0

مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

 
leilamm
leilamm
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 144
محل سکونت : اردبیل

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی

 

«بسم الله الرحمن الرحیم؛ ن و القلم و ما یسطرون؛ ملت شریف ایران می دانید که در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود، علاوه بر دیکتاتوری و ظلم، تبلیغات بی محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود.

ملتی که در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود می شد که در اوج ترقی است. از جمله حوایج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است. مع الاسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند چه رسد به آموزش عالی.

مایه بس خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند که طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه درازمدت فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بی سوادی بطور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان شاء الله در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد.

برای این امر لازم است تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران با سواد برای یاد دادن بپاخیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد. برادران و خواهران ایمانی ! برای رفع این نقیصه درد آور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بن بر کنید. تعلیم و تعلم عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است. ائمه جماعات شهرستانها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا با سوادان نوشتن و خواندند را به خواهران و برادران خود یاد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سر پیچی نکنند.

من از ملت عزیز امید دارم که با همت والای خود بدون فوت وقت ایران را به صورت مدرسه ای در آورند و در هر شب و روز و در اوقات بی کاری یکی دو ساعت را صرف این عمل شریف نمایند. بپا خیزید که خداوند متعال با شماست. از خدای تعالی سعادت و سلامت و رفاه ملت شریف را خواستارم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

روح الله الموسوی الخمینی

هفتم دی ماه 58 مطابق با هشتم صفر 1400»

 

یک شنبه 8 دی 1392  1:30 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
adelmoh
adelmoh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 293
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

آخرین وضعیت بیسوادی در جهان از زبان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با تشریح وضعیت بیسوادی جهان، گفت: در حال حاضر 775 میلیون بزرگسال بیسواد در جهان وجود دارد که نیمی از این جمعیت بیسواد در جنوب و غرب آسیا قرار دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با تشریح وضعیت بیسوادی جهان، گفت: در حال حاضر 775 میلیون بزرگسال بیسواد در جهان وجود دارد که نیمی از این جمعیت بیسواد در جنوب و غرب آسیا قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، دکتر محمدرضا سعیدآبادی در نشست «پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران و اهداف آموزشی ملل متحد تا سال 2015» با بیان اینکه وضعیت بیسوادی در جهان نشان می‌دهد که در حال حاضر 775 میلیون بزرگسال بیسواد در جهان وجود دارد، گفت: نیمی از این جمعیت بیسواد در جنوب و غرب آسیا قرار دارد.

وی افزود: در 81 کشور از 146 کشوری که اطلاعات خود را به یونسکو ارائه داده‌اند، نسبت بیسوادی زنان بسیار بیشتر از مردان است، به طوری که در 21 کشور به ازای هر 10 مرد باسواد، کمتر از هفت زن باسواد وجود دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: از بین 43 کشوری که نرخ سواد بزرگسالان آنها بین سال‌های 2001-98 میلادی زیر 90 درصد اعلام شده بود، احتمال دارد تا سال 2015 تنها سه کشور به هدف کاهش بیسوادی تا 50 درصد برسند و این درصد بر اساس پیش‌بینی است که در سازمان یونسکو برای کشورها صورت گرفته است.

به گفته سعیدآبادی، سه چهارم بزرگسالان بیسواد تنها در 10 کشور جهان زندگی می‌کنند که از کل این جمعیت، 37 درصد بزرگسال بیسواد در هند زندگی می‌کنند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه اظهار کرد: 68 کشور در حوزه آموزش ابتدایی هیچ برنامه‌ای برای تساوی جنسیتی ندارند و گامی در این جهت برنداشته‌اند. همچنین در 112 کشور که مورد بررسی قرار گرفته، تا سال 2015 نیازمند 5.4 میلیون معلم برای مدرسه ابتدایی هستند و اگر جهان بخواهد تغییری در حوزه سواد و موضوعات مختلف آموزشی داشته باشد، نیازمند بیش از پنج میلیون معلم برای مدارس ابتدایی است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه اظهار کرد: 68 کشور در حوزه آموزش ابتدایی هیچ برنامه‌ای برای تساوی جنسیتی ندارند و گامی در این جهت برنداشته‌اند. همچنین در 112 کشور که مورد بررسی قرار گرفته، تا سال 2015 نیازمند 5.4 میلیون معلم برای مدرسه ابتدایی هستند و اگر جهان بخواهد تغییری در حوزه سواد و موضوعات مختلف آموزشی داشته باشد، نیازمند بیش از پنج میلیون معلم برای مدارس ابتدایی است.

وی گفت: نسبت معلم ابتدایی به دانش‌آموزان اگر در سال 99، 26 به یک بوده، در سال 2010 به 24 به یک رسیده و در سال 2010 کمتر از نیمی از کودکان جهان آموزش پیش از دبستان برخوردار شده‌اند.

سعیدآبادی ادامه داد: تعداد کودکان محروم از مدرسه در سراسر جهان در سال 2010 همان رقم 61 میلیون نفر است که از سال‌های قبل باقی مانده و آمار خوبی نیست.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در 123 کشور کم درآمد و یا با درآمد کمتر متوسط حدود 200 میلیون جوان 24-15 ساله‌ای وجود دارد که دوره ابتدایی را به پایان نرسانده‌اند و 250 میلیون کودک وجود دارد که به پایه چهارم ابتدایی رسیده اما توان خواندن و نوشتن را ندارند که این مشکل ناشی از عدم کیفیت آموزشی برخی از مناطق است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در 123 کشور کم درآمد و یا با درآمد کمتر متوسط حدود 200 میلیون جوان 24-15 ساله‌ای وجود دارد که دوره ابتدایی را به پایان نرسانده‌اند و 250 میلیون کودک وجود دارد که به پایه چهارم ابتدایی رسیده اما توان خواندن و نوشتن را ندارند که این مشکل ناشی از عدم کیفیت آموزشی برخی از مناطق است.

سعیدآبادی تاکید کرد: باید این نگرانی‌ها از سوی تمام کشورها جدی گرفته شود و ضمن احصای آمار دقیق از تعداد کودکان بیسواد در کشورهای مختلف، برنامه‌های جدی برای حل مشکلات بیسوادی آنها اتخاذ شود که این موضوع نیازمند عزم جدی است.

 

پوشش تحصيلي گروه سني 49-10 سال به 94 درصد رسيده است
رئيس سازمان سواد آموزي كشور در نشست تخصصي پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه آموزش پايه : پوشش تحصيلي گروه سني 49-10 سال به 94 درصد رسيده است

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علي باقر زاده در نشست تخصصي پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه آموزش پايه با تاكيد بر اهداف آموزشي ملل متحد تا سال 2015: چالش، دستاوردها وچشم اندازآينده كه صبح امروز دو شنبه در سازمان نهضت سواد آموزي برگزار شد، گفت : ايرانيان در توجه به علم و دانش سابقه درخشان دارند و مردم جيرفت در سه هزار و 200 سال قبل از ميلاد جزء اولين مخترعان خط بودند و كوشش زيادي براي توسعه انساني مبتني بر علم صورت مي گرفته و با ظهور اسلام اين حركت شتابان به پيش رفت و روزگار مديدي مهد عالمان بزرگ بود و پيروزي انقلاب اسلامي و مخصوصا صدور فرمان ايجاد نهضت سوادآموزي در هفتم ديماه 1358 توسط حضرت امام (ره) سازمان يافته ترين و گسترده ترين فعاليت سواد آموزي بزرگسالان در كشور صورت گرفت.

 باقر زاده اظهار داشت : در باور امام (ره) و مقام معظم رهبري( مدظله العالي) سواد آموزي يك جريان فرهنگي است و با سواد شدن موجب استقلال فرهنگي مي شود و در اسناد سازمان ملل نيز اصيل ترين اسناد مربوط به سواد آموزي است و تلاش موثري براي ايجاد اجماع جهاني براي آموزش براي همه صورت گرفته است و قدر مطلق افراد بيسواد به نسبت جمعيت كاهش پيدا كرده و در اسناد بين المللي هم سوادآموزي از اصيل ترين حقوق شناخته انسان است.

 معاون وزير آموزش وپرورش با تاكيد بر اينكه در نگاه كمي اين تلاشها بيشتر مشخص مي شود، اظهار داشت: درصد افراد بي سواد بالاي 6 سال از حدود 47 درصد درسال پيروزي انقلاب اسلامي به بيش از 85 درصد افزايش پيدا كرده است و درصد افراد گروه سني( 49-10) سال نيز از حدود 48 درصد به بالاتر از 94 درصد رسيده است و اختلاف درصد باسوادي نقاط شهري و روستايي گروه ( 49-10) سال از 39 درصد به 8 درصد كاهش پيدا كرده و اختلاف درصد باسوادي بين زنان و مردان از 26 درصد به 5/3 درصد كاهش پيدا كرده است.

 وي افزود : 85 درصد فعاليت هاي سواد آموزي در ساليان گذشته به زنان اختصاص پيدا كرده است و قريب به 60 درصد فعاليت هاي نهضت سواد آموزي به روستائيان اختصاص يافته واين تلاش در جهت عدالت آموزشي است .

 باقر زاده گفت : سازمان نهضت سواد آموزي تنها دستگاهي است كه به صورت حرفه اي به امر سواد آموزي و توليد محتواي آموزشي مي پردازد وتعداد 420 عنوان كتاب ساده و مناسب براي بزرگسالان توليد شده است و همچنين سازمان نهضت سواد آموزي به خاطر ابداعاتي كه داشته پنج نشان بين المللي در يافت كرده و در رابطه با فعاليت هاي انسان دوستانه به بيش از 700 هزار نفر اتباع خارجي آموزش داده و در حال حاضر نيز با 18 دستگاه دولتي و غير دولتي تفاهم نامه امضاءكرده است .

 رئيس سازمان نهضت سواد آموزي اظهار كرد : پوشش واقعي كودكان 6 تا 15 سال افزايش فزاينده اي پيدا كرده اين پوشش در دوره ابتدايي به بيش از 97 درصد رسيده است .

 و بر اساس آمار نفوس و مسكن سال 1390 متاسفانه بيش از نه ميليون و 719 هزار نفر اعلان بي سوادي مطلق كردند، بيش از ده ميليون و 600 هزار نفر درحد دوره ابتدايي و حدود نه ميليون و 200 هزار نفر نيز تحصيلات خود را در حد راهنمايي معرفي كردند.

 وي افزود: پديدهايي مثل اعتياد، بزهكاري و... با ميانگين سال هاي تحصيل افراد ارتباط جدي دارد.

 معاون وزير آموزش وپرورش گفت : سعي مي كنيم سواد آموزي را به صورت مخاطب محور ارائه كنيم و در اين خصوص اصلاح روش ها و شيوه ها در دستور كار است و تلاش براي جلوگيري و عدم بازگشت به بيسوادي، تلاش براي تكميل اطلاعات بانك اسمي افراد بيسواد و كم سواد و تقويت مشاركت با نهادهاي مدني براي هم افزايي و افزايش توان در دستور كار و اولويت مي باشند .

 باقرزاده در قسمت پاياني صحبت هاي خود به تبيين چالش هاي پيش رو و انتظارات مدنظر پرداخت و گفت :در بخش چالش ها، انگيزه و آمادگي در جامعه هدف وجود ندارد و ساز و كارهاي قانوني هم فراهم نشده و عزم واراده عمومي ايجاد نشده و هم چنين سختي، پيچيدگي و زمان بر بودن دسترسي به افراد بيسواد و عدم تشكل هاي مردمي براي كمك به امر سواد آموزي روبرو هستيم .

رئيس سازمان نهضت سواد آموزي در خصوص انتظارات از جامعه و دستگاه هاي اجرايي تاكيد كرد: دغدغه سازمان نهضت سوادآموزي بايد به ديگر دستگاه ها هم منتقل شود و در تدوين برنامه سعي كرديم استراتژي بُرد - بُرد براي همه سازمان هايي كه با نهضت سواد آموزي همكاري مي كنند تعريف كرديم و انتظار است در برنامه سنواتي دستگاه ها سواد آموزي ديده شود چرا كه سواد آموزي سرمايه گذاري دراز مدت براي كل كشور است و زمينه سازي براي ايجاد تقاضا در جامعه هدف درصدد برنامه دستگاهها باشد و دستگاه ها مي بايست در مخاطبين ايجاد انگيزش مادي و معنوي كنند .

 

یک شنبه 8 دی 1392  1:36 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
agayempor
agayempor
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 271
محل سکونت : اردبیل

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

4.5 درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه 4.5 درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند، گفت: در حال حاضر 10 میلیون کم‌سواد در سطح کشور وجود دارد که به دلیل عدم توجه مسئولان مربوطه به این امر مورد غفلت قرار گرفته است.علی باقرزاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه پانزدهمین مانور سراسری زلزله  که در هنرستان خیامی بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: بی‌سواد به کسی گفته می‌شود که خواندن و نوشتن بلد نیست.

وجود 9800 بی‌سواد بالای 6 سال در کشور

وی با بیان اینکه 4.5 درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند، ادامه داد: در حال حاضر 9 میلیون و 800 هزار بی‌سواد در گروه سنی بالای 6 سال در کشور وجود دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همچنین در حال حاضر 3 میلیون و 456 هزار نفر بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال در سطح کشور وجود دارد که این تعداد برابر با 6.8 درصد جمعیت کشور است.

باقرزاده با اشاره به اینکه استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، کرمان، خراسان شمالی، دارای بالاترین درصد بی‌سوادی هستند، افزود: شهر تهران، استان‌های یزد، اصفهان، البرز و بوشهر دارای بالاترین درصد باسوادی هستند.

220 هزار نفر زیرپوشش سازمان نهضت سواد آموزی در سطح کشور

وی جمعیت زیرپوشش سازمان نهضت سواد آموزی در سطح کشور را برابر با 220 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 100 هزار نفر بی‌سواد مطلق هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری 300 هزار نفر زیرپوشش سازمان نهضت سوادآموزی قرار گیرند.

باقرزاده با بیان اینکه برای ریشه‌‌کنی بی‌سوادی در کشور کارهای زیادی انجام گرفته است، یادآور شد: تهیه لیست اصلی افراد بی‌سواد، تهیه بانک اطلاعاتی، محاسبه افراد بی‌سواد در سرشماری‌ها و تغییر ساختار آموزشی از جمله آن‌ها است.

بیشترین بی‌سوادی در گروه سنی بالای 50 سال وجود دارد

وی با اشاره به روش آموزش فرد به فرد، اذعان داشت: این روش یکی از روش‌های فراگیر آموزشی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: در این روش به هر کسی که به یکی از افراد خانواده خود آموزش دهد هزینه‌ای معادل 540 هزار تومان پرداخت می‌شود.

باقرزاده خطر جمعیت کم‌سوادی در سطح کشور را بیشتر از بی‌سوادی دانست و افزود: در حال حاضر 10میلیون کم‌سواد در سطح کشور وجود دارد که به دلیل روش آموزشی خاص آنها و عدم توجه مسئولان مربوطه به این امر مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که بیشترین بیسوادی در گروه سنی بالای 50 سال وجود دارد، خاطر نشان کرد: بعد از  این گروه بیشترین بی‌سوادی در گروه سنی 30 تا 49 سال وجود دارد.

 

ریشه کنی بی سوادی تا پایان برنامه پنجم توسعه
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴ درصد از جمعیت ۷۵ میلیونی کشور بی‌سواد هستند، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه بی سوادی در کشور ریشه کن می شود.
 
به گزارش ایسنا از بندرعباس، علی باقرزاده در کارگاه آموزشی مسئولان سوادآموزی مناطق هرمزگان در بندرعباس اظهار کرد: بیش از ۹ میلیون و ۷۱۵ هزار بی سواد در گروه سنی بالای ۶ سال در کشور شناسایی شده اند که می توان گفت ۱۴درصد از جمعیت ۷۵ میلیونی کشور بی‌سواد هستند.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه ، بی سوادی در کشور ریشه کن می شود، خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از سه میلیون و ۴۵۶ هزار بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور شناسایی شده‌ است. وی با اشاره به استان‌هایی که بیشترین و کمترین بی‌سواد دارند، گفت: استان‌های تهران، مازندران، سمنان و اصفهان کمترین بیسواد و استانهای سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان و کرمان بیشترین بی‌سواد را در کشور دارند.
 
باقرزاده تصریح کرد: هرمزگان از نظر میزان باسوادی در بین استان‌های کشور، رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده است. وی از راه‌اندازی بانک اطلاعاتی اسمی بی‌سوادان خبر داد و گفت: تهیه شناسنامه تحصیلی شهروندان زیر ۵۰سال، تنوع در روش‌های تدریس و انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی در مقطع ابتدایی از دیگر برنامه‌های این سازمان است.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بر توسعه آموزش‌های فرد به فرد تاکید کرد و افزود: افزایش کیفیت آموزش و تغییر شیوه و کتاب‌های درسی سوادآموزان از مهمترین برنامه‌های این سازمان برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور است.

 

یک شنبه 8 دی 1392  1:42 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
maryamr
maryamr
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 321
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

انعقاد توافق نامه همکاری سازمان نهضت سواد آموزی و کانون بازنشستگان آموزش و پرورش کشور
علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در این جلسه از فرهنگیان باز نشسته به عنوان فرهیختگان پیشکسوتی یاد کرد که می توانند در تمامی زمینه های علمی ، آموزشی ، فرهنگی و پژوهشی با سازمان نهضت سواد آموزی همکاری کنند

انعقاد توافق نامه همکاری سازمان نهضت سواد آموزی و کانون بازنشستگان  آموزش و پرورش کشور

طی مراسمی با حضور رئیس سازمان نهضت سواد آموزی معاونین و مدیران این سازمان و مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره کانون بازنشستگان  آموزش و پرورش  و در راستای فرامین مقام معظم رهبری و مصوبه 595 شورای عالی انقلاب فرهنگی  مبنی بر همکاری و مشارکت نهادهای دولتی و غیر دولتی در اجرای برنامه های سواد آموزی ، بین سازمان نهضت سواد آموزی و کانون بازنشستگان آموزش و پرورش  توافق نامه  همکاری منعقد شد .

علی باقرزاده  معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت  سواد آموزی  در این جلسه از فرهنگیان باز نشسته به عنوان فرهیختگان پیشکسوتی یاد کرد که می توانند  در تمامی زمینه های علمی ، آموزشی ، فرهنگی و پژوهشی با سازمان نهضت سواد آموزی همکاری کنند . وی ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه بتواند منجر به رخدادهای خوبی در سواد آموزی شود . احمد صافی مدیر عامل کانون بازنشستگان  آموزش و پرورش نیز در این مراسم با برشمردن ظرفیت های عظیم بالغ بر 700 هزار فرهنگی بازنسشته در این زمینه قول هر گونه همکاری داد .

  بر اساس این تفاهم نامه که به امضای طرفین رسیده است  بر همکاری آموزشی – فرهنگی بازنشستگان با نهضت سواد آموزی ، بهره برداری از تجربه و ظرفیت بازنشستگان  در برنامه های سواد آموزی ، تشکیل اتاق فکر  به منظور بهره مندی  از ظرفیت های فکری پیشکسوتان و تشکیل کارگروه های تخصصی مشترک تشکیل شده است .

 بر اساس توافق نامه مذکور تعهدات هر دو  دستگاه به شرح ذیل است :

-  همکاری‌های مشترک

1-    تشکیل اتاق فکر با حضور کارشناسان و صاحبنظران کانون و نهضت برای توسعه سوادآموزی

2-    تشكيل كارگروه تخصصی مشترك به منظور تمهيد شرايط همكاري اجرای برنامه آموزشي و فرهنگي در استانها

3-    نقد و بررسی کتاب های درسی

4-    تولید کتاب های دوره تحکیم سواد، فیلم، تیزر و نرم افزارهای آموزشی

5-     برگزاری جلسات، همايش‌ها و دوره‌های آموزشی و توجیهی حسب نیاز ویژه آموزش دهندگان وعوامل اجرايي

6-     نظارت بر فرآیند حسن اجرای برنامه

7-    تهیه و ارائه گزارش اجرایی برنامه

- تعهدات سازمان نهضت ‌سوادآموزی

1-    تعيين و اعلام شرایط آموزش‌دهندگان، جهت معرفی افراد واجد شرايط توسط کانون استان

2-    توجیه آموزش‌دهندگان واجد شرایط معرفی شده از سوي کانون در خصوص اهميت سوادآموزي و شیوه‌ تدریس

3-    ارائه آمار بی‌سوادان کشور به تفکیک گروه سنی طبق آخرین سرشماری کشور

4-    بررسی و اعلام وضعیت سواد معرفیشدگان توسط کانون، از طریق سامانه سوادآموزی و سایر ابزارهای کنترلی

5-    ارزشیابی تحصیلی پایان دوره با شیوه‌ها و دستورالعمل‌های سوادآموزی و صدور کارنامه برای قبول‌شدگان

6-  تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش بی‌سوادان در قالب سرانه به ازای قبولي در دوره سوادآموزی و شرکت کنندگان دردوره تحکیم سواد به صورت سالانه در توافقنامه استانها

7-  بکارگیری بازنشستگان فرهنگی برای خدمات مشاوره‌ای، تدریس، عضویت درکمیته‌ها، کمیسیون‌ها و شوراها  برابر ماده 95 قانون خدمات کشوری 

8-    معرفی بازنشستگان برجسته نهضت سوادآموزی به کانون برای تقویت همکاری‌ها

-تعهدات کانون بازنشستگان

1-    همکاری در شناسایی و جذب بی‌سوادان

2-    تلاش در جهت گسترش فرهنگ سوادآموزی در کشور

3-    معرفی آموزش‌دهندگان واجد شرایط جهت گذراندن دوره‌هاي توجيهي و شیوه تدریس با اولویت داوطلبان همکاری

4-    ایجاد زمینه به کارگیری فرهنگیان بازنشسته جهت مشارکت در آموزش بی‌سوادان و کمسوادان و اطلاع‌رسانی در این خصوص

5-    ابلاغ به رابطین خود در سراسر كشور در خصوص بیان اهمیت سوادآموزی و لزوم همکاری در اجرای برنامه .

 

یک شنبه 8 دی 1392  1:52 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

این ما تحصیل کرده ها هستیم که باید با تلاشمون انسانهای بی سواد را سواد دار کنیم!

یک شنبه 8 دی 1392  3:45 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
saharjoon
saharjoon
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 196
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

در ۷ دی ۱۳۵۸ سازمان نهضت سواد آموزی با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد این سازمان تا سه سال به صورت شورایی اداره می‌شد تا سرانجام حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به ریاست آن منصوب گردید.

متن پیام امام خمینی (ره) به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم
ن و القلم و ما یسطرون
ملت شریف ایران می دانید که در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود، علاوه بر دیکتاتوری و ظلم، تبلیغات بی محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود. ملتی که در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود می‌شد که در اوج ترقی است. از جمله حوایج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است. مع‌الاسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن بر خور دار نیستند چه رسد به آموزش عالی. مایه بس خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‌کند که طلب علم را فریضه دانسته‌است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه درازمدت فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بی سوادی بطور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان شاء الله در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر لازم است تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران با سواد برای یاد دادن بپاخیزند و
وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد. برادران و خواهران ایمانی! برای رفع این نقیصه درد آور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بن بر کنید. تعلیم و تعلم عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده‌است. ائمه جماعات شهر ستانها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا با سوادان نوشتن و خواندند را به خواهران و برادران خود یاد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سر پیچی نکنند. من از ملت عزیز امید دارم که با همت والای خود بدون فوت وقت ایران را به صورت مدرسه‌ای در آورند و در هر شب و روز و در اوقات بی کاری یکی دو ساعت را صرف این عمل شریف نمایند. بپا خیزید که خداوند متعال با شماست. از خدای تعالی سعادت و سلامت و رفاه ملت شریف را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح الله
الموسوی الخمینی هفتم دی ماه ۵۸ مطابق با هشتم صفر ۱۴۰۰ (صحیفه نور، جلد یازده، ص ۱۶۱ مورخه هفتم دی ۱۳۵۸

یک شنبه 8 دی 1392  4:53 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
saharjoon
saharjoon
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 196
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

تاریخ باسوادی در ایران

سوادآموزی بزرگسالان از سال ۱۲۸۶ با تشکیل کلاس‌های اکابر در شیراز آغاز شد. اما برنامه‌ریزی و تلاش برای مبارزه با بی‌سوادی در روستاها و در میان کودکان لازم التعلیم عملأ در سال ۱۳۴۱ و با ایجاد سپاه دانش آغاز شد. اجرای وسیع برنامه‌های سوادآموزی نیز با تشکیل سازمان کمیته ملی پیکار با بی‌سوادی در سال ۱۳۴۳ مقدور گشت.

۱. سال ۱۲۸۶: تشکیل کلاس‌های اکابر در شیراز به همّت مشروطه خواهان

۲. سال ۱۲۸۸: تصویب آموزش اجباری همگانی برای کودکان هفت سال به بالا

۳. سال ۱۳۱۵: تصویب نظام نامه اکابر مبنی بر تشکیل کلاس‌های اکابر در مدارس دولتی و موظف نمودن کارکنان بی‌سواد دولت و موسسات عمومی و پیشه وران برای شرکت در این کلاس‌ها

۴. سال ۱۳۲۲: آغاز فعالیت کلاس‌های اکابر

۵. سال ۱۳۲۸: تاسیس اولین کلاس آموزش بزرگسالان در ورامین

۶. سال ۱۳۳۵: تجدید نظر در برنامه تعلیمات اساسی و ایجاد بنگاه عمران وزارت کشور و تهیه و تنظیم کتاب‌های «همه باسواد شویم»

۷. سال ۱۳۴۱: ایجاد سپاه دانش

۸. سال ۱۳۴۶: اجرای طرح تجربی سوادآموزی تابعی (حرفه‌ای) در اصفهان و دزفول

۹. سال ۱۳۵۵: ارائه و اجرای طرح جهاد ملی سوادآموزی

یک شنبه 8 دی 1392  4:54 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
saharjoon
saharjoon
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 196
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

ارزیابی برنامه‌های سوادآموزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

هنگامی که در ۷ دی ۱۳۵۸ به دستور خمینی، نهضت سوادآموزی تشکیل شد، جمعیتی بالغ بر ۱۴ میلیون نفر بی‌سواد در کشور وجود داشت. در آن زمان شور و شوق مردم برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی در بالاترین حد خود بود. بی شک این اشتیاق‌ها بهترین فرصت و زمینه برای حرکتی بنیادی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی بود. اما متأسفانه به دلیل جنگ سنگین تحمیلی و درگیری‌های داخلی و در نتیجه عدم ثبات کشورامکان بهره گیری از توان مردم و دولت میسر نبود چرا که توان مردم و دولت مصروف دفاع از کشور بود.

در طول جنگ بیشتر بودجه کشور صرف هزینه‌های دفاعی می‌شد و جنگ مهم‌ترین مسئلهٔ کشور بود که باعث می‌شد سایر امور کشور از جمله سوادآموزی مورد کم توجهی قرار گیرد. پس از پایان جنگ نیز به دلیل خرابی کشور بیشتر امکانات کشور در جهت سازندگی قرار گرفت. همچنین گذشت زمان بر انگیزه‌ها و علاقه‌ها تاثیر منفی گذاشت. و پس از آن هم نهضت سوادآموزی به خوبی عمل نکرد.

از آمار فعالیتهای نهضت در سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ اطلاع دقیقی در دست نیست. تنها اعلام شده طی این سالها ۷۴۱ هزار نفر زیر پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند. در سال ۱۳۶۱ نهضت سوادآموزی طرح ضربتی سوادآموزی را مطرح کرد، لکن طرح یادشده شکست خورد. طرح آموزش فردبه‌فرد در سال ۱۳۶۲ مطرح شد که براساس آن افراد باسواد خانوادۀ بی‌سوادان را یاری می‌کردند تا به مهارت‌های سوادآموزی دست یابند. از آن زمان به بعد طرحهای گوناگون دیگری به اجرا در آمده‌است که شامل طرحهای «گامی به سوی نور»، «سرباز معلم»، «لازم التعلیم» و «مساجد» می‌شود. علاوه بر آن نهضت سعی کرده‌است که مهاجران جنگ تحمیلی، مهاجران افغانی و عراقی، اسیران جنگی، سربازان و کارکنان دولت را زیر پوشش برنامه‌های خود قرار دهد.

به استثنای سه سال اول فعالیت نهضت، به طور متوسط سالانه نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند. بالاترین میزان شرکت در سال ۱۳۶۶ (۱٬۶۶۰٬۰۰۰ نفر) و کمترین مقدارآن در سال ۱۳۶۳ (برابر با ۸۴۴٬۰۰۰ نفر) صورت گرفته‌است.

آمار نشان می‌دهد که همواره تعداد زنان تقریباً دو برابر تعداد مردان بوده‌است. این فرض وجود دارد که بی‌سوادان مرد به دلیل اشتغال و در نتیجه به خاطر کمبود وقت و خستگی مایل به تحصیل نباشند. البته باید توجه داشت که نرخ بی‌سوادی مردان معمولآ ۲۰ درصد کمتر از زنان بوده‌است. میزان متوسط قبولی در دوره‌های سوادآموزی طی سال‌های ۶۸-۱۳۵۸ برابر ۴۰ درصد بوده‌است. نکته جالب این که میزان قبولی زنان همواره از مردان بیشتر بوده‌است. حاصل فعالیت‌های سوادآموزی در طول سال‌های ۶۸-۱۳۵۸ نشان می‌دهد که جمعأ بالغ بر ۹/۳ میلیون نفر به اخذ کارنامه قبولی از نهضت سوادآموزی شده‌اند.

نکته قابل توجه این که بیشتر معلمان و کارکنان نهضت سوادآموزی دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم هستند و از نظر سطح تحصیلات بیشتر آنان در سطح پایینی هستند. و جالب این‌که حتی در دفتر مرکزی نهضت سوادآموزی چند بی‌سواد مشغول به کار هستند.

گفتنی است براساس آخرین نتایج سرشماری عمومی در سال ۱۳۷۵ از میان ۵۲ میلیون نفر جمعیت ۶ ساله و بالاتر کشور ۴۱ میلیون نفر باسواد بوده‌اند و بدین ترتیب میزان باسوادی در کشور معادل ۷۵ درصد است. از مجموعه باسوادان کشور ۵۴ درصد را مردان و۴۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

یک شنبه 8 دی 1392  4:55 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
arsenal007
arsenal007
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 19
محل سکونت : البرز

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجه

یک شنبه 8 دی 1392  9:49 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

زبان حال قلم در سواد آموزی
من قلم هستم برای رشد تو
من یکی گشتم همو انگشت تو
نور من در همرهی انگشت تو
تا نوشتن گل شود در مشت تو
روشنی بخش وجودت من قلم
تا سرافرازی بگیری چون علَم
من نشانت می دهم همچون چراغ
راه بینایی برایت در فراغ
من به زیر آرم همه جهل و شریر
از نک خوش رنگ خود همچون دلیر
تا توانی بهره بر از اشک من
تا شود عطر وجودت مُشک من
هم نفس شو تا بسازم در دلت
خانه ای از علم و دانش منزلت
من قسم گشتم به قرآن بر بشر
سطر سطر هرنوشته  بر بصر
درک و فهم دانش از راه من است
دلبر نور افکنت آه من است
قدر عالم از قلم آید پدید
قدرتش برتر ز هر تیر و حدید
آن علی مولای در باب  قلم:
"بنده  ی آموزگاران هم منم"
بی سوادی نکبت هر زندگی است 
کوری انسان در آن یک  بردگی است
جهل و تاریکی زیان بخش بشر
دشمن هر انجمن بی من قدَر
صلح آرامش زمن گیرد وجود
جلوه ی نور صفا باشم زجود
گر بگیری راه روشن از سواد
 بر نشینی  قالی سلطان باد
کشتی ات از هر تلاطم بگذرد
جمله  سیمرغت به قافت ره برد

دوشنبه 9 دی 1392  11:59 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

سلام طرح خیلی خوبیه ولی تو اجرا یه سری مشکلات داره که اونا برطرف بشه خیلی خوبه بعضی دوستان خیلی منفی به قضیه نگاه میکنن این طرح واقعا مشکلاتی داره که خوب دیگه تقصیر مجریان طرح نیست و البته نقایصی هم داره که ان شاءالله برطرف بشه ولی در کل طرح خوبیه

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

دوشنبه 9 دی 1392  2:58 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

تو جامعه هم این طرح هنوز که هنوز خوب جا نیافتاده اگه یکی تو این طرح باشه میگن تو این سن رفته سواد دار بشه اهمیت سواد و علم رو درک نکردن بعضی ها

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

دوشنبه 9 دی 1392  3:01 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

دوستان یه تحقیقی نمایندآیادرحال حاضراین طرح هنوزهم اجرامیشه؟

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

چهارشنبه 11 دی 1392  8:18 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی


نقل قول mohammadtorres

نظرتون در مورد این عکس چیه؟

درس خواندن درهرشرایطی وجوددارد


مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

چهارشنبه 11 دی 1392  8:19 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

به سوی روشنایی(تأسیس نهضت سوادآموزی و روز سوادآموزی)

مقدمه

خداوند بشر را آفریده و عقل را برای اندیشیدن در او به ودیعه نهاده است، تا حق و باطل، خیر و شر و زشت و زیبا را از هم تمییز دهد و راه خویش را در زندگانی بازیابد و در عین حال، از لغزش ها و زیان های جهل و نادانی مصون بماند. این هدف، جز از راه عقل پروری و دانش اندوزی میسر نیست. از این رو، اسلامْ مقام علم را بس والا معرفی کرده و از آغاز، مبارزه با بی سوادی را شروع و از همه فرصت ها برای مبارزه با این پدیده شوم استفاده نموده است. این دین سترگ، دانش اندوزی را یکی از ضروریات قرار داده و از این رو، مسلمانان توانستند در علم و دانش، به پیشرفت های شگرفی برسند.

تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی که به حق باید آن را یک انقلاب فرهنگیِ عظیم دانست، مسئله محو پدیده شوم بی سوادی، مورد توجه اندیشمندان و مسئولان کشور قرار گرفت. در رأس این اندیشمندان، حکیم بزرگ و فرزانه، حضرت امام خمینی رحمه الله قرار داشت که با پیام تاریخی خود در هفتم دی ماه 1358، از همگان مبارزه ضربتی با بی سوادی را خواست و در بخش از آن فرمود: «مایه بسی خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند، بی سواد وجود داشته باشد». به دنبال صدور فرمان رهبر کبیر انقلاب، سازمان نهضت سوادآموزی به صورت کاملاً مستقل تأسیس شد و پایه گذاری گردید.

تاریخچه سوادآموزی

سوادآموزی در ایران، از سال 1315 شمسی، با تشکیلات سازمان تعلیمات اکابر آغاز شد. در آن زمان، این بخش از وظیفه سوادآموزی، از ادارات مربوط به وزارت معارف به شمار می رفت، ولی پس از مدتی، چون توفیق چشم گیری نداشت، منحل شد. سرانجام بعد از انقلاب به رهبری امام خمینی رحمه الله نهضت سوادآموزی پایه گذاری شد و فصل جدیدی را در تاریخ انقلاب ما گشود. این نهضت در ابتدا در قالب نهادی مستقل کار خود را آغاز نمود و سپس در سال 1361، به آموزش و پرورش پیوست. همکاری این نهاد انقلابی با آموزش و پرورش، به صورت کار مشترک آغاز و سبب شد که تلاش وسیع تری در مجموع کشور شروع و خوش بختانه دستاوردهای بزرگی نصیب ملت شایسته و انقلابی ایران شود.

سوادآموزی، وسیله ارتباط

سوادآموزی، تنها به خواندن و نوشتن و حساب کردن منحصر نمی شود، بلکه تلاشی در راه تطبیق افراد بی سواد با محیط و جهان اطراف خود و دنیاست که همواره دچار تغییر و تحول است. آموزش و سواد، زیربنای توسعه است. در هیچ کشوری توسعه مطلوب اتفاق نخواهد افتاد، مگر اینکه مسایل دانش آموزی، یعنی آموختن دانش و یادگیری تا مقطع دانشگاه تداوم پیدا کند. پایه و اساس توسعه هر کشور، به میزان سوادآموزی آن بستگی دارد. بنابراین، سواد آموزی، وسیله برقراری ارتباط به معنای گسترده آن است یا به عبارت دیگر، قوی ترین وسیله ارتباط با دنیای خارج به شمار می آید.

سوادآموزی در کلام امام و رهبری

امام خمینی رحمه الله :

تعلیم و تعلم، عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است.

من از ملت عزیز امیدوارم که با همّت والای خود، بدون فوت وقت، ایران را به صورت مدرسه درآورند.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه ای

نهضت سوادآموزی، یک جریان مهم فرهنگی است.

علم و سواد، ارزنده ترین هدیه است.

انتظار نهضت سوادآموزی

نهضت سوادآموزی، برای رسیدن به اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی و استمرار امر سوادآموزی، از همگان انتظار دارد همچون گذشته، این نهاد فرهنگی را برای اجرای برنامه های مناسب و مفید سوادآموزی و خدمت به محرومان جامعه یاری نمایند تا به وضعیتی برسیم که همگان، افزون برآنکه به یادگیری مستقل تجهیز شدند، از پشتیبانی لازم برای استمرار یادگیری در طول زندگی برخوردار گردند تا کشوری آباد و پیشرفته داشته باشیم.

تجهیز کتاب خانه های عمومی شهری و روستایی به کتاب های ویژه نوسوادان

 

با تصویب هیئت امنای کتاب خانه های عمومی کشور، قفسه ای در همه کتاب خانه ها به نوسوادان اختصاص یافته است. این طرح، با هدف ارایه خدمات مطالعاتی به نوسوادان جامعه و گسترش فعالیت های تداوم سواد و اتصال آموزش های سوادآموزی به کتاب خانه ها و خودآموزی به اجرا گذاشته شد. دراین راستا، با مشارکت دبیرخانه هیئت امنای کتاب خانه های عمومی کشور، حدود سه میلیون جلد از عناوین مختلف کتاب در اختیار کتاب خانه های شهری و روستایی کشور قرار گرفته است و بالغ بر دوازده هزار کم سواد به عضویت کتاب خانه ها درآمده اند.

 

چهارشنبه 11 دی 1392  9:56 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368
دسترسی سریع به انجمن ها