دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با تشریح وضعیت بیسوادی جهان، گفت: در حال حاضر 775 میلیون بزرگسال بیسواد در جهان وجود دارد که نیمی از این جمعیت بیسواد در جنوب و غرب آسیا قرار دارد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با تشریح وضعیت بیسوادی جهان، گفت: در حال حاضر 775 میلیون بزرگسال بیسواد در جهان وجود دارد که نیمی از این جمعیت بیسواد در جنوب و غرب آسیا قرار دارد.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمدرضا سعیدآبادی در نشست «پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران و اهداف آموزشی ملل متحد تا سال 2015» با بیان اینکه وضعیت بیسوادی در جهان نشان میدهد که در حال حاضر 775 میلیون بزرگسال بیسواد در جهان وجود دارد، گفت: نیمی از این جمعیت بیسواد در جنوب و غرب آسیا قرار دارد.
وی افزود: در 81 کشور از 146 کشوری که اطلاعات خود را به یونسکو ارائه دادهاند، نسبت بیسوادی زنان بسیار بیشتر از مردان است، به طوری که در 21 کشور به ازای هر 10 مرد باسواد، کمتر از هفت زن باسواد وجود دارد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: از بین 43 کشوری که نرخ سواد بزرگسالان آنها بین سالهای 2001-98 میلادی زیر 90 درصد اعلام شده بود، احتمال دارد تا سال 2015 تنها سه کشور به هدف کاهش بیسوادی تا 50 درصد برسند و این درصد بر اساس پیشبینی است که در سازمان یونسکو برای کشورها صورت گرفته است.
به گفته سعیدآبادی، سه چهارم بزرگسالان بیسواد تنها در 10 کشور جهان زندگی میکنند که از کل این جمعیت، 37 درصد بزرگسال بیسواد در هند زندگی میکنند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه اظهار کرد: 68 کشور در حوزه آموزش ابتدایی هیچ برنامهای برای تساوی جنسیتی ندارند و گامی در این جهت برنداشتهاند. همچنین در 112 کشور که مورد بررسی قرار گرفته، تا سال 2015 نیازمند 5.4 میلیون معلم برای مدرسه ابتدایی هستند و اگر جهان بخواهد تغییری در حوزه سواد و موضوعات مختلف آموزشی داشته باشد، نیازمند بیش از پنج میلیون معلم برای مدارس ابتدایی است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه اظهار کرد: 68 کشور در حوزه آموزش ابتدایی هیچ برنامهای برای تساوی جنسیتی ندارند و گامی در این جهت برنداشتهاند. همچنین در 112 کشور که مورد بررسی قرار گرفته، تا سال 2015 نیازمند 5.4 میلیون معلم برای مدرسه ابتدایی هستند و اگر جهان بخواهد تغییری در حوزه سواد و موضوعات مختلف آموزشی داشته باشد، نیازمند بیش از پنج میلیون معلم برای مدارس ابتدایی است.
وی گفت: نسبت معلم ابتدایی به دانشآموزان اگر در سال 99، 26 به یک بوده، در سال 2010 به 24 به یک رسیده و در سال 2010 کمتر از نیمی از کودکان جهان آموزش پیش از دبستان برخوردار شدهاند.
سعیدآبادی ادامه داد: تعداد کودکان محروم از مدرسه در سراسر جهان در سال 2010 همان رقم 61 میلیون نفر است که از سالهای قبل باقی مانده و آمار خوبی نیست.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در 123 کشور کم درآمد و یا با درآمد کمتر متوسط حدود 200 میلیون جوان 24-15 سالهای وجود دارد که دوره ابتدایی را به پایان نرساندهاند و 250 میلیون کودک وجود دارد که به پایه چهارم ابتدایی رسیده اما توان خواندن و نوشتن را ندارند که این مشکل ناشی از عدم کیفیت آموزشی برخی از مناطق است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در 123 کشور کم درآمد و یا با درآمد کمتر متوسط حدود 200 میلیون جوان 24-15 سالهای وجود دارد که دوره ابتدایی را به پایان نرساندهاند و 250 میلیون کودک وجود دارد که به پایه چهارم ابتدایی رسیده اما توان خواندن و نوشتن را ندارند که این مشکل ناشی از عدم کیفیت آموزشی برخی از مناطق است.
سعیدآبادی تاکید کرد: باید این نگرانیها از سوی تمام کشورها جدی گرفته شود و ضمن احصای آمار دقیق از تعداد کودکان بیسواد در کشورهای مختلف، برنامههای جدی برای حل مشکلات بیسوادی آنها اتخاذ شود که این موضوع نیازمند عزم جدی است.
پوشش تحصيلي گروه سني 49-10 سال به 94 درصد رسيده است
رئيس سازمان سواد آموزي كشور در نشست تخصصي پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه آموزش پايه : پوشش تحصيلي گروه سني 49-10 سال به 94 درصد رسيده است

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علي باقر زاده در نشست تخصصي پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه آموزش پايه با تاكيد بر اهداف آموزشي ملل متحد تا سال 2015: چالش، دستاوردها وچشم اندازآينده كه صبح امروز دو شنبه در سازمان نهضت سواد آموزي برگزار شد، گفت : ايرانيان در توجه به علم و دانش سابقه درخشان دارند و مردم جيرفت در سه هزار و 200 سال قبل از ميلاد جزء اولين مخترعان خط بودند و كوشش زيادي براي توسعه انساني مبتني بر علم صورت مي گرفته و با ظهور اسلام اين حركت شتابان به پيش رفت و روزگار مديدي مهد عالمان بزرگ بود و پيروزي انقلاب اسلامي و مخصوصا صدور فرمان ايجاد نهضت سوادآموزي در هفتم ديماه 1358 توسط حضرت امام (ره) سازمان يافته ترين و گسترده ترين فعاليت سواد آموزي بزرگسالان در كشور صورت گرفت.
باقر زاده اظهار داشت : در باور امام (ره) و مقام معظم رهبري( مدظله العالي) سواد آموزي يك جريان فرهنگي است و با سواد شدن موجب استقلال فرهنگي مي شود و در اسناد سازمان ملل نيز اصيل ترين اسناد مربوط به سواد آموزي است و تلاش موثري براي ايجاد اجماع جهاني براي آموزش براي همه صورت گرفته است و قدر مطلق افراد بيسواد به نسبت جمعيت كاهش پيدا كرده و در اسناد بين المللي هم سوادآموزي از اصيل ترين حقوق شناخته انسان است.
معاون وزير آموزش وپرورش با تاكيد بر اينكه در نگاه كمي اين تلاشها بيشتر مشخص مي شود، اظهار داشت: درصد افراد بي سواد بالاي 6 سال از حدود 47 درصد درسال پيروزي انقلاب اسلامي به بيش از 85 درصد افزايش پيدا كرده است و درصد افراد گروه سني( 49-10) سال نيز از حدود 48 درصد به بالاتر از 94 درصد رسيده است و اختلاف درصد باسوادي نقاط شهري و روستايي گروه ( 49-10) سال از 39 درصد به 8 درصد كاهش پيدا كرده و اختلاف درصد باسوادي بين زنان و مردان از 26 درصد به 5/3 درصد كاهش پيدا كرده است.
وي افزود : 85 درصد فعاليت هاي سواد آموزي در ساليان گذشته به زنان اختصاص پيدا كرده است و قريب به 60 درصد فعاليت هاي نهضت سواد آموزي به روستائيان اختصاص يافته واين تلاش در جهت عدالت آموزشي است .
باقر زاده گفت : سازمان نهضت سواد آموزي تنها دستگاهي است كه به صورت حرفه اي به امر سواد آموزي و توليد محتواي آموزشي مي پردازد وتعداد 420 عنوان كتاب ساده و مناسب براي بزرگسالان توليد شده است و همچنين سازمان نهضت سواد آموزي به خاطر ابداعاتي كه داشته پنج نشان بين المللي در يافت كرده و در رابطه با فعاليت هاي انسان دوستانه به بيش از 700 هزار نفر اتباع خارجي آموزش داده و در حال حاضر نيز با 18 دستگاه دولتي و غير دولتي تفاهم نامه امضاءكرده است .
رئيس سازمان نهضت سواد آموزي اظهار كرد : پوشش واقعي كودكان 6 تا 15 سال افزايش فزاينده اي پيدا كرده اين پوشش در دوره ابتدايي به بيش از 97 درصد رسيده است .
و بر اساس آمار نفوس و مسكن سال 1390 متاسفانه بيش از نه ميليون و 719 هزار نفر اعلان بي سوادي مطلق كردند، بيش از ده ميليون و 600 هزار نفر درحد دوره ابتدايي و حدود نه ميليون و 200 هزار نفر نيز تحصيلات خود را در حد راهنمايي معرفي كردند.
وي افزود: پديدهايي مثل اعتياد، بزهكاري و... با ميانگين سال هاي تحصيل افراد ارتباط جدي دارد.
معاون وزير آموزش وپرورش گفت : سعي مي كنيم سواد آموزي را به صورت مخاطب محور ارائه كنيم و در اين خصوص اصلاح روش ها و شيوه ها در دستور كار است و تلاش براي جلوگيري و عدم بازگشت به بيسوادي، تلاش براي تكميل اطلاعات بانك اسمي افراد بيسواد و كم سواد و تقويت مشاركت با نهادهاي مدني براي هم افزايي و افزايش توان در دستور كار و اولويت مي باشند .
باقرزاده در قسمت پاياني صحبت هاي خود به تبيين چالش هاي پيش رو و انتظارات مدنظر پرداخت و گفت :در بخش چالش ها، انگيزه و آمادگي در جامعه هدف وجود ندارد و ساز و كارهاي قانوني هم فراهم نشده و عزم واراده عمومي ايجاد نشده و هم چنين سختي، پيچيدگي و زمان بر بودن دسترسي به افراد بيسواد و عدم تشكل هاي مردمي براي كمك به امر سواد آموزي روبرو هستيم .
رئيس سازمان نهضت سواد آموزي در خصوص انتظارات از جامعه و دستگاه هاي اجرايي تاكيد كرد: دغدغه سازمان نهضت سوادآموزي بايد به ديگر دستگاه ها هم منتقل شود و در تدوين برنامه سعي كرديم استراتژي بُرد - بُرد براي همه سازمان هايي كه با نهضت سواد آموزي همكاري مي كنند تعريف كرديم و انتظار است در برنامه سنواتي دستگاه ها سواد آموزي ديده شود چرا كه سواد آموزي سرمايه گذاري دراز مدت براي كل كشور است و زمينه سازي براي ايجاد تقاضا در جامعه هدف درصدد برنامه دستگاهها باشد و دستگاه ها مي بايست در مخاطبين ايجاد انگيزش مادي و معنوي كنند .