با سلام.
به نظر بنده درس ها را باید مفهومی خواند. اگر یک کتاب را پنج دور هم بخوانیم ولی مفهومی نباشد در امتحانات دچار مشکل خواهیم شد.
نکته ی دیگر دقّت روی کلمات است که از هر چیز دیگری مهم تر است. معلم ها می توانند با تعویض یک کلمه با کلمه ای دیگر سؤالی از نوع صحیح غلط بسازنند.
این یه نمونه از تعویض کلمات امتحان دین و زندگی امسال است که در بین 120 نفر دانش آموز مدرسه ی ما، تنها یک نفر آن را صحیح پاسخ داده است:
"این قلب است که اگر به واقعیتی معتقد شود، شوق و حب به سوی آن پیدا می کند" که به صورت یک سوال صحیح غلط آمده بود و پاسخش هم غلط می شود.
در واقع معلم آمده و کلمه ی حقیقت رو با واقعیت عوض کرده که پاسخش هم عوض بشه.
نکته ی بعدی این که هر فردی باید متناسب با خودش مطالعه داشته باشه، برای مثال یک نفر ممکن است از درس ریاضی 17 شده باشد؛ این دانش آموز باید درس بخواند تا نمره اش بهتر شود و افت نیز نداشته باشد ولی فردی که برای مثال 14 شده است میزان خواندنش بیشتر از فردی که 17 گرفته باید باشد. هم چنین یکی ممکن است با یک ساعت خواندن بتواند 10 صفحه را فول شود ولی دیگری با 30 دقیقه خواندن آن را به خوبی یاد بگیرد؛ پس به حافظه هم بستگی داره.
هم چنین بهتره که بعد این که درس می خونیم از خودمون یه امتحان بگیریم. برای مثال اگر نکات را یادداشت کرده ایم، یک سوال از همان نکته از خودمان بپرسیم و پاسخش را نیز بدهیم. برای درس هایی مثل فیزیک و ریاضی که کاربرد مسئله در آن ها زیاد است، بهتر است تمامی مسائل و حتّی مثال هایی که فکر می کنیم بلدیم را روی کاغذ پیاده کنیم تا یادگیری بالاتر رود.
با تشکّر. اگه بازم چیزی به ذهنم اومد می نویسم.