0

متن نشریه (دو ماهنامه) خلق - شماره دهم

 
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

هجرت

هجرت
سيد مرتضي با عشق و علاقة زياد به كسب علوم و معارف الهي و اسلامي مشغول شد و اكثر كتب متداول را در علوم مختلف در محضر پدر بزرگوار و بعضي ديگر آموخت. كسب علم آن قدر براي او شيرين و دلپذير بود كه او را همچون عاشقي به دنبال معشوق روانه كرد. او براي كسب كمالات علمي و معنوي، شهر و كاشانة خود را در شانزده سالگي به قصد عتبات عاليات رها کرد و به سرچشمة علوم اهل‌بيت: كه در آن زمان حوزة علمية نجف اشرف بود، هجرت كرد تا از پيمانة ساقي كوثر، شراب وصل بنوشد. شيفتگي و عطش محبت، او را به تلاش شبانه روزي براي قرب به خدا و تحصيل علوم و معارف الهي واداشت. او خيلي زود مدارج عالي علوم را طي كرد. در جواني، حدود 24سالگي، به حضور عالم سترگ حوزه مرحوم ميرزاي بزرگ شيرازي رسيد و از دانش او بهره گرفت.
سيد مرتضي بر دانش‌هاي مختلف احاطه و تخصص يافت، تا آنجا كه از جايگاه علمي خاص در ميان علما برخوردار گشت و در علوم حديث، فقه، اصول، فلسفه، رجال و ساير علوم و زبان‌هاي فارسي، عربي و هندي، تسلط شگرفي پيدا كرد؛ به طوري كه در وصف او گفته‌اند: با هيچ يك از فقيهان و فيلسوفان، عالمان اخلاق، روايت‌شناسان و ديگر دانشمندان نمي‌نشست، مگر آنكه آنها بر تخصص و احاطه كامل او بر همة دانش‌هاي اسلامي اعتراف مي‌كردند

پنج شنبه 3 بهمن 1392  7:41 PM
تشکرات از این پست
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

تحصيل و اساتيد

تحصيل و اساتيد
مهم‌ترين استادان آيت‌الله سيد مرتضي كشميري عبارت‌اند از:
1. پدر بزرگوارش سيد مهدي كه مربي و مشوق خاص ايشان به شمار مي‌رفت؛
2. سيد محمد كشميري دايي ايشان؛
3. آيت‌الله ميرزا حسن شيرازي (ميرزاي بزرگ)؛
4. استاد عرفان و اخلاق مرحوم آيت‌الله ملا حسينقلي همداني؛
5. ميرزا حسين خليلي تهراني.
برنامة مطالعاتي و علمي ايشان بسيار پربار بود. او در كنار انجام واجبات و تعداد معيني از مستحبات، باقي وقت را به كسب علم مي‌گذراند. گاهي هنگام شام غذايي را براي او مي‌گذاشتند، اما او چنان مشغول مطالعه و غرق در فكر بود كه ناگهان متوجه مي‌شد صبح دميده است. دربارة ايشان گفته‌اند كه «کانَ... شديدُ الوَلَع بمُطالعَةِ الكتُب؛ به مطالعه كتاب بسيار حريص بود».2 در محفل استاد العارفين آخوند همداني حضور مي‌يافت و براي كسب دانش فقه و اصول از شيخ انصاري بهره مي‌برد و در اخلاق و عرفان از شاگردان مرحوم سيد علي شوشتري بود.
مرحوم كشميري از سال 1284ق كه براي تحصيل وارد حوزة نجف شد تا زمان رحلت مرحوم ملا حسينقلي در سال 1311 كه حدود 27 سال مي‌شود، استفاده‌هاي وافر علمي و معنوي از محضر و محفل نوراني ايشان برد و در كسب مقامات عرفان عملي جديت و همت والايي گماشت؛ چنان كه در عرفان و سلوك الي‌الله و زهد از كمّلين زمان خود گرديد. او در احياي حيات روحاني حوزه تلاش بسيار كرد. آيت‌الله سيد علي قاضي ده سال دلباخته و ملازم مجلس ايشان مي‌شود و آن به خاطر حضور ذهن سيد مرتضي در احاديث و روايات وارد از ائمه اطهار: بود. گويي هرچه را مي‌خواند يا مي‌شنيد، هرگز فراموش نمي‌كرد.3
مرحوم قاضي مي‌فرمايند: «توجه و انقطاع به سوي خداوند، به زيارت عتبات عاليات و مساجد معظمه رفتن و نيز بردباري و قانع بودن به اندك از مال دنيا را از ايشان آموخته‌اند و اين در حالي بود كه راه‌هاي زياده طلبي و گشايش در امور زندگي و به دست آوردن منزلت و مقام مناسب، هميشه براي او باز بود... . او مردي آرام و موقر بود كه با صداي آرام و در نهايت متانت سخن مي‌گفت. هرگز از ذكر خدا باز نمي‌ايستاد و دائم در حال ستايش از او و قرائت قرآن و درود فرستادن بر پيامبر و خاندان پاكش بود».4
«انديشة او داراي افق تازه‌اي بود و در تشخيص امور، توانايي فوق‌العاده داشت. او در عمل هم نمونه بود؛ نمونه‌اي در پرهيزگاري و اندوه و ترس از خدا و توكل و توسل به خدا، بريدن از مخلوقات و متوسل شدن به حق و خلوص نيت و صفاي باطن، و مجاهدت‌هاي بسيار در تربيت خود و به كاربردن نهايت سعي خود در جهت كمالات معنوي و علم توأم با عمل، و دقت و مراقبت در عبادات و طاعات و نماز و دعا و وردها و متوسل شدن به حضرات ائمه اطهار: كه واسطة كسب فيوضات از ناحية خداوند هستند. بديهي است كه دارا بودن هر يك از صفات نامبرده، امري بسيار دشوار است، چه رسد به اينكه يك فرد به تنهايي داراي كلية صفات كمال مذكور بوده باشد».5
 
 
پنج شنبه 3 بهمن 1392  7:42 PM
تشکرات از این پست
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

تربيت شاگردان

به دليل جامعيت سيد مرتضي در علوم مختلف و برخورداري از طهارت نفس و كمالات روحي، شاگردان زيادي به حضورش راه يافتند و مشتاقانه و پروانه‌وار، از شمع وجودش طلب فيض كردند و او نيز عاشقانه، از همه دستگيري مي‌كرد و راهنمايي دل‌سوز در تعليم دادن علوم و چگونگي سير و سلوك بود. او توانست از آنها عالمان و سالكاني تربيت كند كه پرورش‌يافتگان او نيز بحق الگوهاي بس وزين و عالي براي طالبان هدايت در عصر غيبت به شمار مي‌آيند؛ از جمله آنهاست: مرحوم سيد علي قاضي طباطبايي، سيد جمال گلپايگاني، شيخ حسن علي نخودكي، شيخ علي قمي، آيت‌الله سيد محمود مرعشي پدر آيت‌الله سيد شهاب‌الدين مرعشي، شيخ مرتضي طالقاني قدس سرهم

پنج شنبه 3 بهمن 1392  7:42 PM
تشکرات از این پست
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

تأليفات

ايشان در تعليم علوم دقيق و كوشا بود و همزمان، به تدريس و تحقيق و تأليف مي‌پرداخت. بعضي حواشي و تعليقات ايشان در پانزده سالگي است. تأليفات او در علوم مختلف است؛ از جمله فقه، رجال، هندسه، رياضي، ادبيات، فلسفه و... .6
 
 
پنج شنبه 3 بهمن 1392  7:43 PM
تشکرات از این پست
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

كرامات


زندگي عرفا و علماي رباني سراسر لطف و كرامت است و ما در اينجا به يكي از كرامات مشهور مرحوم كشميري اشاره مي‌كنيم.
يكي از طلاب، آيت‌الله سيد مرتضي كشميري را به مهماني دعوت كرد. آن طلبه همراه آيت‌الله كشميري به سوي حجره‌اش راهي شد. اما وقتي به در حجره رسيدند، ديدند در حجره بسته است؛ چرا كه هم حجره‌اي او در را قفل كرده و كليد را با خود برده بود. آن طلبه از اين واقعه بسيار ناراحت شد و از آيت‌الله كشميري عذرخواهي كرد و گفت اگر اجازه دهيد، قفل را بشكنم. آيت‌الله كشميري فرمود: مشهور است كه اگر نام مادر حضرت موسي عليه السلام را به قفل و در بسته بخوانند، باز مي‌شود. قطعاً نام و مقام مادر ما حضرت زهرا سلام الله عليها از نام و مقام مادر موسي عليه السلام بالاتر است. او پس از گفتن اين جمله، دستش را بر روي قفل در حجره گذارد و گفت: «يا فاطمه!» در اين هنگام قفل فوراً باز شد.7

پنج شنبه 3 بهمن 1392  7:43 PM
تشکرات از این پست
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

غروب غمگين

آيت‌الله سيد مرتضي كشميري عارف ملكوتي و دلدادة رباني، پس از نيم قرن مجاهده و تلاش در مسير كسب محبت و معرفت و قرب الهي، در ماه شوال 1323 ق در شهر مقدس كاظمين دار فاني را وداع گفت و مشتاقانه به حضور اوليا و اجداد طاهرينش شتافت. با رحلت او حوزه علمية نجف به سوگ نشست. پيكر مطهر او را در حجرة هندي‌ها نزديك باب زينبيه در حرم حضرت سيدالشهدا عليه السلام به خاك سپردند. از ايشان چند فرزند به يادگار ماند. از جمله فرزندان وي سيد محمد رضوي كشميري است كه او نيز از زمرة عرفا و علماي رباني و معروف به كرامت است. از سيد محمد كشميري دستورالعمل معروفي براي برآوردن حاجات نقل شده است. وي براي توسل به امام عصر عليه السلام، ذكر شريف «أغِثْني يا صاحبَ الزّمان أدرِكني يا صاحبَ الزّمان» را سفارش مي‌كردند و آن را اسم اعظم مي‌دانستند

پنج شنبه 3 بهمن 1392  7:43 PM
تشکرات از این پست
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

مردي از كشمير - پي‌نوشت‌ها

پي‌نوشت‌ها
ــــــــــــــــــــــ
1. آيـة‌الحق، سيد محمد حسن قاضي، ص271.
2. برگرفته از زندگي‌‌نامة مرحوم كشميري، مؤسسه دارالهدي.
3. آية‌الحق، ص272.
4. همان، ص277.
5. همان، ص273.
6. الذريعة، ج2، ص237.
7. گلشن ابرار، ج6، ص283. 
 
 
پنج شنبه 3 بهمن 1392  7:44 PM
تشکرات از این پست
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

بانويي از قبيله سالكان

نويسنده: محمد مطهري‌نيا
صفحه 44 الي 47 نسخه چاپي
¨ اشاره: در طول تاريخ بزرگاني زندگي مي‌كردند كه هر ورق از زندگي آنان، معلم اخلاق براي متعلمين اين راه است؛ مردان و زناني كه ثابت قدم در راه حق قدم برداشتند و چون كوه در برابر تمام گردبادهاي مادي و دنيوي ايستادند و در مسير توحيد، استقامت كردند. در اين راه در كنار مردان ربّاني، زناني نيز بودند كه مسير سلوك را طي كردند و پروردگارشان را يافتند. يكي از اين زنان عارف، بانوي بزرگوار بانو امين است كه عمر پربركتش را وقف انجام وظايف خود كرد تا به سرمنزل مقصود رسيد. در اين مصاحبه بانو همايوني كه از شاگردان بارز بانو امين بوده است، در مورد ايشان مطالبي را ارائه کرده‌اند كه علاقه‌مندان را به خواندن آن دعوت مي‌كنيم.
¨خلق: براي شروع صحبت، لطفاً مختصري از زندگينامه بانو امين را براي خوانندگان بيان بفرماييد.
بانو همايوني: بانو امين با اينکه حدود صد سال به اشکال مختلف براي مردم زحمت کشيد، اما همچنان نياز به اهتمام بزرگاني است که منزلت اسلامي و عرفاني او را براي مردم تبيين كنند. بانو امين حکيم، فيلسوف، عارف و مجتهد بود و از چند تن از فقها اجازة اجتهاد داشت و تأليفاتي هم در حوزه‌هاي مختلف به زبان‌هاي عربي و فارسي از خود به جاي گذاشت.
مقام معظم رهبري در دوران رياست جمهوري همايشي را در بزرگداشت بانو برگزار كردند که خداوند به ايشان خير بدهد. کتاب مفصلي را دربارة زندگينامة ايشان نوشته‌ام که علاقه‌مندان مي‌توانند به آن مراجعه کنند. در اينجا به اختصار در اين زمينه صحبت مي‌کنم.
ايشان در سي خرداد 1274 مطابق با 25 ذيحجة 1312ق به دنيا آمدند و در سال 1362ق وفات کردند؛ يعني حدود 88 سال عمر کردند. والدين ايشان خيلي مراقبت مي‌کرده‌اند که به طور صحيح تربيت شوند. بانو در زندگينامة خود آورده‌اند: «پدر و مادرم مواظب من بودند که در ضمير و درونم سوء اخلاق وارد نشود و استعدادهايم شکوفا شود». بانو در سيزده سالگي با معين‌التجار ازدواج کردند و دو سال بعد مادر شدند.
کسي که زندگينامة بانو را مطالعه کند، درمي‌يابد که ايشان از کودکي گوهري در خود نهفته داشته که در جواني و ميان‌سالي ايشان را به آن مقام رسانده است. در ابتدا ايشان فقط سواد خواندن قرآن را داشتند و نوشتن را هم بلد نبودند. شش فرزند ايشان در سنين کودکي همانند بسياري ديگر از کودکان آن دوره به واسطة بيماري‌هايي مانند تيفوس و وبا و ... مردند. ايشان که علاقة بسياري به تحصيل علم و دانش داشتند، از حدود بيست سالگي استادي را براي آموزش استخدام کرده بودند که به منزل ايشان بيايد. وقتي مي‌بينند كه آموختن هيئت، نجوم و رياضي ايشان را راضي نمي‌كند، سراغ زبان عربي مي‌روند. آيت الله زفره‌اي مدرس عربي ايشان بودند. در آن مقطع ايران تحت استعمار انگليسي‌ها بود و آنان تمام تلاش خود را براي منزوي کردن و به حاشيه راندن علما به کار گرفته بودند. بعد از ايشان هم ميرزا علي اصغر شريف به تدريس براي ايشان همت مي گمارد. استاد اصلي بانو آيت الله سيد علي نجف آبادي بود که بانو از ايشان فقه و اصول و حکمت آموخته است. ايشان از علماي برجستة آن مقطع بود که الآن در تکية مرحوم تويسرکاني مدفون شده است.
¨خلق: بانو امين در امور مربوط به خانه‌داري چگونه بودند؟
بانو همايوني: در کنار تحصيل علوم، بانو در امور مربوط به منزل هم کوتاهي نمي‌کرد و کاملاً مطيع همسرش بود. همسر و پسرعموي ايشان معين التجار از متمولان و تاجران شهر بود. البته بدون عمل کردن به دستورهاي ديني و تکاليفي که خداوند براي ما تعيين کرده، نمي‌توان به اين مقامات رسيد. ايشان خيلي بانوي کدبانويي بود. علاوه بر پخت و پز عالي، مرتب مرباهاي خوشمزه اي درست مي‌کردند. هر ظهر و شب در منزل مهمان داشتند و مديريت خريد و پذيرايي از مهمانان شوهر هميشه بر عهدة ايشان بود. شايد ايشان در خانه روزانه بيست نفر را مديريت مي‌کردند.
¨خلق: بانو امين چه آثار و تاليفاتي داشتند؟
بانو همايوني: اگر کسي بخواهد بانو را بشناسد، بايد کتاب‌هاي ايشان را مطالعه كند. اولين اثر ايشان اربعين هاشميه(چهل حديث) بود که در چهل سالگي نگاشتند و بعدها بنده آن را ترجمه کردم. بانو، تفسير عرفاني کل قرآن را در پانزده جلد نوشته‌اند. در حوزه‌هاي مختلف تأليفاتي دارند: دربارة اميرالمؤمنين عليه السلام کتاب مخزن اللئالي في مناقب مولي الموالي، دربارة سير و سلوک کتاب سير و سلوک، دربارة معاد کتاب معاد يا آخرين سير بشر، در حوزة اخلاق ترجمة کتاب طهارة الاعراق ابن مسکويه، دربارة حالات عرفاني و الهامات غيبي کتاب النفحات الرحمانيه في الواردات القلبيه، و روش خوشبختي كه دربارة راه‌هاي خوشبخت شدن است. ايشان در مقاطع مختلف سني و شرايط مختلف تاريخي به نوشتن اين آثار همت گماشته‌اند. اهل فن خوب مي‌دانند که تأليف و تحقيق براي خانم‌ها به مراتب سخت‌تر از آقايان است؛ چون آقايان هم در شرايط تحصيل و تحقيق قرار دارند، هم نوع مشکلات و مشاغل خانم‌ها را در خانه‌داري و بچه‌داري و ... ندارند.
¨خلق: آيا بانو امين از شرايط تاريخي دورة خود تأثير پذيرفته بود؟
بانو همايوني: دورة حيات بانو، دورة خيلي سخت و پرمشقتي بوده است. از سويي، کشور در استعمار انگليس بود. از سويي ديگر، گراني و قحطي بسيار شديد و جدي گريبان‌گير مردم بود. افرادي که تاريخ را مطالعه کرده‌اند، مي‌دانند انگليسي‌ها و بعد از آن آمريکايي‌ها چه بر سر مملکت آوردند و چقدر مردم را بيچاره کردند. ايشان در آن دوران که مصادف با ايام کشف حجاب بود، خود را به تحصيل، تدريس و تأليف مشغول کرده بود. در آن دوران کسي منش ايشان را نمي‌پسنديد. من اولين شاگرد بانو بودم. کسي ايشان را نمي‌شناخت و گمنام در منزل مشغول به اين امور بودند و از منزل بيرون نمي‌آمدند. به مرور افراد با ايشان آشنا شدند و جلسات هفتگي ايشان در چهارشنبه ها چنان شلوغ شد که دويست نفر خانم محجبه در زمان شاه ملعون در آن شرکت مي‌کردند.
¨خلق: خانم امين، علاوه بر مواردي که فرموديد، چه اشتغالات ديگري داشتند؟
بانو همايوني: در دوره‌اي که آقايان براي تدريس به مدارس دخترانه مي‌رفتند، خانواده‌هاي مذهبي خيلي تمايل نداشتند که دخترانشان به چنين مدارسي بروند. از همين رو، بانو دبيرستاني دخترانه تأسيس کردند که همة معلمانش زن بودند و از کلاس ششم تا ديپلم در آن تدريس مي‌شد. در کنار آن، بانو حوزة علميه‌اي را خالصانه و مخلصانه تأسيس كردند که آوازه‌اش تمام ايران را فرا گرفت و از همان ابتدا با انتقادات جدي مواجه بود، اما با اجازة اجتهادي که از علمايي مانند حضرات آيات محمدکاظم شيرازي، عبدالکريم حائري يزدي، ابراهيم حسيني شيرازي اصطهباناتي و محمدرضا نجفي اصفهاني داشتند، اجازة تأسيس دبيرستان و حوزة علميه را گرفتند. اين حوزه به برکت امام خميني و رهبر معظم انقلاب علاوه بر شهرهاي مختلف کشور، به کشورهاي چين و پاکستان و... راه يافت و مکتب فاطمه عليها السلام در آن کشورها راه افتاد. مجموعة اقدامات بانو ما را متذکر اين مطلب مهم مي‌کند که تا کسي رابطه اش با خداوند قوي نباشد و خلوص با خداوند و اهل بيت: نداشته باشد، نمي‌تواند به چنين توفيقاتي نايل آيد. رهبر معظم انقلاب هم الآن معيت خداوند را با خود دارد که توانسته با وجود اين همه دشمنان و دشمني‌ها در اطراف و کشور و جهان، ايران را به خوبي نگاهباني کند تا ان‌شاءالله آن را به دست امام زمان عليه السلام برساند.
¨خلق: استاد اخلاق بانو چه کسي بود؟
بانو همايوني: ايشان عمدتاً از آيت الله نجف آبادي و از آثار ملاصدرا و ديگر بزرگان بهره برده بود و اصلاً سراغ مدعيان و عارف نماها نرفته بود. البته بعدها با بزرگان و عرفايي مانند مرحوم حداد، علامه طباطبايي، آيت الله حائري شيرازي، آيت الله ناصري و... ديدار داشتند و حتي آيت الله مرعشي از بانو اجازه روايت گرفته بودند.
¨خلق: چه شد که ايشان به تفسير قرآن روي آوردند؟
بانو همايوني: اگر کسي در مسير رضايت الهي قرار گرفت، جاذبة خداوند از همة جاذبه‌ها بيشتر است و او خودش او را هدايت مي‌کند: «من يهدي الله فهو المهتد»، «انا معکم اينما کنتم و بما تعملون بصير»، «و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا».
کسي که در راه مجاهدة با نفس باشد، خدا خودش او را هدايت مي‌کند. شما قدرتي بالاتر از خدا سراغ داريد؟ کسي که به خدا وصل شد، بر انجام هر کار سختي توانا مي‌شود. بانو خود مي‌فرمودند: من نه هيچ‌گاه انشا نوشته بودم و اهل تأليف نبودم. اينها همه لطف و الهام الهي بود. به تفسير پانزده جلدي ايشان هيچ يک از علما خدشه وارد نکرده است و مرتب اشعاري از نجف در مدح و ستايش به دست ايشان مي‌رسيد. بخش عمده‌اي از اين مطلب در کتاب زندگاني بانوي ايراني آمده است.
¨خلق: آيا از ايشان فرزنداني باقي مانده است؟
بانو همايوني: از هفت فرزند ايشان تنها يک پسر باقي ماند که ابتدا فرزندانش را براي ادامة تحصيل روانه آمريکا کرد و بعدها با وفات بانو، خود هم به آنجا رفت و در همان‌جا وفات يافت. البته مرقد ايشان در تخت فولاد با گنبد و بارگاه موجود است. برخي دختران و پسران بانو در نه يا چهارده پانزده سالگي فوت کرده بودند.
¨خلق: فرموديد درباره حالات عرفاني و الهامات غيبي خود، کتاب النفحات الرحمانيه في الواردات القلبيه را تأليف کرده بودند. مي‌دانيم که الآن بازار مدعيان و دروغ‌گويان اين عرصه بسيار داغ است. خوانندگان چطور مي‌توانند مدعيان راست‌گو و دروغ‌گو در اين عرصه را از هم تشخيص بدهند تا دچار مشکل نشوند؟
بانو همايوني: اولاً، دربارة بانو الهام نبوده و اتصال بوده. ثانياً، هر کاري کارشناس دارد و در اين گونه موارد بايد سراغ آنان رفت. آثار بانو را علمايي مانند آيت الله بهجت، جوادي آملي تعريف و تمجيد کرده‌اند. حضرت علي عليه السلام مردم را به سه دسته تقسيم کرده‌اند: عالمان رباني، تحصيل‌کنندگان علم و دستة سوم که بقية مردم هستند. حضرت ايشان را «هِمَجٌ رِعاع» خوانده‌اند که افراد سردرگم و متحيرند و با هر باد و شعاري، تغيير جهت و مسير مي‌دهند. مردم الآن با شعار آزادي فراموش کرده‌اند که هر کس مسئول اعمال خودش است. اگر کسي خودش را از خدا آزاد کند، خداوند هم او را به حال خودش رها مي‌کند. در مقابل هم اگر کسي با خداوند هماهنگ شد، تمام عالم و جهان خلقت با او هماهنگ مي شود. اگر ما هم اين مطلب را تشخيص بدهيم که تمام عالم شاهد ما هستند و در آينده دربارة ما شهادت خواهند داد، جور ديگري رفتار مي‌کرديم.
همه از بهر تـو سـرگشته و فرمانبردار
شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبري
(گلستان سعدي)
افرادي که از فرمان خداوند تمرد مي‌کنند، انصاف ندارند و کسي که خلاف هماهنگي عالم حرکت مي‌کند، دنيا و آخرت خودشان را خراب مي‌کنند.
¨خلق: بانو امين به خانم‌ها چه توصيه‌هايي داشتند؟
بانو همايوني: همه‌اش توحيد، اخلاص، راستي و حقيقت بود، نه اينکه افراد براي پول به دست آوردن سراغ تحصيل بروند. زنان بايد سراغ دروسي بروند که به درد آنها بخورد. از مسائل روز باخبر باشند که دنيا چه‌طور مي گذرد و محيط خود را بشناسند.
¨خلق: علت نام‌گذاري کتاب زندگينامة حاجيه خانم به بانوي ايراني چه بود؟
بانو همايوني: اين نام را خود ايشان به عنوان اسم مستعار خويش برگزيده بودند. حدود سال 1330 بانو نامه اي به مجله آشفته به اين شرح نوشته بودند:
ادارة محترم مجلة آشفتة تهران
در پاسخ مقالة مندرجه در شمارة سي و سوم آن جريده محترم در موضوع حجاب، شرحي به پيوست تقديم است. متمني امر به درج آن بفرماييد. ضمناً تقاضامندم فقط به نام «يک بانوي ايراني» در مجله طبع شود که اسمي از اين جانبه برده نشود.
نصرت امين
همين امر بهانة انتخاب آن نام براي کتاب زندگينامه ايشان بود.
¨خلق: با تشکر از شما که وقت خود را به رغم کهولت سن و بيماري در اختيار ما قرار داديد

پنج شنبه 3 بهمن 1392  7:44 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها