شرايط ابتلا
خداوند حکيم براي ابتلا و آزمودن مردم معيارهايي دارد و با ملاحظه شرايط هر کس او را مبتلا ميسازد و ميآزمايد.29 اکنون با توجه به آموزههاي کلام الله برخي از اين شرايط را برميشماريم:
1- درجه ايمان : خداوند مؤمنان را به حسب ايمانشان ميآزمايد و به ابتلائات دچار ميسازد . امام صادق (عليهالسلام) فرمودند:«اِنَّماالمُومِنُ بِمَنزِلَةِ کَفَّةِ الميزانِ کُلَّما زِيدَ فِي ايمانِه زِيدَ في بَلائهِ» 30 (مؤمن مانند کفه ترازوست که هر چه ايمانش افزايش يابد [براي حفظ تعادل] بلا و گرفتاريش بيشتر مي شود.)
در حديث ديگري از امام باقر (عليهالسلام) مي خوانيم : « اِنَّما يبتَلي المُومِنُ فِي الدُّنيا عَلي قَدر دينِه ، اَو قال عَلي حَسَب دِينِه»31 (همانا مومن به اندازه دينش يا بنابر دينش گرفتار و آزموده مي شود.)
بر همين اساس معلوم مي شود که چرا فرمودهاند انبيا بيش از همه مبتلا ميشوند و پس از آنها جانشينان و پيروانشان و سپس به ترتيب کساني که نزد خدا مقامي ارجمندتر دارند . چنانکه در فرمايش امام صادق (عليهالسلام) ميبينيم: « اِنَّ اَشدَّ النّاسِ بَلاءً الانبياءُ ، ثُمَّ الذَّينَ يلونَهم ثُمَّ الامثلَ فاَلامثلَ.» 32
2 - عمل: ايمان اعتقادي است که به عمل ميانجامد.33 به همين علت، يکي ديگر از معيارها و شرايط ابتلا، اعمال نيک مؤمنان است . و هر مؤمني که نيکوکارتر باشد، بيشتر دچار گرفتاري ميشود.
امام صادق (عليهالسلام) فرمودند: از رسول خدا (صليالله عليه و آله) سؤال شد در دنيا چه کساني سختتر گرفتار ميشوند . فرمود: پيامبران و سپس جانشينان آنان به ترتيب و بعد مؤمن به اندازه ايمان و کارهاي نيکش. پس هر کس ايمان صحيح و اعمال نيکو داشته باشد شديدتر مبتلا مي شود و آنکه ايمان سستتر و اعمال ضعيفتر داشته باشد کمتر آزموده ميگردد.34
3 - محبت بندگان به خدا: يکي ديگر از شاخصهاي ايمان محبت الهي است: « وَالَّذينَ آمَنوا اَشد حُباً للهِ.» (کساني که ايمان آوردند محبت بسياري به خدا دارند.) (سوره بقره آيه 561 ) پس خداوند آنان را به آزمونهاي دشواري ميآزمايد و عرصههايي را که ديگران تاب ايستادگي و ياراي مقاومت ندارند، به آنها مي سپارد: «يا ايها الَذينَ آمَنوا مَن يرتَدَّ مِنکُم عَن دينِه فَسَوفَ يأتي اللهَ بِقَومٍ يحِبُّهم وَ يحِبَُّونَه ... يجاهِدونَ فِي سَبيل اللهِ وَ لا يخافونَ لومةُ لائمٍ» (اي کساني که ايمان آورديد، اگر کسي از شما از دينش روي گرداند پس خداوند گروهي را مي آورد که دوستشان دارد و آنان هم دوستدار او هستند ... در راه خدا جهاد مي کنند و از سرزنش ملامت کنندگان نمي هراسند.) (سوره مائده آيه 45 )
خداوند بنابر مقدار محبت بندگان، آنان را به رزم و رنج ميآزمايد. از اين رو امام باقر (عليهالسلام) فرمودند: « ... يبتَلي المَرؤُ عَلي قَدرِ حُبِّه» 35 اين شرط يک پيوست دارد و آن حب اهل بيت است که « مَن احبَّکم فَقد اَحَبّ الله»36 بر همين اساس امام باقر (عليهالسلام) به کسي که به ايشان ابراز محبت کرد، فرمود: پس لباسي براي بلا بر تن کن. به خدا قسم بلا به سوي ما و شيعيان ما از سيل به سرزمين کم ارتفاع شتابانتر است.37
4 - محبت الهي به بندگان: از ايه 54 سوره مائده دو معيار براي ابتلائات و گرفتاريهاي مؤمنان بر ميايد؛ يکي حب الهي مؤمنان « يحِبّونَه » و ديگر محبت خداوند نسبت به آنها «يحِبُّهُم». يعني هر چه خداوند بندهاي را بيشتر دوست داشته باشد، او را بيشتر به رنجهاي دنيا مبتلا ميسازد تا گنج و گوهر عبوديتش نابتر و گرانبهاتر شود. زيرا امام صادق (عليهالسلام) فرمودند : «اِنَّ عَظيمَ الاَجرِ لَمَع عظيمِ البَلاء و ما اَحَبََّ اللهُ قَوماً اِلاّ إبتلاهُم.»38 (همانا پاداش بزرگ و ارجمند با رنج و زحمت بيشتر است و خداوند گروهي را دوست ندارد، مگر اينکه آنان را به بلا گرفتار سازد.) آن امام عزيز به سدير فرمود: به راستي هنگامي که خداوند بندهاي را دوست بدارد او را غرق بلا مي کند و همانا ما و شما شيعيان، اي سدير، با بلا شب را به صبح و روز را به شب مي رسانيم.)39
اما درباره اينکه خداوند چه کساني را دوست دارد قرآن کريم ويژگيهايي را بيان فرموده است :
ان الله يحبُّ المُحسِنين (سوره بقره، آيه 195) و (سوره آل عمران آيه 431 و 148) و (سوره مائده آيه 13 و 93 )
ان الله يحبَُّ التَّوابين و يحبُّ المُتطهِّرين (سوره بقره آيه222)
انَّ اللهَ يحبّ المُتَّقين (سوره آل عمران آيه 67 ) (سوره توبه آيه 4 و 7 )واللهُ يحِب الصّابِرين (سوره آل عمران آيه 641)
انَّ اللهُ يحبُّ المُتوکِلين (سوره آل عمران آيه 651 )
انَّ اللهُ يحبُّ المُقسِطين (سوره مائده آيه42) و (سوره حجرات آيه 9) و (سوره ممتحنه آيه 8 )
و اللهُ يحبُّ المُطهَّرين (سوره توبه آيه 801 )
انَّ اللهُ يحبُّ الذَّينَ يقاتِلونَ في سَبيله صَفَّا کانَّهم بُنيانٌ مَرصوصٌ (سوره صف آيه 4 )
با نگاهي به ايات بالا معلوم ميشود که احسان، توبه، طهارت، تقوا، قسط، توکل، جهاد و صبر که همگي شاخصهاي عملي ايماناند ، معيار محبت خداوند به بندگان شمرده شده است. بنابراين ميتوان گفت که چهارمين معيار يا شرط در شدت ابتلا مؤمن به همان معيار دوم که اعمال نيکو بود، باز ميگردد.
5- اخلاص: آخرين معياري که ميتوان در اينجا برشمرد اخلاص است. به ويژه در ابتلاي مؤمنان به جهل و دشمني کافران، قرآن کريم ميفرمايد : « فَادعوه مُخلِصينَ لَه الدّينَ الحَمدُ للهِ رَبِّ العالمينَ قُل اِنّي نُهيتُ اَن اَعبُدَ الذّينَ تَدعونَ مِن دونِ اللهِ ... » (پس او را خالصانه بخوانيد. همه ستايشها براي او است. بگو با تاکيد که من از بندگي هر کس غير خداوند يکتا که ميخوانيد، باز داشته شدهام.) (سوره غافر آيه 56 و 66 )
« فَادعوا الله مُخلِصينَ لهُ الدّينَ وَ لَو کَره الکافِرون » پس با اخلاص خداي يگانه را بخوانيد، اگر چه کافران نپسندند. (سوره غافر آيه14) از اين ايات بر ميايد که در آزمون مواجهه با کافران معيار اخلاص تعيين کننده است.
ابي بصير از امام صادق (عليهالسلام) روايت کرده است که « انَّ للهِ عَزّ َو جلَّ عِباداً في الاَرضِ مِن خالِص عِبادِه ما ينزِلُ مِن السَّماءِ تُحفَة الي الاَرض الاّ صَرَّفَها عَنهُم اِلي غَيرِ هِم وَ لا بَليةً الاّ صَرَّفها اِلَيهِم.»40 (همانا خداي عز و جل بندگاني دارد از بندگان خالصش که عطيهاي از آسمان به زمين نميايد، مگر اينکه از آنان برگردانده ميشود و بلايي نازل نميشود مگر اينکه به سوي آنان ميرود.)
در تبيين موارد گفته شده و اينکه چرا اينها شرايط ابتلاي بندگان است، ميتوان گفت که اين پنج عامل، تعيين کننده تواناييهاي مؤمناند که هر چه اين معيارها بالاتر باشد، مؤمن آمادگي بيشتري براي تحمل بلاها دارد و ميتواند ايمان خود را حفظ کند و از مسير حق خارج نشود، بلکه درگير و دار حادثهها و ابتلاها عبوديتش شکوفاتر و بارورتر گردد. بنابراين در گرفتاري نبايد از سلک عبوديت خارج شد و در تواناييهاي خود براي گذر از اين گردنههاي آزمون، ترديد روا داشت.
پی نوشتها:
-----------------------
29. وَ مِنَ النّاسِ مَن يعبُد الله عَلي حَرفٍ فإن اَصابَه خَيرٌ اطمَاَنَّ بِه وَ إن اَصابَتهُ فِتنةٌ انقَلب عَلي وَجهِه خسِرَ الدُنيا وَ الاخِرةَ (سوره حج آيه 11)
30. محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، ج 67 ، کتابفروشي اسلاميه، چاپ سوم، 4731، ص 210، حديث 13.
31. همان، حديث 12 .
32. کافي ،ج 2، ص 252، حديث 1 .
33. الميزان في تفسير القرآن، ج 15، ص 8 .
34. « سُئِلَ رَسول الله (ص) مَن اَشَدَّ النّاسِ بَلاءً في الدُّنيا . فَقالَ النَبيون ثُمّ الامَثلُ فَالامثلُ وَ يبتلي المُومنُ بَعد عَلي قَدرِ ايمانِه وَ حُسنِ اَعمالِه فَمَن صَحَّ ايمانُه و حَسُنَ عَمَله اِشتَدَّ بَلاؤُه وَ مَن سَخُفَ ايمانُه وَ ضَعُفَ عَمَلُه قَلَّ بَلاؤه .»: کافي، ج 2، ص 252 ،حديث 2 .
35. بحار الانوار، ج 67، ص 236 .
36. زيارت جامعه کبيره .
37. « فَاتَّخذَ لِلبَلا جِلباباً فَواللهَ اِنَّه لاسرَعَ الَينا وَ اِلي شِيعَتنا مِن السِّيل في الوادي.» : ميزان الحکمه، ج 2، باب المحبة، حديث 3216 .
38. کافي، ج 2، ص 252، حديث 3 .
39. « اِنَ الله اذا اَحَبَّ عَبداً غَتََّهُ بِالبَلاءِ غَتََّا وَ انَّا وَ اياکُم يا سَدير لَنُصبِح بِه وَ نُمسِي.» همان ص 253، حديث 6.
40. کافي، ج 2، ص 253، حديث 5 .
---
پديدآورنده: حميد رضا مظاهري سيف