نذر بدون اجازه شوهر
الف) آیا نذر زن بدون اجازه شوهر، حتی اگر با حقوق شوهر منافات نداشته باشد صحیح است؟ ب) اگر زن بدون اجازه شوهر نذر کند، آیا اجازه بعدی شوهر موجب صحت نذر می شود؟ ج) اگر زن از مال خودش نذر کند، آیا اجازه شوهر لازم است؟
امام خمینی (ره) آیت الله اراکی (ره) آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
الف) نذر زن بدون اجازه شوهر باطل است هر چند عمل به نذر منافات با حق شوهر نداشته باشد.
ب) اجازه بعدی آن را تصحیح نمی کند بلکه ظاهراً انعقاد (صحیح بودن)آن مشروط به اذن شوهر می باشد.
ج) نذر زوجه اگر چه متعلق به مال خودش باشد ،صحیح نیست.(اراکی: (احتیاط واجب) مراعات اذن (اجازه)زوج است ولو در مال خودش.
آیت الله بهجت (ره): الف) نذر زن بدون اجازه شوهر بنابر احتیاط واجب وضعاً منعقد می شود(یعنی نذر زن باطل نیست.) ولی بنابر احتیاط ،تکلیفاً (برای انجام تکلیف شرعی خود)باید از شوهر اجازه بگیرد.ب) نذر ولو بدون اجازه منعقد می شود.
ج) بنابر احتیاط از حیث حکم وضعی نذر منعقد می شود گرچه اجازه گرفتن از همسر بنابر احتیاط تکلیفاً لازم است.
آیت الله تبریزی (دام ظلّه): الف) زن در صورتی که وفاء به نذرش منافی با حق شوهر باشد نمی تواند نذر کند و اگر منافی با حق شوهر نباشد اجازه شوهر لازم نیست.
ب) اجازه بعدی تصحیح می کند.ج) در صورتی نذر زن از مال خودش صحیح است که منافات با حق شوهر نداشته باشد.
آیت الله خامنه ای (دام ظلّه): الف) بسمه تعالی. انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر، بنابر احتیاط واجب مشروط به اجازه زوج است.
ب) اجازه بعدی، مصحّح نذر مذکور نمی باشد. ج) اگر چه زوجه از تصرف در مال خود ممنوع نیست( می تواند هر طور بخواهد از مالش استفاده کند) ولی نذر زن بدون اجازه ی شوهر اساساً منعقد نمی شود.
آیت الله خویی (ره): الف) نذر زن بدون اذن شوهر اشکال ندارد مخصوصاً اگر نذر در غیرمال باشد اما اگر نذر زن منافی با حق شوهر باشد اجازه لازم است.
ب) تصحیح می کند.ج) در صورتی نذر زن از مال خودش صحیح است که با حق شوهر منافات نداشته باشد.
آیت الله سیستانی (دام ظلّه): الف)صحیح است مگر اینکه نذر مربوط به امور مالی باشد که در این صورت بدون اذن یا اجازه او صحت آن محل اشکال است و از باب احتیاط باید به آن وفا بشود.ب) کفایت می کند.ج) مورد اشکال همین است و اما اگر مربوط به مال نباشد اشکالی ندارد و اگر مربوط به مال شوهر باشد باطل است.
آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه): الف) بنابر مشهور نذر زن با نهی شوهر بلکه بی اذن او صحیح نیست.
ب) ظاهراً با اجازه بعدی صحیح می شود ولی بنابر احتیاط حتی در صورت نهی شوهر به نذر عمل شود.ج) لازم است.
آیت الله فاضل لنکرانی(ره): الف) خیر نذر صحیح نیست.ب) خیر اجازه بعدی کفایت نمی کند.ج) بلی.
آیت الله گلپایگانی (ره): الف) اگر شوهر از نذر زن جلوگیری کند یا زن بدون اجازه او نذر کند نذر او باطل است هر چند عمل به آن مانع از حق استمتاع نباشد.
ج) نذر زن بدون اجازه او صحیح نیست هر چند در مال خودش باشد.
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): الف) نذر زن اگر مزاحم شوهر باشد بی اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد.
ب) موجب صحت نذر نمی شود.ج) نذر زن از اموال خودش اگر منافات با حق شوهر نداشته باشد اشکالی ندارد.
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه): الف) در صورتی که مزاحم حق شوهر باشد بی اجازه او باطل است.
ب) اگر با حق شوهر منافات نداشته باشد اذن شوهر لازم نیست و در آنچه که منافی است اذن بعدی شوهر موثر نیست.
ج) اگر مزاحم حقوق شوهر نباشد و از مال خودش باشد احتیاج به اجازه شوهر ندارد.
آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه): الف) اگر نذر زن منافی با حق شوهر باشد بدون اذن شوهر نذر باطل است.ب) تصحیح می کند.ج) صحت نذر زن در مال خودش بدون اذن شوهر (در غیر حج یا زکات یا احسان به پدر و مادر یا صله رحم) محل اشکال است. (یعنی بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.)