احکام بانوان
حیض:
داخل شدن حائض و جنب به رواق های حرم امامان(ع):
امام خمینی (ره) : احتیاط واجب آن است که حرم امامان و رواقها توقف نکند.** بهجت : احتیاط واجب آن است که در حرم امامان توقف نکند بلکه عبور نیز ننماید ولی اگررواق ها خیلی دور باشد ظاهرا اشکال ندارد. ** تبریزی : چنانچه آن قسمت از رواق به حرم ملحق شده بنا بر احتیاط حکم حرم را دارد و مکث حائض و جنب در آن خلاف احتیاط می باشد. ** خامنه ای : مراد از حرم همان گنبد مبارک و جایی است که به آن حرم و مشهد شریف گفته می شود، ولی ساختمانهای ملحق به آن و شبستانها حکم حرم را ندارند و ورود جنب و حائض به آنجاها اشکال ندارد، مگر جاهایی که عنوان مسجد را داشته باشد. ** خویی : توقف در رواق حرم مطهر امامان برای جنب و حائض مانعی ندارد و حدود حرم معلوم و معروف است اگر چه احوط عدم توقف حائض است در رواق. ** سیستانی صافی : داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد. ** شبیری زنجانی : رفتن به حرم امامان حرام است اگر چه از یک در داخل و از در دیگری خارج شود، و مراد از حرم امامان (ع) : محوطه ای است که ضریح مقدس و قبر مطهر در آن قرار دارد نه تمام رواقها یا صحنها. ** فاضل لنکرانی : ورود جنب و حائض به تمام رواقهای امامان معصوم جایز نیست. و فرقی بین دور و نزدیک آن نیست. ** گلپایگانی : بنابر احتیاط واجب ورود به حرم امامان(ع) حرام است و بنا بر احتیاط واجب وارد رواقها هم نشود. ** مکارم شیرازی : داخل شدن به رواق های اطراف ضریح مطهر اگر چه قبر را ببیند و به ضریح نزدیک باشد مانعی ندارد، ولی وارد حرم نشود. ** نوری همدانی : بنابر احتیاط واجب حرم امامان(ع) ملحق به مسجد است (یعنی) بنابر احتیاط واجب در آنجا توقف نکند بلکه بنا بر احتیاط در رواقها هم توقف نکند.
سلام زنان باید قضای روزه هایی را که به خاطر عادت ماهیانه نمی گیرند بعد از ماه رمضان بگیرند.
اگر زنی در طول روز عادت ماهیانه شود روزه او باطل میگردد و می تواند بخورد وبیاشامد(حتی اگر 1دقیقه به اذان مانده باشد)
قصد ده روز زن حائض:
سلام اگرازابتدا یقین داشته که ده روزدر آن محل می ماند چنانچه از همان ابتدا عادت بوده و درایام عادت و بعد از پاک شدن از قصد خود بر نگشته باشد نمازش کامل وروزه اش صحیح است.
ورود خانم حائض به...:
سلام ورود خانم حائض به حرم امامزادگان مانند حضرت معصومه (س)اشکالی ندارد ولی ورود و توقف در مساجد از جمله مسجد جمکران حرام است.
قران خواندن حائض
(سوره:امام فاضل بهجت نوری صانعی علوی روحانی اراکی شیرازی...آیه :بقیه)
با سلام گوش دادن به قرآن وتلاوت سوره های قران و ذکر گفتن در عادت ماهیانه اشکالی ندارد وفقط خواندن سوره های که سجدة واجب دارندحرام است.
با سلام گوش دادن به قرآن وتلاوت سوره ها و خواندن دعاها و ذکر گفتن در عادت ماهیانه اشکالی ندارد وفقط خواندن آیه های سجده دار قرآن حرام است.
با سلام گوش دادن به قرآن وتلاوت سوره ها و خواندن دعاها و ذکر گفتن در عادت ماهیانه اشکالی ندارد وفقط سوره های سجده دار ویا طبق نظر برخی از مراجع آیات سجده دار حرام است لطفا نام مرجع تقلید خود را ارسال نمایید.
تشخیص حیض: در صورتی که این خون سه روز استمرار داشته باشد یعنی دائماً درون واژن آلوده باشد حیض است در غیر اینصورت استحاضه است با عمل به وظیفه استحاضه عبادات خود را انجام دهید
اگر این لکه ها مربوط به روزهای پایان حیض نباشد ،روزه در استحاضه قلیله صحیح است وطبق نظر برخی از مراجع باید احتیاطا در طول روز به مقداری که می توانید از بیرون امدن خون جلوگیری کند و چون نام مرجع شما معلوم نیست ،فعلا تحفظ کنید
روزه در استحاضه متوسطه وکثیره واجب است ودر صورتی روزه صحیح است که غسلهای مربوط به نماز را در روز انجام دهید وبنابر احتیاط واجب غسل نماز مغرب وعشای شب قبل را نیز انجام دهید وطبق نظر برخی از مراجع احتیاطا باید در طول روز به مقداری که می توانید از بیرون امدن خون جلوگیری کنید
اگر از شروع حیض شما تا دیدن لکه ها ده روز نگذشته باشد این لکه ها ادامه خون حیض است باید غسل حیض خود را تکرار کنید در صورتی که لکه بینی ها ادامه پیدا کند تا از ده روز عبور کند تا عدد حیض، حیض قرار دهید مابقی استحاضه است
لکه بینی:
اگرخون دیدن شمابه صورت لکه بینی باشدواستمرارنداشته باشدیعنی درون واژن آلوده نباشد استحاضه است باعمل به وظیفه استحاضه عبادات خودراانجام دهیدودرصورتی که سه روزاستمرار داشته باشدودرون بدن آلوده باشدهرچند به صورت لکه خارج شودخون حیض است.
سلام اگر از پاک شدن قبلی 10 روز گذشته باشد و این خونریزی نیز شرایط حیض را دارد(یعنی صرف لکه بینی نیست بلکه استمرار دارد ولوفقط داخل آلوده باشد)شما حائض هستید. در غیر این صورت خون استحاضه است .و شما باعمل به وظیفه زن مستحاضه ،نماز وروزه خود را انجام دهید
سلام اگر عادت و لکه بینی مجموعا بیش از ده روز باشد به تعداد ایام عادت حیض قرار داده و مابقی استحاضه می باشد. و به وظایف زن مستحاضه عمل کنید.
سلام اگر این لکه بینی(ولو فقط داخل آلوده باشد)سه روزاستمرارداشته باشد خون حیض می باشد.ونباید نماز بخوانیدوروزه بگیریدولی اگراستمرار ندارد باید به وظایف زن مستحاضه عمل کنیدوروزه را بگیرید.
سلام اگر مجموع خون دیدن و لکه بینی از ده روز تجاوز نکند همه حیض محسوب میشود(و نباید روزه بگیرید).و در صورت تجاوز از ده روز به مقدار عادت حیض و مابقی استحاضه است و با انجام وظایف مستحاضه نماز و روزه خود را به جا بیاورید.
سلام اگر یقین داشته باشید که این لکه بینی (ولو فقط داخل آلوده باشد)استمرار تا سه روز داشته باشد خون حیض میباشد.و نباید نماز بخوانید و روزه بگیرید ولی اگر به استمرار شک دارید باید بین اعمال زن مستحاضه و حایض جمع کنید.
نفاس
اگرخونریزی بعداززایمان تاده روزیاکمترازآن تمام شودهمه آن نفاس است وپس ازآن بایدغسل نفاس انجام دهیدوعبادتهای خودراانجام بدهیدولی اگرخونریزی بیشترازده روزبودبه تعدادروزهای حیض نفاس است ودرادامه تاده روزبایدبه وظیفه مستحاضه عمل کنیدوچنانچه درحیض عددمشخصی نداریدتاده روزنفاس ودرادامه تاده روزاستحاضه است.
نهایت ده روز نفاس است واگر بیشتر شد به اندازه ایام عادت نفاس وبقیه استحاضه است
استحاضه:
مکارم: سلام:اگربصورت لکه بینی می باشد ووقتی لکه ها از بیرون قطع می شود داخل بدنتان پاک می باشد استحاضه است واگر استحاضه قلیله باشد(خون به یکطرف پنبه می رسدواز آن طرف پنبه عبور نمی کند) غسل ندارد وبرای هر نماز فقط یک وضو بگیرید ونزدیکی کردن هم اشکال نداردواگر استحاضه کثیره باشد(خون از دوطرف پنبه رد می شود وبه لباس زیر هم جاری می شود) بعداز اذان هر نماز غسل خود را انجام داده وفورا نمازهای خود را بدون فاصله بخوانید وباز بعداز غسل کردن نزدیکی هم اشکال ندارد.
مشهور: سلام:اگر استحاضه قلیله(خون به یک طرف پنبه برسد) باشد غسل ندارد وبرای هر نماز وضو بگیرید وپنبه راعوض کنید واگر متوسطه(خون به یک طرف پنبه رسیده واز آنطرف هم پیدا شود)باشدبعداز اذان صبح غسل کنید وتا اذان صبح دیگر غسل لازم نیست واگر کثیره(خون به دوطرف پنبه برسد وبرلباس زیر جاری شود)برای نماز صبح یک غسل وظهر وعصر یک غسل ومغرب وعشا یک غسل انجام دهید وبلافاصله نمازها را بخوانید ومی توانید قبل از غسل اول وضوی خود را بگیرید.
در استحاضه متوسطه يك غسل در شبانه روز بيشتر واجب نيست بنا براين بايد براي يكي از نمازها در شبانه روز غسل بكند پس ايشان كه همواره در حال تغيير بين متوسطه و قليله است در شبانه روز يك غسل انجام دهد كافيست
در توضيح المسايل آمده است : اگر پيش از نماز يا در بين نماز خون استحاضه متوسطه ببيند بايد براى آن نماز غسل كند.
آيت الله فاضل فرموده است : ولى در استحاضه متوسطه اگر قبل از نماز صبح غسل نمايد، تا صبح روز ديگر براى هر نماز كارهاى استحاضه قليله كه در مسأله قبل گفته شد انجام دهد ولى اگر عمداً يا از روى فراموشىغسل نكند بايد براى نماز ظهر و عصر غسل كند و اگر براى آن هم غسل نكرد، بايد قبل از نماز مغرب و عشاء غسل نمايد.
(خوئى، گلپايگانى، تبريزى، صافى:) مسأله در استحاضه متوسطه بايد زن براى نماز صبح غسل كند و تا صبح ديگر براى نمازهاى خود، كارهاى استحاضه قليله را كه در مسأله پيش گفته شد انجام دهد. و اگر عمداً يا از روى فراموشى براى نماز صبح غسل نكند، بايد براى نماز ظهر و عصر غسل كند و اگر براى نماز ظهر و عصر غسل نكند، بايد پيش از نماز مغرب و عشاء غسل نمايد؛ چه آن كه خون بيايد يا قطع شده باشد.
(نورى، بهجت:) (بهجت: در استحاضه متوسطه بايد زن براى نماز صبح غسل كند و تا صبح ديگر براى نمازهاى خود بنا بر احتياط واجب پنبه را اگر خونى شده عوض كند يا آب بكشد و هم چنين ظاهر فرج اگر نجس شده است و وجوب وضو براى هر نماز در اين صورت خالى از وجه نيست) و اين در صورتى است كه استحاضه متوسطه پيش از نماز صبح يا در بين آن پيدا شود ولى اگر بعد از نماز صبح تا پيش از نماز ظهر يا بين آن حاصل شود بايد براى نماز ظهر غسل كند و به همين ترتيب پيش از هر نماز يا بين هر نمازى كه استحاضه متوسطه شده بايد براى آن غسل كند ..
(سيستانى:) در استحاضه متوسّطه بايد بنا بر احتياط لازم زن براى نمازهاى خود روزانه يك غسل نمايد و نيز بايد كارهاى استحاضه قليله را كه در مسأله پيش گفته شد انجام دهد، بنا بر اين اگر استحاضه قبل از نماز صبح يا در همان آن حاصل شود بايد براى نماز صبح غسل كند ..
(زنجانى:) مسأله در استحاضه متوسطه نيز ظاهراً بايد اعمال استحاضه قليله را انجام دهد؛ ولى احتياط مستحب آن است كه اگر خون به دستمال نرسيده، براى اولين نماز غسل كند و براى هر روز يك غسل كافى است و اگر عمداً يا از روى فراموشى براى نماز اول غسل نكرد، براى نماز بعدى غسل كند، و همين طور ..، و اگر خون به دستمال رسيده براى نماز صبح يك غسل، و براى نماز ظهر و عصر هم يك غسل به جا آورد و بين نماز ظهر و عصر هم فاصله نيندازد و براى نماز مغرب و عشاء هم يك غسل به جا آورد و بين آن دو فاصله نيندازد و غسل و وضو را هر كدام جلوتر به جا آورد اشكالى ندارد ولى بهتر است اول وضو بگيرد.