0

چند حدیث عبرت آموز

 
110419686
110419686
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 141

چند حدیث عبرت آموز



برنامة زندگي از نظر امام صادق ـ عليه السلام ـ : به امام صادق ـ عليه السلام ـ گفتند: كار خود را بر چه اساس استوار ساخته اي؟
فرمودند: بر چهار بنيان:
اول: دانستم كه كار مرا كسي ديگر انجام نمي دهد پس خود تلاش نمودم.
دوم: دانستم كه خدا بر كارهاي من آگاه است، پس حيا كردم.
سوم: دانستم كه روزي مرا ديگري نمي خورد، پس آرام گرفتم.
چهارم: دانستم كه پايان كار من مرگ است، پس براي آن آماده شدم.(1)

حيا و نجابت براي زنها زينت و افتخار است. در زير به چند حديث اشاره مي شود:امام صادق ـ عليه السلام ـ : لا ايمان لمن لا حياء له(2): كسي كه حيا ندارد، ‌ايمان ندارد.
امام علي ـ عليه السلام ـ : الحياء يصدُّ عن فعل القبيح:(3) حيا مانع انجام كارهاي زشت و قبيح مي شود.
امام علي ـ عليه السلام ـ : الحياءُ مفتاح كل خير(4): حيا، كليد هر خوبي است.

مخفي كردن سرّ خويش: علي ـ عليه السلام ـ : رضي بالذل من كشف عن ضره:(5) راضي به ذلت خود شده كسي كه پرده از رازها و گرفتاري هاي خود بردارد.

دين آموزي:علي ـ عليه السلام ـ : يا مَعْشرَ الفِتيان حصنوا دينكم بالعلم:(6) اي جوانان! دين خود را به وسيلة آگاهي ديني حفظ كنيد.

مجالست با بزرگان و پاكان: امام سجاد ـ عليه السلام ـ : مجالسة الصالحين داعية الي الصلاح:(7) همنشيني با صالحان باعث اصلاح و خودسازي است.

مقام زن صالح: امام صادق ـ عليه السلام ـ : المرأة الصالحة خير من الف رجل غير صالح:(8) زن صالح از هزار مرد غیر صالح بهتر است.



پاورقی:

1. بحارالانوار، علامه مجلسي، مؤسسه الوفاء، بيروت، ج 78، ص 228.
2. مرآة العقول، ج 8، ص187.
3. ميزان الحكمه، ج3، ص1353.
4. بحار، ج70، ص219.
5. نهج البلاغه، قصار 5.
6. وسائل الشيعه، ج4، ص125.
7. بحار، ج1، ص141.
8. وسائل الشيعه، ج14، ص124.

 

 

شنبه 5 بهمن 1392  2:58 PM
تشکرات از این پست
haj114
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:چند حدیث عبرت آموز

سلام دوست عزیز.حدیث اول بسیار کاربردیه ممنون

دوشنبه 7 بهمن 1392  8:44 PM
تشکرات از این پست
sayyed13737373
110419686
110419686
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 141

پاسخ به:چند حدیث عبرت آموز

با سلام. إن شاءالله خدا توفیق عمل به این روایات نورانی را به همه ی ما عنایت فرماید.

چهارشنبه 9 بهمن 1392  12:39 PM
تشکرات از این پست
sayyed13737373
sayyed13737373
sayyed13737373
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 6674
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:چند حدیث عبرت آموز

با سلام حدیث آخر در ترجمه دقت فرمایید لطفا .یک زن صالح بهتر از هزار مرد غیر صالح است.

با تشکر از پستتان

*هر وقت که سرت به درد آید    نالان شوی و سوی من آیی

چون درد سرت شفا بدادم    یاغی شوی و دگر نیایی*

*پاسبان حرم دل شده‌ام شب همه شب    تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*

چهارشنبه 9 بهمن 1392  8:07 PM
تشکرات از این پست
110419686
110419686
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 141

پاسخ به:چند حدیث عبرت آموز

با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز

از جناب عالی بابت دقت نظر و اعلام اشتباهی که در ترجمه صورت گرفته بود، سپاس گزارم.

پنج شنبه 10 بهمن 1392  3:07 PM
تشکرات از این پست
sayyed13737373
sayyed13737373
sayyed13737373
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 6674
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:چند حدیث عبرت آموز


نقل قول 110419686

با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز

از جناب عالی بابت دقت نظر و اعلام اشتباهی که در ترجمه صورت گرفته بود، سپاس گزام

 

با سلام وعرض ادب.خواهش میکنم

 

*هر وقت که سرت به درد آید    نالان شوی و سوی من آیی

چون درد سرت شفا بدادم    یاغی شوی و دگر نیایی*

*پاسبان حرم دل شده‌ام شب همه شب    تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*

پنج شنبه 10 بهمن 1392  9:43 PM
تشکرات از این پست
ahmaddanak
ahmaddanak
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1392 
تعداد پست ها : 151
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:چند حدیث عبرت آموز

نهج‌البلاغه و مشاهیر

بسیاری از ادیبان طراز اول عرب از جمله عبدالحمید کاتب (قرن دوم)، جاحظ (قرن سوم)،قدامة بن جعفر(قرن چهارم)، ابن ابی الحدید (قرن ششم) و خلیل بن احمد فراهیدی(قرن هشتم) فصاحت کلام علی را ستوده‌اند. از جمله جاحظ در کتاب خودالبیان والتبیین -که به شهادت ابن خلدون یکی از ارکان چهارگانه ادب محسوب می‌شود[۲]- با نقل یکی از سخنان علی می‌گوید ((اگر فقط همین عبارت به دست ما رسیده بود کفایت می‌کرد و برای دلالت داشتن بر فصاحت و بلاغت در عالی‌ترین مرتبه جای می‌گرفت و با وجود آن برای پی بردن به ارزش بلاغی سخنان علی به دیگر سخنانش نیاز نداشتیم.[۳]))

علی الجندی رئیس دانشکده علوم در دانشگاه قاهره در مقدمه کتاب " علی بن ابی طالب، شعره و حکمه " درباره نثر علی می‌گوید: «نوعی خاص از آهنگ موسیقی که بر اعماق احساسات پنجه می افکند در این سخنان هست، از نظر سجع، چنان منظوم است که می توان آنرا " شعر منثور " نامید.» شیخ محمد عبده از مفتیان پیشین مصر تصادفاً با نهج‌البلاغه آشنا شده، شیفتهٔ آن می‌شود و به شرح این مجموعه و تبلیغ آن در میان جوانان مصری می‌پردازد. وی در مقدمه شرح خود می‌گوید:«در همهٔ مردم عرب زبان یک نفر نیست مگر آنکه معتقد است سخن علی بعد از قرآن و کلام نبوی شریف‌ترین و بلیغ‌ترین و پرمعنی‌ترین و جامع‌ترین سخنان است.»[۴][۵]

ترجمه‌های نهج‌البلاغه

ترجمه‌های متعددی از این کتاب به فارسی در دسترس است که از آن میان می‌توان به ترجمه‌های سید جعفر شهیدی، علی نقی فیض‌الاسلام، جواد فاضل، محمد تقی جعفری، سید محمدمهدی جعفری، حسینعلی منتظری، حسین انصاریان و محمد دشتی از نهج‌البلاغه اشاره کرد. ن‍ه‍ج ال‍ب‍لاغ‍ه م‍ن‍ظوم (خ‍طب‍ه‌ه‍ا) به‌اهتمام علی توکلی گنابادی مهمترین اثر منظوم فارسی بر اساس نهج البلاغه است.

مآخذ و مدارک نهج‌البلاغه

علامه امینی در جلد چهارم کتاب الغدیر ۸۱ شرح نهج‌البلاغه را معرفی کرده‌است.[۶]معروفترین شروح نهج‌البلاغه شرح ابن ابی‌الحدید معتزلی بغدادی، شرح ابن میثم بحرانی، شرح خوئی و از معاصران، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه اثر شیخ محمدتقی جعفری و شرح نهج‌البلاغه تالیف شیخ محمد تقی شوشتری، را می‌توان نام برد.

نخستین گردآورنده کلمات قصار علی ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ صاحب (بیان و تبیین) درگذشتهً ۲۵۵ ه. ق می‌باشد. وی صد کلمه از کلمات قصار امیرالمؤمنین را انتخاب کرده و آن را (مطلوب کل طالب من کلام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب) نامیده‌است.

تاریخ‌نگاران و حدیث‌دانان دیگری نیز به گردآوری سخنان و اندرزهای علی اقدام کرده‌اند، برای نمونه قاضی محمد بن سلامه معروف به قضاعی درگذشتهً ۴۰۵ هجری مجموعه‌ای از سخنان امیرالمؤمنین علی را به نام «دستور معالم الحکم و مأثور مکارم الشیم» گردآوری کرده‌است[۷]. ترجمه این کتاب به زبان فارسی نیز به نام «قانون» چاپ شده‌است[۸]. بسیاری از خطب و نامه‌های نهج‌البلاغه پیش از آن در کتاب «الغارات» تالیف ابواسحاق ثقفی کوفی، از دانشمندان قرن سوم (متوفی ۲۸۳ هجری قمری) آمده‌است[۹]. همچنین بخش بزرگی از خطبه‌های توحیدی نهج‌البلاغه در کتابهایی که یک قرن پیش از نهج‌البلاغه تالیف شده، نظیر کتاب «الکافی» شیخ کلینی و «کتاب التوحید» شیخ صدوق آمده‌است.

علی بن حسین مسعودی مورخ بزرگ که تقریباً صد سال پیش از سید رضیمیزیسته‌است (اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم) در جلد دوم کتاب معروف خود «مروج الذهب» می‌نویسد: «آنچه مردم از خطابه‌های علی در مقامات و حوادث مختلف حفظ کرده‌اند، بالغ بر چهارصد و هشتاد و اندی می‌شود. علی آن خطابه‌ها را بالبداهه و بدون یادداشت و پیشنویس بیان و انشا می‌کرد و مردم هم الفاظ آن را می‌گرفتند و عملاً نیز از آن بهره مند می‌شدند.» گواهی دانشمند متتبعی مانند مسعودی می‌رساند که خطابه‌های علی فراوان بوده‌است که سید رضی از این میان در نهج‌البلاغه تنها ۲۳۹ خطبه را نقل کرده، که جنبه ادبی قویتری را به انتخاب و تشخیص او داشته‌است.

کتاب‌های تحقیقی بسیار کاملی در مورد اسناد و مدارک نهج‌البلاغه انتشار یافته که از جمله مهمترین آنها سه کتاب «روات و محدثین نهج‌البلاغه» تالیف محمد دشتی و همکاران، «استناد نهج‌البلاغه» تالیف امتیاز علی خان عرشی و ترجمه دکتر آیت‌الله زاده شیرازی و «مصادر نهج‌البلاغه» تألیف سید عبدالزهرأ حسینی است.

منبع

ویکیپدیا

هر که در سینه دلی داشت به دلداری داد

دل نفرین شده ماست که تنهاست هنوز

یک شنبه 20 بهمن 1392  5:52 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها