0

بیعت حسنین (علیهما السلام) با ابوبکر آری یا خیر؟

 
lindhfvhidld
lindhfvhidld
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : فروردین 1391 
تعداد پست ها : 3872
محل سکونت : بوشهر

بیعت حسنین (علیهما السلام) با ابوبکر آری یا خیر؟


عبدالملك عاصمي شافعي در اين‌باره در كتابش مي‌نويسد:

تخلف عن بيعة أبي بكر يومئذ سعد بن عبادة وطائفة من الخزرج وعلي بن أبي طالب وابناه والزبير والعباس عم رسول الله وبنوه من بني هاشم و طلحة و سلمان و عمار و أبوذر و المقداد و غيرهم و خالد بن سعيد بن العاص ثم إنهم بايعوا كلهم فمنهم من أسر بيعته و منهم من تأخر حينا إلا ما روى عن سعد بن عبادة فإنه لم يبايع أبا بكر ولا عمر إلى أن مات.(2)

در این روایت نقل شده که علی (ع) و فرزندانش در ابتداء بیعت نکردند، گرچه ما اعتقاد داریم که بعد هم بیعت نکردند که در پست قبل که درباره بیعت امام علی (ع) بود دلایلش ذکر گردید.

بيعت حسنين عليهما السلام با وجود سن كم ، مشروع و ضروري بود 

 

اگر كسي اشكال كند كه علت عدم بيعت امام حسن و امام حسين عليهما السلام با ابوبكر بخاطر اين بود كه آنها هنوز به سن تكليف نرسيده بودند، در جواب مي گوييم اين چنين نيست چون هرچند حسنين عليهما السلام بالغ نبودند ولي پيامبر صلي الله عليه وآله با آنها مانند اشخاص صالح براي بيعت برخورد كرده و از آنها بيعت گرفته‌اند :‌
بيعت حسنين عليهما السلام و عبدالله بن جعفر با پيامبر (ص) دركودكي:
ابن عبد ربه در اين باره مي‌گويد : 
جعفر بن محمد عن أبيه قال بايع رسول الله صلى الله عليه وسلم الحسن والحسين وعبد الله بن جعفر وهم صغار ولم يبايع قط صغير إلا هم. (3)
جعفر بن محمد ار پدرش نقل مي‌كند كه حسن و حسين و عبداالله بن جعفر در حالي كه كودك بودند با پيامبر صلي الله عليه و آله بيعت كردند و و درهيچ كس در حال كودكي با پيامبر صلي الله عليه وآله بيعت نكرد  مگر آنها .

 

حسنين(عليهما السلام) درحكم بالغ بودند:

در جريان مباهله با نصاري نجران مشهود است كه حضرت آن دو را نيز به همراه خود برد و در كتابهاي مهم اهل سنت در ذيل آيه مباهله به اين امر اشاره شده است.
مسلم در كتاب صحيحش مي نويسد:
ولمّا نزلت هذه الآية : «فقل تعالوا ندع أبنائنا وأبنائكم» دعا رسول اللّه صلى الله عليه وسلم عليّاً وفاطمة وحسناً وحسيناً فقال : اللهمّ هؤلاء أهلي.(4)
پس از نزول اين آيه رسول خدا علي، فاطمه، حسن و حسين را صدا زد، آنگاه چنين دعا كرد: خداوندا اينان خاندان من هستند.
سيوطي جريان مباهله را چنين ذكر مي‌كند:
أخرج الحاكم وصححه وابن مردويه وأبو نعيم في الدلائل عن جابر قال » قدم على النبي صلى الله عليه وسلم العاقب ، والسيد ، فدعاهما إلى الإِسلام فقالا : أسلمنا يا محمد قال : كذبتما إن شئتما أخبرتكما بما يمنعكما من الإِسلام . قالا : فهات . قال : حب الصليب ، وشرب الخمر ، وأكل لحم الخنزير ، قال جابر : فدعاهما إلى الملاعنة ، فوعداه إلى الغد ، فغدا رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وأخذ بيد علي ، وفاطمة ، والحسن ، والحسين ، ثم أرسل إليهما فأبيا أن يجيباه ، وأقرا له ، فقال : والذي بعثني بالحق لو فعلا لأمطر الوادي عليهما ناراً . قال جابر : فيهم نزلت { تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم . . . } الآية . قال جابر : أنفسنا وأنفسكم رسول الله صلى الله عليه وسلم وعلي ، وأبناءنا الحسن والحسين ، ونساءنا فاطمة.(5)
دو نفر از چهره هاي سرشناس مسيحي به نام عاقب و سيّد محضر رسول خدا صلي اللّه عليه و آله رسيدند، به آن دو فرمود: مسلمان شويد، گفتند: ما مسلمانيم ، فرمود: دروغ مي‌گوئيد، اگر به خواهيد ثابت مي كنم كه شما مسلمان نيستيد. گفتند: ثابت كن، فرمود: علاقه شما به صليب و شراب نوشيدن و خوردن گوشت خوك، سپس آنان را به مباهله  فرا خواند، و قرار شد صبح روز بعد حاضر شوند، هنگام صبح رسول خدا در حالي كه دست علي را گرفته بود و فاطمه و حسنين با وي بودند از مدينه بيرون رفت و سيد و عاقب را دعوت به مباهله نمود ولي نپذيرفتند و تسليم شدند، رسول خدا فرمود: قسم به آنكه مرا به حق مبعوث كرده است اگر دعوت به مباهله را مي پذيرفتند از آسمان آتش بر آنان مي باريد، جابر مي گويد: اين آيه در شأن خاندان پيامبر نازل شد: { تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم . . . } سپس گفت: مراد از انفسنا رسول خدا و علي است و مراد از ابناءنا حسن و حسين و از نساءنا فاطمه است.
اين روايات ثابت مي‌كند كه  پيامبر (ص) با عبارت «ندع» در مورد حسنين عليهما السلام صحبت مي‌كند ؛ يعني آنها را مخاطب حكم شرعي قرار مي‌دهد و شخص غير مميز را نمي‌توان مخاطب حكم شرعي قرار داد . همچنين مباهله كه يك حكم شرعي است ، توسط حسنين عليهما السلام صورت مي‌گيرد . بنابراين حسنين عليهما السلام در آن زمان نه تنها مميز بودند ، بلكه لياقت اثبات حقانيت اسلام را نيز دارند و دعاي آنها مستجاب است. 
بنابراين عدم بيعت حسنين عليهم السلام، نشان از عدم مشروعيت خلافت ابوبكر دارد.
----
منابع:
(1)- إبن ابي شيبة الكوفي، ابوبكر عبد الله بن محمد (متوفاى235 هـ)، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار، ج 6،   ص 378، تحقيق: كمال يوسف الحوت، ناشر: مكتبة الرشد - الرياض، الطبعة: الأولى، 1409هـ.
(2)- العاصمي المكي، عبد الملك بن حسين بن عبد الملك الشافعي (متوفاى1111هـ)، سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي، ج 2، ص 332، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود- علي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية.
(3)- الأندلسي، احمد بن محمد بن عبد ربه (متوفاى: 328هـ)، العقد الفريد، ج 4، ص 359،  ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الثالثة، 1420هـ - 1999م.
(4)- النيسابوري القشيري ، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى261هـ)، صحيح مسلم، ج 4 ، ص 1871،  تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت، الترمذي السلمي،  ابوعيسي محمد بن عيسي (متوفاى 279هـ)، سنن الترمذي،ج 5، ص 225،  تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
(5)- السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، الدر المنثور، ج 2، ص231، ناشر: دار الفكر - بيروت – 1993.

دوشنبه 14 بهمن 1392  1:14 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها