شكار و ذبح حیوانات
شكار و ذبح حیوانات |
سؤال 1: ذبح شرعی چگونه است؟ و آیا در هنگام ذبح شكستن مهره گردن و قطع كردن نخاع جایز است؟
جواب: در ذبح شرعی چند شرط معتبر است:
1) ذابح باید مسلمان باشد و ناصبی و دشمن اهل بیت نباشد.
2) ذبح با کارد آهنی آنجام شود.
3) جلو بدن حیوان در موقع ذبح رو به قبله باشد.
4) در موقع ذبح نام خدا برده شود.
5) حیوان پس از ذبح حركتی كند و او با تكان دادن دم خود و برای اینکه معلوم شود زنده بوده و به وسیله ذبح جان داده و برای ذبح باید اوراج اربعه (مری، نامی، و دورگ كلفت اطراف آن) از قسمت زیر بر آمدگی گلو به طور كامل بریده شود و به نظر برخی از مراجع جایز نیست كه قبل از خروج روح از بدن حیوان مهره پشت گردن بریده و سر از بدن حیوان جدا شود. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، م 2591 و 2594)
سؤال 2: آیا بواسطه ذبح حیوان نجاستخوار پاك میگردد؟
جواب:حیوانی كه نجاستخوار شده، اگر به دستوری كه در شرع معین نمودهاند آن را استبراء نكرده باشند، بعد از سر بریدن گوشت آن حلال نسیت. 0توضیح المسائل حضرت امام (ره)،، م 2583)
سوال 3: آیا حیوان اهلی حلال گو شت مانند گوسفند كه فرار كرده، با شكار حلال میشود؟
جواب: حیوان حلالگوشت اهلی مانند گوسفند و مرغ خانگی و حیوان حلال گوشت وحشی كه بواسطه تربیت كردن اهلی شده است، با شكار كردن پاك و حلال نمیشود. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)،، م 2584)
سؤال 4: در چه صورتی حیوان با شكار كردن پاك و حلال میشود؟
جواب: حیوان حلال گوشت وحشی در صورتی با شكار كردن پاك و حلال میشود كه بتواند فرار كند یا پرواز نماید بنابراین بچه آهو كه نمیتواند فرار كند و بچه كبك كه نمیتواند پرواز نماید؛ با شكار كردن پاك و حلال نمیشود (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)،، 2585)
سؤال 5: اگر میشود لطفاً دستور ذبح شتر را بیان فرمائید؟
جواب: اگر بخواهند شتر را بكشند كه بعد از جان دادن پاك و حلال باشد، باید با پنج شرطی كه برای سر بریدن حیوان و در رساله آمده، كارد یا چیز دیگری را كه از آهن و برنده باشد، در گودی بین گردن و سینهاش فرو كنند. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)،، ص2595)
سؤال6: برای حلیّت حیوان حلال گوشت كه با اسلحه شكار میشود چه شرایطی لازم است؟
جواب: اگر حیوان حلال گوشت وحشی را با اسلحه شكار كنند با پنج شرط حلال و بدنش پاك است:
1) اسلحه شكار مثل كارد و شمشیر برنده باشد و یا مثل نیزه و تیر، تیز باشد، كه بواسطه تیز بودن، بدن حیوان را پاره كند.
2) كسی كه شكار میكند باید مسلمان باشد یا بچه مسلمان باشد كه خوب و بد را بفهمد.
3) اسلحه را برای شكار كردن حیوان به كار برد، و اگر مثلاً جائی را نشان كند و اتفاقاً حیوانی را بكشد، آن حیوان پاك نیست و خوردن آن هم حرام است.
4) در وقت به كار بردن اسلحه نام خدا را ببرد، ولی چنانچه فراموش شود اشكال ندارد.
5) وقتی به حیوان برسد كه مرده باشد، یا اگر زنده است به اندازه سر بریدن آن وقت نباشد و چنانچه به اندازه سر بریدن وقت باشد و سر حیوان را نبرد تا بمیرد حرام می شود. ( توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص2901)
سؤال 7: اگر كسی شكاری را با سگ غصبی یا اسلحه غصبی انجام دهد آیا شكار حلال است؟
جواب:بله شكار حلال است و مال خود او میشود ولی گذشته از اینكه گناه كرده باید اجرت اسلحه یا سگ را به صاحبش بدهد. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص2604)
سؤال8: اگر سگ شكاری حیوان حلال گوشتی را شكار كند چه شرایطی لازم است تا با مراعات آن گوشت آن شكار حلال گردد؟
جواب: اگر سگ شكاری حیوان وحشی حلال گوشتی را شكار كند پاك بودن و حلال بودن آن حیوان شش شرط دارد: 1) سگ به طوری تربیت شده باشد كه هر وقت آن را برای گرفتن شكار بفرستد برود و هر وقت از رفتن جلوگیری كند بایستد.
2) صاحبش آن را بفرستد و اگر از پیش خود دنبال شكار رود و حیوانی را شكار كند خوردن آن حیوان حرام است.
3) كسی كه سگ را میفرستد باید مسلمان باشد.
4) وقت فرستادن سگ نام خدا را ببرد.
5) شكار بواسطه زخمی كه از دندان سگ پیدا كرده بمیرد، پس اگر سگ شكار را خفه كرده باشد حلال نیست، همین طور اگر از ترس بمیرد حلال نیست.
6)كسی كه سگ را فرستاده، وقتی برسد كه حیوان مرده، باشد، یا اگر زنده است به اندازه سر بریدن آن وقت نباشد. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص2609)
سؤال 9: در چه صورتی اگر ماهی را صید كنیم پاك و حلال میشود؟
جواب: اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاك و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاك است ولی خوردن آن حرام است. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص2615)
سؤال 10: اگر موج دریا ماهی را به خشكی بیندازد آیا خوردن آن ماهی جایز است؟
جواب: اگر ماهی از آب بیرون بیفتد، یا موج آن را بیرون بیاندازد، یا آب فرو رود ماهی در خشكی بماند، چنانچه پیش از آنكه بمیرد، با دست یا به وسیله دیگر كسی آن را بگیرد، بعد از جان دادن حلال است. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص 2616)
سؤال 11: كسی كه ماهی را صید میكند حتماً باید مسلمان باشد تا ماهی حلال گردد؟
جواب: كسی كه ماهی را صید میكند، لازم نیست مسلمان باشد، و در موقع گرفتن نام خدا را ببرد، ولی مسلمان باید بداند كه آن را زنده گرفته و در خارج آب مرده. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص 2617)
سؤال12: آیا خوردن ملخ حلال است؟
جواب: بلی، اگر ملخ را با دست یا بوسیله دیگری زنده بگیرند، بعد از جان دادن خوردن آن حلال است. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص2622)
سؤال 13: ذبح با دستگاههای برقی چگونه است؟
جواب: در صورتی كه شرایط ذبح رعایت شود به نظر بسیاری از فقهاد اشكال ندارد. (ر.ک: جامع المسائل آیت الله فاضل، ج 1، س1350) و (ر.ک: استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج 2، س 1199) و (ر.ک: جامع المسائل آیت الله صافی گلپایگانی، ج 2، س 2009)
سؤال14: اگر انسان نسبت به ذبح شرعی شك داشه باشد آیا اصل بر صحت است یا فساد؟
جواب: آنچه در بازار مسلمین، به عنوان ذبیحه مسلم فروخته میشود محكوم به طهارت و حلیت است مگر اینکه کسی یقین کند که خلاف طریق شرعی ذبح شده است. (ر.ک: استفتائات جدید امام خمینی (ره)، ج 3، ص 498، س 13)
سؤال 15: ملاك حلیت ماهیان فلس دار بودن آنهاست حال چنانچه بوسیله تغییرات ژنتیكی در ماهیان بدون فلس، تبدیل به ماهی فلس دار كردند آیا این ماهی حلال است یا خیر؟
جواب: بلی وقتی موضوع حلیت ماهی فلس دار بودن باشد، اگرچه بر اثر تغییرات ژنتیكی این علامات ظاهر شود حكم به حلیت آن میشود و چه بسا ماهیهائی كه اكنون فلسدار یا بیفلس هستند در گذشته نوع دیگری بودهاند و بر اثر تغییرات در نسل آنها به صورت فعلی در آمدهاند موارد تبدیل موضوع در فقه فراوان است تبدیل شراب به سركه ـ سگ به نمك ـ عذره به خاك و.... (ر.ک: استفتائات آیت الله مکارم، ج 1، ص 280)
سؤال16: آیا میتوان گاو را قبل از ذبح كردن به وسیله چوب یا سنگ یا چكش با زدن به سرش بی حس كرد و سپس آن را ذبح كرد؟
جواب: حیوان اگر در موقع ذبح كردن جان داشته باشد، گرچه با ذبح كردن حلال میشود، ولی زدن حیوان برای بی حس كردن آن جایز نیست. ( ر.ک: استفتائات حضرت امام (ره)، ص 496، س 7)
سؤال17: لطفاً حكم گوشتهائی كه از بلاد كفر و كشورهای خارجی وارد میشود را بیان فرمائید؟
جواب: گوشتهائی كه از بلاد كفر میآورند اگر شخصی احتمال بدهد كه وارد كننده مسلمان احراز ذبح شرعی آنرا كرده و در دسترس مسلمانان قرار دارد محكوم به حلیت است و تشخیص موضوع با خود مقلّد است. (استفتائات حضرت امام (ره)، ص 502، س 23) |
|
* عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری *
********
چهارشنبه 27 آذر 1392 3:56 AM
تشکرات از این پست