اگر حد و حدود معیّن شده در نذر فراموش شود وظیفه چیست؟
آیت الله بهجت (ره): به گمانش عمل است و اگر گمانی ندارد اگر نذر عبادی است عبادتی را اختیار کند و اگر مالی است در راه مطلق وجوه مصرف کند.(در هر زمینه ی مباحی که می خواهد صرف نماید)
آیت الله اراکی (ره): اگر مردد بین اقل و اکثر است(دو مقدار یا تعداد کمتر وزیادتر) اکتفا کند به اقل و اگر مردد بین متباینین است (دو عمل که با هم در تضادند)احتیاط کند و هر دو را به جا آورد.
آیت الله تبریزی (دام ظلّه): در صورتی که مردد بین چند چیز باشد باید احتیاط شود و در صورتی که اعطاء مال از دو جنس باشد به وسیله قرعه تعیین می شود و در مورد یک جنس به مقدار اقل(کمتر) کافی است. والله العالم
آیت الله خامنه ای وصافی گلپایگانی (دام ظلّه): اگر قدر متیقین(حدوسطی که اصمینان به وجودش دارد) دارد باید به آن عمل شود.
آیت الله خویی (ره): اگر می تواند جمع کند میان همه آن ها بر او انجام همه آن ها واجب است. و اگر نتواند پس منظور خود را به قرعه معین کند.
آیت الله سیستانی (دام ظلّه): اگر مردد بین اطراف محدودی نباشد (تعدادی که همه آنها قابل عمل کرد نباشند) احتیاط نماید(و همه را انجام دهد) و اگر مردد بین اطراف غیر محدود باشد یکی از آن ها را انجام دهد.
آیت الله فاضل لنکرانی (ره): اگر در شرایط نذر شک کندونداندکه مثلا برای خوب شدن مریض نذر کرده یا برای برگشتن مسافر،در این صورت وظیفه ای ندارد.مگر اینکه هردو شرط تحقق پیدا کندکه باید به نذر خود عمل کند.واگر در متعلق نذر شک دارد که آیا نذر کرده که پولی به فقیر بدهد یا روزه بگیرد،در اینصورت باید هر دو را انجام دهد.واگر چیزی بخاطرش نیست تکلیفی ندارد.
آیت الله گلپایگانی (ره): اگر شک کند که متعلق نذر ،نماز بوده یا روزه،هر دو را به جا آورد واگر در نذر صیغه شرعی نخوانده،ملزم به وفاء به نذر نیست.
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): به مقداری که یقین دارد عمل کند.
سوال: اگر مورد نذر را فراموش کنیم وظیفه چیست؟
در صورتی که شک او میان دو سه چیز باشد،اگر امکان دارد به همه عمل کند واگر به کلی نامعلوم است کار خیری به اندازه نذر خود انجام دهد.