به عبدالمطلب می رسد و اگر فقط از ناحیه مادر چنین نسبتی داشته باشد از سادات محسوب نشده و نمی شود سهم سادات را به آنها داد.4 و به سیدی كه دوازده امامی نیست نیز نمی شود سهم سادات را داد هر چند دارای چنین نسبتی باشد (مسأله 1837).
چند تذكر كوتاه
اگر چه این بحث مناسب بیان تمام احكام و مقررات خمس نیست و كسانی كه مایلند تا حدودی به مسائل آن آشنا شوند باید به رساله های عملیه رجوع كنند ولی در اینجا چند نكته كوتاه را تذكر می دهیم.
1 . اگر چه برحسب آیه خمس و بعضی روایات هر فایده ای باید خسم آن داده شود ولی بر حسب روایاتی كه می فرماید:«الخُمسُ بَعْدَ المَؤنَهِ»5 آنچه انسان از كسب و تجارت و كار به دست می آورد پس از تأمین مخارج ضروری در پایان سال خمس اضافه را باید بدهد.
2 . كسی كه خمس بدهكار است نمی تواند آن را به گردن گیرد كه بعدها بدهد بلكه باید خمس آن را جدا كند و در بقیه تصرف كند ولی اگر برای او امكان ندارد كه یك بار بپردازد می تواند با حاكم شرع یا نماینده او دست گردان كند كه در ظرف مدتی به تدریج خمسی كه بدهكار است پرداخت نماید.
3 . هر گونه تصرف در مال خمس نداده غیر جائز و غصب است بنابر این اگر با آن معامله ای انجام دهد و حاكم شرع اجازه ندهد یك پنجم معامله او باطل است و اگر با‌ آن غذائی بخرد نمی تواند بخورد و اگر زمین بخرد یا لباس و فرش خریداری كند نماز و غسل و وضو در آنها باطل است.
4 . وسائلی كه انسان با آنها كار می كند از ماشین مغازه و اثاث آن، هر چه با آن كسب می كند جزء سرمایه محسوب شده و باید خمس آنها را بدهد.
5 . چیزی كه انسان یك بار خمس آن را داده دیگر خمس به آن تعلق نمی گیرد ولی اگر منافعی از آن به دست آید یا نموّ كند یا قیمت آن بالا رود خمس آن استفاده یا نموّ و زیادی قیمت باید داده شود.
6 . آنچه انسان مورد نیاز او است از خانه، لباس، خوراك، زیارت، میهمانی كردن، اثاث و لوازم خانه، چیزهائی كه به دیگری می بخشد و ... اگر از مال خمس نداده باشد باید خمس آن داده شود ولی اگر از درآمد همان سال باشد (كه آن را خریداری كرده) و برای او مناسب و مطابق شأن وی باشد خمس ندارد.
7 . آنچه به عنوان بخشش، جایزه، صدقه مستحبی به دست انسان می آید اگر سال بر آن بگذرد و مصرف نشود بعضی از علما گفته اند باید خمس آن را بدهد ولی بعضی از فقها مانند امام خمینی مدظله فرموده اند خمس آن واجب نیست ولی مستحب است كه خمس آن داده شود.6
8 . اگر كسی بمیرد و به مال او یا بر گردن او بدهكاری خمس باشد قبل از هر چیز ورثه او به عنوان بدهكاری از اصل مال باید آن را پرداخت نمایند.
9 . اگر مالی به دست انسان بیاید و یقین داشته باشد كه خمس آن داده نشده باید خمس آن را بدهد.
10 . ارثی كه به دست وارث می آید یا مهری كه زن می گیرد اگر از پیش خمس بر آن واجب نشده باشد خمس آن واجب نیست.
نقش اساسی خمس در حفظ دین و رفع نابسامانیها
جای تردید نیست كه هر دین و مرامی برای ترویج و اداره تشكیلات آن نیازمند به امور مالی و بودجه است لذا اسلام نیز برای این منظور بودجه هائی مقرر كرده و بعضی از منابع ثروت را اموال عمومی اعلام كرده است و خمس نیز یكی از بودجه های اساسی اسلامی است كه در حفظ دین و اداره تشكیلات آن و تأمین مصالح جامعه و رفع نیازمندیهای آن نقش مهمی به عهده دارد چنانكه امام هشتم ـ علیه السلام ـ در پاسخ تاجری كه از آن حضرت درخواست معافیت از خمس را كرده بود فرمود «نه، باید خمس را بدهید تا ما به وسیله آن دین را ترویج و تقویت كرده و حیثیت خویش را در مقابل دشمنان حفظ كنیم و مستمندان را یاری نمائیم» «اِنَّ الخُمْسَ عَونَنا عَلی دِیننا وَ عَلی عِیالِنا وَ‌ علی مَوالینا»7 چه سهم سادات آن موجب رفع نیازمندیهای سادات فقیر، یتیم، درمانده می گردد چنانكه زكات كه بر آنها حرام است برای اداره و رفع گرفتاریهای مستمندان دیگر جامعه می باشد. و سهم امام آن به امام ـ علیه السلام ـ و سایر رهبران دینی امكان می دهد كه دین را ترویج كرده و تشكیلات آن را اداره كنند و مصالح جامعه را تأمین نمایند مخصوصاً در طول تاریخ شیعه كه پیوسته حكومتهای ستمگر اموال عمومی را در اختیار خود گرفته و دست امامان و رهبران دینی را از آنها كوتاه می كردند فقط خمس بوده است كه بر آن قدرت نداشته و منحصراً در اختیار ائمه ـ علیهم السّلام ـ و علمای اسلام بوده و مؤمنین متعهد شخصاً به آنها پرداخت می كردند.
یك گواه زنده
جای انكار نیست كه در طول تاریخ فقط حوزه های علمی شیعه، از هر نظر مستقل بوده و به هیچ قدرت و حكومتی وابسته نبوده است و در هر زمانی با حریّت و حق طلبی به اتكاء الهی وظیفه واقعی خود را انجام داده و معارف دین را آن چنانكه بوده بیان كرده و با صراحت با دولتهای طاغوتی مخالفت و مبارزه كرده است كه یك گواه زنده آن مبارزات حیرت انگیز و شجاعانه حوزه های علمیه و روحانیّت شیعه با رژیم منحوس گذشته ایران بود كه در بیداری مردم و پیروزی انقلاب نقش بسیار حساسی را به عهده داشت و یك علت مهم این استقلال و مبارزات و عدم وابستگی به دولتها،، همین وجود خمس و بودجه سهم امام ـ علیه السلام ـ بوده است كه در اختیار علمای اسلام و حوزه ها قرار می گرفته و آنان با آن قناعت كرده و به قول معروف با زندگی ساده طلبه ای می ساخته اند و احتیاجی به خلق و دولتها و حقوق دولتی نداشته اند و ناگفته پیدا است كه چنین روحانیت مستقل و آزادی در هیچ كجای دنیا وجود ندارد و از روحانیّت مسیحیّت گرفته تا حوزه های علمیه اهل سنّت و روحانیّت آنان كه نوعاً حقوق بگیر دولتها و وابسته به قدرتها بوده اند و نمونه روشن آن روحانیّت كنونی عربستان سعودی و مصر است كه اكثر آنها دست نشانده و اجیر حكومتهایشان می باشند و با آنها نه تنها مبارزه نمی كنند بلكه همكای می نمایند و بر خلاف كاریهای استعمارگران و دولتهای مرتجع صحه می گذارند و نمی توانند معارف و قوانین اسلام را آنچنان كه هست بیان نمایند و یك علت اساسی آن این است كه آنان در اثر مبنای فقهی كه دارند خمس را آنچنان كه حكم الهی است و امامان شیعه بیان كرده اند نپذیرفته اند و لذا از بركت خمس محروم شده اند.
از این رو روحانیّت باید همچنان كه تا كنون بوده زندگی ساده خود را از دست ندهد و حوزه های علمیه شیعه به همان بودجه خمس كه مردم با اخلاص و علاقه دینی از مال حلال خود می دهند قناعت نمایند و مسلمانان متعهد هم باید به اهمیّت خمس ونقش اساسی آن بیشتر توجه كرده و از دادن آن خودداری نكنند و اگر دولت اسلامی خمس معادنی مانند آهن، طلا، نقره، ذغال سنگ، مس، و غیره را در اختیار حوزه های علمیه بگذارد بودجه كمی هم نخواهد بود و هم استقلال و تشكیلات حوزه های علمیه به خوبی حفظ می گردد و هم بسیاری از نابسامانیهای جامعه اصلاح می شود.


1 . كشف الغمه، ج 3، ص 321.
2 . مسأله 1834 و تحریر الوسیله، ج 1، ص 365 و 366.
3 . تحریرالوسیله، ج 1، ص 366، مسأله 7.
4 . تحریرالوسیله، ج 1، ص 365.
5 . وسائل، ج 6، باب 8،‌ص 349، ح 4.
6 . تحریرالوسیله، ج 1، ص 356.
7 . وسائل، ج 6، باب 3، ص 375، ح 2.

دی شیخ با چراغ همی‌‌گشت گرد شهر

کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست

جمعه 18 بهمن 1392  4:44 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 borkhar yarabyarabyarab
mohamadr200090
mohamadr200090
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 694
محل سکونت : یه جایی همین حوالی
جمعه 18 بهمن 1392  5:23 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 omiddeymi1368 farshon borkhar yarabyarabyarab abbas1283
mohamadr200090
mohamadr200090
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 694
محل سکونت : یه جایی همین حوالی
جمعه 18 بهمن 1392  5:25 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 omiddeymi1368 borkhar yarabyarabyarab
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

جمعه 18 بهمن 1392  5:36 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 borkhar yarabyarabyarab
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

جمعه 18 بهمن 1392  5:41 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 borkhar yarabyarabyarab
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

تذکر در ارتباط با هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

با سلام و عرض ادب

دوستان گویا چگونگی مشارکت در تاپیک های تعاملی ویژه را فراموش نموده اند، تاپیک های بحث و تبادل نظر یا تاپیک های ویژه محلی جهت ارسال مطالب دست نوشت و کیفی کاربر می باشد نه ظرفی برای کپی پیست بی قاعده محتوا، در چنین تاپیک هایی اگر در مواردی ناچار به ارسال مطالب کپی شده هستیم، حد اقل باید نظرات شخصی خود را ذیل مطلب ارائه دهیم.

از مدیر محترم تالار درخواست می شود برای کلیه پست های کپی پیستی که بدون توجه به موضوع تاپیک و بازخورد مطالب و بدون مشارکت شخصی در بحث ارسال شده اند، حداقل امتیاز در نظر گرفته شود.

 

(همگام با ارسال مطالب کپی شده جهت تامین محتوای بحث، نقطه نظرات و مطالب دست نوشته کاربر باید ارسال گردد تا جنبه تعاملی و گفتگویی تاپیک حفظ شود)

 

با تشکر

 
       
شنبه 19 بهمن 1392  9:52 AM
تشکرات از این پست
farshon borkhar yarabyarabyarab hoseinh1990 nargesi
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

همانطوریکه همه مامی دونیم خمسیعنی پرداخت یک پنجم ازدارایی ومال شخص امادرجامعه کنونی متاسفانه کمتربه این مهم توجه می شودچه بسامردمی که باپرداخت مالیات وعوارض اونوبه خمس نسبت می دهندکه کاری ناشایست است واون عمل خودشونوهم مردودتلقی خواهندکردبااین کارشان .این یک تکلیف انسانی است وهمه مابایداون مالی راکه درهرسال به دارایی مون اضافه می شودرویک پنجم اونوبپردازیم که ازنظرشرعی درست است متاسفانه برخی این موضوع مهم رابه بادفراموشی سپرده اندمردم نمازخودرامی خوانندامااین موضوع مهم رافراموش می کننددرجه آن به نمازنمی رسداماطبقه وجایگاه آن جزء وظایف اکیدهرمسلمانی است مااین هفته عهدمی بندیم که به مسئله خمس توجهه بیشتری نماییم وبرای اون طوری برنامه ریزی نماییم زیراخمس یک تکلیف شرعی است.باتشکر

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

شنبه 19 بهمن 1392  10:22 AM
تشکرات از این پست
borkhar yarabyarabyarab hoseinh1990 omiddeymi1368
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:هفته بیست و سوم:...( "پرداخت خمس")...

مطلبی در مورد پرداخت خمس

بعد از اصول پنجگانۀ اعتقادی دین اسلام، فروع دین (ده گانه) ، مثل: نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولّی و تبرّی مهمترین مواردی است که مسلمانان باید عامل به آنها باشند.

بنابراین پرداخت خمس، دقیقاً مثل ادای فریضۀ نمازهای یومیه، بر مسلمانان واجب است.

مطلبی در مورد پرداخت خمس

بعد از اصول پنجگانۀ اعتقادی دین اسلام، فروع دین (ده گانه) ، مثل: نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولّی و تبرّی مهمترین مواردی است که مسلمانان باید عامل به آنها باشند.

بنابراین پرداخت خمس، دقیقاً مثل ادای فریضۀ نمازهای یومیه، بر مسلمانان واجب است.

خمس بر 7 چیز واجب است که 2مورد از آن «درآمد کسب» و «مال حلال مخلوط به حرام» می‌باشد. پس هر کسی که درآمدی دارد، چه کم، چه زیاد باید (در زمان فرارسیدن سال خمسی خود) ، خمس مال خود را محاسبه نموده و به دفتر مرجع تقلید خود (یا نماینده او) پرداخت نموده و (حتماً جهت حصول اطمینان) رسید پرداخت وجه خمسین خود را از همان دفتر دریافت نماید.

پرداخت و محاسبه خمس ساده است و بصورت سالیانه انجام می‌شود.

تعیین سررسید سال خمسی معمولاً همان زمان دریافت اولین درآمد شخص پس از رسیدن به بلوغ و تکلیف شرعی است. بنابراین پس از گذشت یک سال و رسیدن سال خمسی در همان روز مشخص شده در سال، هر آنچه از درآمد خود در طول این سال باقی مانده و خرج نشده (همچنین لباس و لوازمی که خریده ولی مصرف نکرده و نیز خوراکی‌های موجود در خانه مثل: روغن، برنج، ... و مبالغ موجود در بلیط کارت، کارت تلفن، شارژ موجود در سیم کارت اعتباری، شارژهای موجود در کارت غذا ...موجودی کارتهای بانکی در صورتیکه قبلاً خمس آن پرداخت نشده) را محاسبه نموده و مبلغ آن را بر 5 تقسیم می‌کند.

مبلغی که حاصل می‌شود را باید به عنوان خمس (خمسین هم می‌گویند چون به شامل دو بخش است: سهم امام(عج) و سهم سادات) آن سال به دفتر مرجع تقلید و یا نماینده او پرداخت و رسید تحویل بگیرد.

* اگر به کسی پولی قرض بدهید و سال خمسیتان برسد، باید یا همان وقت و یا بعد که قرضتان را پس گرفتید، خمسش را بدهید.

* هدیه را بعضی از مراجع می گویند خمس ندارد مثل : مقام رهبری و بعضی هم می‌گویند خمس دارد.

* خرجهایی که در طول سال می‌شود باید در شأن شخص باشد تا به آنها خمس نرسد.

* سایر مسائل را می‌توانید از دفتر مرجع خود بپرسید.

پس حتماً خمس خود را در موقع خود محاسبه و پرداخت کنید چون:

1-    1- ائمه (ع) ضمانت کرده‌اند که با پرداخت خمس، مال کم نمی‌شود. همچنانکه من هم برکت آن را واقعاً دیده‌ام.

2-    2- اگر خمس مالی پرداخت نشده باشد، اصلاً نمی‌توان در آن مال تصرّف کرد.

3-    3- اگر که خدای نکرده تا کنون در مورد خمس کوتاهی داشته‌اید، حتماً با دفتر مرجع تقلید خود تماس تلفنی گرفته و مسأله را برایشان بگویید، تکلیفتان را روشن می‌کنند و می گویند که چه کنید و چقدر خمس بدهید.

4-    4- بایستی مثل نماز و روزه، به پرداخت خمس و زکات هم مقید باشیم. (البته خمس را همه باید سالیانه بدهند، اما زکات شرایط خاصی دارد و پرداخت آن بر برخی واجب است).

شنبه 19 بهمن 1392  11:39 AM
تشکرات از این پست
borkhar yarabyarabyarab hoseinh1990
دسترسی سریع به انجمن ها