0

دولت عشق

 
hoosianp
hoosianp
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389 
تعداد پست ها : 1508
محل سکونت : خراسان رضوی

دولت عشق

با بررسي موضوعاتي در رابطه با امام عصر(عج) و مواردي از قبيل نشانه‌هاي ظهور، راز طول عمر مبارك حضرت، فلسفه غيبت و... را در كتب يافتم در حالی‌که اين مطالب بيشترين حجم كتاب‌ها و مقالات را تشكيل مي‌دادند.

 چكيده
پژوهش‌گران چندان به اوضاعِ بعد از ظهور نپرداخته‌اند و پژوهشي یافت نشد كه به طور خاص در مورد دولت آن حضرت باشد. اين پژوهش درصدد تبيين اوضاع اجتماعي، سياسي، فرهنگي و قضایی دوران ظهور و حضور حضرت بقية‌الله(عج) است تا تحقق عصر طلایی و دولت عشق و امنیت و رفاه کامل را ترسیم کند.

مقدمه
در كتب اسلامي از آثار و بركاتي كه در عصر حضرات معصومين مردم از آن بهره‌مند بوده‌اند، بسيار خوانده‌ايم. اين بركات در عصر ظهور و عصر حضور بر ما نيز مترتب می‌گردد. ان‌شاء‌الله.

عصر ظهور عصري است كه بهشت واقعي براي مردم در روي زمين محقق مي‌شود و عصر طلايي به حساب مي‌آيد؛ عصري كه براي پيامبر(ص) نيز محقق نشد.

زيرسايه دولت امام عصر شرايط يك زندگي ايده‌‌آل از همه جهت فراهم است و در هيچ نقطه‌اي از عالم ظلم و تعدي و فساد نخواهد بود.

خداوند توسط اولين نبي كه به رروي زمين فرستاده يك منجي را معرفي نموده است كه در آينده خواهد آمد، و اين اميد با طلوع خورشيد اسلام عميق‌تر شده و به مردم اين نويد داده شد كه منجي آخرالزمان يازدهمين فرزند از نسل پيامبر خاتم(ص) است. ويژگي‌هاي او و دولتش در روايات دوازده معصوم به طور بارزتر معرفي شده است.

با بررسي موضوعاتي در رابطه با امام عصر(عج) و مواردي از قبيل نشانه‌هاي ظهور، راز طول عمر مبارك حضرت، فلسفه غيبت و... را در كتب يافتم در حالی‌که اين مطالب بيشترين حجم كتاب‌ها و مقالات را تشكيل مي‌دادند، بر آن شدم كه به بررسي و پژوهشي درباره مطلبي كه كمتر به آن پرداخته شده و جزء سؤالاتي است كه براي بسياري از مردم مطرح است بپردازم و آن موضوعاتی از قبيل سيستم حكومتي و شيوه زمام‌داری آن حضرت و دولتي كه ايشان بعد از ظهور تشكيل مي‌دهند و... بود. این‌که عمل‌كرد ايشان چگونه است كه ظلم و ستم را بر مي‌چينند و فسادي باقي نمي‌ماند.

مواردي كه مورد پژوهش قرار گرفت در فصل نخست زمان ظهور مقدس و مدت تكامل آن بود، هم‌چنین روش فرمان‌روايي و سيره‌ حضرت، محل استقرار ايشان و مدت حكومت شان بود.

در فصل دوم ياران و پيروان حقيقي حضرت كه از سراسر جهان به ايشان مي‌پيوندند و ستاد فرماندهي، حاكمان و فرمان‌روايان حكومت جهاني حضرت را تشكيل مي‌دهند مورد بررسي قرار دادم.

در فصل سوم نحوه گسترش عدالت و ريشه‌كن كردن ستم و ستم گر و هم‌چنین قضّات و قضاوت عادلانه توسط حضرت مهدي(عج) و كارگزاران ايشان را بررسي كردم.

و در فصل آخر به اوضاع اجتماعي عصر حضور، از قبيل جهان شمولي اسلام، امنيت، بهداشت، ‌تكنولوژي و بازرگاني و... پرداختم.

اين حقير موضوع دولت امام عصر(عج) را فقط در دامنه روايات و كتب روايي بررسي كردم و بيشتر مطالب اين پژوهش نياز به بررسي و تحقيق بيشتر دارند و اين ناچيز قطره‌اي از درياي اطلاعاتي است كه ائمه هداه(ع) براي پيروان راستين‌شان بيان فرموده‌اند.
اميد است با عنايت الهي در پژوهش‌هاي بعدي مطالب بيشتري با تحقيقات گسترده‌تر ارائه نماييم.

فصل اول
ساماندهي ظهور مقدس
براي ظهور مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) نمي‌توانيم زماني را مشخص كنيم و اساساً اين موضوع از اسرار الهي است كه خود حضرت نيز از آن مطلع نيستند و تا اراده خداوند در اين مسير قرار نگيرد اين امر محقق نمي‌گردد. لكن برخي روايات وارد شده در اين باب را مطرح مي‌نماييم تا خوانندگان عزيز را از اين مبحث مطلع نماييم.

ابوبصير از امام صادق(ع) روايت كرده است كه فرمودند: اما قائم ظهور نكند جز در سال طاق: سال يك، دو، يا سه، يا پنج، يا هفت، يا نه.

و نيز از آن حضرت روايت كرده ‌است كه فرمودند: در شب بيست و سوم به نام قائم ندا شود، و در روز عاشورا قيام كند و آن روزي است كه حسين بن علي(ع) در آن كشته شده است. گويا آن جناب را مي‌نگرم كه در روز شنبه دهم محرم در ميان ركن و مقام ايستاده و جبرئيل در سمت راست او فرياد مي‌زند بيعت براي خدا، پس شيعيان آن حضرت از اطراف زمين به سويش ره‌سپار شوند و زمين را از عدل و داد پر كند چنان‌چه از ظلم و جور پر شده باشد.

مفضل بن عمر از امام صادق(ع) نقل كردن كه فرمودند: ... و در آن وقت قائم تكيه بر بيت‌الحرام مي‌‌دهد و مي‌گويد: الا اي اهل عالم! هركس مي‌خواهد آدم و شيث را ببيند، بداند من همان آدم و شيث هستم، هركس می‌خواهد نوح و سام را ببيند بداند من همان نوح و سام هستم، هركس می‌خواهد ابراهيم و اسماعيل را ببيند، بداند من همان ابراهيم و اسماعيل هستم، هركس می‌خواهد موسي و يوشع را ببيند بداند من همان موسي و يوشع هستم، هركس می‌خواهد عيسي و شمعون را ببيند بداند من همان عيسي و شمعون هستم، هركس می‌خواهد محمد و اميرالمؤمنين صلوات‌الله عليهما را ببيند بداند من همان محمد و علي هستم، هركس می‌خواهد حسن و حسين را ببيند بداند من همان حسن و حسين هستم، هركس می‌خواهد امامان اولاد حسين را ببيند بداند من همان ائمه اطهار هستم. دعوت مرا بپذيريد و به نزد من بياييد كه هرچه مي‌خواهيد به شما اطلاع دهم.

و سپس آن حضرت شروع به قرائت صحف آدم و شيث، صحف نوح و ابراهيم، تورات و انجيل و زبور مي‌نمايد و پيروان این كتب آسماني را به سوي خودش، دعوت مي‌نمايد.

ابوبصير روايت نموده كه امام محمد باقر(ع) در ضمن حديثي طولاني فرمودند: ... او داخل مسجدالحرام شده و در جنب مقام ابراهيم چهار ركعت نماز مي‌خواند و تكيه به حجر‌الاسواد مي‌دهد و حمد و ثناي الهي مي‌كند و بر حضرت رسالت پناهي درود مي‌فرستد و به نحوي سخن می‌گويد كه هیچ‌کس آن‌گونه سخن نگفته باشد.

و سرانجام اولين اقدام حضرت مولانا بقيه‌الله الاعظم محقق مي‌شود.
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علي ذلك. اللهم العن الجبت والطاغوت بعدد ما احاطه به علمك.

هدف اصلی برنامه‌های پیامبر اسلام(ص) برقراری عدالت بوده است. ولی اگر ایشان در میان مردم بر اساس علم پیغمبری عمل می‌فرمودند عمل ایشان به صورت سنت در می‌آمد و هر حاکمی مجاز بود بدون توجه به شواهد موجود به هر صورت که بخواهد حکم صادر کند. بنابراین مجازات غاصبین و ضاربین و ظالمین حق فاطمه(س)و اولاد معصومین ایشان طبق روایت پیامبر(ص) به منتقم آل‌علی(ع) واگذار شده است.

مجلسي به سندش از بشير نبال از امام صادق(عج) نقل كرده كه فرمودند:آيا می‌داني اولين كاري كه قائم انجام می‌دهد چیست؟ بشیر گفت: خير. آن حضرت فرمودند: آن دو نفر (ابوبكر و عمر لعنت‌الله عليهما) را در حالی‌که تر و تازه هستند خارج كرده و هر دو را آتش خواهد زد.

در علل‌الشرايع از عبدالرحيم قصير روايت می‌كند كه گفت: حضرت امام محمد باقر(عج) فرمودند: وقتي قائم ما قيام نمود خداوند حميرا (عايشه) را از قبر درآورد تا او را با تازيانه حد بزند و هم انتقام فاطمه(س)دختر پيامبر(ص) را از او بگيرد... عرض كردم: چرا خداوند حد او را تا روزگار قائم به تأخير مي‌اندازد؟ فرمودند: خداوند محمد(ص) را رحمة‌للعالمين فرستاد ولي قائم را براي كيفر و عقوبت آنها مي‌فرستد.

حضرت امام عصر(عج) در جامعه‌اي ظهور مي‌كنند كه در آن ميليون‌ها اختلاف عقيده، سليقه، مذهب و فرهنگ وجود دارد و هركدام از اين مكاتب در رأسشان شخصيت‌هايي دارند كه صاحب‌نظر هستند و ايشان بايد همه اينها را يكي كنند و حكومت واحد مركزي اسلامي مبتنی بر پايه قرآن و سنت تشكيل دهند و همه پيرو اين مكتب شوند.

براي تحقق اين هدف بايد افكار و سلايق متفاوت به نحوي يكي شوند و ايشان مسلماً ابتدا از مسيرهاي طبيعي پيش مي‌روند ولي در برابر معاندين و آنهايي كه در برابر حق ايستادگي می‌كند و آن ‌را نمي‌پذيرند بايد با شمشير برخورد كرد. پس احتمالاً كشتار و خون‌ریزي را خواهيم داشت تا افكار و عقايد و سلايق و فرهنگ‌ها يكي شوند. بنابراين اين واقعه عظيم بدون برطرف كردن خارها و دشمنان سر راه آن حضرت ميسر نخواهد شد.

لذا در روايت نيز مشاهده مي‌كنيم كه اهل‌بيت براصل قتل و خون‌ریزي هنگام ظهور و قيام حضرت اشاره كرده‌اند. ولي انديشه افراطي نيز در اين مسئله صحيح نيست و دليل عقلي و نقلي بر گستردگي كشتارها در حد وسيع وجود ندارد.

بشير بن ابي اراكه نبال مي‌گويد: هنگامي‌كه به مدينه وارد شدم به طرف منزل ابوجعفر(ع) رفتم عرض كردم: مرجئه مي‌گويند هنگامي‌كه قيام قائم روي دهد همه كارهاي براي او هموار خواهد شد و به اندازه يك ظرف حجامت هم خون نمي‌ريزد.

حضرت فرمودند: هرگز چنين نيست. سوگند به آن‌كه جانم در دست اوست كارها به اينجا می‌انجامد كه ما و شما عرق و خون بسته شده را پاك خواهيم كرد.

از طرف ديگر تاريخ گواهي مي‌دهد پيامبر اكرم و ائمه(ع) سعي داشتند امور را به طور عادي و از مسير طبيعي انجام دهند و حتي‌الامكان دست به شمشير نبرند، زيرا هدف آنها ارشاد و هدايت مردم است. جز آن‌كه گسترش عدل در جامعه اقتضاي كشت و كشتاري گرچه در حد محدود را دارد و قرار نيست تمام امور از طريق معجزه حل شود.

امام صادق(ع) فرمودند: قيام قائم واقع نمي‌شود تا این‌که دو سوم مردم از بين بروند. راوي گويد به حضرت عرض كردم: اگر دو سوم از بين بروند چه كسي باقي مي‌ماند؟ حضرت فرمودند: آيا راضي نمي‌شويد اگر شما از يك سوم باقي‌مانده باشيد؟

امام باقر(ع) فرمودند: قائم‌آل محمد شباهت‌هايي با پنج نفراز پيامبران دارد. شباهت او با رسول اكرم(ص) قيام با شمشير است و كشتن دشمنان خدا و پيامبرش، جباران و سركشان است. او با شمشير و ترس مدد می‌گردد.

و خداوند در آيه 193 سوره مباركه بقره نيز می‌فرمايد:«وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيكُونَ الدِّينُ لِلّهِ فَإِنِ انتَهَواْ فَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِينَ»؛
با آنان بجنگيد تا ديگر فتنه‏اى نباشد، و دين، مخصوص خدا شود. پس اگر دست برداشتند، تجاوز جز بر ستم‌كاران روا نيست.

مدیریت تالار مهدویت 

مدیریت تالار فرق و مذاهب  

 

 

 

 

 

رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل 

چهارشنبه 17 آذر 1389  1:21 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها